Batteriladdare med strömförsörjning?

Permalänk
Medlem

Batteriladdare med strömförsörjning?

Hej!

Vet någon om någon hyfsat prissatt 12V batteriladdare som även har funktionen att kunna leverera 12V konstant, alltså som strömförsörjning?

Jag har bara lyckats hitta en enda modell, hos Jula, och just den modellen finns det knapphändigt med information om vad det verkar.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av NodCommander:

Hej!

Vet någon om någon hyfsat prissatt 12V batteriladdare som även har funktionen att kunna leverera 12V konstant, alltså som strömförsörjning?

Jag har bara lyckats hitta en enda modell, hos Jula, och just den modellen finns det knapphändigt med information om vad det verkar.

Vad ska strömförsörjningen vara till för något? För om det ska vara till själva bilen finns det alternativ

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

Vad ska strömförsörjningen vara till för något? För om det ska vara till själva bilen finns det alternativ

//Daniel

Nej, inte till bilen, det har jag ingen användning för!

Vad hade du tänkt dig?

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av NodCommander:

Nej, inte till bilen, det har jag ingen användning för!

Vad hade du tänkt dig?

I detta fall tänker jag att du kan utnyttja 12v-uttagen i bilen (om det är det du är ute efter) och ha en laddare som i sin tur kan anpassa spänning utifrån att den känner av att bilens ström utnyttjas. Vet att detta bland annat fungerar med Calix batteriladdare

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

I detta fall tänker jag att du kan utnyttja 12v-uttagen i bilen (om det är det du är ute efter) och ha en laddare som i sin tur kan anpassa spänning utifrån att den känner av att bilens ström utnyttjas. Vet att detta bland annat fungerar med Calix batteriladdare

//Daniel

Hm nej, det är inte ett sådant scenario jag är ute efter, utan snarare att driva 12VDC utrustning ifrån 230VAC. T.ex har jag en kylbox med 12VDC men som saknar inbyggt stöd för 230VAC. Jag vet att det finns små apparater specifikt för en kylbox på t.ex Clas Ohlson, men jag är ute efter en enhet som kan användas till lite olika saker.

T.ex har https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilba... ett så kallat "Supply" läge.

Ett labbaggregat gör väl cirka samma sak det med, men den är å andra sidan lite väl advancerad, dyr och klumpig att ta med sig.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av NodCommander:

Hm nej, det är inte ett sådant scenario jag är ute efter, utan snarare att driva 12VDC utrustning ifrån 230VAC. T.ex har jag en kylbox med 12VDC men som saknar inbyggt stöd för 230VAC. Jag vet att det finns små apparater specifikt för en kylbox på t.ex Clas Ohlson, men jag är ute efter en enhet som kan användas till lite olika saker.

T.ex har https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/bilba... ett så kallat "Supply" läge.

Ett labbaggregat gör väl cirka samma sak det med, men den är å andra sidan lite väl advancerad, dyr och klumpig att ta med sig.

Okej, då förstår jag. Tyvärr är det där nog det bästa möjliga alternativet. Ctek har kanske de bästa laddarna på marknaden när det gäller alternativa användningsområden samt driftsäkerhet. Finns garanterat andra märken som kan göra samma och är billigare. Skulle dock inte rekommendera dessa då de mest troligt ändå inte kommer hålla i längden

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Hedersmedlem

Ska du ens använda den för att ladda batterier?

Hur mycket ström är det du behöver? 1-2A eller är det 10-20A?

En enkel nätadapter borde lösa det lätt om du inte behöver så mycket ström.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Permalänk

Vad är det du ska driva med 12V DC nedtransformaterat från 230V AC? Maximal strömförbrukning 12V DC? Är stabiliserad 12V DC ett krav?

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Ska du ens använda den för att ladda batterier?

Hur mycket ström är det du behöver? 1-2A eller är det 10-20A?

En enkel nätadapter borde lösa det lätt om du inte behöver så mycket ström.

Det är sant. Men jag är helst ute efter mellan kanske 7-10A, då hade jag kunnat både ladda batterier och driva lite utrustning vid behov utan att använda fler enheter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Är det Danfoss/SECOMP BD35 kompressor i din kyl/frys-box eller dess motsvarighet - försök inte med laddare/strömförsörjning som inte orka ge 5 Ampere, bör helst ge lite över 6 Ampere för lite marginal, annars kommer den att stanna under uppvarvningsfasen i samband med start då den verka vilja ha höga spikströmmar och är rent skitgrinig...

Gjorde misstaget och köpte en 12V försörjning på 4 Ampere och verkade inte ha några marginaler alls över detta innan den strömstrypte och kompressorn stannade... saken var att jag provade den innan avresa medans boxen var kall och då fungerade, men när den var rumstempererad efter resan så gick det för tungt för att det var högre gastryck på evaporatorsidan... - att den under gång drar runt 3 Ampere hjälpte inte för att klara startprocessen...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av NodCommander:

Det är sant. Men jag är helst ute efter mellan kanske 7-10A, då hade jag kunnat både ladda batterier och driva lite utrustning vid behov utan att använda fler enheter.

Jag tror det är en enklare och billigare lösning att köpa två separata enheter som gör det de ska och inte mer.

Ska du ha mycket 12V och det rör sig om en lite halvtemporär lösning så är ju ett vanligt nätaggregat från en dator bra på det. Skulle dock se till att säkra av det till 10A eller vad du nu behöver eftersom de är ganska mycket kraftigare i almänhet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||