Testpilot: Acer Predator XB323QKNV – välbalanserad 32-tummare med 4K i 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Av min erfarenhet gällande 4K 27" så är det inget vidare med Windows-skalning. Dock inte testat Win 11. Jag hade själv satsat på 32".

Skalning? Självklart kör man 100% native för att maxa skärmytan

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av improwise:

Skalning? Självklart kör man 100% native för att maxa skärmytan

100% skalning i 4K över 27" kräver förstoringsglas

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

I realiteten är ju priset 40,000kr för denna om man skall ha i närheten av 100 fps i spel.

Ja, ibland så sneglar jag på nya skärmar men sen så inser jag att jag vägrar betala priset för det grafikkort som krävs för att driva skärmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

100% skalning i 4K över 27" kräver förstoringsglas

Äsch, det är en vanesak

Av ren nyfikenhet, vad skiljer "f.d. Dinoman" från nuvarande "Dinoman"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ChristofferC:

Ja, ibland så sneglar jag på nya skärmar men sen så inser jag att jag vägrar betala priset för det grafikkort som krävs för att driva skärmen...

För egen del har jag redan grafikkortet men tvekar istället när jag sre att de "nya" skärmarna allt som oftast känns som de som var nya för några år sedan med högst marginella förbättringar, i synnerhet om man jämför med OLED.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

60Hz duger utmärkt till de mesta utom möjligtvis snabba FPS spel.
Och spelar man inte är mer än 60Hz bortkastade pengar, satsa då hellre på en bättre panel.

Jag håller absolut inte med och tycker man ska ha 144+ i alla spel och jag hade gärna haft 144hz i jobbet också fastän jag nästan bara jobbar i webbläsare och office 365. Det är fruktansvärt med 60hz, allt hackar och knycker.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av improwise:

Äsch, det är en vanesak

Av ren nyfikenhet, vad skiljer "f.d. Dinoman" från nuvarande "Dinoman"?

Jo. Det är en ganska stor skillnad i uttalet på f.d. Dinoman och Dinoman.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman tar sig en närmare titt på skärm från Acer ur XB3-serien. På menyn finns stor, högupplöst panel, gott om anslutningar samt hög bildfrekvens.

Läs hela artikeln här

Hej köpte själv denna skärm och är väldigt nöjd.
Jag undrar dock om du fick windows att Validera att den är G-sync kompatibel?

Mitt windows vill inte validera den som G sync.

Permalänk
Medlem

Misstänker att stativet inte har pivot?

Den har KVM-switch? Är det smidigt att byta mellan källor?

Permalänk
Testpilot

Kan tipsa om att denna skärm är nedsatt till 8 999kr hos Inet nu i mellandagarna

https://www.inet.se/produkt/2218911/acer-32-predator-xb323qkn...

Skrivet av lybo:

Hej köpte själv denna skärm och är väldigt nöjd.
Jag undrar dock om du fick windows att Validera att den är G-sync kompatibel?

Mitt windows vill inte validera den som G sync.

Jag tänkte aldrig på validering i Windows faktiskt. G-sync slog jag på genom Nvidias kontrollpanel och var utan bekymmer därifrån.

Däremot ville inte windows validera Vesa display HDR, men fungerade utan problem att spela upp HDR-innehåll ändå genom exempelvis YT eller Netflix-appen.

Skrivet av kf:

Misstänker att stativet inte har pivot?

Den har KVM-switch? Är det smidigt att byta mellan källor?

Det går tyvärr inte att vicka skärmen i porträtt-läge med tillhörande stativ. Eller så går det och jag är för klen eller rädd med att vrida till

Det är busenkelt att byta ingångskälla. Görs enkelt med en snabb knapptryckning på undersidan av skärmen!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

Tack för recensionen och svar på frågorna! Är lite sugen att testa en nu när den är nersatt till i alla fall aningen överkomligare pris, men misstänker att det kan vara värt att vänta lite och se hur 32" 4K panelerna utvecklas. Kommande X32FP ser exempelvis intressant ut prestandamässigt, dock även den dyr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Kan tipsa om att denna skärm är nedsatt till 8 999kr hos Inet nu i mellandagarna

https://www.inet.se/produkt/2218911/acer-32-predator-xb323qkn...

Jag tänkte aldrig på validering i Windows faktiskt. G-sync slog jag på genom Nvidias kontrollpanel och var utan bekymmer därifrån.

Däremot ville inte windows validera Vesa display HDR, men fungerade utan problem att spela upp HDR-innehåll ändå genom exempelvis YT eller Netflix-appen.

Det går tyvärr inte att vicka skärmen i porträtt-läge med tillhörande stativ. Eller så går det och jag är för klen eller rädd med att vrida till

Det är busenkelt att byta ingångskälla. Görs enkelt med en snabb knapptryckning på undersidan av skärmen!

Så det står g sync kompatibel på din dator?

Kan du screenshot så jag kan jämföra

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lybo:

Så det står g sync kompatibel på din dator?

Kan du screenshot så jag kan jämföra

XB323QKNV är inte G-Sync-certifierad utan man måste manuellt aktivera adaptiv synk i Nvidias kontrollpanel. Eventuellt även i skärmen.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av kf:

Tack för recensionen och svar på frågorna! Är lite sugen att testa en nu när den är nersatt till i alla fall aningen överkomligare pris, men misstänker att det kan vara värt att vänta lite och se hur 32" 4K panelerna utvecklas. Kommande X32FP ser exempelvis intressant ut prestandamässigt, dock även den dyr.

Det kommer alltid komma nyare och fränare produkter precis runt hörnet, sånt är livet med teknik Med det sagt är detta en skärm som är lite som lättmjölk, inget fel på det men inget speciellt heller. Det är ett solid köp utan krångel eller extra krimskrams om 4K UHD, 144 Hz och FreeSync/G-Sync är vad man eftertraktar.

Skrivet av lybo:

Så det står g sync kompatibel på din dator?

Kan du screenshot så jag kan jämföra

Skrivet av Laxpudding:

XB323QKNV är inte G-Sync-certifierad utan man måste manuellt aktivera adaptiv synk i Nvidias kontrollpanel. Eventuellt även i skärmen.

Skärmen är inte verifierad som sagt, men har inte haft några problem att aktivera G-sync över varken HDMI eller DP (med RTX 3070 desktop och mobile).

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det kommer alltid komma nyare och fränare produkter precis runt hörnet, sånt är livet med teknik Med det sagt är detta en skärm som är lite som lättmjölk, inget fel på det men inget speciellt heller. Det är ett solid köp utan krångel eller extra krimskrams om 4K UHD, 144 Hz och FreeSync/G-Sync är vad man eftertraktar.

Skärmen är inte verifierad som sagt, men har inte haft några problem att aktivera G-sync över varken HDMI eller DP (med RTX 3070 desktop och mobile).

https://i.imgur.com/MM7xTLR.png

Ok då har vi samma settings ser jag.

Är VRR bara en sak som används i ps5?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av lybo:

Är VRR bara en sak som används i ps5?

VRR = Variable Refresh Rate = adaptiv synk och inget som PS5 (ännu) använder.

HDMI VRR är den adaptiva synken över HDMI som är specificerad i HDMI 2.1.

Permalänk
Medlem

Har en acer concept d som är 27". Det enda jag ångrar med den är att jag inte tog 32" istället som denna skärmen. Tror att 32" med 4k är optimal storlek.

Konstigt när man tänker efter. Min familjs första platt-tv för flera år sedan var en 32" med 720p....

Den var en stor skärm tyckte jag då...

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

60Hz duger utmärkt till de mesta utom möjligtvis snabba FPS spel.
Och spelar man inte är mer än 60Hz bortkastade pengar, satsa då hellre på en bättre panel.

Inte för att vara sådan men 60Hz det hackar väl till och med på skrivbordet.
Blev lite sug efter ny skärm nu med denna artikeln
Får väl se borde bli ny dator #iframtiden.
Äntligen 4K skärmar som börjar bli snabbare uppdateringsfrekvens!

Permalänk
Medlem

Jag slog precis till på denna skärm hos Inet. Det var ett öppnat exemplar nedsatt med 2000kr. Jag hoppas verkligen att detta är en tydlig uppgradering från nuvarande 1440p 27 tum.

Den levereras redan imorgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Jag slog precis till på denna skärm hos Inet. Det var ett öppnat exemplar nedsatt med 2000kr. Jag hoppas verkligen att detta är en tydlig uppgradering från nuvarande 1440p 27 tum.

Den levereras redan imorgon

Du kommer inte bli besviken. 4K ger en wow känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Jag slog precis till på denna skärm hos Inet. Det var ett öppnat exemplar nedsatt med 2000kr. Jag hoppas verkligen att detta är en tydlig uppgradering från nuvarande 1440p 27 tum.

Den levereras redan imorgon

Vad tycker du nu såhär någon månad senare? (funderar själv på köpa denna)

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Jag lämnade tillbaka skärmen ett par dagar senare. Det var vädligt jobbigt att sitta med en 32tums 16:9 skärm på skrivbordet. jag upplevde det som en gigantisk fyrkant framför mig, jag blev väldigt trött i ögonen och fick samma åksjuka jag ibland får av 34tums 21:9 skärmar.

Själva displayen var jättefin, bra respons, fina färger inga döda pixlar. Jag var nog inte beredd på vilken enorm skillnad det är mellan 27 tum och 32 tum.

Om jag fick önska så hade skärmen varit 28 - 29 tum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Jag lämnade tillbaka skärmen ett par dagar senare. Det var vädligt jobbigt att sitta med en 32tums 16:9 skärm på skrivbordet. jag upplevde det som en gigantisk fyrkant framför mig, jag blev väldigt trött i ögonen och fick samma åksjuka jag ibland får av 34tums 21:9 skärmar.

Själva displayen var jättefin, bra respons, fina färger inga döda pixlar. Jag var nog inte beredd på vilken enorm skillnad det är mellan 27 tum och 32 tum.

Om jag fick önska så hade skärmen varit 28 - 29 tum.

Alright, ngt som fick mig att titta på andra skärmar var just d där att usb-c alt mode saknas :/.

Svårt att hitta 27" ips 144hz med d, hittade en 32", så jag ska nog ge mig på ett försök med en 32" hoppas jag klarar mig från åksjukan

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem

Funderar på att slå till på denna för 7000, finns det någon som äger den och kan inflika om hur den fungerat? Finns det bättre alternativ i prisklassen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Snart tio år med 4K-skärmar, snart fyra år med rappa 4K-skärmar och den där invändningen kommer hela tiden som en lång rap efter en kall öl –precis lika fräsch. Är ingen lag på att man alltid måste rendera i 4K bara för att man har en 4K-skärm.

Rendera i 1080p eller 1440p med ditt befintliga grafikkort om ditt spel kräver 100 FPS. Det kommer att skala utmärkt på 4K, särskilt 1080p-rendering på en 4K-panel.

Hur menar du här?
Kan jag skala ner min skärm från 4K till tex 1080p och på så sätt på en ännu krispigare bild fast med högre FPS?
Typ 1080p (enhanced by 4K pixels)?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Donhoz:

Hur menar du här?
Kan jag skala ner min skärm från 4K till tex 1080p och på så sätt på en ännu krispigare bild fast med högre FPS?
Typ 1080p (enhanced by 4K pixels)?

Jag menar det vanliga: om man inte når önskat antal FPS med rendering i 4K kan man alltid rendera bilden i lägre upplösning, säg 1080p och nå önskad antal FPS. En 4K/144 Hz-skärm kommer kunna återge 1080p-bilden med samma och ofta bättre kvalitet som om man hade en FHD/144 Hz-skärm. Med moderna speltitlar och GPU:er kan man också styra över skalningen på andra sätt, till exempel DLSS för att nå önskar antal FPS.

Bilden blir inte "krispigare" i sig, utan det handlar om att du med 4K-paneler får en flexibilitet och själv kan vikta skalning, grafikkvalitet och FPS på ett sätt som inte fungerar med lägre upplösningar. Skala mot FHD och QHD och det blir ofta undermåliga resultat pga av låg upplösning och tydlig pixelstruktur.