AMD: "Ryzen 7000 med Zen 4 lanseras till slutet av 2022"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av pacc:

Inga kondensatorer under == mer pins för IO och bussar

Tänker att de ändå fått plats under ihs? Under cpun som intel har köper jag att man kanske vill undvika.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ni som ska köpa kommande RYZEN 7000 beställ era DDR5 6400 kit idag så kanske de kommer samtidigt som AMD släpper sin nya serie

Ser man till intel så finns det CPUer i lager men få DDR5 kitt i lager. Så att vi kommer se brist hela 2022 är troligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rebe1:

TLDR:

* R7 5800X3D
- 64MB 3D cache
- 3.4/4.5 GHz clock
- 105W TDP
- kompatibel med 400/500 Mobos
- lanserar Q1 2022
- snabbare än 5900x i spel (9-36%)

* RX 6500 XT
- lanserar 19/1
- $199
- Rx 580 4GB prestandanivå eller ~34% snabbare än gtx 1650

R7 5800X3D
låter väldigt intressant 😎😎

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Liten fundering på de där utstansade slitsarna som avtäcker komponenter /…/
Skulle vara intressant att få reda på varför man valt den designen.

Det är för att det ska gå lättare att dra streck med blyertspennan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ni som ska köpa kommande RYZEN 7000 beställ era DDR5 6400 kit idag så kanske de kommer samtidigt som AMD släpper sin nya serie

Ser man till intel så finns det CPUer i lager men få DDR5 kitt i lager. Så att vi kommer se brist hela 2022 är troligt.

Var kan man beställa DDR5-6400?

Jag skippar dock Ryzen 7000 då jag målat in mig i ett hörn med LGA1700, men roligt att det går bra för AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Det är en prototyp, extra probes för debugging troligen.

Hursomhelst är inte kylpasta elektroniskt ledande.

Effektiv kylpasta är väll som oftast ledande då det innehåller mycket metal såsom silver, koppar osv.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av dlq84:

Det är en prototyp, extra probes för debugging troligen.

Hursomhelst är inte kylpasta elektroniskt ledande.

Skrivet av Moton:

Effektiv kylpasta är väll som oftast ledande då det innehåller mycket metal såsom silver, koppar osv.

Det finns många kylpastor som leder men det finns även bra kylpastor som inte leder. Det går inte att visuellt avgöra vilka som leder heller.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

5800X3D behöver landa på en vettig prissumma för att den ska vara intressant.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Då kanske det blir dags att kliva upp från sin 6700K när det här släpps såvida inte DDR5 fortfarande har blodiga priser.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av OllO:

Det är för att det ska gå lättare att dra streck med blyertspennan.

Så måste det vara!

Eller som på gamla hederliga Athlon slot-A där man fick flytta runt ytmonterade resistorer för att överklocka

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Det finns många kylpastor som leder men det finns även bra kylpastor som inte leder. Det går inte att visuellt avgöra vilka som leder heller.

Inte visuellt men genom att veta vilken kylpasta man använder och vad den innehåller så kan man snabbt ta reda på de.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Moton:

Inte visuellt men genom att veta vilken kylpasta man använder och vad den innehåller så kan man snabbt ta reda på de.

Om du tänker på risken kopplad till de exponerade kondensatorerna på CPU:n så kommer det nog ligga någon form av conformal coating, eventuellt någon lack. Det hjälper dock föga om användaren sprutar på en massa ledande kylpasta och det rinner ner i processorsockeln.

Det går ofta att göra saker felsäkert, men inte idiotsäkert.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Varför har ni "missa inte" stämplar på nyheterna? Det är ju inte direkt svårt att missa dem när de skjuts upp ändå vilket jag ändå tycker är bra då de viktiga nyheter och har aktiv disskusion. Men jag tycker ni ska skippa stämpeln.

Skrivet av magma86:

5800X3D behöver landa på en vettig prissumma för att den ska vara intressant.

Jag har en känsla att AMD kommer justera sina priser mot Alder Lake när dessa släpps.

Skrivet av sesese:

Ni som ska köpa kommande RYZEN 7000 beställ era DDR5 6400 kit idag så kanske de kommer samtidigt som AMD släpper sin nya serie

Ser man till intel så finns det CPUer i lager men få DDR5 kitt i lager. Så att vi kommer se brist hela 2022 är troligt.

DDR5 kit i högre hastigheter är svindyra! Det är inte värt det pengarna. Tretusen kronor som man kan lägga på annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför har ni "missa inte" stämplar på nyheterna? Det är ju inte direkt svårt att missa dem när de skjuts upp ändå vilket jag ändå tycker är bra då de viktiga nyheter och har aktiv disskusion. Men jag tycker ni ska skippa stämpeln.

Du glömmer dina "ABC"n, Always Be Converting. Den lilla flaggan ökar säkert klickandet med minst 1% ;););)

Visa signatur

i7 8700K | MSI 3080 SUPRIM X | Corsair 32GB DDR4 | STRIX Z370-H | Seasonic FOCUS GX 750W | Phanteks 300A | OS: Windows 10

Permalänk
Medlem

Hmm... Frågan är ju om man ska slå till på en uppgradering från 5800X:en?
Antar att de visar detaljer på Computex.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Tror att jag köper en 5000 serie istället, sen kan man ju alltid uppgradera senare.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att jag precis uppdaterade till X570S från X370 (tack galet bra pris inet) så får det nog bli en 5800X3D, lite billigare än Zen4 + nytt mobo igen.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk

Inväntar väll prestandatesterna så ser vi om det blir att behålla AMD eller byta skepp.

Fortfarande småsur över AM4-upgraderingsfadäsen. Då planen var att uppgradera till en 5000-serie egentligen vid dens release.

Visa signatur

🖥️ • Ryzen7 5800X + NH-D15 • STRIX B350-F • 32GB 3200MHz • 970 Evo+ M2 1TB • Corsair RM1000X • Define 7 Compact • Gigabyte RTX3070 Aorus Master • Samsung Odyssey G7 32" 240hz 1440p
⌨️ • Logitech MX Mechanical Mini 🖱️ • Logitech G Pro X Superlight
🔈 • RØDE AI-1 • Edifier R1600 TIII 🎧 • Sony MDR7506

Permalänk
Medlem
Skrivet av thewrulph:

Inväntar väll prestandatesterna så ser vi om det blir att behålla AMD eller byta skepp.

Fortfarande småsur över AM4-upgraderingsfadäsen. Då planen var att uppgradera till en 5000-serie egentligen vid dens release.

Vad sitter du på för mammabräda?

Visa signatur

|| Ryzen 5900X || Asus Rog B550-f Strix || MSI 6800 XT || Ripjaws V 3600mhz-CL16 (b-die) || NOCTUA NH-U12A || NZXT C850W || WD Black SN750 1tb ||WD Black SN850 1tb || Crucial MX300 525gb || Seagate 3tb 7200rpm || Acer XB271HU || LG 27GL850 ||

Permalänk
Skrivet av ZothOmmog:

Tror att jag köper en 5000 serie istället, sen kan man ju alltid uppgradera senare.

Uppgradera till vad? AM4 är sista anhalten. I höst kommer AM5.

Permalänk
Medlem

Lär bli en mastig fredagspanel. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av magma86:

5800X3D behöver landa på en vettig prissumma för att den ska vara intressant.

Vad skulle säga är ett vettigt pris?
Känns som mitt 3600x gjort sitt.
Samt skönt att det supportar 400/500 mobos.

Visa signatur

Inter-Tech IM-1 Chassi x 5600X x Noctua NF-F12 Chromax Black Swap / 8st Blackswap fans/ ASUS PCE-AX58BT / 3200Mhz 32GB HyperX / SF750W / W10 > 970EVO+ & 3xSSD Kingston /3080 TUF OC V2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför har ni "missa inte" stämplar på nyheterna? Det är ju inte direkt svårt att missa dem när de skjuts upp ändå vilket jag ändå tycker är bra då de viktiga nyheter och har aktiv disskusion. Men jag tycker ni ska skippa stämpeln.

Jag har en känsla att AMD kommer justera sina priser mot Alder Lake när dessa släpps.

DDR5 kit i högre hastigheter är svindyra! Det är inte värt det pengarna. Tretusen kronor som man kan lägga på annat.

Skrivet av Falck1N:

Vad skulle säga är ett vettigt pris?
Känns som mitt 3600x gjort sitt.
Samt skönt att det supportar 400/500 mobos.

Tycker 3600 räcker fint just nu men beror ju lite på vad man använder datorn till. Svårt att säga i förväg men stämmer AMD siffror pratar vi 12900k-prestanda som motsvarar 6500 kr i skrivande stund. Gissningsvis blir det samma visa med prissättningen av 5800x3D som med 5800x. Återstår att se vad den presterar nu i sommar.

AM5 blir förmodligen dyrt att uppgradera till och jag undviker alltid första gen med ny teknik, hade ett helvete när jag bytte till zen 1 med x370 med timings osv och instabilt bios.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Uppgradera till vad? AM4 är sista anhalten. I höst kommer AM5.

Från 1700 till 5900 antagligen.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av magma86:

Tycker 3600 räcker fint just nu men beror ju lite på vad man använder datorn till. Svårt att säga i förväg men stämmer AMD siffror pratar vi 12900k-prestanda som motsvarar 6500 kr i skrivande stund. Gissningsvis blir det samma visa med prissättningen av 5800x3D som med 5800x. Återstår att se vad den presterar nu i sommar.

AM5 blir förmodligen dyrt att uppgradera till och jag undviker alltid första gen med ny teknik, hade ett helvete när jag bytte till zen 1 med x370 med timings osv och instabilt bios.

Första gen med ny teknik? Ja det stämde väl ganska bra med Zen 1 men Zen 4 är inte första gen. Zen 4 är garanterat mer mogen än vad Alder Lake är.

Permalänk
Medlem

Kanske vill någon har min 5800x medans jag byta upp till en 58003D mellan väntetiden för Zen4

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Första gen med ny teknik? Ja det stämde väl ganska bra med Zen 1 men Zen 4 är inte första gen. Zen 4 är garanterat mer mogen än vad Alder Lake är.

Menar det är ny socket med PCIE5, DDR5... you name it. Vi får se, men tog ju något år innan ett stabilt bios kom ut till x370.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Skrivet av magma86:

Menar det är ny socket med PCIE5, DDR5... you name it. Vi får se, men tog ju något år innan ett stabilt bios kom ut till x370.

Varför jämför du det med X370? X370 var tillsammans med Zen 1 en helt ny arkitektur, det är alltid större eller mindre buggar i början när en ny modellserie kommer ut men Zen är idag en mogen arkitektur. Zen 1 var en helt ny arkitektur från Bulldozer. Har du redan glömt SATA buggen som fanns i Sandy Bridge moderkorten?

Nu vet jag inte hur det är med Alder Lake men Intel har väl inte gjort några radikala förändringar mot Core 2 som kom 2006?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Varför jämför du det med X370? X370 var tillsammans med Zen 1 en helt ny arkitektur, det är alltid större eller mindre buggar i början när en ny modellserie kommer ut men Zen är idag en mogen arkitektur. Zen 1 var en helt ny arkitektur från Bulldozer. Har du redan glömt SATA buggen som fanns i Sandy Bridge moderkorten?

Nu vet jag inte hur det är med Alder Lake men Intel har väl inte gjort några radikala förändringar mot Core 2 som kom 2006?

Dålig erfarenhet. Har inte ägt en intel sedan haswell så har inte koll.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ni som ska köpa kommande RYZEN 7000 beställ era DDR5 6400 kit idag så kanske de kommer samtidigt som AMD släpper sin nya serie

Tack för påminnelsen 😀. Blir att beställa DDR5 4800 64GB redan i vår för att vara säker, att inte bli utan minnen till kvartal 4 i år.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case