Permalänk

Bankkonto gratis?

Tjena Sweclockers!
Jag har flyttat till Norge i sommar och nu upptäcker jag att Nordea och många andra banker vill ha 40kr i månaden bara för att ha ett bankkonto. Detta er helt orimligt för mig som bara kommer använda mitt konto en eller två gånger per år. Er det någon som hittat ett bra alternativ?
Såg i en annan tråd att skandiabanken ska vara gratis men den kostar också 30kr i månaden nu….

Permalänk
Medlem

Vad ska kontot användas till? Lönekonto, Sparkonto?

Permalänk
Medlem

Jag har ett SEB-konto som är gratis. Vissa onlinetjänster kostar, men annars är själva kontot och överföring mellan konton gratis.

Har också Handelsbanken, där är nästan allt gratis så länge man har ett visa-kort (300kr/år)

Permalänk
Medlem

Skandiabanken kostar ingenting såvida man inte skaffar deras bankort/kreditkort också vilket ändå är meningslöst. Jag har mitt lönekonto där, betalar inte en spänn.

Permalänk
Skrivet av nikwad:

Vad ska kontot användas till? Lönekonto, Sparkonto?

Kontot behöver jag egentligen bara för att underlätta överföringar mellan mig och min familj/släkt.
Så det är bara sporadiskt bruk vid födelsedagar eller jul liksom

Permalänk
Medlem

Jag tror inte jag betalar nåt för mitt bankkonto ho Swedbank. Endast bankkonto, antar att det är det du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Det är Skandia, Marginalen och Svea som har avgiftsfria privatkonton med internetbank/betaltjänster. De två sistnämnda kräver ju dock att du har bankid från någon annan.

Skandia har ett vardagspaket för 20 kr/mån, men det du letar efter kallar de helt enkelt bara lönekonto: https://www.skandia.se/vardagstjanster/konton-kort/lonekonto/.

Med Skandia kan du alltså avgiftsfritt komma igång med internetbank med tillhörande betaltjänster (så du kan överföra till konton, bankgiro, köra autogiro eller använda e-faktura), bankid och Swish. Avgiftsfria betalkort kan du sen få från mängder med bolag.

Permalänk
Medlem

Varför skulle ett bolag tillhandahålla en tjänst gratis?

Permalänk
Medlem

Kör Skandia + Rocker
lön in på skandia -> swish till rocker(gratis kort)

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Varför skulle ett bolag tillhandahålla en tjänst gratis?

Det gör de inte, de tjänar pengar på inlåning, alltså på att du har pengar på kontot. Rena kortbolag får pengar från kortavgifterna.

Permalänk
Inaktiv

Det är gratis att ha ett vanligt privatkonto hos Swedbank, problemet är väl att du får betala kvartalsvis för internetbetalning, så att du "kostnadsfritt" kan föra över pengar till konton i andra banker i Sverige, annars får du pröjsa 10kr per transaktionstillfälle om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Länsförsäkringar är gratis men betalkort kostar 285kr/året. Man kan då skaffa t ex Klarna kortet och koppla till kontot. Alternativt så kan man bli guldkund så får man betalkortet gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Länsförsäkringar är gratis men betalkort kostar 285kr/året. Man kan då skaffa t ex Klarna kortet och koppla till kontot. Alternativt så kan man bli guldkund så får man betalkortet gratis.

Tyvärr så börjar det även kosta för guldkunder för nästkommande år.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Tyvärr så börjar det även kosta för guldkunder för nästkommande år.

Jaså? Dags att säga upp det då, får bli Klarna kort kopplat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jaså? Dags att säga upp det då, får bli Klarna kort kopplat istället.

Jo funderar på det jag med.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Länsförsäkringar är gratis men betalkort kostar 285kr/året. Man kan då skaffa t ex Klarna kortet och koppla till kontot. Alternativt så kan man bli guldkund så får man betalkortet gratis.

Du kommer inte undan bekama vardagar. oavsett.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimatescar:

Du kommer inte undan bekama vardagar. oavsett.

Jag hade LF i 1 år utan kostnad under 2019. Då hade jag inget kort hos LF, bara kund hos banken, dock åtkomst till internetbanken och det. Har de ändrat på det nu?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoNamesWayne:

Tyvärr så börjar det även kosta för guldkunder för nästkommande år.

Men då blir kreditkortet gratis istället.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Men då blir kreditkortet gratis istället.

Detta har även varit gratis för guldkunder tidigare.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robbanbroberg:

Tjena Sweclockers!
Jag har flyttat till Norge i sommar och nu upptäcker jag att Nordea och många andra banker vill ha 40kr i månaden bara för att ha ett bankkonto. Detta er helt orimligt för mig som bara kommer använda mitt konto en eller två gånger per år. Er det någon som hittat ett bra alternativ?
Såg i en annan tråd att skandiabanken ska vara gratis men den kostar också 30kr i månaden nu….

Häradssparbanken Mönsterås har tidigare varit helt avgiftsfria / det räcker med att maila dom kontaktuppgifter finns på hemsidan.

Då dom är avgiftsfria har dom lägra marginaler och lite dyrare lån/ verkar det som så det är ju en avvägning vad man prioriterar.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Jag hade LF i 1 år utan kostnad under 2019. Då hade jag inget kort hos LF, bara kund hos banken, dock åtkomst till internetbanken och det. Har de ändrat på det nu?

Det Tror Jag.. Jag hade Bank Kort Debit men bytte till Kredit kort som är Gratis till guld kund men som sakt .. dom lägger in in avgift på 285 eller nåt på "bekväma vardagar" så kommer inte undan över det hur eller hur.. oavsett om man har bank kort eller inte. Jag hade planerat o skaffa ett gemensam konto med sambo men bägge var tvungen o betala för det. Förmodligen blir det Scandia.. det är gratis princip allting.. kombinerat med re:member eller komplett eller annan gratis kreditkort.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Skrivet av NoNamesWayne:

Detta har även varit gratis för guldkunder tidigare.

Det är fortfarande det men du betalar for "bekvama vardagar" same same but different but still same.

Visa signatur

i̶7̶ ̶9̶7̶0̶ ̶@̶ ̶3̶.̶2̶ ̶G̶h̶z̶    i9 9900k @3.6Ghz
1̶6̶ ̶G̶i̶g̶s̶ ̶C̶o̶r̶s̶a̶i̶r̶ ̶V̶e̶n̶g̶a̶n̶c̶e̶    64 Gigs Ballistix Sport
A̶s̶u̶s̶ ̶P̶6̶X̶5̶8̶D̶-̶E̶    Z390 Aorus Master
A̶s̶u̶s̶ ̶5̶8̶0̶ ̶G̶T̶X̶    EVGA Titan X 12Gb
CoolMaster 1000W

Permalänk
Medlem

Prova Lunar.
Där har du gratis konto och Visa.

Visa signatur

KJS - happy and smiling :)

Permalänk
Medlem

Lite spännande vilka hoops folk hoppar igenom för att slippa betala 30:- per månad för att kunna delta i samhället

Visa signatur

CITERA MIG SÅ ATT JAG HITTAR TILLBAKA!
| MSI B550 Gaming Plus | Ryzen 5 5600x | Strix RTX 4080 | 32GB Corsair Vengeance | EVGA Supernova G2 850W | ROG Chakram (liten joystick ju!!) | L33T Muninn Headphones | KeyChron K3 | Predator X34 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag hade LF i 1 år utan kostnad under 2019. Då hade jag inget kort hos LF, bara kund hos banken, dock åtkomst till internetbanken och det. Har de ändrat på det nu?

De införde en ny kostnade någon gång de senaste 1-2 åren, har för mig att det var för kortet, men det kan ha varit internetbanken också.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ultimatescar:

Du kommer inte undan bekama vardagar. oavsett.

Verkar ha kommit undan nu iaf, de drog 275Kr och sen sattes det tillbaka samma summa igen, som de gjort tidigare år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

De införde en ny kostnade någon gång de senaste 1-2 åren, har för mig att det var för kortet, men det kan ha varit internetbanken också.

Kör på LF utan kort och de har inte dragit någon avgift för 2022 (som jag gissar de gör senast 1/1) så verkar fortfarande vara gratis med betalningar, swish etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mansonite:

Lite spännande vilka hoops folk hoppar igenom för att slippa betala 30:- per månad för att kunna delta i samhället

Inte mycket till hoop att byta bank en gång i livet, vad är det du får för dina 30 kr varje månad?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Synd att inte staten tar ansvar. Alla har ju något skattekonto, det borde gå att använda. BankID borde också staten äga. Idag lever storbankerna på tok för gott på kundernas bekostnad.

Permalänk
Medlem