Systemutvecklare c# mer utförlig?

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare c# mer utförlig?

Hej alla!

Jag har några frågor kring systemutvecklare c#, vad gör egentligen en systemutvecklare mer utförligt(inte bara "utvecklar system, utan lite mer utförligt hade varit fint)?

Sedan en annan fråga, om man har grunderna i c# och ska ta sig vidare, vilken väg har ni "systemutvecklare" tagit som är självlärda?

Ska man t.ex gå direkt till asp.net eller Core? Eller kanske har ni någon bättre väg som ni själva tagit?

Har fastnat lite, känns som jag inte kommer vidare.

Jag förstår att det innebär vad jag vill göra, Web development är väl det lättaste att börja med efter grunderna?

Proppa på med grejer! Kanske har ni någon bra uppdaterad kurs/tutorial på lager?

Hoppas ni förstår vad jag menar!

Permalänk
Medlem

Systemutvecklare, utvecklare, webbutvecklare och programmerare kan vara synonymer beroende på var man jobbar. Min titel är systemutvecklare men jag gör även lite webbgrejer ibland samt smålösningar som knappast kan kallas för system.

Men för att svara bättre på din fråga så skulle jag säga att man tar kravspecifikationer och gör dem verkliga. Är det en ny produkt och ett större ställe så har kanske en systemarkitekt designat ett system som du är med och bygger fram men det kan också vara att utöka funktionaliteten i något som redan finns eller så klart att fixa buggar.

Om du känner att du har koll på språket C# nu (tillräckligt åtminstone), och du är intresserad av webb så skulle jag lära mig göra API:er i .NET 6 som pratar med en databas och gör lite roliga saker (bra att kunna en del om databaser om du inte gör det redan). Vill du jobba med frontend också så kan du göra ett API som du sedan kopplar din hemsida mot och då måste du lära dig lite HTML/CSS/Javascript som ett minimum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Systemutvecklare, utvecklare, webbutvecklare och programmerare kan vara synonymer beroende på var man jobbar. Min titel är systemutvecklare men jag gör även lite webbgrejer ibland samt smålösningar som knappast kan kallas för system.

Men för att svara bättre på din fråga så skulle jag säga att man tar kravspecifikationer och gör dem verkliga. Är det en ny produkt och ett större ställe så har kanske en systemarkitekt designat ett system som du är med och bygger fram men det kan också vara att utöka funktionaliteten i något som redan finns eller så klart att fixa buggar.

Om du känner att du har koll på språket C# nu (tillräckligt åtminstone), och du är intresserad av webb så skulle jag lära mig göra API:er i .NET 6 som pratar med en databas och gör lite roliga saker (bra att kunna en del om databaser om du inte gör det redan). Vill du jobba med frontend också så kan du göra ett API som du sedan kopplar din hemsida mot och då måste du lära dig lite HTML/CSS/Javascript som ett minimum.

Tack för förklaringen!

Jag passar på att ställa en annan fråga till dig då.

Net core samt MVC, vad gör dem annorlunda?

Jag har lite frontend i nacken, attraheras inte direkt så mycket för det och drar mig hellre till backend.

Tänker om net core fokuserar både front och end eller hur ligger det till? Har dålig koll på deras frameworks och vad som görs.

Eller finns det någon annan väg du tycker man ska gå?

Letar lite kurser på udemy och kollar igenom och tänker om det är något specifikt jag ska välja 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gollie:

Tack för förklaringen!

Jag passar på att ställa en annan fråga till dig då.

Net core samt MVC, vad gör dem annorlunda?

Jag har lite frontend i nacken, attraheras inte direkt så mycket för det och drar mig hellre till backend.

Tänker om net core fokuserar både front och end eller hur ligger det till? Har dålig koll på deras frameworks och vad som görs.

Eller finns det någon annan väg du tycker man ska gå?

Letar lite kurser på udemy och kollar igenom och tänker om det är något specifikt jag ska välja 😄

Första jag vill säga är att dotnet core är "gammalt" nu, dotnet 3.1 core var sista som hette core och sedan kom dotnet 5 och nu är det dotnet 6 som är senaste. Vad de är är ett ramverk som låter dig bygga mycket större och komplicerade program än du lär vilja göra från grunden med bara C#, beroende på vilken template du väljer så får du massa extrasaker som inte finns inbyggt i bara språket C# utan att dra in stödbibliotek som t ex dependency injection, loggning, webbserver, databasgrejer.

Ganska förenklat det där men det låter dig välja mallar helt enkelt för att göra mycket mer komplicerade program än bara konsolrpogram.

MVC är ett designmönster för hur man utvecklar ett program med en grafisk del, så det kan användas i webb, i appar och i desktopapplikationer med GUI. I dotnet finns som sagt olika mallar du kan välja när du startar ditt projekt och ett heter nåntingnånting MVC och då kommer den alltså skapa upp lite startkod åt dig som följer det här designmönstret som du sedan kan bygga vidare på.

Du kan bygga en hel app i dotnet med frontend och backend genom att använda t ex det där MVC mönstret, istället för vanliga html-filer så får du speciell slags htmlfil som heter razor pages som du kan lägga in C# kod i, de har också en nyare variant som heter blazor men den är lite överkurs.

Skulle dock säga att det inte är speciellt populärt att göra på det sättet utan det som är "inne" just nu är att välja en annan mall som heter web api som endast kommunicerar med säg JSON eller XML till en frontend som drivs med ett Javascriptbibliotek som t ex React, Angular eller Vue (finns andra men de är de stora).

Förstår det blev mycket nu, försökte hålla det enkelt men det är svåra grejer, om du vill lära dig mer om just modern dotnet så rekommenderar jag starkt den här boken på Manning, jag läste den och hängde med i alla exempel och lärde mig otroligt mycket. boken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gollie:

Tack för förklaringen!

Jag passar på att ställa en annan fråga till dig då.

Net core samt MVC, vad gör dem annorlunda?

Jag har lite frontend i nacken, attraheras inte direkt så mycket för det och drar mig hellre till backend.

Tänker om net core fokuserar både front och end eller hur ligger det till? Har dålig koll på deras frameworks och vad som görs.

Eller finns det någon annan väg du tycker man ska gå?

Letar lite kurser på udemy och kollar igenom och tänker om det är något specifikt jag ska välja 😄

MVC är inget mer än ett design pattern och inget specifikt för .NET utan kan implementeras i alla språk.
När man pratar om MVC är det dock nästan alltid webb som åsyftas.

.NET Core är/var deras cross-platform version av ramverket, men om jag inte missminner mig så existerar det inte längre utan har egentligen blivit enbart det man pratar om när man säger .NET.
D.v.s. .NET och .NET Core är samma sak.

ASP.NET är däremot ett webbutvecklingsramverk och om du inte är jätteintresserad av just webb kan du ju strunta i att fördjupa dig i just det så länge.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700X 3.8 GHz 20MB | ASUS PRIME X370-PRO | MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8GB | G.Skill 16GB DDR4 3200 MHz CL14 Flare X | Corsair RM650x 650W

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av noMad17:

.NET Core är/var deras cross-platform version av ramverket, men om jag inte missminner mig så existerar det inte längre utan har egentligen blivit enbart det man pratar om när man säger .NET.
D.v.s. .NET och .NET Core är samma sak.

Från början var .Net core ett projekt för att få en delmängd (därav core antar jag) av det fullständiga .Net framework att fungera på andra plattformar än Windows och samtidigt bli öppen källkod, men med tiden har mer och mer funktionalitet överförts och all nyutveckling har väl i princip gjorts i det spåret. Från och med .Net 5 är det som sagt också core-versionen som tagit över. Det finns fortfarande skillnader och inkompatibilitet mellan versionerna, men oftast behöver man inte tänka så mycket på det.

Permalänk
Medlem

En sak som går utanför själva programmeringsspråket som man behöver kunna om man vill bli anställningsbar är att lära sig git. Det är ett verktyg man använder dagligen som utvecklare.
Databaser är också något man behöver kunna hantera på en övergripande nivå, och det är redan förslaget här att det är bra att göra ett projekt som pratar med en databas, vilket är en bra idé.

Men att lära sig att göra olika typer av projekt, och att förstå koncept som tex dependency injection är bra att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Housepainter:

En sak som går utanför själva programmeringsspråket som man behöver kunna om man vill bli anställningsbar är att lära sig git. Det är ett verktyg man använder dagligen som utvecklare.
Databaser är också något man behöver kunna hantera på en övergripande nivå, och det är redan förslaget här att det är bra att göra ett projekt som pratar med en databas, vilket är en bra idé.

Men att lära sig att göra olika typer av projekt, och att förstå koncept som tex dependency injection är bra att göra.

Vill bara göra en liten notis och säga att jag pluggade git stenhårt innan jag fick jobb och visste knappt om att det fanns andra alternativ. Sen när jag fick jobb så blev det subversion istället som är samma koncept men allting funkar annorlunda och man har annorlunda arbetssätt än hur man brukar göra i git (vi åtminstone).

Så ni som är nya, det finns andra saker där ute bara så ni inte tror att git är det enda.

Permalänk
Medlem

MVC = Model View Controller.
Du har en data modell som du vill visa i en grafisk vy. Detta styrs av en controller.

Men ofta när man pratar om MVC i .net så pratar man om Microsofts egen implementation av detta. Men det är ganska förlegat nu.

Skrivet av Elgot:

Från början var .Net core ett projekt för att få en delmängd (därav core antar jag) av det fullständiga .Net framework att fungera på andra plattformar än Windows och samtidigt bli öppen källkod, men med tiden har mer och mer funktionalitet överförts och all nyutveckling har väl i princip gjorts i det spåret. Från och med .Net 5 är det som sagt också core-versionen som tagit över. Det finns fortfarande skillnader och inkompatibilitet mellan versionerna, men oftast behöver man inte tänka så mycket på det.

Ja precis. Man skrev om .net i grunden och började med "Core" funktionalitet. Allt eftersom det blev mer komplett så slängde man "Core" delen av namnet när det blev den fulla versionen av .net.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Vill bara göra en liten notis och säga att jag pluggade git stenhårt innan jag fick jobb och visste knappt om att det fanns andra alternativ. Sen när jag fick jobb så blev det subversion istället som är samma koncept men allting funkar annorlunda och man har annorlunda arbetssätt än hur man brukar göra i git (vi åtminstone).

Så ni som är nya, det finns andra saker där ute bara så ni inte tror att git är det enda.

Bra notis! Det finns många sätt att göra saker på - vilket också är en av de mest frustrerande sakerna när man lär sig programmering, när man frågar någon senior person om något så är svaret ofta "det beror på". Något som man dock börjar förstå allt mer efter att ha hållt på med det ett tag.
Git är antagligen det som används mest, och det lär inte skada att kunna det. Någon gång i arbetslivet lär man stöta på det.

Permalänk
Medlem

Kan tycka en Systemutvecklare är bredare. Du kan driva projekt, kravställning, design, databas etc.

En webbutvecklare kanske endast sitter med koden och jobbar efter en Jira board utan något tänkande.

Men verkligheten är oftast en mix utav båda.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Kan tycka en Systemutvecklare är bredare. Du kan driva projekt, kravställning, design, databas etc.

En webbutvecklare kanske endast sitter med koden och jobbar efter en Jira board utan något tänkande.

Men verkligheten är oftast en mix utav båda.

Skulle säga ett en systemutvecklare oftare förknippas med mer komplexa system inom t.ex. finans, industri och enterprise. Sedan kanske de även sitter mycket med webb just för att webben är störst nu.

Jag jobbar som systemutvecklare och jobbar med allt från webbapplikationer till plugins och integrationer till CAD system.

Webbutvecklare är mer specifikt inriktad mot web och känns (för mig) mer mot frontend. Arbetar då främst (eller uteslutet) med html, css och javascript.

Men i slutändan så beror det på vart du arbetar. Företag har olika titlar för sina anställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Skulle säga ett en systemutvecklare oftare förknippas med mer komplexa system inom t.ex. finans, industri och enterprise. Sedan kanske de även sitter mycket med webb just för att webben är störst nu.

Jag jobbar som systemutvecklare och jobbar med allt från webbapplikationer till plugins och integrationer till CAD system.

Webbutvecklare är mer specifikt inriktad mot web och känns (för mig) mer mot frontend. Arbetar då främst (eller uteslutet) med html, css och javascript.

Men i slutändan så beror det på vart du arbetar. Företag har olika titlar för sina anställda.

Jaa en webbutvecklare låter ju "enklare" men många är ju idag utvecklare som sitter med webben.

Suttit med allt från databaser till machine learning och jag skulle inte säga webben är enklare beroende på ditt anvsvarsområde.

Har ju haft "webbutvecklar" uppdrag och suttit med allt från Typescript, redux, sccs till middleware, api gateways och databas design , caching.

Det är ju inte heller som moderna hemsidor har lite html och css, det är bra mycket mer komplext idag än vad det var förr.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cameltotem:

Jaa en webbutvecklare låter ju "enklare" men många är ju idag utvecklare som sitter med webben.

Suttit med allt från databaser till machine learning och jag skulle inte säga webben är enklare beroende på ditt anvsvarsområde.

Har ju haft "webbutvecklar" uppdrag och suttit med allt från Typescript, redux, sccs till middleware, api gateways och databas design , caching.

Det är ju inte heller som moderna hemsidor har lite html och css, det är bra mycket mer komplext idag än vad det var förr.

Självklart, men inom programmering så är nog ändå webben enklast att förstå.

Sen är det ju skillnad på att bygga något som Reddit (React) eller slänga upp templates i Wordpress. Vet inte om båda skulle gå under webbutvecklare?

Permalänk
Avstängd

Distinktionen systemutvecklare är ju bredare än webbutvecklare, men man kommer ju väldigt sällan undan webbutveckling inom systemutveckling. Affärsapplikationer (vilket ju är vad de flesta systemutvecklare jobbar med på ett eller annat sätt) har ju i princip alltid en webbaserad frontend nuförtiden. Sen behöver man inte nödvändigtvis jobba med just de bitarna förstås, men ofta så har man ju mer funktionellt uppdelade team än typ frontend och backend idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Självklart, men inom programmering så är nog ändå webben enklast att förstå.

Sen är det ju skillnad på att bygga något som Reddit (React) eller slänga upp templates i Wordpress. Vet inte om båda skulle gå under webbutvecklare?

Nä exakt. Har ju byggt fastighetssystem, bokningssystem och andra interna enterprise system men de körs i en webbläsare. Är jag webbutvecklare då?

Förstår vad du syftar på dock.

Visa signatur

I7 7700k 4,8GHZ | Asus Strix 1080TI 2000Mhz | Corsair Vengeance RGB DDR4 3100mhz| Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming | Corsair RM850i 850W. AOC AG271QG.