Permalänk
Medlem

jag har testat använda armband men ser ingen anledning till det, jag förbereder mig alltid med att gnugga en ballong på huvudet...

skämt och sido jag kan ta på ett element eller nått jag är nog ganska ostatisk som person? jag får aldrig stöttar av saker och ting.
för dom som går rund dagligen och lika "laddad" som i filmen drömkåken då skulle jag absolut använda armband m.m

Permalänk
Medlem

Rena rama popcorn tråden .
Synd att man saknar popcorn .
Har i alla fall fått småle ett par gånger.

Då skall vi se vad vi fått fram så här långt:

ESD skydd anslutet till eluttag [X]
ESD skydd anslutet till element [X]
Dator ansluten till elnätet(men avslagen med brytaren) och ESD skyddet anslutet till datorn [X]
Röra vid någon jordad punkt [X]
Någon sa något [X]
Så gjorde dom det i en YouTube video [X]

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Neon:

Så länge som man använder jordat uttag så kommer också chassit vara direkt kopplat till jorden i elskåpet.

Det är något man inte ska/kan lita på.

Kjell & Co har en bra guide om det.
https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/elelektronik/...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av DevilsDad:

Fast detta är också ett vanligt missförstånd. Motståndet i armbandet finns för att skydda användaren ifall en råkar nudda vid tex en högspänningsfas. Då vill en gärna inte vara jordad utan motstånd.

Det är ju uppenbarligen inte värre för komponenterna om du är kopplad utan motstånd till chassit, eller om du tar direkt i chassit. Så för komponenterna skull spelar det ingen roll.

Däremot motståndet i ESD-påsen är för komponenterna skull precis som du säger!

Jo, motståndet är strömbegränsande och förlänger det transienta urladdningsförloppet.

Tldr: Motståndet är det primära komponentsskyddet.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Panthro:

skämt och sido jag kan ta på ett element eller nått jag är nog ganska ostatisk som person? jag får aldrig stöttar av saker och ting.
för dom som går rund dagligen och lika "laddad" som i filmen drömkåken då skulle jag absolut använda armband m.m

Den springande punkten är potentialskillnaden, mao den potentiella skillnaden i spänning mellan två punktar, om du ser dig själv som en punkt, komponenten som en annan, vad är då elementet?
Mellan vilka två punkter har du jämnat ut spänningen när du rör t.ex ett element?

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför en del helt avfärdar att ta i element?
Säg att någon sitter på en matta, gnuggar omedvetet sockarna på den. Då är personen förmodligen laddad med några hundra eller tusen volt esd. Att då potentialutjämna mot ett element borde inte skada alls. Chansen är ju större att komponenterna inte har samma potential som de gnuggade fötterna.

För övrigt har jag slarvat en del med det, har nog aldrig använt esd-band. Inte råkat ut för något uppenbart ännu, men behöver verkligen tänka mig för framöver när jag ska börja pilla med retrodatorerna igen, de är både känsligare och svårare att ersätta komponenter på.

Permalänk
Medlem

Inget esd skydd, men visst man tar ju automatiskt i chassiet innan arbete. Lite svårt att komma åt sakerna annars. Hänt man rört vid element etc nångång mm.

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk

Off men ändå on topic: Inte nog med att tjejen gav mig stötar HELA tiden, hon höll på att steka kaffemaskinen och så kan vi inte ha det!

Permalänk
Medlem

Bra läsning om ESD för alla: https://techworld.idg.se/2.2524/1.146312/statisk-elektricitet...

Speciellt avsnitten "Så fungerar det" och "Jordat nät hjälper inte"

Permalänk
Medlem

Brukar röra metallen på vattenburna element, eller på jordstiftet på uttagen några sekunder innan jag tar i grejerna.
Förr när man höll på lite längre stunder, så drog jag en skalad elkabel runt handleden, och anslöt på närmaste jordpunkt.

Jag tror absolut att man kan paja komponenter om man inte är försiktig.

//MD

Visa signatur

Acer Predator Orion 3000 | Intel i7 10700 | 2x8GB RAM | M.2 1TB | RTX 3060 Ti
Intel i5 8600k @ 4.5ghz 1.255 Vcore | Corsair Vengence 2666mhz CL16 2x8GB RAM @ 3200mhz 1,35V | Kingston A2000 M.2 1TB | ASUS ROG Strix GeForce® GTX 1070 Ti | 750W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av GPUan:

Jag antar att handskarna är ESD-säkra. Om någon vill använda handskar så ska de vara ESD-godkända hanskar.

Ja handskarna är ESD säkra.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Jag har åkt omkull många gånger i mitt liv, både på cyklar och mopeder. Aldrig att jag slagit skallen i marken, möjligtvis stt jag skrapat i lite. Fallhöjden är ungefär lika hög som när man går. Ett barn över en viss ålder är fullt kapabelt att ta emot sig. Vuxna leker inte med cykeln som barn.
Det är förstås fritt fram för vuxna att använda cykelhjälm om dom tvivlar på sin förmåga eller tycker att det ser tufft ut.

Fallhöjden är för det första högre än om man går, men sen kompliceras det av att de allra flesta som går först får i knä, rumpa, arm, armbåge och/eller rygg innan det är dags för huvudet att nå marken. Oftast når inte huvudet marken alls. Vid fall från cykel är benen låsta helt eller delvis och kan inte hjälpa till att dämpa eller rikta om fallet. Om man är under färd har de flesta också reflexen att hålla kvar i styret hela tiden (detta kan man enkelt se om man kollar på filmer där folk vurpar med cykel, där de flesta håller i styret med båda händerna hela vägen ner i marken), och på grund av rotationscentrum blir det därför ofta huvudet som först når marken, och då med betydligt högre fart än vid fall från stående eller gående. Det är en oerhörd skillnad.

Bara för att du har haft tur några gånger betyder det inte att det är särskilt vanligt. Och det har absolut INGET med förmåga att göra.

Jag känner till ganska många med varierande grad av hjärnskador efter cykelvurpor utan hjälm.

Men men, det behövs fler organdonatorer, så fortsätt du utan hjälm.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Markus_d:

Brukar röra metallen på vattenburna element, eller på jordstiftet på uttagen några sekunder innan jag tar i grejerna.
Förr när man höll på lite längre stunder, så drog jag en skalad elkabel runt handleden, och anslöt på närmaste jordpunkt.

Jag tror absolut att man kan paja komponenter om man inte är försiktig.

//MD

Men det är inte det som menas med jord. Det är skillnaden mellan dig och de känsliga komponenterna som räknas, inte mellan dig och marken under huset!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Ta ESD på allvar.

Det gör jag, om jag råkade uttrycka mig på annat vis.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon324648:

Man kan undra hur många RMA's som beror på ESD. Lämna 1 star review på RAM-minne för att memtest minsann visar att de var defekta från fabrik!

Det går såklart att döda ett RAM-minne men om du tittar på exempelvis denna video är det inte särskilt enkelt. Så det känns ganska osannolikt att den enda gången man packar upp det, håller i det 20 sekunder och installerar i datorn skulle råka döda det med en liten stöt från sitt finger.

https://www.youtube.com/watch?v=4SjOv_szzVM

Jag struntar oftast i det själv. Egentligen aldrig haft några problem och då har jag byggt säker 20 datorer privat och på jobb. Dessutom labbat med diverse elektronik och rejält stora kretskort med tusentals komponenter i arbete där ESD skydd egentligen anses viktigt men aldrig stött på några problem. Anant så klart med färdiga produkter som skickas ut till kunder... Kort och gott kan man säga att risken inte är så stor men det är knappast en myt.

Icke heller att förglömma är att de flesta produkter testas i EMC labb där de utsätts för pistol likt den i YouTube videon ovan för att få rätt certifieringar för att få säljas. Vilket förklarar en hel del av varför många av oss kunnat bygga datorer i 20 år utan att ha sönder en enda komponent med ESD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PippiRull:

Förstår inte varför en del helt avfärdar att ta i element?
Säg att någon sitter på en matta, gnuggar omedvetet sockarna på den. Då är personen förmodligen laddad med några hundra eller tusen volt esd. Att då potentialutjämna mot ett element borde inte skada alls. Chansen är ju större att komponenterna inte har samma potential som de gnuggade fötterna.

För övrigt har jag slarvat en del med det, har nog aldrig använt esd-band. Inte råkat ut för något uppenbart ännu, men behöver verkligen tänka mig för framöver när jag ska börja pilla med retrodatorerna igen, de är både känsligare och svårare att ersätta komponenter på.

I ditt scenario är det nog ganska låg sannolikhet att det skadar att ta i elementet, ja. Jag tror invändningarna handlar om att det inte är en korrekt lösning och att det till och med kan bli värre, eftersom det är potentialskillnaden som spelar roll.

Skrivet av DavidtheDoom:

Jo, motståndet är strömbegränsande och förlänger det transienta urladdningsförloppet.

Tldr: Motståndet är det primära komponentsskyddet.

^ Precis så.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Massy:

Det går såklart att döda ett RAM-minne men om du tittar på exempelvis denna video är det inte särskilt enkelt. Så det känns ganska osannolikt att den enda gången man packar upp det, håller i det 20 sekunder och installerar i datorn skulle råka döda det med en liten stöt från sitt finger.

https://www.youtube.com/watch?v=4SjOv_szzVM

Videon är dock inte bra (som tidigare nämnt i tråden), eftersom de inte testar minnet ordentligt.
ESD kan alltså orsaka fyra klasser av problem här:

1) Övergående, som löser sig vid reboot. T ex att det orsakar bitflips i minnet.
2) Latenta, att minnet tar skada men fortsätter fungera felfritt just nu. Det kanske dör i förtid dock.
3) Direkta skador, som går att upptäcka i memtest86/liknande, och kanske orskar krascher, men kanske inte märks så lätt.
4) Katastrofala skador, som gör att datorn inte går att boota/kraschar direkt.

De utesluter enbart #4 i videon, medan #1-#3 är de mest sannolika sakerna som kan hända.
Med RAM skulle jag säga att #3 är rätt trolig. Det räcker med att EN BIT av hundratals miljarder (128 miljarder vid 16 GB RAM) går sönder för att minnet ska vara ostabilt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Videon är dock inte bra (som tidigare nämnt i tråden), eftersom de inte testar minnet ordentligt.
ESD kan alltså orsaka fyra klasser av problem här:

1) Övergående, som löser sig vid reboot. T ex att det orsakar bitflips i minnet.
2) Latenta, att minnet tar skada men fortsätter fungera felfritt just nu. Det kanske dör i förtid dock.
3) Direkta skador, som går att upptäcka i memtest86/liknande, och kanske orskar krascher, men kanske inte märks så lätt.
4) Katastrofala skador, som gör att datorn inte går att boota/kraschar direkt.

De utesluter enbart #4 i videon, medan #1-#3 är de mest sannolika sakerna som kan hända.
Med RAM skulle jag säga att #3 är rätt trolig. Det räcker med att EN BIT av hundratals miljarder (128 miljarder vid 16 GB RAM) går sönder för att minnet ska vara ostabilt.

Alltså som jag skrev är det ganska osannolikt att man får hem sitt minne installerar det, det fungerar inte och man sedan ger RAM-minnet 1 stjärna i betyg och skickar det på RMA första veckan som inlägget jag citerade funderade på hur ofta det hände.

Självklart kan minnet ha tagit skada innan det tokdör men som jag även nämnt i inlägget ovan så testar man nuförtiden produkter mot ESD innan de ens får säljas så oftast finns det någorludna dugligt skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

...
Icke heller att förglömma är att de flesta produkter testas i EMC labb där de utsätts för pistol likt den i YouTube videon ovan för att få rätt certifieringar för att få säljas. Vilket förklarar en hel del av varför många av oss kunnat bygga datorer i 20 år utan att ha sönder en enda komponent med ESD.

Räknar man sen antalet TVS-dioder och liknande så förstår man varför. För att dra en dålig analogi så är det lite som att linda in ett rått ägg i 25m bubbelplast, släppa härket från 10m höjd och påstå att ägget minsann inte är känsligt för stötar.

Jag vet inte hur många op-förstärkare vi sabbade p.g.a. ESD i ett tidigare projekt jag satt med. Problemet "löste sig" efter att vi skyddade allt med TVS-dioder, men råkade man komma åt fel ställe så var man rökt ändå.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

Räknar man sen antalet TVS-dioder och liknande så förstår man varför. För att dra en dålig analogi så är det lite som att linda in ett rått ägg i 25m bubbelplast, släppa härket från 10m höjd och påstå att ägget minsann inte är känsligt för stötar.

Men om ägget är inlindat i 25m bubbelplast så är det ju inga problem att släppa ägget, hur ömtåligt det än är?

Edit: såg ditt tillägg och förstår poängen. Men då är sannolikheten såklart ändå mindre än om ALLA platser vore livsfarliga att komma åt. Någonstans får man också ha i åtanke att man i princip rör komponentera EN gång. Viss skillnad emot en produkt man tar i 100 gånger om dagen. Det är ganska osannolikt att man den enda gång man håller i produkten lyckas

1. Vara laddad tillräckligt
2. Ta på precis rätt plats

Men ja, otur kan man ju ha...

Permalänk
Medlem

ESD-skydd är generellt placerade vid kontakter (USB, HDMI etc) och urladdningen leds då ut i t.ex. chassit och förbi känsliga kretsar, dvs något som inte nödvändigtvis hjälper vid bygge. De är sällan placerade där man är och petar vid montering (vilket ska ske i en ESD-säker miljö).

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

kolla videon som LTT gjorde om det hela

https://www.youtube.com/watch?v=nXkgbmr3dRA

Det "testet" är ju helt fruktansvärt utfört. De har egentligen inte bevisat någonting, mer än att just RAM kanske inte dör direkt om det får en urladdning. Men ESD är en långsam mördare. Det bränner ledningsbanor vilket smalnar av dem och gör anslutningen sämre. Det är inte nödvändigtvis ett problem direkt, men det accelererar elektronmigrationen något enormt vilket gör att något år senare så kan helt plötsligt problem uppstå. En enskild individs förmåga att se korrelationen mellan död hårdvara långt senare och elektrostatisk urladdning är låg, behövs statistisk analys och/eller tester för det av flera fall.

RANT: Stör mig något fruktansvärt på den felaktiga informationen som sprids p.g.a. den videon. Ger mig flashbacks till NCIX och tidiga LTT dagarna där det var massvis med felaktig information om hur saker fungerar. Då var det förklarligt med att de inte hade resurserna/kunskapen att få allt rätt. Men det håller inte längre i deras nuvarande skala. Det är däremot en riktig avstickare i deras moderna videokatalog i den aspekten lyckligtvis.

Sweclockers har faktiskt en av de bästa genomgångarna av ESD jag har läst. Inte mest genomgående, men en bra balans mellan detaljerad och tillgänglig. Det mesta som har hänt under alla åren sedan den skrevs är att hårdvaran har blivit ännu känsligare tack vare mindre tvärsnittsarea i ledare.

Stavning
Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av MoNkeY-05:

Det gör jag, om jag råkade uttrycka mig på annat vis.

Jamenjamen, jag höll ju med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

1) Övergående, som löser sig vid reboot. T ex att det orsakar bitflips i minnet.
2) Latenta, att minnet tar skada men fortsätter fungera felfritt just nu. Det kanske dör i förtid dock.
3) Direkta skador, som går att upptäcka i memtest86/liknande, och kanske orskar krascher, men kanske inte märks så lätt.
4) Katastrofala skador, som gör att datorn inte går att boota/kraschar direkt.

Just punkt 2 har jag själv varit pappa till när man var okunnig. Ett nytt Kingston minne(av fyra nya köpta samtidigt och installerade samma dag) som slutade fungera inom en månad om jag inte minns fel(år 2007 så har svårt att komma ihåg tiden från installation till MemTest86 konstaterade felet.

Punkt 2 stötte jag även på när jag för några år sedan köpte begagnade RAM-stickor(6 styck) till serverburken. En av dessa stickor dummade sig vid uppstart(kunde göra att flera stickor "försvann", inklusive någon av dom 12 stycken befintliga), men lyckades man ta sig förbi POST korrekt så lirade den. Dock 1½ år senare så tvärdog stickan och då var IPMI tydlig med att stickan dog under drift(gick ej att få liv i). Kingston bytte ut det kostnadsfritt mot nytt motsvarande trots att modellen då var nästan 10 år gammal och säkert stickan med. Där skyller jag på dom som hanterat stickan före mig .

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

Just punkt 2 har jag själv varit pappa till när man var okunnig. Ett nytt Kingston minne(av fyra nya köpta samtidigt och installerade samma dag) som slutade fungera inom en månad om jag inte minns fel(år 2007 så har svårt att komma ihåg tiden från installation till MemTest86 konstaterade felet.

Punkt 2 stötte jag även på när jag för några år sedan köpte begagnade RAM-stickor(6 styck) till serverburken. En av dessa stickor dummade sig vid uppstart(kunde göra att flera stickor "försvann", inklusive någon av dom 12 stycken befintliga), men lyckades man ta sig förbi POST korrekt så lirade den. Dock 1½ år senare så tvärdog stickan och då var IPMI tydlig med att stickan dog under drift(gick ej att få liv i). Kingston bytte ut det kostnadsfritt mot nytt motsvarande trots att modellen då var nästan 10 år gammal och säkert stickan med. Där skyller jag på dom som hanterat stickan före mig .

Varför tror du att något av det där beror på ESD? Det är ju inte så att fabrikerna testkör stickorna i några veckor innan dom skickar iväg dem. Felen kan ha funnits från början.

Permalänk
Medlem

En tråd om detta är nästan dömd att bli full av spekulation baserat på dålig data, eftersom det är otroligt svårt för en enskild datorbyggare att "uppleva" ESD-orsakade problem (som just sådana). Lägg till det att det är ett stokastiskt fenomen som inte uppstår varje gång, samt de vanliga svårigheterna att frilägga orsakssamband baserat på begränsad erfarenhet

Man kan dock välja att utgå från teori och göra det man tror är mest försiktigt, vilket jag försöker göra i mitt vardagliga byggande. Här är min (ovetenskapliga) metod:

Ingen ledande matta, enbart armband som jag fäster med krokodilklämman i någon frilagd metalldel av helst 1) moderkortets yttre kontaktdon (om moderkortet är monterat i chassit) eller 2) någon ledande del av chassit (om moderkortet ännu inte är monterat). Någon som vet får gärna hojta till om jag gör fel någonstans!

Problemet med 1: sentida moderkort har dåligt med vettiga fästpunkter kring kontaktdonen. Finns VGA- eller seriellportar så är det lätt, men trixigare om det bara finns USB, RJ45 och HDMI/DP.

Problemet med 2: sentida chassin är i regel helt lackade precis som skruvarna. Finns ändå fästpunkter som leder ström? Ingen aning. Jag brukar antingen gräva fram en chromad skruv från svunna tider och fästa i ett skruvhål i chassit (jag antar att chromade skruvar leder ström, men har aldrig testat med multimeter), eller fästa klämman i nätaggets jordpinne.

Eftersom jag inte har ESD-matta, så lägger jag komponenter ovanpå sina egna antistatpåsar när jag lägger dem ifrån mig. Ett stort problem med min metod är att det ibland är svårt att fästa armbandets krokodilklämma så att det inte lossnar i ett kritiskt moment. Samt att det hindrar mig från att röra armarna lika obehindrat som om jag inte haft armbandet. Därför gillar jag delvis den här idén:

Skrivet av Varg:

Jag brukar sätta ett ESD-armband runt ankeln så jag har båda armarna helt fria under monteringen. Kan ju aldrig skada att vara försiktig. Särskilt inte med tanke på att de bara kostar en hundring eller så.

Skrivet av Varg:

Brukar fästa det i någon form av metall, exempelvis ett element, och monterar datorn på skrivbordet ovanför. Behövs inte så långt då.

Armbandets sladd behöver ju som sagt vara i kontakt med de ytor du jobbar med, t.ex. chassit. Men du ger mig en relaterad idé: man skulle kunna fästa armbandet vid ankeln, nätsladden från datorn till ett grenuttag som ligger på golvet (och som inte är ikopplat i väggen), och fästa armbandets krokodilklämma i ett av grenuttagets lediga jordstift? Då får man armarna fria samtidigt som man fäst armbandet i en utjämningspunkt som inte lätt lossnar. OM inte själva närvaron av sladden räcker för att få den antenn-effekt som Jörgen Städje tar upp i denna Swec-artikel (länkad tidigare i tråden):

Citat:

För att sammanfatta:

All elektronik är ESD-känslig!

  • Dra ut alla sladdar innan du öppnar datorlådan, så du inte får antenner

  • Arbeta på ett ledande underlag och se till att själv vara ansluten till det, exempelvis med ett så kallat ESD-armband

  • Håll hög luftfuktighet i lokalen, över 60 % RH

  • Klä dig helst i bomullsmaterial som inte laddas upp

  • Förvara alla elektronikkomponenter i ledande påsar

(min kursivering)

Som sagt, allt ovanstående samt hur jag normalt gör är baserat på teori, inte empiri. Så jag blir gärna rättad om metoden kan förbättras

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ingen ledande matta, enbart armband som jag fäster med krokodilklämman i någon frilagd metalldel av helst 1) moderkortets yttre kontaktdon (om moderkortet är monterat i chassit) eller 2) någon ledande del av chassit (om moderkortet ännu inte är monterat). Någon som vet får gärna hojta till om jag gör fel någonstans!

Både chassit och moderkortet fungerar att fästa klämman i om moderkortet är monterat i chassit, eftersom moderkortet då är jordat mot chassit. Men när man monterar moderkortet så bör man förstås fästa klämman i chassit.

Skrivet av Oegat:

Eftersom jag inte har ESD-matta, så lägger jag komponenter ovanpå sina egna antistatpåsar när jag lägger dem ifrån mig.

Lägg hellre tillbaka komponenten i påsen i så fall, då skyddar du mot urladdningar när du plockar upp komponenten igen. Att lägga en komponent ovanpå en ESD-påse ger inget särskilt skydd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FattarNiInte:

Varför tror du att något av det där beror på ESD? Det är ju inte så att fabrikerna testkör stickorna i några veckor innan dom skickar iväg dem. Felen kan ha funnits från början.

För att sannolikheten 2007 var större att jag gjorde fel än att det skulle vara fel ifrån fabrik. Min kunskap om ESD var knapphändig(jag visste att ESD fanns, men inte hur man gjorde för att skydda på bästa sätt som privatperson). Det tog några år till innan jag förstod det här med potentialskillnader. Matte samt fysisk var inte min starka sida i skolan.

Och dom jag köpte 2019 var redan begagnade och troligtvis runt max 9 år gamla och omöjligt att veta hur dom hanterades när dom monterades i den första servern dom satt i från början och sedan plockades ut ur servern dom satt i sist och placerades i förpackningarna som skickades till mig.

Faktiskt även haft en död Samsung sticka i en hel begagnad server(skräddarsydd) inom några få dagar från start men säljaren skickade snabbt ut en ny sticka och den monterades enligt konstens regler och har rullat felfritt sedan dess(runt år 2018). Misstänker att den säljaren inte följde grundreglerna för hantering utav ESD känsliga komponenter när han byggde servern åt mig.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

beror lite på, bygger jag en dator eller ska byta cpu/mobo använder jag matta och sätter armband runt fotleden, (gillar inte att ha det runt armen när man pular då sladden alltid är i vägen) ska jag bara byta ramsticka eller en hdd så håller jag ena handen på metallen på datorn.
är det en laptop använder jag alltid matta och armband.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Lägg hellre tillbaka komponenten i påsen i så fall, då skyddar du mot urladdningar när du plockar upp komponenten igen. Att lägga en komponent ovanpå en ESD-påse ger inget särskilt skydd.

Inte ens om jag tar i påsen innan jag tar i komponenten? Kan vara svårt att komma ihåg varje gång förvisso.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX