Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Sitter och funderar hur vi ska lägga upp bindningstiderna på ett bolån hos Swedbank. Vi har köpt en villa för 2,8 miljoner med 15% kontantinsats.

Är lite kluven om man ska binda endast 1år på alla lånen och förhandla om till nästa gång. Det blev lite hastigt val av bank då det var så snabbt tillträde till huset och juletider etc.

Välj en bindningstid för alla lån, annars sitter ni i en rävsax vid omförhandling. Vad som lönat sig mer än 95% av fallen historiskt är att köra "rörligt", dvs 3M.

Räntan är hög, men det beror på er låga kontantinsats. Under 70% belåning är det nog bättre räntor och under 60% belåning så får man de bästa (om man samtidigt har stor "volym"). Enkelt att kolla via SBAB's kalkylator:

https://www.sbab.se/#interest-calculation-section

Är någon av er med i facket så kolla vilka räntor som finns den vägen. Har till och från funnits väldigt bra deals som är färdigförhandlade och där din belåningsgrad inte påverkar räntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Välj en bindningstid för alla lån, annars sitter ni i en rävsax vid omförhandling. Vad som lönat sig mer än 95% av fallen historiskt är att köra "rörligt", dvs 3M.

Räntan är hög, men det beror på er låga kontantinsats. Under 70% belåning är det nog bättre räntor och under 60% belåning så får man de bästa (om man samtidigt har stor "volym"). Enkelt att kolla via SBAB's kalkylator:

https://www.sbab.se/#interest-calculation-section

Är någon av er med i facket så kolla vilka räntor som finns den vägen. Har till och från funnits väldigt bra deals som är färdigförhandlade och där din belåningsgrad inte påverkar räntan.

1,49 får vi på rörlig (3 månaders). Kanske kan vara klokt att ha ett av lånen rörligt och förhandla om räntan om några månader då. :). Ska kolla vad vi har via facket också. Tack!

Visa signatur

9800X3D|Asus TUF B650-Plus WIFI|Thermalright Phantom Spirit 120 Evo|2Tb NVME|Gigabyte RTX 3080 Ti|6000mhz CL30 32GB|Corsair RMe 1000w|Fractal North|LG 240hz 1440p OLED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Sitter och funderar hur vi ska lägga upp bindningstiderna på ett bolån hos Swedbank. Vi har köpt en villa för 2,8 miljoner med 15% kontantinsats.

Swedbank erbjuder: 1år (1,36%). 2 år (1,41%), 3år (1,54%). 4år (1,6%). 5år (1,76%). Rådgivaren sa att det vanligaste är att folk delar upp lånet i 3 lån och det har vi valt att göra, men hur ska vi binda dessa?

Efter att ha kollat lite räntor i denna tråden och googlat lite snitträntor som folk fått senaste månaderna så känns våra lite höga. Jag frågade om skillnaden om vi skulle gå in med en större insats (200k eller mer) och det gjorde knappt någon skillnad, skulle få 1,32% på ett års bindningstid. Vi kunde inte heller förhandla genom att flytta våra värdepapper till Swedbank istället för Avanza då de tydligen inte fick förhandla på det viset.

Är lite kluven om man ska binda endast 1år på alla lånen och förhandla om till nästa gång. Det blev lite hastigt val av bank då det var så snabbt tillträde till huset och juletider etc.

Bind inte olika tider, risk/nytta med det upplägger är starkt i bankens favör.
Ni kan göra det enkelt, har ni relation med bank, lägg upp lånet på rörligt hos dom för att husaffären ska gå igenom. Jämför med SBAB kalkylatorn och försök pruta ner röliga mot deras nivå.

När ni flyttat in, allt praktiskt löst sig. Se er om efter bättre villkor. Om ni har tajt ekonomi, gör det tidigare för att leta bra bunden ränta. Men inte säkert att det görs bäst i samband med husköpet då banken vet att ni är mer beslutsbenägna än när ni bor där och kan fundera mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

Swedbank erbjuder: 1år (1,36%). 2 år (1,41%), 3år (1,54%). 4år (1,6%). 5år (1,76%). Rådgivaren sa att det vanligaste är att folk delar upp lånet i 3 lån och det har vi valt att göra, men hur ska vi binda dessa?

Efter att ha kollat lite räntor i denna tråden och googlat lite snitträntor som folk fått senaste månaderna så känns våra lite höga. Jag frågade om skillnaden om vi skulle gå in med en större insats (200k eller mer) och det gjorde knappt någon skillnad, skulle få 1,32% på ett års bindningstid. Vi kunde inte heller förhandla genom att flytta våra värdepapper till Swedbank istället för Avanza då de tydligen inte fick förhandla på det viset.

Lägg dig på rörligt istället och ta ett år på dig och förhandla nästa år. Jag fick 1,14% (85%) rörligt hos Länsförsäkringar där jag är kund sen innan. Kommer ju inte få så bra nästa år men då har jag mer tid på att förhandla iallafall. Är ändå så mycket runt husköp osv att man inte hinner/orkar hålla på med räntan för mycket

Dela upp lånet är inget bra det heller.

Swedbank är tyvärr dåliga på att erbjuda bra räntor, jag fick ungefär samma som dig hos dom om jag blev helhetskund. Hur mycket pengar du har sen innan skiter dom i.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Lägg dig på rörligt istället och ta ett år på dig och förhandla nästa år. Jag fick 1,14% (85%) rörligt hos Länsförsäkringar där jag är kund sen innan. Kommer ju inte få så bra nästa år men då har jag mer tid på att förhandla iallafall. Är ändå så mycket runt husköp osv att man inte hinner/orkar hålla på med räntan för mycket

Dela upp lånet är inget bra det heller.

Swedbank är tyvärr dåliga på att erbjuda bra räntor, jag fick ungefär samma som dig hos dom om jag blev helhetskund. Hur mycket pengar du har sen innan skiter dom i.

Alltså jag skulle också säga rörligt, mycket talat för att reporäntan kommer hamna på minus inom 2 månader, Vilket ger bankerna högre marginaler

Permalänk
Medlem
Skrivet av xmmm:

Alltså jag skulle också säga rörligt, mycket talat för att reporäntan kommer hamna på minus inom 2 månader, Vilket ger bankerna högre marginaler

Vad talar för det? Inflationen i utvecklade världen är högre än på 40 år, för att inte säga någonsin. Det finns ingenting alls såvitt jag vet som pekar på kommande lägre räntor, snarare raka motsatsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oggaaaa:

ta samma bindningstid på alla lånen. val av tid är mer en fråga på vilken trygghet/förutsägbarhet du vill ha. kolla gärna upp med andra banker också då dessa räntorna låter lite höga?

hade missat att uppdatera tråden innan jag skrev. blev lite väl mycket upprepning.
Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

ta samma bindningstid på alla lånen. val av tid är mer en fråga på vilken trygghet/förutsägbarhet du vill ha. kolla gärna upp med andra banker också då dessa räntorna låter lite höga?

Så sa rådgivaren till oss också och det var ett jävla misstag konstaterade jag så fort jag lämnat kontoret.

Nu får du redan betala drygt 500 spänn per uppdelning i pantavgift från kommande brf men du kan undvika att gå helt i fällan genom att binda alla uppdelningar på samma tid.

Om du inte gör det, och väljer säg rörlig, 2 år och 5 år. Och sen vill du pruta på rörliga när allt är klart. Fuck off blir deras svar, nöj dig med vad vi ger dig. Du kan inte göra ett smack får du har annat bundet i 5 år. Och likadant blir det när den 2åriga går ut och du har 3 år kvar på sista.

Allt på samma bindningstid. Punkt.

Tillägg: vi band allt på 3 år och efter rabatt fick vi 1.07% med 73% belåning. Detta var för drygt 2 år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av first:

Så sa rådgivaren till oss också och det var ett jävla misstag konstaterade jag så fort jag lämnat kontoret.

Nu får du redan betala drygt 500 spänn per uppdelning i pantavgift från kommande brf men du kan undvika att gå helt i fällan genom att binda alla uppdelningar på samma tid.

Om du inte gör det, och väljer säg rörlig, 2 år och 5 år. Och sen vill du pruta på rörliga när allt är klart. Fuck off blir deras svar, nöj dig med vad vi ger dig. Du kan inte göra ett smack får du har annat bundet i 5 år. Och likadant blir det när den 2åriga går ut och du har 3 år kvar på sista.

Allt på samma bindningstid. Punkt.

Tillägg: vi band allt på 3 år och efter rabatt fick vi 1.07% med 73% belåning. Detta var för drygt 2 år sen.

citerade du fel person?

Permalänk
Medlem

Efter några vändor med swedbank och efter jag begärt ut amorteringsunderlaget så ringde de upp och erbjöd betydligt bättre räntor.
Landade till slut på 1,39% bundet i fyra år samt en mindre del rörligt (1,19 för tillfället) där rabatten gäller i två år.
Inte riktigt lika bra som danske banks 1,29% på 5 år men tillräckligt för att jag inte skulle orka byta bank, särskilt som danskes auto-process gav mig avslag
2,415 miljoner i lån, ca 47% belåningsgrad.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

citerade du fel person?

Vet inte, måste vart så. Mitt inlägg var iallafall angående binda eller inte binda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Efter några vändor med swedbank och efter jag begärt ut amorteringsunderlaget så ringde de upp och erbjöd betydligt bättre räntor.
Landade till slut på 1,39% bundet i fyra år samt en mindre del rörligt (1,19 för tillfället) där rabatten gäller i två år.
Inte riktigt lika bra som danske banks 1,29% på 5 år men tillräckligt för att jag inte skulle orka byta bank, särskilt som danskes auto-process gav mig avslag
2,415 miljoner i lån, ca 47% belåningsgrad.

Men kunde du inte säga att danske bank erbjuder 1,29 i 5 år. Vad kan ni erbjuda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon333222:

Men kunde du inte säga att danske bank erbjuder 1,29 i 5 år. Vad kan ni erbjuda?

Var det jag gjorde. Första vändorna var de inte villiga att lägga sig i närheten. Nämnd även lite andra bankers erbjudanden, men de kunde absolut inte ge så lågt påstods det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Var det jag gjorde. Första vändorna var de inte villiga att lägga sig i närheten. Nämnd även lite andra bankers erbjudanden, men de kunde absolut inte ge så lågt påstods det.

De kan säkerligen om de vill, men personen du pratade med kanske inte fick. Det kan också ha varit så enkelt som att de förstått att du inte är villig att byta bank egentligen, och därmed inte behöver ge dig konkurrenskraftig ränta för att ha dig kvar.

Annars kan det ha varit någon detalj du inte tänkt på att nämna som påverkat deras riskbedömning negativt (endast spekulation). Informationen du gett tidigare får det dock att låta som att risken för dem borde vara väldigt låg.

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

De kan säkerligen om de vill, men personen du pratade med kanske inte fick. Det kan också ha varit så enkelt som att de förstått att du inte är villig att byta bank egentligen, och därmed inte behöver ge dig konkurrenskraftig ränta för att ha dig kvar.

Annars kan det ha varit någon detalj du inte tänkt på att nämna som påverkat deras riskbedömning negativt (endast spekulation). Informationen du gett tidigare får det dock att låta som att risken för dem borde vara väldigt låg.

Jag var fullt beredd att byta bank.
Enda "risken" för dem är att jag ligger strax över årsinkomst gånger 4,5 i totalt lån.

Ja, det är säkert så att de vanliga säljarna inte får ge lika bra erbjudande, ungefär som att ringa uppsägningsavdelningen med alla andra abbonnemang.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funderar lite på en sak. Min kollega och hennes sambo har flyttat in i ett hus.
Hon är tjänstledig för studier medan han arbetar. Tydligen gick det bra att låna ändå,
möjligtvis inte lika mycket. Men eftersom hon har ett jobb i grunden gick banken med på det.

Hur är det, finns det möjlighet, om man är tjänstledig för studier, att ändå få bolån?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Hon är tjänstledig för studier medan han arbetar. Tydligen gick det bra att låna ändå,
möjligtvis inte lika mycket. Men eftersom hon har ett jobb i grunden gick banken med på det.

Hur är det, finns det möjlighet, om man är tjänstledig för studier, att ändå få bolån?

De kanske hade en rejäl kontantinsats så att lånebeloppet blev förhållandevis lågt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

1. Hög totalinkomst.
2. Hög kontantinsats, dvs låg lånebelastning
3. Tjänstledighet innebär att du kommer återgå till jobbet = Du har ett faktiskt jobb. Ger dock säkerligen högre ränta lol.
4. Studiernas längd var tillräckligt kort för att bortse från kortvarig inkomstbortfall

Kan vara en eller flera av dessa saker.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Anta att huspriserna i mitt område går upp med 10% per år, och att jag köper ett hus för 3mil.
Efter 2 år renoverar jag badrummen, och installerar luft-till-vatten-pump för totalt 250kkr.

1. Kan jag värdera om huset efter renoveringen? Hur vet man om renoveringen ger en avsevärd värdeförändring?
2. Om jag kan värdera om huset; Kommer då värderingen landa runt 3.8mil? (3000000*1.1*1.1+250000)
3. Finns det något som hindrar mig från att ta ett privatlån, enbart för renoveringen, och sedan betala tillbaka det på en gång då värdering och upplåning är gjort, utan att betala mycket till ränta; och på så sätt bekosta renoveringen med den resulterande värdeökningen?

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Anta att huspriserna i mitt område går upp med 10% per år, och att jag köper ett hus för 3mil.
Efter 2 år renoverar jag badrummen, och installerar luft-till-vatten-pump för totalt 250kkr.

1. Kan jag värdera om huset efter renoveringen? Hur vet man om renoveringen ger en avsevärd värdeförändring?
2. Om jag kan värdera om huset; Kommer då värderingen landa runt 3.8mil? (3000000*1.1*1.1+250000)
3. Finns det något som hindrar mig från att ta ett privatlån, enbart för renoveringen, och sedan betala tillbaka det på en gång då värdering och upplåning är gjort, utan att betala mycket till ränta; och på så sätt bekosta renoveringen med den resulterande värdeökningen?

1: du får värdera om huset en gång i veckan om du vill, du får dock bara ändra din amorterings grundande värdering var 5e år eller nå sånt tex att du har 80% belåning i dagsläget med 2% amortering, du värderar om och hamnar på 50% belåning. Du måste fortfarande amortera 2% i 5 år innan du får gå ner till 1% amortering.
har för mig det går att frångå den regeln om man tex bygger ut huset

2. bara för att du investerar 250 000kr i huset betyder det inte att värdet ökar med den mängden

3. inga problem så länge du får ta ett privatlån

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

1: du får värdera om huset en gång i veckan om du vill, du får dock bara ändra din amorterings grundande värdering var 5e år eller nå sånt tex att du har 80% belåning i dagsläget med 2% amortering, du värderar om och hamnar på 50% belåning. Du måste fortfarande amortera 2% i 5 år innan du får gå ner till 1% amortering.

Det låter ju helt galet att det enbart skulle vara vart 5:e år. Det kan ju hända extremt mycket på marknaden under dessa fem år. Men regler är regler och nu lärde jag mig något nytt

"Du kan inte genomföra hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad fem år efter att du köpte den, och därefter löpande vart femte år.

Undantag kan göras från 5-årsregeln om du har gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att bygga till en balkong eller renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen."

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

2. bara för att du investerar 250 000kr i huset betyder det inte att värdet ökar med den mängden

3. inga problem så länge du får ta ett privatlån

Tack för svar!
Man kan kringgå 5års-regeln om man gör en renovering som ger en avsevärd värdeförändring. Tolkningen är tydligen upp till banken, så jag väntar på svar från dem nu..

Visa signatur

Chassi: DAN A4 | MB: ASUS VI Impact | GPU: Titan X | CPU: 4770K | RAM: 2x8GB Corsair Vengeance | SSD: Samsung 830 512GB | Skärm: ASUS Swift IPS

Permalänk
Medlem
Skrivet av xinux:

Tack för svar!
Man kan kringgå 5års-regeln om man gör en renovering som ger en avsevärd värdeförändring. Tolkningen är tydligen upp till banken, så jag väntar på svar från dem nu..

Det jag fått av Handelsbanken är att det mer eller mindre skall till att man bygger en ny våning eller något annat som kraftigt ökar på boytan, alternativt att man från början köpt ett objekt som bara kunnat klassas som renoveringsobjekt och rivit ut allt så det mer eller mindre handlat om att ha en byggnadskredit under tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Det låter ju helt galet att det enbart skulle vara vart 5:e år. Det kan ju hända extremt mycket på marknaden under dessa fem år. Men regler är regler och nu lärde jag mig något nytt

"Du kan inte genomföra hur många omvärderingar av din bostad som helst. Det finns nämligen en 5-årsregel som säger att du tidigast kan omvärdera din bostad fem år efter att du köpte den, och därefter löpande vart femte år.

Undantag kan göras från 5-årsregeln om du har gjort omfattande renoveringar så som om- eller tillbyggnader. Det räcker inte att bygga till en balkong eller renovera ett kök eller badrum utan det måste ha skett en ”avsevärd värdeändring” genom renoveringen."

Hur ofta får man värdera om huset eller bostadsrätten?
Du får värdera om bostaden när som helst, men det är inte tillåtet att ändra det amorteringsgrundande värdet mer än vart femte år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galming:

Hur ofta får man värdera om huset eller bostadsrätten?
Du får värdera om bostaden när som helst, men det är inte tillåtet att ändra det amorteringsgrundande värdet mer än vart femte år.

Jo, det förstod jag.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem

En väsentlig renovering är i princip att ändra boytan till det större. Vi rev ut hela huset och fick inte göra en amorteringsgrundamde värdering. Trots att vi pratar om en renovering för 1.5M. Vi adderade ett till badrum och en toalett samt installerade golvvärme överallt. I ett hus från 1850 som senast renoverades på 60-talet.
Men vi byggde inte ut huset.

Att byta värmepump och renovera ett badrum räknas som underhåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Min fru var föräldra- och tjänstledig för studier när vi köpte nytt hus i somras och det var inga problem att låna till vårt nya hus halvvägs genom hennes utbildning, trots att hon bara fick halv föräldrapenning och halvt studiemedel. Det viktiga var att hon har ett jobb att gå tillbaka till och det var den lönen som användes vid kreditprövningen.

3 Mkr i lån, ca 69 % belåningsgrad.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Hallo Sweclockare

Skulle behöva lite rådgivning / input.

Bostad är köpt och haft möte kring bolåneränta.

Rörlig - 1,32 effektiv
1 år - 1,20 effektiv
3 år - 1,28 effektiv

Hade först en tanke på att slå till på 3 år men nu börja jag fundera på om man kanske skulle välja 1 år. Då har vi ju 0,08 billigare än 3-åringen så om 1 år när det ska tecknas om så får det som mest ha ökat 0,16% för att det ska bli +-0 jämfört med 3 åringen.

Sen är det ju svårt att veta vad just år 3 landar på..

Ekonomin är inte känslig direkt men vill ju komma undan så billigt som möjligt, kan det vara dumsnålt att välja 1-åring med risken att kanske betala mer på totalen än 3 åringen? Eller slå till på 3 år?

Eller om ni har helt annat förslag så säg till. Är tacksam för all feedback.

Permalänk
Medlem

Efter ränteavdrag så är skillanden mellan 1 år och 3 år ännu mindre. Det handlar väl om en femhundring per år per miljon som lånet är på.

Permalänk

Hej, börjar närma sig att förhandla om räntan och färdigställa bolånet för vårat husköp. Skulle bara vilja höra lite hur ni hade resonerat i våra skor kring olika bindningstider iom den extremt låga räntan vi har nu samt vad som verkar som att den lär öka inom "snar" framtid. Kan lägga till att våran belåningsgrad är 85% så lär väl inte få nå superlåg ränta denna gång, men låt oss anta att vi blir erbjudna nå i stil med detta.

Hade ni bundit på flera olika bindningstider eller hade ni bundit på enbart två (en del flex och sen resterande delar på samma bindningstid) för att kunna ha mer förhandlingsmöjligheter när väl den fasta bindningstiden rinner ut?

Samt hur hade ni resonerat kring vilka/vilken bindningstid ni hade valt beroende på om ni hade valt flera olika bindningstider eller enbart två?