Permalänk
Medlem

Säkerhet Chromecast

Jag skulle bli mycket tacksam för svar.
Funderar på att köpa en Chromecast generation 3. Sedan ansluta med iPad eller iPhone.

Jag undrar hur säkert det är att använda Chromecast?
Om jag förstår allt rätt så ansluter man Chromecast enheten mot sin Wi-Fi router. Man slår in routerns lösenord i Chromecast. Jag har ett starkt lösenord i routern (30 tecken) och WPA2-personal AES.

Det jag funderar är om det finns möjlighet att via Chromecast enheten komma åt routern?

Är det något annat man bör tänka på gällande säkerheten?

Permalänk
Medlem

Säkerhet är svårt att definiera.
Chromecasten är uppkopplad mot internet, så skulle ett säkerhetsproblem uppstå så har du ett hål i ditt nätverk.
Men skulle inte påstå att Chromecast är något säkerhetsproblem just nu.

Finns flera saker du kan göra för att begränsa skadan om ett intrång uppstår.
Segmentera nätverket och brandvägg.
Tex behöver nätverket med Chromecast inte ha access till inloggningen för routern.

Men då hotet inte är särskilt stort så behöver du inte ha större säkerhetåtgärder än andra enheter du tillåter på nätverket.

Senare kan man ju diskutera om wpa2 är säkert, men så länge ingen verkligen vill in i ditt nätverk så räcker långt och säkert lösenord långt.
Dock kommer de flesta hoten inte från wifi utan just de enheter du tillåter i nätverket.
Smart tv, telefoner, övervakningskameror, osv

Permalänk
Rekordmedlem

Risken att någon angriper dig via wifi i hemmet är nog väldigt liten för angriparen måste vara inom radioräckvidd så det är inte nån särskilt praktisk metod att använda för dagens kommersiella hackers för de vill hellre sitta nånstans i ett östland eller asien i stället för att flytta sig så de är 50 meter bort.
Och varför skulle någon ens göra den typen av attack via din CC för den kräver ju redan att man har tillgång till wifinätet för att kunna attackera det från insidan via CC så det är ju egentligen en teknikdemonstration snarare än att verkligt hot i så fall.
Dessutom så tror jag att det är en fördel att det är Google som ligger bakom den om den blir attackerad, de spionerar ju på allt och alla på en så omfattande nivå att de troligen upptäcker problem väldigt snabbt och uppdaterar CC systemet eller stoppar det på annat sätt, här är det nog bara en fördel att de är så nyfikna själva jämfört med ett mindre företag som troligen inte skulle märka om det började hända underliga saker med deras system så snabbt som Google lär göra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Just chromecasten är en sluten "appliance"/ sluten, komplett produkt, google tillhandahåller uppdateringarna centraliserat. Du kan inte patcha den själv eller ens integrera på den nivån att du skulle ändra något på mjukvaran. Den är låst för dig och angripare.

Det är som sagt mycket högre risk att din smartTV, wifi anslutna vattenkokare?,router eller dator inte får uppdaterar sig och får ett zero-day i sig som sedan något botnät använder sig av för att ta sig in.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jimi84:

Just chromecasten är en sluten "appliance"/ sluten, komplett produkt, google tillhandahåller uppdateringarna centraliserat. Du kan inte patcha den själv eller ens integrera på den nivån att du skulle ändra något på mjukvaran. Den är låst för dig och angripare.

Det är som sagt mycket högre risk att din smartTV, wifi anslutna vattenkokare?,router eller dator inte får uppdaterar sig och får ett zero-day i sig som sedan något botnät använder sig av för att ta sig in.

Ja. Samtidigt finns ju nya Chromecast nu som är en helt annan produkt. Jag skulle inte säga att den är osäker, men den kör ju Android så den är ju absolut mindre säker än tidigare modeller som bara öppnade en url liksom. Sen är inte Android så osäkert, och det är ju en Google-enhet så den får ju alla säkerhetsuppdateringar och så, men det går förstås att installera någon app som man inte borde installerat.

Permalänk
Medlem

Man kan ju lägga chromecasten på ett "eget" nätverk, som inte har tillgång till datorer, NAS, eller vad man nu har. Det har vi gjort, problemet är att vi måste byta till det nätverket på mobilen när man ska starta nåt på Netflix, men det går ju fort. Barnens plattor ligger hela tiden på det här "spärrade gästnätverket" eller vad man ska kalla det, tillsammans med adblock, xxx-filter, osv.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem

Tusen tack för alla svar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Pirum:

Man kan ju lägga chromecasten på ett "eget" nätverk, som inte har tillgång till datorer, NAS, eller vad man nu har. Det har vi gjort, problemet är att vi måste byta till det nätverket på mobilen när man ska starta nåt på Netflix, men det går ju fort. Barnens plattor ligger hela tiden på det här "spärrade gästnätverket" eller vad man ska kalla det, tillsammans med adblock, xxx-filter, osv.

Senaste CC med Google tv kan fungera mer fristående för det går att strömma till den och inte bara casta så den är ju mer flexibel om du inte vill placera den på det vanliga lanet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Senaste CC med Google tv kan fungera mer fristående för det går att strömma till den och inte bara casta så den är ju mer flexibel om du inte vill placera den på det vanliga lanet.

Man kan också köra VPN på den och liknande, om man är paranoid.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att det är ett större problem med "Smarta" TVs och andra saker som aldrig uppdateras. Just Chromecasten är väldigt väl underhållen av Google.