Finns det fler Sweclockare än jag, som har en diagnos?

Permalänk
Medlem

Jag har diagnosen medelsvår depressiv episod. Får medicin men tycker inte att den hjälper. Påbörjade kbt men slutade efter 2 tillfällen eftersom jag slutade få kallelser och har inte orkat ta tag i det själv.

Edit: tog bort information som kändes lite utlämnande sådär i efterhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av luc89:

Jag har diagnosen medelsvår depressiv episod. Får medicin men tycker inte att den hjälper. Påbörjade kbt men slutade efter 2 tillfällen eftersom jag slutade få kallelser och har inte orkat ta tag i det själv.

Edit: tog bort information som kändes lite utlämnande sådär i efterhand.

Jag beklagar din diagnos, och trist att medicin inte hjälper. Även tråkigt att du slutat få kallelser för kbt. Jag känner igen mig i att man inte orkar ta itu med en sådan grej själv när man slutar få kallelser. En period gick jag inte till tandläkaren på säkert tre år på grund av att jag inte fick några kallelser. Numer går jag dock mer regelbundet hos tandläkaren.

Visa signatur

Var rädd om vår planet och varandra.

Permalänk
Inaktiv

Ingen diagnos, men pga att jag utsatts för ett antal brott senaste året så blir jag väldigt stressad varje gång jag ska sova.
Går och lägger mig vid 11 & har jag somnat innan 3 så är det bättre än de flesta nätterna.
Sedan upp och jobba tidigt.
Känner inte samma stress när jag sover dagtid så helgen går ofta åt till att bara sova ikapp.
Ska dock flytta inom 2 månader så hoppas det blir bättre efter det.

Permalänk
Medlem

Jag har Autism diagnosen, tur att man får lite bidrag efter diagnos och utredning.

Visa signatur

R4 Titan, 5800x, 16 Gig , Dell U2410, G502 ,Philips HP 800 hörlurar, Ducky shine 3 cherry black, Nvidia 3070, Samsung 840 basic 250 GB, WD blue 1TB m2 SSD
"Where knowledge ends, religion begins." -- Benjamin Disraeli"

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Aldrig blivit föremål för utredning men jag kan ibland tro att jag har en släng av Aspergers/lätt autism. En f.d kompis ja bodde hos sa det iaf då han umgicks massa med en autist i tonåren så han ansåg sig väl känna igen grejer.

En gång när jag snackade med arbetsförmedlaren för ca 10 år sen så kom vi in på diagnoser o så o ja nämnde att det skulle va kul o kolla om man hade nåt. ”Ja ska vi säga imorgon kl. 09.00 ?” Eeeh visst….

Arbetspsykologen kunde endast kolla förekomst av ADHD genom några frågor men jag hade inget.

Så ja e diagnosfri 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Inte mycket till diagnos men har nåt medfött fel på höger öga så det bara har periferiseende, det är helt svart i mitten där jag fokuserar. Går inte att läsa med det men skulle funka att leva med utan ledarhund ifall jag blev blind på vänster. Det här gör dock att höger öga tycks kompensera och ställer sig snett för att låta mig se rakt fram med perferiseendet, vilket gör att jag skelar utåt ganska duktigt och känns som jag ser ut som en komplett idiot. Det gör att jag helst inte vill vara med på foton rakt framifrån där båda ögon syns och mår dåligt att vara med på onlinemöten där kamera används. Det är ett visst socialt handikapp.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Vilken eller vilka diagnoser har ni?
Mild "Aspergers"(Heter något annat nu för tiden)

Vilka hinder respektive styrkor ger diagnosen upphov till?
Svagheter:
Svårt att läsa av ansikten och diverse känslor på utsidan, känner mig som en robot, svårt att varva ner, känslig för ljud och oförutsägbara saker, lätt att låta ganska "utsvävande"
Lätt för att älta saker.

Styrkor:
Lätt att snöa in mig på grejer, oerhört bra minne(på gott och ont) älskar rutiner och är väldigt lojal.
Misstänker att det är därför jag gillar IT. Det är logiskt. Och jag använder ett logiskt tänkande i det mesta jag gör.
Arbetsnarkoman(På gott och ont)

Hur bemöts ni i olika sammanhang?
Först nu jag börjat berätta om min diagnos för okända(Lite därför jag skriver här) och det känns bra. Kan tänka mig att en del tror att man är som "rainman" och det är lite synd.

Lång text.
Gjorde min utredning när jag var 17 år och var väldigt depressiv, fick då diagnosen "mild aspergers". Minns att jag fick göra tester som var anpassade för barn, drog ett skämt för att försöka lätta upp den tryckta stämningen som uppstod i rummet. Det kom sedan med i min utredning och jag blev väldigt förvånad, arg och ledsen. Likaså mina föräldrar. Jag har alltid känt mig ganska lillgammal och tyckt att jämnåriga varit "störande" och mest försökt spela med i de sociala situationerna, så nu i efterhand förvånar det mig inte så mycket. Har inte blivit intellektuell stimulerad i skolan, utan fått klara mig själv.

Lång historia kort, blev flyttad från BuP till habiliteringen, försökte läsa upp gymnasiet men det slutade med att jag hoppade av. Idag är tredje dagen på uppstart av folkhögskolan och för första gången jag känner att jag kan "andas" på riktigt.... Ska nu jobba på att bli mer öppnare. Dags att bryta tabun kring det.

Human error
Permalänk
Medlem

Jag har ingen dokumenterad neuropsykiatrisk diagnos men lever med återkommande depression. Depression kan drabba många människor och jag tror att många känner någon som är eller har drabbats av t.ex. depression. Jag började successivt märka av min depression under gymnasietiden. Blev mobbad på flera olika sätt av ett par klasskamrater under merparten av mina studier. Skulle gissa att det som jag blev utsatt för i gymnasiet gjorde att min nedstämdhet och dåliga självförtroende gjorde att min depression accelererade i styrka då och gjorde mig än mer osäker i olika avseenden.

Om du som jag känner dig nedstämd, ensam eller kanske har en npf-diagnos kan du komma i kontakt med mig och andra i detta spörsmål. Om du vill så titta in på npf-forum.se eller vår tillhörande server https://discord.gg/s8QAMsqr där jag finns nu (länk gäller 7 dagar från denna publicering).

Hoppas att alla ni som känner er nere ska få må bättre. Må väl gott folk!

Visa signatur

Spel jag uppskattar: State of Decay 2 │ World of Tanks │ Fallout 4 │ The Settlers - Rise of an Empire gold edition │ Command & Conquer │ Half-Life │ World of Warships │ Sims 3 │ Cities Skylines
I can rest easy knowing that Wolfgang is rotting in hell. Thank you. Did you need anything?

Permalänk
Medlem

Epilepsi efter huvudtrauma i 12-års åldern. Drygt som fasikens men har fint stöd från familj och vänner, aldrig klarat det ensam. Ensamhet/ isolering (självvald eller inte) är nog det jävligaste för människor med neurologiska och mentala sjukdomar. Brottas med en kronisk sjukdom men även mot samhället för att få den hjälp man behöver tar knäcken på många. Depression är ofta ett symptom på underliggande neurologisk eller mental sjukdom, mitt råd är att har du nära som erbjuder dig hjlp så ta vara på den hjälpen. Är du närstående så sluta inte att ligga på, försök hjäkpa till så mycket du kan/orkar, ligg på, hälsa på, få med personen i sociala sammanhang för att bryta isolering osv. Det kan ta några försök och det är inget personligt om personen inte alltid vill (orkar) då det kan kännas för jävligt att vistas bland folk om man lider av depression. Ha även koll på om folk självmedcinerar, många som gör det.

Bra initiatov och fin tråd, hoppas att folk känner kraft genom andra, är lätt att känna sig ensam när man har en diagnos.

Permalänk
Medlem

Intressant tråd. För länge sen fick jag göra ett test hos min husläkare som frågade utefter ett formulär och hon kom fram till att jag troligen lider social fobi. Det var väl inte så överraskande egentligen, har inga minnen att jag nånsin skulle ha uppskattat stora sällskap eller funnit äkta nöje av att umgås med folk, i alla fall längre tider. Jag har gjort en slags självanalys och har bestämt mig för att det beror på att när jag var barn så flyttade vi runt väldigt ofta då min far var kartritare för järnvägen och hade uppdrag över hela landet (Finland) och det fortsatte i Sverige när vi kom hit också, om än i mindre skala. Min amatörpsykologiska slutsats är att jag i och med det fick svårt att bilda känslomässiga band till kamrater eftersom jag "visste" att vi snart skulle flytta.

Jag tycker själv att jag fungerar acceptabelt socialt med människor men det orkar jag bara med i relativt korta stunder, sen är det som en strömbrytare slår till och jag känner mig uttråkad. Men även en känsla av att jag inte har så mycket att erbjuda så att det blir intressant för de som jag är med för tillfället och då drar jag mig undan på något förhoppningsvis inte uppenbart sätt.

Jag kan inte påstå att jag lider av det såpass att jag är deprimerad pga. det, men nog ser jag lite avundsjukt på alla människor som tycks njuta av att umgås med varandra och länge.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Sötast

Fråga mig igen imorgon, då är jag säkert glad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Försök bara komma ihåg en sak: Din hjärna står inte still så att säga, den utvecklas hela tiden vare sig du vill eller inte. Du kommer inte alltid att känna så, även om det känns så i den period du är i nu. Jag är en gammal gubbe och har träffat flera personer (nåja, 3 för att vara ärlig) under flera år som haft samma diagnos som du och sett dem förändras, som fått en annan syn på sin tillvaro. Även utan hjälp utifrån faktiskt. En tjej som fick barn fick en helt ny inställning. Så sluta inte tro på under.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

1 Vilken eller vilka diagnoser har ni?
Blev diagnostiserad med damp, någon gång i mellanstadiet tror jag men jag har svårt att placera det tidsmässigt. Nu är det väl ingen diagnos längre, men har säkert något relaterat, typ någon variant av ADHD.

2 Vilka hinder respektive styrkor ger diagnosen upphov till?
Hade problem i skolan en tid innan diagnosen gjordes vilket rimligen var pga. dåligt fokus, och var möjligen också hyperaktiv även om det är svårt att få perspektiv på hur vida man var annorlunda jämtemot andra. Möjligt att jag betraktades som något av ett problembarn i lågstadiet, men jag uppfattade inte mig själv så då jag inte riktigt ser hur jag agerade annorlunda mot mina vänner/klasskompisar i normala situationer.

Att sen t.ex. svaret på "Vem var det som kastade?" var jag när ett fönster på skolan var trasigt är väl en sak, men det var de jag kastade mot (dvs. två klasskamrater som mobbade mig en period) som hade för vana att starta stenkastningskrig, medans jag bara försvarade mig. Eller för den delen när jag lyckades "boomeranga" ett ritunderlag i en fin båge så att det träffade en annan klasskamrat mitt mellan ögonen, så råkade det bara bli ett lite för stor eskalering på att den andre sprang omkring och slog mig (och andra) i huvudet med sitt underlag. Vi är för övrigt nära vänner idag, och han fick senare en dito oönskad hämnd när han tacklade mig i revbenen i moshen under en Entombed-koncert för ~12 år sedan, jag är fortfarande öm och han har fortfarande ett ärr.

Finns fler liknande incidenter. Pratade nyligen med mamma om de i det första exemplet, då vi av någon anledning kom in på varför jag hade skrapat ut deras ansikten på något klasskort från vad jag tror var det året, och hon blev lite förvånad när jag svarade att de mobbade mig, så de vuxna hade uppenbart ingen koll. Både själva idén till att skrapa ut ansiktena, samt anledningen till att jag gjorde det var också mitt svar på att de haft med och visat sina kort med mitt ansikte utskrapat för andra i klassen.

Tycker definitivt inte jag var stökig/problematisk kring tiden när diagnosen ställdes iaf, men ur mitt perspektiv var det helt enkelt för att jag inte hela tiden hamnade i jobbiga situationer. Men som sagt hade jag istället börjat presterade allt sämre i skolan. I vilket fall, i högstadiet kom jag in i en period där jag lärde mig hantera eventuella svårigheter med fokus, och var den som förbättrade sina betyg mest av drygt 100 elever i min årskull. Tog mig sedan igenom naturvetenskaplig linje med bra betyg och teknisk högskola efter det. Börjar dock kännas som jag håller på att glida in i att få sämre fokus igen :S

Det blev lite offtopic nu, skyller på min ickeexisterande diagnos Har även haft 2 perioder av djup depression, där den senare inleddes efter utmattning och panikångest. Har även social fobi. Känns som det finns en del kopplingar mellan alltsammans.

3 Hur bemöts ni i olika sammanhang?
Är väl inte direkt något som påverkas generellt.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Sötast
Skrivet av Hakinger:

Försök bara komma ihåg en sak: Din hjärna står inte still så att säga, den utvecklas hela tiden vare sig du vill eller inte. Du kommer inte alltid att känna så, även om det känns så i den period du är i nu. Jag är en gammal gubbe och har träffat flera personer (nåja, 3 för att vara ärlig) under flera år som haft samma diagnos som du och sett dem förändras, som fått en annan syn på sin tillvaro. Även utan hjälp utifrån faktiskt. En tjej som fick barn fick en helt ny inställning. Så sluta inte tro på under.

Tack, det är uppmuntrande ord.
Svårt just nu då det någorlunda objektivt är den sämsta perioden jag haft och jag är nu 37.
Men jag tror det är av en bra anledning iallafall.

Permalänk
Medlem

Mina diagnoser på papper:
ADHD (Inom NPF)
GSU (Inom NPF)
Kronisk magkatarr

Diagnoser som ej finns på papper:
Depression (likande, ganska mycket trauman)
Pollen och andra allergier
Könsdysorfi (Väldigt lång väntetid för att få utredning och hjälp)

Styrkor ADHD:
Snabb tänkt, snabba lösningar, väldigt fokuserad när det behövs, duktigt på det jag gör, känner väldigt mycket och väldigt intensivt, kan jobba väldigt mycket i ett sträck.
Svagheter ADHD:
Ibland för snabba lösningar, kan ha svårt att ta tag i vardagliga sysslor, koncentrationen, tappar lätt fokus om jag inte är intresserad, svårt att tvinga mig själv att göra saker, känner väldigt mycket och väldigt intensivt.

Jag skriver bara styrkor och svagheter på ADHDen då det är enklast.

Hur jag bemötts:
ADHDen ser folk oftast inte då jag inte är hyper utåt och väldigt högfungerande. ´
Jag har jobb och karriär osv, tur att dem inte kommer hem till mig

Lite tankar om mig själv:
Så jag fick min ADHD diagnos när jag var 9 år gammal, samma år som min mor dog och jag hade levt i fosterfamilj i flera år redan.
Under min uppväxt så fick jag aldrig vara barn, min uppväxt kantas av psykisk mobbing både hemma och i skolan. Jag har varit sucidal för många år sedan och har trauman fram tills runt 20 år åldern som har innehållt det mesta.
Jag har aldrig skaffat hjälp, jag fungerar idag helt okay och mår okay, enda anledning jag ser att jag skulle behöva hjälp med trauman är om det behövs för familjen.
Men vad som är mina diagnoser och vad som är trauman och vad som är min könsdysorfi, är lite mer komplext, jag kan inte helt sätta dem i olika fack för jag vet inte.
Jag vet inte om det är en diagnos grej men jag har en del intressanta tankar om såna här ämnen med, som exempel så tror jag att det bästa du kan anställa på en infra/operations avdelning är folk med ADHD som kommer lösa att prod är nere utan långa analyser, därför jag alltid försöker ha en analytisk smått aspig person att jobba med, då jag kan lösa det med prod lätt.

Det jag kämper mest med är klart min dysorfi idag, vilket är jobbigt för mig.
Jag är klädfixerad och jag måste klä mig bra, kläderna jag vill ha sitter inte bra, eller passar inte jobbsammanhang.
Jag klär mig i kavaj och skjorta och så vidare, ADHDen gör att jag måste se bra ut på ett visst sätt men dysorfin får mig att inte vilja gå ut.
Fast jag gör det ändå jag är ganska duktigt på att känna att man ska jobba sina timmar och gör det så ofta det är möjligt (sjukdomar och likande kan det hända att jag är sjuk).

En bra sak med min ADHD var att jag bestämde mig för att knäppa alla som trott att jag sak misslyckas i livet på näsan och bestämde mig för att göra IT karriär.
6 år senare utan utbildning tjänar jag 55k och är jäkligt stolt.
Problemet är att jag nu har lyckats, så lite känslor om det men hur som helst.