ny skärm, vad säger ni 34" eller 49"

Permalänk

ny skärm, vad säger ni 34" eller 49"

är ute efter en ny skärm men har väldigt svårt att bestämma mig
använder datorn mest till spelande
spelar lite allt möjligt.
men vad säger ni 34" eller 49"
34" har jag kikat på denna
https://www.inet.se/produkt/2216336/aoc-34-cu34g2x-va-21-9-cu...

och 49" denna
https://www.inet.se/produkt/2218869/samsung-49-odyssey-c49g95...
den får jag för 9900

men vilken är bästa valet för spel
blir allt utsträckt på en 49" eller kommer alla spelen se bra ut

Permalänk
Medlem

34 tum passar perfekt till mindre saker så som mobiltelefoner osv, till datorn rekommenderar jag självklart en riktigt skärm så då passar 49:tummaren perfekt.

Har en 49 tummare och skulle inte vilja gå ner till 34 över huvud taget. Stämmningsförhöjare deluxe.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Skrivet av Ceogar:

34 tum passar perfekt till mindre saker så som mobiltelefoner osv, till datorn rekommenderar jag självklart en riktigt skärm så då passar 49:tummaren perfekt.

Har en 49 tummare och skulle inte vilja gå ner till 34 över huvud taget. Stämmningsförhöjare deluxe.

är inne på den och spelen ser dom bra ut eller blir dom utsträckta??

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

Ingenting idag sträcker vad jag vet.

Kanske äldre spel. De spel som inte stödjer upplösningen brukar det bli svarta kanter på sidorna istället. De flesta spel idag hanterar 5120 x 1440 utan problem.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Själv får jag ju säga att du helt plötsligt behöver ta avståndet från skärmen i beaktning. Du sätter ju inte en 49"-skärm på skrivbordet och sitter som mot en vanlig skärm, eller?

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av little_fraz:

Jag tror och hoppas att det inte säljs några skärmar med rektangulära pixlar

Permalänk
Avstängd

Som dataskärm på arbetsbordet > lite större än 30" är helt ok. Som TV-skärm i TV/biorummet > så stor som rummet och betraktningsavståndet tillåter.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Jag var själv sugen på en Samsung, men efter at ha läst om allt trassel med både kvalitet och drivrutiner så stannade jag vid 34. Klar skillnad mot vanlig 16;9, men hade gärna gått större om vettig produkt funnits.

Permalänk
Medlem

Hej,

Hade g9 49" en tid men återlämnade den under öppetköp perioden (händer inte ofta). För mig var inte storleken i tum problemet, riktigt omslutande. Men då jag kom från en bra 34 tum så tyckte jag att 49tummarn var aldeles för smal i y-led. Mycket bredd men kass höjd. En annan aspect ratio där jag får mer höjd så köper jag igen.

Mvh

Permalänk
Medlem

49" 21:9 oled hade vart trevligt 50 cm ifrån.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av Amd81:

Jag tror och hoppas att det inte säljs några skärmar med rektangulära pixlar

Sjukt offtopic, men när jag var student (typ år 1863) så köpte jag den billigaste 42” Plasma-TVn som gick att hitta. En Samsung med 1024x768 upplösning trots 16:9 format. Den hade alltså avlånga pixlar men löste så det ändå såg ok ut med mjukvaru-magi.

Det var ett evighetsprojekt att få inkopplad dator att visa rätt format på bilden, särskilt då jag envisades med att visa världen mina 1337 h4xx0r skillz och köra Linux på HTPCn

Visa signatur

Loque Ghost S1 Limestone | Ryzen 3900x | Alpenföhn Black Ridge | Evga 2070 Super | Corsair 32GB DDR4-3200 | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair SF600