Känns inte som att mitt 3060 ti är bättre än 1080 ti

Permalänk

Känns inte som att mitt 3060 ti är bättre än 1080 ti

Jag köpte nyligen ett MSI 3060 ti, det känns inte som att det är bättre än ett 1080 ti rog strix som jag ägde förr. Enligt statistik ska det vara bättre, men det känns inte så... Finns det något sätt jag kan checka detta på ? Någon benchmark kanske?

Permalänk
Medlem

Vad har du för CPU och vilka spel spelar du?

Permalänk

T.ex får jag inte ens 240 fps stabilt på minecraft vilket är jävligt konstigt.

Spelar league of legends för det mesta. Men inte ens där har jag över 200fps.... Borde jag inte ha 300-400 fps där ?

Här är 3dmark test jag gjorde nyss. -
https://imgur.com/a/fR5S7Du

i5 10600k

Permalänk
Medlem

3060 Ti är väl bara typ 10-30% snabbare än 1080 Ti i de flesta speltitlar?
Om spelen har DLSS så kan du nog få lite ytterligare prestandaskillnad.

Om du har 2st skärmar så öppna gärna aktivitetshanteraren på "Prestanda" fliken medan du spelar. Kolla där hur det ser ut på CPU/MINNE/GPU. Lättare att se flaskhals på det viset.

Beroende på vad du har för ramminnen så kan även problematiken sitta där.

Permalänk

Mitt score är nästan average, så det borde vara ett bra kort?

Permalänk
Medlem

Enligt Techpowerup så är 3060ti i genomsnitt 18% snabbare än 1080ti i 1080p och 25% snabbare i 4k. När jag själv blindtestat GPU-prestanda så behöver jag en ökning på minst 20-30% för att kunna känna någon som helst skillnad och för en tydlig skillnad så behöver jag ofta minst 50% i prestandaökning (om jag utgår från hyffsat stabila 60 fps). Dvs, jag känner väldigt lite skillnad mellan 60 och 72fps, men en ganska stor och tydlig skillnad mellan 60 och 90fps.
Om du är ungefär lika "känslig" som mig gällande fps så är det inte så konstigt att du inte känner någon större skillnad, uppgradering är helt enkelt för liten för att vara meningsfull i spelupplevelse i de flesta fall så länge du hade "stabil" fps med 1080ti. Däremot kan ju saker som DLSS och RT vara skäl nog för en uppgradering då de kan ge en bättre spelupplevelse genom extra ögongodis i spel som har RT.
Tror att för att du skulle ha märkt av en stor skillnad när du uppgraderade från 1080ti så skulle du behövt upp i 3070ti till 3080-klass på GPU. Gick själv från 2070s till 3080 för strax över ett år sedan och då blev det en uppenbart märkbar skjuts i prestanda, 60%+ i de flesta spel.

Permalänk

TAc kså mycket

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Enligt Techpowerup så är 3060ti i genomsnitt 18% snabbare än 1080ti i 1080p och 25% snabbare i 4k. När jag själv blindtestat GPU-prestanda så behöver jag en ökning på minst 20-30% för att kunna känna någon som helst skillnad och för en tydlig skillnad så behöver jag ofta minst 50% i prestandaökning (om jag utgår från hyffsat stabila 60 fps). Dvs, jag känner väldigt lite skillnad mellan 60 och 72fps, men en ganska stor och tydlig skillnad mellan 60 och 90fps.
Om du är ungefär lika "känslig" som mig gällande fps så är det inte så konstigt att du inte känner någon större skillnad, uppgradering är helt enkelt för liten för att vara meningsfull i spelupplevelse i de flesta fall så länge du hade "stabil" fps med 1080ti. Däremot kan ju saker som DLSS och RT vara skäl nog för en uppgradering då de kan ge en bättre spelupplevelse genom extra ögongodis i spel som har RT.
Tror att för att du skulle ha märkt av en stor skillnad när du uppgraderade från 1080ti så skulle du behövt upp i 3070ti till 3080-klass på GPU. Gick själv från 2070s till 3080 för strax över ett år sedan och då blev det en uppenbart märkbar skjuts i prestanda, 60%+ i de flesta spel.

Precis som meanh säger så hade du behövt en större skjuts i prestanda. Jag har vänner som på grund av rådande grafikkortsbrist och extrema priser uppgraderat till 3060ti från 1080ti precis som du och alla har mer eller mindre blivit något besvikna över det blygsamma prestandalyftet. Mitt råd till dig blir tyvärr därför att hålla ut med 3060ti för stunden och uppgradera till ett grafikkort som ger ett betydligt större prestandahopp när grafikkortsmarknaden har lugnat sig. När detta sker kan jag tyvärr inte svara på.

Permalänk
Medlem

Se om du får ett större hopp i fps om du använder NIS eller DLSS.
Får du inte det är det sin cpu som inte klarar att leverera mer fps.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Tack för tipsen, just nu funkar inte ens min dator som den ska. Gjord en tråd om det för att söka hjälp, fattar 0.