Alienware avtäcker 34-tums spelskärm med QD-OLED och 175 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

förstår inte hur ni tänker att 32k nästan är billigt när LG c1 48" går för lite mer än 10k med äldre spec men lite sämre prestanda/större storlek.

det blir mer värt att köpa ett extra bord för att öka avståndet till skärmen och köpa LG 48" än att införskaffa en OLED skärm

nää allt över 15k är inte billigt och över 30k är det ett mega nej

Du kan ju inte jämför äpplen o päron, är ju inte ens nära.

Säger inte att 32kkr är kattskit men skärmen är helt unik där verkligen ALLA parametrar är topklass utom då kanske prisbilden.

Permalänk
Inaktiv

Vill inte klaga nu när vi äntligen får en bra särm men jag tänker vänta på en mindre skärm och 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kaleid:

Frågan är om 1440p räcker för nästa skärm. Även med AA / AF på max så får man en del oroligheter i grafiken som man vill slippa.

Jag håller med. Ca 30" och 4k med hög uppdateringsfrekvens är vad vi behöver.

Sen behöver vi bättre grafikkort och att det faktiskt finns tillräckligt av dem också men det är en annan sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Du kan ju inte jämför äpplen o päron, är ju inte ens nära.

Säger inte att 32kkr är kattskit men skärmen är helt unik där verkligen ALLA parametrar är topklass utom då kanske prisbilden.

Ja, skärmen har grymt bra specifikationer. Man har väl jämfört saker i alla tider för att bilda uppfattning. Så jo, man kan visst jämföra den ena mot den andra.

Jag tycker inte det är realistiskt att betala 3 gånger mer än nuvarande "toppriser" för liknande tech.
Tror också att det blir kanon med OLED som "äkta" datorskärm!

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Tycker det är rätt kass att den inte har HDMI 2.1. Det känns som att det borde vara standard på ny tech nu. Men de vill väl inte göra den för bra/framtidssäker antagligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Du kan ju inte jämför äpplen o päron, är ju inte ens nära.

Säger inte att 32kkr är kattskit men skärmen är helt unik där verkligen ALLA parametrar är topklass utom då kanske prisbilden.

Frågan är hur mkt skillnad man upplever dock (vilket i sin tur är högst inviduellt).

Även om det finns många parametrar som kan bli bättre på WOLED så råder det ett visst mått av diminishing returns här. Det är inte som förr med kassa LCD paneler där det var natt och dag skillnad oavsett vilket material man tittar på.

Återigen, säger inte att WOLED är perfekt men jag tror QD-OLED, på sikt, inte kan begära så otroligt mkt mer pengar. Nivån har blivit så pass "good enough" idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Ja, skärmen har grymt bra specifikationer. Man har väl jämfört saker i alla tider för att bilda uppfattning. Så jo, man kan visst jämföra den ena mot den andra.

Jag tycker inte det är realistiskt att betala 3 gånger mer än nuvarande "toppriser" för liknande tech.
Tror också att det blir kanon med OLED som "äkta" datorskärm!

Skrivet av ipac:

Frågan är hur mkt skillnad man upplever dock (vilket i sin tur är högst inviduellt).

Även om det finns många parametrar som kan bli bättre på WOLED så råder det ett visst mått av diminishing returns här. Det är inte som förr med kassa LCD paneler där det var natt och dag skillnad oavsett vilket material man tittar på.

Återigen, säger inte att WOLED är perfekt men jag tror QD-OLED, på sikt, inte kan begära så otroligt mkt mer pengar. Nivån har blivit så pass "good enough" idag.

Precis, klart vi skall jämföra och givet att c1 har en grym bild osv men det är fortfarand en gaming monitor mot en tv.

48tum 16:9 mot 34 tum 21:9 Curved
Bättre panel (WO-Led vs QD-Led)
120hz mot 175hz
Gsync compatible mot Gsync modul
Burn in problem mot teknik och funktioner som finns för att förhindra detta(och en 3års garanti)
TV vs Monitor - Finns ju en anledningar till att Oled inte har kommit till skärmar tidigare

Sedan gissar vi ju bara priset men poängen är att det enda som är nära likt är att det finns OLED med någonstans i beskrivningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Myhybris:

Precis, klart vi skall jämföra och givet att c1 har en grym bild osv men det är fortfarand en gaming monitor mot en tv.

Absolut, det är två olika djur så i viss mån är det äpplen/päron här.

Pratar enbart om bildkvalitativa aspekter. WOLED är så pass bra att det nog kan bli svårt att locka med enbart kvalitét om prisskillnaderna är för stora.

Och det säger jag som den största QD Oled fanboyen av dem alla. (det är så vackert...i teorin)

Citat:

Finns ju en anledningar till att Oled inte har kommit till skärmar tidigare

Vad tänker du på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Loyd:

ändå roligt. folk har inga problem att köpa grafikkort norr om 20k+ varje release men en skärm som kanske är vid 15k+ så börjar man rynka på pannan? Jag tänker har man råd med ett grafikkkort för dom summorna utan problem så borde även denna summa vara ett piss i havet...

Det är nog inte samma folk som klagar på dyra skärmar som köper grafikkort norr om 20k.

De som köper så dyra grafikkort är nog i ganska liten minoritet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Absolut, det är två olika djur så i viss mån är det äpplen/päron här.

Pratar enbart om bildkvalitativa aspekter. WOLED är så pass bra att det nog kan bli svårt att locka med enbart kvalitét om prisskillnaderna är för stora.

Och det säger jag som den största QD Oled fanboyen av dem alla. (det är så vackert...i teorin)

Vad tänker du på?

Just inbränningen har varit/är ett stort problem och att produktionen inte kunnat minska till mindre än 48"

Jag hade älskat att lösa loss en c1 men för runt 10k hade jag nog mer lutat åt en G9/ 2st 27" för formatet passat mig bättre, men har svårt att motivera det för fröken hemma 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Inväntar LG's 42 OLED så man kan pensionera min nuvarande Philips BDM4065UC som varit fantastisk de 5-6 åren jag haft den.

Då lär du verkligen bli nöjd när du väl uppgraderar, har för mig att den skärmen inte hade direkt den vassaste panelen när den kom, om än den största

Skrivet av AmpRC:

Linus var lyrisk iaf. "Sponsored content" så ta det med en rejäl nypa salt, men tekniken de visar är en rejäl förbättring.
https://youtu.be/Piteu5gyKq0

Tyvärr tycker jag han gjorde bort sig rejält med sina infomercials om Samsung G9 och motsvarande TV-apparater. I min värld ska det vara en viss skillnad på ren reklam och en sponsrad recension.

Skrivet av Satariel:

Det ser bra ut dock så vill man naturligvis veta risk för inbränning, en vanlig OLED panel finns inte på kartan för vanligt kontorsbruk.

Intressant, jag har kört OLED skärmar i snart 4 år nu som kontorsskärmar, hur länge har du kör dina?

Skrivet av Myhybris:

Just inbränningen har varit/är ett stort problem och att produktionen inte kunnat minska till mindre än 48"

Snarare oron för inbränningar än faktiska inbränningar då kanske men visst, är man nog orolig så försvinner ju hela nöjet oavsett om det är troligt att man ska råka ut för det eller inte. Och visst, det finns absolut en risk, det ska inte förnekas, vilket väl TV4 verkar bevisat med all oönskvärd tydlighet

Permalänk
Medlem

Är det någon som har fått reda på release datum på skärmen?

Permalänk
Medlem

Verkar ryktas om 1300 dollar i riktpris. Låter för bra för att vara sant men man kan ju hoppas iaf.

Permalänk
Medlem

Ryktas också om att den släpps i Asien och Nordamerika sista veckan i Mars, och här i Europa första veckan i April. Om priset håller sig under 18.000 kommer jag nog slå till. Har längtat efter en skärm med denna spec samt att jag är lite svag för just Alienwares senaste design på skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av David_87:

Verkar ryktas om 1300 dollar i riktpris. Låter för bra för att vara sant men man kan ju hoppas iaf.

Inte bara ryktas, ser ut att vara bekräftat.

Permalänk

Var/När/Hur kan man köpa denna?

Visa signatur

CPU: Intel 12700k
RAM: Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR4 3600MHz
MK: ASUS ROG STRIX Z690-A Gaming WIFI D4
GPU: PNY RTX 4090
Chassi: Lian Li O11 Evo

Permalänk

En killgissning är att denna kommer kosta en bit över 20. Säkert uppåt 24-25. Tyvärr.

Permalänk
Medlem

finns nu för 1299 dollars hos dell USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StrandSnygg:

En killgissning är att denna kommer kosta en bit över 20. Säkert uppåt 24-25. Tyvärr.

Med tanke på 1299 dollar priset, så nej - så dyr kommer den inte bli... Isåfall försöker Dell Sverige att blåsa oss

Jag gissar på initialt ordinariepris på ca 16000. Tror inte den blir över 20 och kan bli närmre 15 - så relativt sett så är jag optimistisk för en gångs skull
Sen kanske det tar ett tag innan den går att få tag på här: efterfrågan lär kunna vara hög i början?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Är det någon som har fått reda på release datum på skärmen?

Skrivet av David_87:

Verkar ryktas om 1300 dollar i riktpris. Låter för bra för att vara sant men man kan ju hoppas iaf.

Skrivet av OverKill69:

Var/När/Hur kan man köpa denna?

Skrivet av StrandSnygg:

En killgissning är att denna kommer kosta en bit över 20. Säkert uppåt 24-25. Tyvärr.

Skrivet av Wallman:

finns nu för 1299 dollars hos dell USA.

Skrivet av Roger W:

Med tanke på 1299 dollar priset, så nej - så dyr kommer den inte bli... Isåfall försöker Dell Sverige att blåsa oss

Jag gissar på initialt ordinariepris på ca 16000. Tror inte den blir över 20 och kan bli närmre 15 - så relativt sett så är jag optimistisk för en gångs skull
Sen kanske det tar ett tag innan den går att få tag på här: efterfrågan lär kunna vara hög i början?

Direkt från DELL med prel. leverans i Aug (tror de går fortare)

Visa signatur

System #1 - Intel 6700K@4.8GHz + Corsair H110i PnP ~ ASUS ROG MAXIMUS VIII RANGER ~ 32GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2400MHz ~ 2x Gainward GeForce GTX 980 Ti 6GB 'GS' ~ 2x 512GB Samsung EVO 850 ~ Corsair RM1000W ~ Acer 27" Predator G-Sync XB271HU
System #2 - Intel 2500K@5.0GHz + Corsair H60+PnP ~ ASRock P67 Extreme4 ~ 16GB DDR3 ~ Gainward 980Ti 'GS' ~ BenQ 24" XL2430T ~ 2x512GB Samsung EVO 840 ~ 750W Corsair TX

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Direkt från DELL med prel. leverans i Aug (tror de går fortare)

https://i.imgur.com/4DRQIzZ.png

Den kupongen funkar inte för mig. Står att den är en giltig kod men inte gäller för produkten. Antar att de stängde den efter att du beställt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wallman:

Den kupongen funkar inte för mig. Står att den är en giltig kod men inte gäller för produkten. Antar att de stängde den efter att du beställt

Borde vara så om det inte längre funkar. För det står följande om rabattkoderna:

18 % på alla skärmar: DAEMON18 (ekskl. Alienware och SE skärmar)
23 % på alla AW-skärmar : DAEAWMON23

Erbjudandet gäller till och med den 29/04/2022

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Borde vara så om det inte längre funkar. För det står följande om rabattkoderna:

18 % på alla skärmar: DAEMON18 (ekskl. Alienware och SE skärmar)
23 % på alla AW-skärmar : DAEAWMON23

Erbjudandet gäller till och med den 29/04/2022

Men oftast går det inte att kombinera rabatter. Och del kör ju med konstant rabatt på sina grejer..
Det verkar dock ha fungerat med denna skärm. Men kanske har Dell upptäckt nu att det blev lite för billigt

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Men oftast går det inte att kombinera rabatter. Och del kör ju med konstant rabatt på sina grejer..
Det verkar dock ha fungerat med denna skärm. Men kanske har Dell upptäckt nu att det blev lite för billigt

Står dock följande i deras FAQ:
"Kupongkoden kan användas på redan nedsatta varor på Dells webbplats."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Står dock följande i deras FAQ:
"Kupongkoden kan användas på redan nedsatta varor på Dells webbplats."

Awh

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Borde vara så om det inte längre funkar. För det står följande om rabattkoderna:

18 % på alla skärmar: DAEMON18 (ekskl. Alienware och SE skärmar)
23 % på alla AW-skärmar : DAEAWMON23

Erbjudandet gäller till och med den 29/04/2022

Har försökt med båda koderna och får aldrig fram någon rabatt, har skapat konto också och gör ingen skillnad.

Ska man kontakta kundtjänst?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Har försökt med båda koderna och får aldrig fram någon rabatt, har skapat konto också och gör ingen skillnad.

Ska man kontakta kundtjänst?

Du är cirka en månad sen.
Edit: För att kunna dubbeldippa.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Du är cirka en månad sen.
Edit: För att kunna dubbeldippa.

Ja, jo absolut. Men tänkte du skrev kampanjen gällde till 29/4, alltså om 4 dagar, så borde väl fungera med en sorts rabatt fortfarande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Har försökt med båda koderna och får aldrig fram någon rabatt, har skapat konto också och gör ingen skillnad.

Ska man kontakta kundtjänst?

Jag tror helt enkelt att dom plockade bort rabattkoden för produkten. Om du läser det Wallman skrev:

"Står att den är en giltig kod men inte gäller för produkten".

Första rabatten dom gav var ingen större rabatt. Utan koden fick vi den med första rabatten som gällde hela deras site skärmen för 14 146,25kr (den var upplagd för ett normalt pris på 17K något) vilket verkar vara exakt samma som gäller nu utan någon rabatt.

Däremot fick vi ju den för 10 892,61kr med rabattkoden. Vilket är en fin rabatt på 3 253,64kr.

Jag menar skadar ju inte att kontakta kundtjänst men vet inte om dom kommer kunna göra något när det står att rabattkoden inte gäller för produkten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Jag tror helt enkelt att dom plockade bort rabattkoden för produkten. Om du läser det Wallman skrev:

"Står att den är en giltig kod men inte gäller för produkten".

Första rabatten dom gav var ingen större rabatt. Utan koden fick vi den med första rabatten som gällde hela deras site skärmen för 14 146,25kr (den var upplagd för ett normalt pris på 17K något) vilket verkar vara exakt samma som gäller nu utan någon rabatt.

Däremot fick vi ju den för 10 892,61kr med rabattkoden. Vilket är en fin rabatt på 3 253,64kr.

Jag menar skadar ju inte att kontakta kundtjänst men vet inte om dom kommer kunna göra något när det står att rabattkoden inte gäller för produkten.

Tack, det förklarar väl det hela väldigt bra