Testpilot: Acer Predator XB323QKNV – välbalanserad 32-tummare med 4K i 144 Hz

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: Acer Predator XB323QKNV – välbalanserad 32-tummare med 4K i 144 Hz

Testpiloten André "Yatagarasu" Uppman tar sig en närmare titt på skärm från Acer ur XB3-serien. På menyn finns stor, högupplöst panel, gott om anslutningar samt hög bildfrekvens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Fortsatt anser jag att VESA Display 400 inte borde få kallas HDR egentligen. Det är väldigt svårt att se "HDR-effekten" vid denna ljusstyrka

Själv förstår jag inte varför det ens är ljusstyrkan öht som ska vara måttstocken för om det är HDR eller inte. HDR handlar om kontrast o inte hur ljust det kan bli. En skärm med en ljusstyrka på 2000 lumen men med en kontrast på 1:500 kommer ju aldrig kunna visa nån svärta att tala om, men ändå så vill folk kalla det för HDR bara för den har massa ljusstyrka?
Så nä, en IPS-panel utan ån slags FALD kommer aldrig kunna visa HDR då den paneltypen har alldeles för låg kontrast. VA däremot kanske, medans TN verkligen inte alls.

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker vi borde börja kalla 144hz för "normal uppdateringsfrekvens" istället för "hög uppdateringsfrekvens"

Permalänk
Medlem

LG ska tydligen presentera en 42" OLED om några veckor, känns betydligt mer intressant imo.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av anon201296:

Jag tycker vi borde börja kalla 144hz för "normal uppdateringsfrekvens" istället för "hög uppdateringsfrekvens"

Det är att ta i. Särskilt för "4K".

Den demografi som befinner sig på Swec-forum är i regel i den absoluta framkanten av Bell-kurvan som är att hoppa på högpresterande PC-komponenter. Så kallade Early adopters.

144 Hz är långt ifrån normal uppdateringsfrekvens om vi ska tala om adoption på hela marknaden, alltså de andra percentilerna i adoptionskurvan. Särskilt när det kommer till 3840 x 2160 p.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

LG ska tydligen presentera en 42" OLED om några veckor, känns betydligt mer intressant imo.

Utan tvekan. Skulle aldrig ens ge hälften av det extrema överpris de tar för dessa POS LCD's 👎

Älskar min CX 55, och har man en gång sett OLED duger inget annat (i mitt fall - förutom kanske en bra MiniLED) och ser fram emot LG's 42 tummare. Som det är nu mår jag bara illa ifall jag ens startar ett spel på min PG279Q - hur bra den än må vara till surf/jobb!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Priset är lite väl högt kan jag tycka...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Vad kör du för spel, grafikinställningar å grafikkort för att få 144 FPS normalt?

Jag kör WoWs, AOEIV, EG2 och lite annat - (nästan) allt max - 3090 och har sällan 144. Runt 70 - 120.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Gurrrra:

Själv förstår jag inte varför det ens är ljusstyrkan öht som ska vara måttstocken för om det är HDR eller inte. HDR handlar om kontrast o inte hur ljust det kan bli. En skärm med en ljusstyrka på 2000 lumen men med en kontrast på 1:500 kommer ju aldrig kunna visa nån svärta att tala om, men ändå så vill folk kalla det för HDR bara för den har massa ljusstyrka?
Så nä, en IPS-panel utan ån slags FALD kommer aldrig kunna visa HDR då den paneltypen har alldeles för låg kontrast. VA däremot kanske, medans TN verkligen inte alls.

Det korta svaret:
Kontrast är bara en sida av myntet, precis som ljusstyrka

Det lite längre svaret:
Du kan ha hur mycket kontrast du vill, men finns inte ljusstyrkan där att backa upp det blir det bara mjäkig HDR ändå. Detta är ett problem billiga eller äldre VA:s tampas med. Och ärligt talat lite av ett problem med OLED också, som oftast kan visas fantastisk kontrast och mörka scener till perfektion, men som tappar mark i ljusare scenarier mot dyrare VA:s, speciellt i parallell med nya mini-LED-tekniken.

Men precis som du säger, saknas kontrasten, då spelar det inte någon roll om det är 200 nits eller 2 000 nits heller. Skärmen blir bara ljus, men detalj-lös och precis det jag upplever med Predatorn i detta fallet också. IPS-tekniken lämpar sig helt enkelt inte för HDR-uppspelning just p.g.a. de sämre kontrastförhållandena, något som däremot kan motverkas lite genom att blåsa på med ljusstyrkan för att åtminstone lyfta exponerade scener.

Hela poängen med HDR är att visa just det, en hög dynamisk räckvidd. Att bara ha en massa ljus eller bara en massa svärta gör det inte till en bra HDR-bild. Desto djupare svärta i parallell med ljusa toppar man kan nå, desto bättre HDR-upplevelse blir det också

Skrivet av anon201296:

Dinoman har redan snuddat på detta, men..

Skaran människor som sitter på 144Hz eller högre är försvinnande liten kontra 60Hz, och detta är absolut gällande vid 4K UHD-upplösning. Därmed törs jag påstå att 144Hz är fortsatt okej att kalla för just hög bilduppdateringsfrekvens, tills det att det faktiskt är normen

Skrivet av andreas_dock:

Priset är lite väl högt kan jag tycka...

Det är ungefär det enda jag regelrätt kan klaga på.

Predator XB323QKNV är en bra skärm för spel i mer eller mindre alla hänseenden. Den gör det mesta bra nog, inget direkt dåligt eller överdrivet imponerande. Men priset känns alldeles för högt för en sådan produkt också

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Det korta svaret:
Kontrast är bara en sida av myntet, precis som ljusstyrka

Det lite längre svaret:
Du kan ha hur mycket kontrast du vill, men finns inte ljusstyrkan där att backa upp det blir det bara mjäkig HDR ändå. Detta är ett problem billiga eller äldre VA:s tampas med. Och ärligt talat lite av ett problem med OLED också, som oftast kan visas fantastisk kontrast och mörka scener till perfektion, men som tappar mark i ljusare scenarier mot dyrare VA:s, speciellt i parallell med nya mini-LED-tekniken.

Men precis som du säger, saknas kontrasten, då spelar det inte någon roll om det är 200 nits eller 2 000 nits heller. Skärmen blir bara ljus, men detalj-lös och precis det jag upplever med Predatorn i detta fallet också. IPS-tekniken lämpar sig helt enkelt inte för HDR-uppspelning just p.g.a. de sämre kontrastförhållandena, något som däremot kan motverkas lite genom att blåsa på med ljusstyrkan för att åtminstone lyfta exponerade scener.

Hela poängen med HDR är att visa just det, en hög dynamisk räckvidd. Att bara ha en massa ljus eller bara en massa svärta gör det inte till en bra HDR-bild. Desto djupare svärta i parallell med ljusa toppar man kan nå, desto bättre HDR-upplevelse blir det också
Dinoman har redan snuddat på detta, men..

Visst visst behövs det ljusstyrka också, men just kontrasten är den absolut viktigaste nyckeln. Har man inte den så ser det mesta värdelöst ut imo. Har man däremot kontrast á la OLED men kanske inte supermånga nits så kommer den ändå se bra ut.
Aja, min poäng var iaf att det blir så fel att många skärmar kan få HDR-stämpeln på sig bara för att den råkar kunna prestera hög ljusstyrka utan några vidare krav på svärta o kontrast. HDR-stämpeln blir så urvattnat liksom.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Neldor:

Vad kör du för spel, grafikinställningar å grafikkort för att få 144 FPS normalt?

Jag kör WoWs, AOEIV, EG2 och lite annat - (nästan) allt max - 3090 och har sällan 144. Runt 70 - 120.

70-120fps är ju helt klart bäst på en 144hz skärm med adaptiv synk enligt mig. Jag spelar mest skjutspel på låga inställningar för att uppnå skärmens maximala uppdateringsfrekvens (låser några fps under vanligtvis för att hållas i adaptiv synk spannet)

Edit: Mestadels låga inställningar men textures på max eftersom det inte är någon större skillnad i FPS men stor skillnad visuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Håller både med och inte.

144Hz är ju standard idag när det kommer till spelskärmar.

På vissa så kan man ju överklocka till 165 och t.om 180Hz, annars finns det högre uppdateringsfrekvenser på lägre upplösningar så som 240, 360 och etc.

I 4K är det 144Hz den högst tillgängliga som finns för tillfället om jag inte missminner mig..?

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 2080 Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vangen:

Håller både med och inte.

144Hz är ju standard idag när det kommer till spelskärmar.

På vissa så kan man ju överklocka till 165 och t.om 180Hz, annars finns det högre uppdateringsfrekvenser på lägre upplösningar så som 240, 360 och etc.

I 4K är det 144Hz den högst tillgängliga som finns för tillfället om jag inte missminner mig..?

Precis. Så vi har bara 4k skärmar med antigen en normal uppdateringsfrekvens eller 4k skärmar med en låg uppdateringsfrekvens

Permalänk
Testpilot
Skrivet av anon201296:

Precis. Så vi har bara 4k skärmar med antigen en normal uppdateringsfrekvens eller 4k skärmar med en låg uppdateringsfrekvens

Normal i detta fallet är ju dock vad jag misstänker du kallar för låg: det vill säga 60 Hz.

Den klart överväldigande majoriteten av 4K UHD-paneler ligger på maximalt 60 Hz. Mer än så på en 4K UHD-skärm är fortfarande en lyxvara och definitivt inte något som är standard, därav högfrekvent och anmärkningsvärt — Oberoende om det är spel-skärm eller ej (framförallt i kontexten 4K UHD).

// Yatagarasu

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Oberoende på upplösning är 60hz låg uppdateringsfrekvens. 60hz blir inte bra fastän du hade haft en 40k skärm

Permalänk
Medlem

Fick hem denna förra veckan. Är nöjd med skärmen, men blir nog att den får åka tillbaka ändå. Acers kommande mini-led med 1000 nits känns betydligt mer spännande.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 |
Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Fick hem denna förra veckan. Är nöjd med skärmen, men blir nog att den får åka tillbaka ändå. Acers kommande mini-led med 1000 nits känns betydligt mer spännande.

Den skärmen du pratar om skulle jag dock inte tro att vi ser i butikerna förrän 2023 dock.
Tänk på att i princip alla dessa 32'' 4K 144Hz skärmar som dykt upp i höst vinter igentligen var aviserade för förra vintern men dök inte upp förrän nu i butikerna, tror inte det kommer ändra sig på tillgängligheten så snabbt i dagens teknik läge.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem

Enligt Inet så kan man inte köra bild över usb-c till till skärmen:

"Usb-c porten är för data och strömöverföring men har inte stöd för bild"

Permalänk
Bildexpert 📺

När det kommer till 4K är 144 Hz inte bara hög, utan den högsta tillgängliga frekvensen utanför produktlabben i dagsläget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Nej.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Laxpudding:

När det kommer till 4K är 144 Hz inte bara hög, utan den högsta tillgängliga frekvensen utanför produktlabben i dagsläget.

Det du säger är att det alltså är normal uppdateringsfrekvens... I labbet?

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cequence:

Den skärmen du pratar om skulle jag dock inte tro att vi ser i butikerna förrän 2023 dock.
Tänk på att i princip alla dessa 32'' 4K 144Hz skärmar som dykt upp i höst vinter igentligen var aviserade för förra vintern men dök inte upp förrän nu i butikerna, tror inte det kommer ändra sig på tillgängligheten så snabbt i dagens teknik läge.

Enligt Inet Q2 2022.

Tror inte det dröjer till 2023 iaf.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 |
Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Enligt Inet Q2 2022.

Tror inte det dröjer till 2023 iaf.

Vi kan ju hoppas
Nån tillverkare kanske överaskar oss och gör nått rätt

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Gigabyte X870 Aorus Elite Wifi7 ICE | NZXT Kraken Elite RGB V2 240mm | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte GeForce RTX 5080 16GB Aero OC | Fractal Design North Chalk White TG | LG C4 42" | Razer Naga Pro | Logitech G915 TKL | Razer Nommo Chroma | Astro A50 | MSI GS65 Stealth Thin GTX 1070 MQ

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Vad tycker du om kombinationen 32 tum med 4k? Jag överväger denna skärm, eller att satsa på en 27 tum med 4k, dock tror jag inte att man kommer sakna någon skärpa om man går upp till 32 tum. det är ju ändå 4k men har aldrig sett en 32 4k i verkligheten..

Permalänk
Medlem

I realiteten är ju priset 40,000kr för denna om man skall ha i närheten av 100 fps i spel.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--Asrock Z790i--2X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Manboy:

Vad tycker du om kombinationen 32 tum med 4k? Jag överväger denna skärm, eller att satsa på en 27 tum med 4k, dock tror jag inte att man kommer sakna någon skärpa om man går upp till 32 tum. det är ju ändå 4k men har aldrig sett en 32 4k i verkligheten..

Av min erfarenhet gällande 4K 27" så är det inget vidare med Windows-skalning. Dock inte testat Win 11. Jag hade själv satsat på 32".

Visa signatur

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Manboy:

Nu var det inte mig du citerade, men tänkte inflika som faktiskt har både en 27" och just Acer-skärmen från piloten fortsatt framför mig i skrivande stund:

Du lär inte märka någon skillnad när det kommer till skärpan. 4K UHD på 27 respektive 32 tum är fortsatt superskarpt och förmodligen långt bortom att kunna urskilja individuella pixlar. Förutsatt att man sitter med ett korrekt avstånd till skärmen det vill säga. Tummen mellan pekfingret-regeln är väl ungefär en armslängd ifrån, men kan såklart flyttas längre bak- eller fram vid behov.

Skrivet av marcusOCZ:

I realiteten är ju priset 40,000kr för denna om man skall ha i närheten av 100 fps i spel.

Det beror ju såklart på vilket spel man ska spela, och med vilka inställningar

Kör jag Battlefield 2042 är det lite tungdrivet, även för det RTX 3070 i laptopen jag använder. Däremot fungerar många andra spel utan problem i 100 fps eller mer utan större ansträngning. Men för de senaste AAA-spelen är 4K UHD fortsatt ett berg att bestiga, även för de värsta grafikkorten om de grafiska inställningarna skruvas upp.

Det är en avvägningsfråga i slutändan. Många gånger upplever jag dock att det är värt att sänka vissa inställningar i förmån för den upphöjda skärpan, det bidrar helt enkelt mer till helhetsupplevelsen än lite snyggare skuggor eller dylikt. Men som med allt annat är det inte alltid fallet, men då kan man alltid ändra till 1440p och höja de grafiska inställningarna bara, eller sänka allt för en högre bibehållen bilduppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av marcusOCZ:

Snart tio år med 4K-skärmar, snart fyra år med rappa 4K-skärmar och den där invändningen kommer hela tiden som en lång rap efter en kall öl –precis lika fräsch. Är ingen lag på att man alltid måste rendera i 4K bara för att man har en 4K-skärm.

Rendera i 1080p eller 1440p med ditt befintliga grafikkort om ditt spel kräver 100 FPS. Det kommer att skala utmärkt på 4K, särskilt 1080p-rendering på en 4K-panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Jag har även en Asus 27" 4K60hz skärm, och jämför jag med 32" är det inte så att 27an upplevs som skarpare. Så tror inte du behöver fundera i de tankebanorna
Däremot kan jag tycka att 32" är i största laget om man spelar mycket fps och liknande. Jag kör mest Racing/Sportspel och då gör det inget med 32. Hade jag lirar mer FPS hade jag nog hållit mig till 27 för att bättre se hela skärmen samtidigt. Detta baserar jag på att man har skärmen på ett skrivbord ca 60-80cm ifrån sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Oberoende på upplösning är 60hz låg uppdateringsfrekvens. 60hz blir inte bra fastän du hade haft en 40k skärm

60Hz duger utmärkt till de mesta utom möjligtvis snabba FPS spel.
Och spelar man inte är mer än 60Hz bortkastade pengar, satsa då hellre på en bättre panel.