Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem

Jag tycker Tesla får onödigt dålig kritik för sitt vägljud. Nu har jag inte synat alla Tesla Björns tester, men jag förutsätter att han testar under så lika förutsättningar som möjligt (står väglag osv om det skulle skilja sig åt). Däckvalet kommer man ju inte runt, och det kan ju naturligtvis påverka enormt mycket!

Enligt bilden jag klistrar in nu, så står sig inte en Enyaq iV80 som jag själv kör, bättre än en Model 3 performance, S eller X.
Dock har jag Sportline med ljuddämpande rutor, så min är troligen snäppet tystare än angivna siffror hos Björn.
En polare köpte även rätt nyligen en Model 3 Performance modellår 2022. och jag störde mig inte på ljudnivån. Polestar 2 däremot, den var långt ifrån tyst.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nivå av buller är nog väldigt subjektivt. Och framförallt hur känslig man är. Jag tycker den här konversationen är som att jämföra två motorsågar där ljudnivå är irrelevant för funktionen.

Så vad är det för fel på din bil? Den låter. Ajdå.

BjörnNyland har en video om just detta (M3) och det är bara att efter-installera ljudisolering där de behövs dvs man behöver inte byta bil om man är petig.

Ett icke-problem.

Det är definitivt ett problem.

Vem vill behöva installera någon extra ljudisolering i efterhand? Måste tjafsa med det och verkstad göra det det så då kommer det kosta.

Tror du nån average medborgare kommer göra det där?

Det är inte "bara".

Då är det ju helt enkelt en dåligt isolerad och bullrig bil från start när de andra bilarna inte behöver moddas i efterhand.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag tror i4an och EQE kommer bli väldigt intressant att testa, även om EQE storleksmässigt och prismässigt lär hamna i samma klass som Model S och inte Model 3/i4. Jag välkomnar konkurrens i segmentet då det tvingar alla aktörer att komma med bättre produkter. Jag har aldrig varit en person som är bunden till något märke utan jag köper det som passar mig bäst vid varje tillfälle, det gäller oavsett om vi pratar telefoner eller bilar. Jag bryr mig mycket om ljudnivå/komfort men det är inte mitt huvudfokus eller ens på andra plats (iaf fram tills nivå 3 självkörning blir lagligt i motorvägshastighet i hela EU). Jag gillar att få lite kraft när man trycker på pedalen och att det inte skall gunga för mycket när man tar kurvorna snabbt, sedan hänger jag ju här på Swec också så teknik och infotainmentsystemet kommer högt på listan.

Enligt amerikanerna så har Tesla gjort nya Model S bekvämare och tystare än den tidigare, nya Model 3 är bekvämare och tystare än den tidigare och för båda dessa är jag rätt säker på att vi kan tacka konkurrensen som kommit. Företag vill tjäna så mycket pengar som möjligt så det är först när de måste som de kommer ta kostnaden för att förbättra produkterna.

i4 40 verkar så jäkla najs. Vill ha en haha 😅

Hade varit min nästa bil om man hade haft pengarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem

Sjukt att elbilar uppfattas som bullriga med sina knappa 65dB gentemot fossilbilarnas 75+ 🤣

Men ja, om Teslan uppfattas som bullrig på svenska vägar så är väl det beklagligt med tanke på dess svenska prislapp men kanske mer förståeligt i och med dess ursprung och initiala marknad, The US and A. Dom har ju inte denna grova asfalt som vi i Sverige har.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Det är definitivt ett problem.

Vem vill behöva installera någon extra ljudisolering i efterhand? Måste tjafsa med det och verkstad göra det det så då kommer det kosta.

Tror du nån average medborgare kommer göra det där?

Det är inte "bara".

Då är det ju helt enkelt en dåligt isolerad och bullrig bil från start när de andra bilarna inte behöver moddas i efterhand.

Ja i många bilar har buller blivit ett problem åter. det är ju för att spar in pengar såklart. Min bror blev chockad hur lågt buller ljud min gamla 740 hade jämfört med hans nya golf. han noterade även hur mycket tjockare metall det är överlag som inte skallrar billigt som de gör i flera bilar har även jag märkt. men det kommer också med ett pris och det är mer vikt och det kostar i bränsle. Där är gamla jänkare ofta i en klass för sig men dom väger också åtskilliga ton.
Klagade länge på tjejen att hon skulle slå igen dörren mer milt på sin fina lilla IQ bil men visade sig sedan att det är plåten i dörrarna som är så tunn att skiten skallrar, men bara om det är den första dörren man slår igen då luften inte hjälper att stoppa det.

Bitumen är bra och hållbar dämpning men väger ett ton. tänkte dämpa min lilla peugeot 107 med det men vilket jäkla jobb, då det får nog vara

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Skrivet av OC&Burn:

Jag tycker Tesla får onödigt dålig kritik för sitt vägljud. Nu har jag inte synat alla Tesla Björns tester, men jag förutsätter att han testar under så lika förutsättningar som möjligt (står väglag osv om det skulle skilja sig åt). Däckvalet kommer man ju inte runt, och det kan ju naturligtvis påverka enormt mycket!

Enligt bilden jag klistrar in nu, så står sig inte en Enyaq iV80 som jag själv kör, bättre än en Model 3 performance, S eller X.
Dock har jag Sportline med ljuddämpande rutor, så min är troligen snäppet tystare än angivna siffror hos Björn.
En polare köpte även rätt nyligen en Model 3 Performance modellår 2022. och jag störde mig inte på ljudnivån. Polestar 2 däremot, den var långt ifrån tyst.

https://i.imgur.com/6sVkdii.png

Jag har provkört Skodan med sina standard 19" fälgar och tycker den gick mer tyst än MY LR med 19", båda friktionsdäck. Däremot har MY mycket bättre ljudsystem än Skodan så det gick att lösa på det viset Ska man prata M3 så vidhåller jag att jag upplever den som bullrig än många andra bilar.

Lite roligt ang Polestar 2, jag provkörde Single Motor när jag var på elbilsmässan i GBG. Jag och en säljare drog ut på en runda, ut på motorväg och jag la mig i 120km/h. Vi satt å pratade om bilen så säger han:"ja och eftersom det är en elbil så är det ju riktigt tyst också" och jag kunde inte tänka annat än hur det dånade i hela bilen

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag har provkört Skodan med sina standard 19" fälgar och tycker den gick mer tyst än MY LR med 19", båda friktionsdäck. Däremot har MY mycket bättre ljudsystem än Skodan så det gick att lösa på det viset Ska man prata M3 så vidhåller jag att jag upplever den som bullrig än många andra bilar.

Lite roligt ang Polestar 2, jag provkörde Single Motor när jag var på elbilsmässan i GBG. Jag och en säljare drog ut på en runda, ut på motorväg och jag la mig i 120km/h. Vi satt å pratade om bilen så säger han:"ja och eftersom det är en elbil så är det ju riktigt tyst också" och jag kunde inte tänka annat än hur det dånade i hela bilen

Hahahaha herregud 😂

Du beställde EV6 föresten va?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Hahahaha herregud 😂

Du beställde EV6 föresten va?

Nej jag har inte vågat än, det är på gränsen till patetiskt hur jag svänger fram och tillbaka! Hade ju tänkt privatleasa och en Kia EV6 GT-line med 2K mil skulle kosta 7500kr/mån (476kr till om jag vill ha drag) vilket jag tycker är rätt saftigt. Pratade lite med min Volvosäljare som sa att jag kunde få en fullsmetad XC40, med drag, för 6490kr/mån, vilket är mer rimligt i min värld. XC40 är ju absolut en sämre elbil än EV6an, både räckviddsmässigt och ljudmässigt, men jag älskar lullul... och kommer ladda hemma 98% av tiden...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Nivå av buller är nog väldigt subjektivt. Och framförallt hur känslig man är. Jag tycker den här konversationen är som att jämföra två motorsågar där ljudnivå är irrelevant för funktionen.

Så vad är det för fel på din bil? Den låter. Ajdå.

BjörnNyland har en video om just detta (M3) och det är bara att efter-installera ljudisolering där de behövs dvs man behöver inte byta bil om man är petig.

Ett icke-problem.

En M3 är rejält bullrigare än många bilar Det är liksom fakta, inte alls något man "tycker".
Om man sedan tycker det är viktigt eller inte hör väl inte riktigt till diskussionen.
För mig är det garanterat en dealbreaker med bullriga bilar vid motorvägsfart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nej jag har inte vågat än, det är på gränsen till patetiskt hur jag svänger fram och tillbaka! Hade ju tänkt privatleasa och en Kia EV6 GT-line med 2K mil skulle kosta 7500kr/mån (476kr till om jag vill ha drag) vilket jag tycker är rätt saftigt. Pratade lite med min Volvosäljare som sa att jag kunde få en fullsmetad XC40, med drag, för 6490kr/mån, vilket är mer rimligt i min värld. XC40 är ju absolut en sämre elbil än EV6an, både räckviddsmässigt och ljudmässigt, men jag älskar lullul... och kommer ladda hemma 98% av tiden...

Jaha jaa det är riktigt mycket pengar.

Jag hade kunnat nöja mig med första versionen utan problem för 4690 kr/mån och jag är otroligt sugen på att beställa en.

Men känner att kostar EV6 det så kommer nya E-Niro nästa år gå på 4000 eller under vid leasing så väntar tills den kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

i4 40 verkar så jäkla najs. Vill ha en haha 😅

Hade varit min nästa bil om man hade haft pengarna.

Ja jag sneglade lite på att beställa en när de öppnade upp för det, men det hade i så fall blivit en M50. Tyvärr blir räckvidden på pappret lite väl låg på den tycker jag och vi vet för lite om laddkurvor med mera, sedan hade jag nog velat provköra den innan jag bestämt mig och det var en bit bort då. Designen är inte riktigt min stil heller (både exteriört och interiört) men det är alltid svårt att säga från bilder, kanske gillar den när jag får se den live.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jaha jaa det är riktigt mycket pengar.

Jag hade kunnat nöja mig med första versionen utan problem för 4690 kr/mån och jag är otroligt sugen på att beställa en.

Men känner att kostar EV6 det så kommer nya E-Niro nästa år gå på 4000 eller under vid leasing så väntar tills den kommer.

Jag skulle kunna gå ner till EV6 Plus, vill verkligen inte vara utan 360-kameran, den är guld värd

Men ja, nya e-Niron ser ju ruskigt snygg ut och jag skulle bli förvånad om dom inte kommer försöka hålla nuvarande priser på e-Niro (ca). Kan nog vara ett smart val

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja jag sneglade lite på att beställa en när de öppnade upp för det, men det hade i så fall blivit en M50. Tyvärr blir räckvidden på pappret lite väl låg på den tycker jag och vi vet för lite om laddkurvor med mera, sedan hade jag nog velat provköra den innan jag bestämt mig och det var en bit bort då. Designen är inte riktigt min stil heller (både exteriört och interiört) men det är alltid svårt att säga från bilder, kanske gillar den när jag får se den live.

Varför hade du gått på M50? Känns inte som man får nåt speciellt för den versionen.

Finns laddkurva:

Skrivet av Chippen2188:

Jag skulle kunna gå ner till EV6 Plus, vill verkligen inte vara utan 360-kameran, den är guld värd

Men ja, nya e-Niron ser ju ruskigt snygg ut och jag skulle bli förvånad om dom inte kommer försöka hålla nuvarande priser på e-Niro (ca). Kan nog vara ett smart val

Yes Renault Megane Electrics leasing priser blev en stor besvikelse.

4790 kr för mellanpaketet i leasing. Då hade jag utan tvekan tagit 4690 kr för EV6 istället.

Blir att avvakta E-Niro nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Varför hade du gått på M50? Känns inte som man får nåt speciellt för den versionen.

Finns laddkurva:

https://www.i4talk.com/attachments/i4-40-charge-curve-jpg.988/

Jag vill ha lite mer kraft och fyrhjulsdrift helt enkelt, vill ligga iaf kring 4 sekunder 0-100 km/h. När jag specade en i4 som jag skulle velat ha den så hamnade jag nära 900k, sedan kanske man kan lyckas få lite rabatt även på en sådan men prismässigt börjar jag då jämföra den med den nya S som jag har bokning på.

Hade helt missat den laddkurvan, får hoppas ABRP får vettigt med data på förbrukning och laddning snart så man kan börja jämföra hur lång tid resor tar. Det var där Polestar 2 föll för mig, det blev för mycket extra tid både när frun tar bilen i jobbet men också på våra skidresor mm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

När bilen är vald (EV6), kommer nästa fråga!
Vad väljer ni för laddboxar? Easee, Garo, annan? Det har diskuterats en del i tråden redan, men det kan diskuteras mer

Utan att ha så mycket kunskap än, så tänker jag mig dynamisk lastbalansering (trådlös är ok) och uttag (inte fast kabel). Byta huvudsäkring, har 16A idag.

Vad mer behöver jag fundera över?

Elskåpet med mätare sitter på garageväggen och laddboxen tänkte jag ha bredvid.

Easee

Har två boxar med balansering fungerar perfekt!

Visa signatur

Dator: Ryzen 5700x3d - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Dell Optiplex CasaOS Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 1000 Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag vill ha lite mer kraft och fyrhjulsdrift helt enkelt, vill ligga iaf kring 4 sekunder 0-100 km/h. När jag specade en i4 som jag skulle velat ha den så hamnade jag nära 900k, sedan kanske man kan lyckas få lite rabatt även på en sådan men prismässigt börjar jag då jämföra den med den nya S som jag har bokning på.

Hade helt missat den laddkurvan, får hoppas ABRP får vettigt med data på förbrukning och laddning snart så man kan börja jämföra hur lång tid resor tar. Det var där Polestar 2 föll för mig, det blev för mycket extra tid både när frun tar bilen i jobbet men också på våra skidresor mm.

Nya Model S verkar riktigt fin. (förutom yoken)

Dock inte i min prisklass tyvärr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag skickade in en motion till föreningen och nu har vi 12 platser! Har du inte gjort det än så börja där

Har du möjlighet att dela mig dig av motionen du skrev för lite tips/inspiration? Jag är i startgroparna att ta upp detta med min förening (105 lgh med ca 75 platser med motorvärmare i nuläget). Antingen här eller via DM 😊.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Det är nog för att komma in på marknaden. De siktar på 30 000 euro för den billigaste versionen av MG5. Detta blir nog tyvärr mer än 300k på svenska marknaden. Jag skulle gissa ca 350k.

Försökte få ute lite info om priser från en säljare tidigare i veckan då jag är väldigt intresserad av den för ca 2000 kr/mån. Men han menade på att den skulle vara dyrare än ZS och att ”alla andra bara snackar massa”.

Jag tror fortfarande på ett pris på ca 2000 kr. Den har ju faktiskt ett mindre batteri än ZS osv. Säljaren var inte så trovärdig och menade på att alla priser på MG skulle stiga efter 22 dec, men jag ser inga högre priser än?

Står på ett antal blocket-annonser att priset ska öka den 27e dec.

Visa signatur

ASUS TUF 3070 ti | ASUS TUF GAMING B550-PLUS | Ryzen 5600x + Be quiet pure rock | Corsair Vengeance RGB PRO 32GB 3200mhz | Phanteks 400A Digital | Ezdiy-fab RGB 120mm x5 | Corsair RM750x 750W | WD Red 3TB | Corsair Force Series MP510 960GB M.2 SSD | Optix MAG341CQ | Ducky Mecha mini | Razer Deathadder Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Har du möjlighet att dela mig dig av motionen du skrev för lite tips/inspiration? Jag är i startgroparna att ta upp detta med min förening (105 lgh med ca 75 platser med motorvärmare i nuläget). Antingen här eller via DM 😊.

Är det i garage så är det viktigt att nämna brandrisken vid varmgång när folk börjar ladda i motorvärmaruttagen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

När bilen är vald (EV6), kommer nästa fråga!
Vad väljer ni för laddboxar? Easee, Garo, annan? Det har diskuterats en del i tråden redan, men det kan diskuteras mer

Utan att ha så mycket kunskap än, så tänker jag mig dynamisk lastbalansering (trådlös är ok) och uttag (inte fast kabel). Byta huvudsäkring, har 16A idag.

Vad mer behöver jag fundera över?

Elskåpet med mätare sitter på garageväggen och laddboxen tänkte jag ha bredvid.

Jag köpte Charge Amps Halo. Struntade i lastbalanseringen, funkar hur bra som helst. Trefas 16A är max på laddaren men kör med 12A ändå, bilen sitter ändå ikopplad hela natten så det spelar ingen roll.

Är överlag nöjd med laddaren, känns gedigen, vädertålig, 7.5m kabel så man kommer åt oavsett vilken sida uttaget sitter på bilen. Funktionell app.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Sjukt att elbilar uppfattas som bullriga med sina knappa 65dB gentemot fossilbilarnas 75+ 🤣

Men ja, om Teslan uppfattas som bullrig på svenska vägar så är väl det beklagligt med tanke på dess svenska prislapp men kanske mer förståeligt i och med dess ursprung och initiala marknad, The US and A. Dom har ju inte denna grova asfalt som vi i Sverige har.

Nu vet jag inte vilka fossilbilar du jämför med som ligger i 75+ dB. De flesta i prisklass som en model 3 är rejält tystare. En bmw 3 serie ligger runt 65 vilket är märkbart tystare än 67.
Bara en snabb googling på det och då är en 3 serie en budgetbil i jämförelse.
Sen är ju björns jämförelser helt poänglösa då det är olika däck på alla bilar tyvärr.

Skrivet av Aktsu:

I4 m50 har ännu bättre laddkurva också, bmw har varit lite dålig med infon. Dom där graferna gick att få tag på redan innan sommaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

I4 m50 har ännu bättre laddkurva också, bmw har varit lite dålig med infon. Dom där graferna gick att få tag på redan innan sommaren.

Ja det låter ju bra, borde åka och kika på infotainmentsystemet också då jag ogillade iDrive när jag körde BMW, men skall tydligen hänt en hel del senaste 2 åren på den fronten. Rent generellt tror jag att jag vill byta bil nästa år också så har redan börjat kika på vad som kan bli alternativen som finns tillgängliga då, faran med mycket som EQE/i4 osv är väl att tillgängligheten kan vara låg när man väl kan provköra dem. De handlare jag pratat med tidigare har inte heller varit speciellt villiga att gå med på att ha fri avbokning på bilarna så att ha lång leveranstid är inget jag hade velat göra då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ph4st:

Redan gjort på förra sidan

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

En M3 är rejält bullrigare än många bilar Det är liksom fakta, inte alls något man "tycker".
Om man sedan tycker det är viktigt eller inte hör väl inte riktigt till diskussionen.
För mig är det garanterat en dealbreaker med bullriga bilar vid motorvägsfart.

Det är väldigt tydligt att det när något man tycker för alla Tesla bilarna blir ju slutsålda. Vore det ett så stort problem så skulle väl ingen vilja äga den ens.

Nånstans är det då väldigt subjektivt. Sen skulle så klart inte de som är nöjda med sin Tesla sitta på forum och skriva högt om den. Vi ser därmed många som har något emot ljudnivån och väldigt få som säger att de är nöjd.

Som sagt det finns fix för detta och även om det kostar 10tkr extra så är det antagligen värt det för att behålla den bil man är nöjd med minus ljudnivån. Så argumentet "ingen vill lägga ner extra pengar" är bullsh!t då man oftast betalar för extra utrustning i slutändan ändå.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. Jag är själv på jakt efter en ny bil och funderar på om man inte skulle ta och välja elbil, är nöjd med min pluginis och jag föredrar att enbart köra på el.

Vad är det som gäller med service för Tesla? Jag har läst att man slipper det men även att man bör göra nån mindre inspektion nångång om året?
Hur ser servicen ut för andra elbilar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Intressant tråd. Jag är själv på jakt efter en ny bil och funderar på om man inte skulle ta och välja elbil, är nöjd med min pluginis och jag föredrar att enbart köra på el.

Vad är det som gäller med service för Tesla? Jag har läst att man slipper det men även att man bör göra nån mindre inspektion nångång om året?

Tesla kräver ingen service så man kan strunta i allt om man vill, däremot bör man såklart kolla bromsar och bromsvätska osv då och då men det kan man ju göra på vilken verkstad man vill (eller självo om man kan sådant).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MeSaber:

Det är väldigt tydligt att det när något man tycker för alla Tesla bilarna blir ju slutsålda. Vore det ett så stort problem så skulle väl ingen vilja äga den ens.

Nånstans är det då väldigt subjektivt. Sen skulle så klart inte de som är nöjda med sin Tesla sitta på forum och skriva högt om den. Vi ser därmed många som har något emot ljudnivån och väldigt få som säger att de är nöjd.

Tesla säljer sina bilar för att som säljer bra bilar, dom är dock inte perfekta. Vissa tycker inte att ljudnivå är en big deal, andra ser det som en dealbreaker. Visst finns det dom som säger att Tesla är värdelösa men finns även dom som säger att Tesla 'r bäst och det finns ingen som ens kan jämföra sig med dom, så det jämnar ut sig.

Och jag skulle nog visst säga att folk som åker Tesla sitter på forum och berättar att dom är nöjda, det finns flera i den här tråden. Återigen, inget unikt med Tesla, om jag ser någon fråga om min bil så säger jag det också.

Skrivet av cosmo_k:

På Kia EV6 är det vartannat år eller 3000 mil och jag vill minnas att det är så även på Skoda Enyaq

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Skrev nån gång tidigare att Tesla gör bra och säljbara bilar men det är inte detsamma som att alla vill köpa Teslas bilar på grund av vad man prioriterar och önskar av en bil.

Därför blir det lite tokigt när vissa envisas med att hela tiden framhäva att Tesla är de enda bilarna som är värda att köpa.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tesla säljer sina bilar för att som säljer bra bilar, dom är dock inte perfekta. Vissa tycker inte att ljudnivå är en big deal, andra ser det som en dealbreaker. Visst finns det dom som säger att Tesla är värdelösa men finns även dom som säger att Tesla 'r bäst och det finns ingen som ens kan jämföra sig med dom, så det jämnar ut sig.

Och jag skulle nog visst säga att folk som åker Tesla sitter på forum och berättar att dom är nöjda, det finns flera i den här tråden. Återigen, inget unikt med Tesla, om jag ser någon fråga om min bil så säger jag det också.

På Kia EV6 är det vartannat år eller 3000 mil och jag vill minnas att det är så även på Skoda Enyaq

Det verkar vara ganska bra drag på EV6an, den ser väldigt trevlig ut men lär dröjja innan man får tag i en.
Ioniqen tyckte jag först var skitläcker men nu efter några månader har jag gjort en total 180 och tål den inte.

Enyaqen har väl fått ganska medelmåttiga betyg pga kvalitén på interiören? Dock så "verkar" den hålla va den lovar distansmässigt, vilket är ganska ovanligt.

XC40in hade varit intressant om den hade varit större, är Polestar 2 rymligare?

2021 har varit ett bra elbils år och det känns som nästan varje tillverkare har släppt en. Kommer det komma något intressant som står ut 2022?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Det verkar vara ganska bra drag på EV6an, den ser väldigt trevlig ut men lär dröjja innan man får tag i en.
Ioniqen tyckte jag först var skitläcker men nu efter några månader har jag gjort en total 180 och tål den inte.

Enyaqen har väl fått ganska medelmåttiga betyg pga kvalitén på interiören? Dock så "verkar" den hålla va den lovar distansmässigt, vilket är ganska ovanligt.

XC40in hade varit intressant om den hade varit större, är Polestar 2 rymligare?

2021 har varit ett bra elbils år och det känns som nästan varje tillverkare har släppt en. Kommer det komma något intressant som står ut 2022?

Visst har 2021 varit ett bra elbilsår, 2022 lär inte bli sämre

EV6an är riktigt fin, man ska inte alls se Kia som ett b-märke längre, dom har visat att dom kan bygga bilar. Runt 7 månaders leveranstid just nu enligt en säljare jag pratat med. Lustigt att du säger så om Ioniq 5 för jag tycker precis samma sak

Är det en bil från VW-gruppen man vill ha skulle jag säga Skoda Enyaq, jag tycker den är bättre än ID.4, men sämre än Audi Q4, som då också är avsevärt dyrare.

Polestar är inte större än XC40, jag upplever till och med Polestar som trång, vilket jag inte gör med XC40.

Här är en lista på en del intressanta elbilar som kommer 2022: https://guidenomelbil.se/20-kommande-elbilar-2022-att-se-fram... Full disclosure: Sidan är min egen!

Vad som är intressant är ju alltid i betraktarens ögon, men det som jag ser som mest intressant just nu är Renault Megane E-tech, som jag tror blir en storsäljare inom småbilssegmentet, MG5, som blir en billig elbilskombi vilket går hem här i Sverige och Toyota bZ4x, eftersom det är deras första elbil och Toyota har generellt sett ett väldigt bra rykte

Visa signatur