TV-guiden 2021/2022 - hjälp med att navigera utbudet under rean

Permalänk

Jag får känslan att jag tänker annorlunda när det gäller tv och begränsar mitt utbud.

När jag ska välja tv så går jag efter.
1: Tv ska ha den storlek som jag önskar. Historisk har jag fått göra avkall på detta och köpa en mindre tv än vad jag ville ha. Men nu tror jag faktisk att jag inte har detta problem idag, då tvrummet är för litet.

2: Tvn ska ha stöd för de funktioner jag önskar. Historisk har varit många scartkontakter, texttv med många sidors minne, gärna bild i bild etc. Idag är det ett väldigt stort apputbud, Googles Appstore är hyffsat bra. Där man själv enkelt ska kunna göra appar till tvn som fungerar på de flesta. Jag tycker att i princip att alla bättre Tvapparater skulle kunna köra Googles Appar, vi pratar ju om virtualiserade java appar som de kan köra på typ vilket operativsystem som helst. Att tillverkare ska segmentera sin apputveckling genom X antal versioner av samma klientmjukvara känns för mig dumt.
Men med detta krav så blir jag väldigt begränsad i mitt utbud. Typ hela Samsung och LG försvinner som alternativ.
Sedan vill jag ha bild i bild, en bra fjärrkontroll. Där en bra fjärrkontroll på 80talet var lika med 200 knappar eller så, där jag idag snarare vill ha så få men riktigt smart tänkt.
Själva "datorn" i tvn bör vara lite marginal, det behöver inte något exotisk men endast ha 16GB internt lagringsminne och sedan 100Mbit ethernet är ju en kännbar begränsning redan för 5 år sedan.

Sist så 120Hz och inte kass bild är inte fel. Jag tycker dock det är så otroligt fokus på marginell skillnad i bild och folk betalar hutlös mycket extra för detta och sedan accepterar hur lätt som helst att resten av hårdvaran är riktigt dåligt.
Jag ser det lite som kolla på datorskärmar för 20 000kr och diskutera hur bra de är, att sedan datorn man använder är någon skrutt ja det är inte lika viktigt.

Nu kanske jag överdrev. Men jag kollar först på bakomliggande hårdvara där jag har några krav/önskemål, sedan får man se vilka tvapparater man har att välja på och där kan välja olika bra bildkvalite etc. Där jag som sagt ogillar att så många tvapprater blir bortsållade så att mitt urval blir mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlert:

Är atmos bättre på TVs än på andra enheter? Hade ett atmos-chip på min förra mobil och det verkade ju bara vara någon konstig AI-mastring inställd på loudness och dynamisk (läs: långsamt anpassande och distraherande) stereobreddning. Förstörde typ all musik det kom i kontakt med.

Dolby Atmos på en premium soundbar eller en full högtalaruppsättning är nornalt en rejäl uppgradering när det gäller surroundupplevelse. Atmos på telefoner (och väldigt billiga soundbars) är närmast värdelöst och Dolby är idioter som tillåter varumärket att befläckas så.

Vet inte varför du försökte använda Dolby Atmos med musik förresten. Det är ett mer avancerat surround-format (tekniskt sett en ljudmix + metadata), inte något för att "uppmixa" musik. Om det nu finns något sådant inom Atmos-varumärket också som jag missat så har du troligen helt rätt att just det är en funktion som man bör ignorera.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Dolby Atmos på en premium soundbar eller en full högtalaruppsättning är nornalt en rejäl uppgradering när det gäller surroundupplevelse. Atmos på telefoner (och väldigt billiga soundbars) är närmast värdelöst och Dolby är idioter som tillåter varumärket att befläckas så.

Vet inte varför du försökte använda Dolby Atmos med musik förresten. Det är ett mer avancerat surround-format (tekniskt sett en ljudmix + metadata), inte något för att "uppmixa" musik. Om det nu finns något sådant inom Atmos-varumärket också som jag missat så har du troligen helt rätt att just det är en funktion som man bör ignorera.

Jag förstår! Tack för förklaring. Det kan ju sannerligen vara bra att ha om man har ett storljudsvänligt booende. Har för mig att det skulle komma på nyare modeller?

Och ja, det var skumt att det var medföljande. Jag försökte inte använda det specifikt för musik, utan det var påslaget för alla källor direkt ur lådan. Tack och lov gick det att slå av!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jlert:

Jag förstår! Tack för förklaring. Det kan ju sannerligen vara bra att ha om man har ett storljudsvänligt booende. Har för mig att det skulle komma på nyare modeller?

Och ja, det var skumt att det var medföljande. Jag försökte inte använda det specifikt för musik, utan det var påslaget för alla källor direkt ur lådan. Tack och lov gick det att slå av!

Ja, det finns en massa fördelar med Dolby Atmos och DTS:X för surroundljud. Det bygger dock på att man har tillräcklig hårdvara för att göra det bra, ofta i form av tillräcklig mängd högtalare. Därmed är det när det gäller TV-apparater i princip bara intressant att veta om de tillåter passthrough av Atmos via eARC. TV:ns egna högtalare kommer inte kunna ge någon vettig representation av en sådan ljudkälla om den inte råkar inkludera en biffig soundbar. Atmos och DTS:X kan till skillnad från tidigare surround-format inte dekodas av TV:n och sedan skickas som PCM till en förstärkare utan att man tappar höjdkanalerna och allt som formaten i fråga tillför (3D-positioneringen etc.). Tyvärr verkar det inte finnas så mycket som stoppar tillverkare från att licensiera dekodning av Atmos bara för att kunna använda varumärket i sin marknadsföring, trots att prylen i fråga kanske bara egentligen kan spela upp stereo-ljud.

Jag vet att DTS:X Headphone och sådant finns, men även där trodde jag att det mest handlade om försök att simulera surround med vanliga hörlurar för spel etc. Borde i vilket fall som helst aldrig användas för musik, så där får man nog skylla på ett dåligt beslut från telefontillverkaren.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk

Är det någon skillnad på dessa.

Undrar om det är skillnad på dessa 5LA vs 16LA. Hittar inget då jag sökt.
Behöver egentligen Medimarkt hjälp med inbärning och montering.

Webhallen LG 2021 48" OLED48C15LA
https://www.webhallen.com/se/product/334829-LG-2021-48-OLED48...

Medimarkt
LG C1 48" OLED 4K UHD Smart TV (OLED48C16LA)
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-48-oled-4k-uhd-sm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

Undrar om det är skillnad på dessa 5LA vs 16LA. Hittar inget då jag sökt.
Behöver egentligen Medimarkt hjälp med inbärning och montering.

Webhallen LG 2021 48" OLED48C15LA
https://www.webhallen.com/se/product/334829-LG-2021-48-OLED48...

Medimarkt
LG C1 48" OLED 4K UHD Smart TV (OLED48C16LA)
https://www.mediamarkt.se/sv/product/_lg-c1-48-oled-4k-uhd-sm...

I praktiken inte, kan vara olika färg på baksidan av TVn samt att C16 verkar stödja den udda fågeln WISA som är ett system för trådlösa högtalare:

#19327486

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

I praktiken inte, kan vara olika färg på baksidan av TVn samt att C16 verkar stödja den udda fågeln WISA som är ett system för trådlösa högtalare:

#19327486

Båda de där ska ha vit baksida så WISA-stöd är enda skillnaden vad jag vet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Skrivet av edson:

I praktiken inte, kan vara olika färg på baksidan av TVn samt att C16 verkar stödja den udda fågeln WISA som är ett system för trådlösa högtalare:

#19327486

Så i praktiken är det en liten fördel att köpa från Mediamarkt då. Med WISA stöd.
Om allt annat har samma specs. Lite dålig info på Medimarkt tycker jag.

Tack för hjälpen beställer väl i morgon då antar att rean är slut då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

Så i praktiken är det en liten fördel att köpa från Mediamarkt då. Med WISA stöd.
Om allt annat har samma specs. Lite dålig info på Medimarkt tycker jag.

Tack för hjälpen beställer väl i morgon då antar att rean är slut då.

Kan du såklart bara svara på själv. WISA är en unicorn och ingen etablerad eller utbredd standard idag:
https://www.wisatechnologies.com/speakers

Skulle nog välja vad som är närmast och enklast att få hem i ditt fall. Själv är jag medlem på Webhallen och skulle välja den butiken pga medlemsfördelar, poängsamlande etc.

Permalänk
Skrivet av edson:

Kan du såklart bara svara på själv. WISA är en unicorn och ingen etablerad eller utbredd standard idag:
https://www.wisatechnologies.com/speakers

Skulle nog välja vad som är närmast och enklast att få hem i ditt fall. Själv är jag medlem på Webhallen och skulle välja den butiken pga medlemsfördelar, poängsamlande etc.

Okej Är också medlem i webhallen sedan start är väl på level 17 genom att jag har handlat och tagit lådor ibland.
Föredrar också webhallen. Saken är den att jag har ingen hjälp att få. Bära upp den 3 våningar funkar nog bra.
men är just rädd för att lyfta den själv efter fot installationen. Kommer i sådana fall lägga den ner med frigoliten på runt om och montera foten. Och sedan ta bort frigoliten när jag ställt den upp igen. Vågar man ta tag typ i skärmen vänster uppe och höger nere
och lyfta upp den på 60cm hög bänk. Har hört att dom är så tunna att dom kan ta skada. hm..

Edit. Såg en video på Youtube det går tydligen lyfta den i den tjocka delen och lyfta och vända upp den försiktigt.
blir en beställning på webhallen i morgon. tack för din hjälp..

Permalänk
Snusfri

Står i valet och kvalet just nu mellan dessa två.
Usecase: skall användas som skärm till min dator (specs i signatur) för Windows, spel, photoshop, film osv

LG 2021 48" OLED48C15LA
Philips 48" OLED806 4K OLED (2021)

Läste igenom vad herr Ytterberg och detta känns lite "tråkigt"

Citat:

Philips OLED-modeller skiljer sig från LG, Sony och Panasonic på att Philips traditionellt driver panelerna hårdare och får därför ut mer ljusstyrka överlag – detta sedan flera år tillbaka. Det kan faktiskt vara svårt att få ned ljusstyrkan på en Philips-OLED.

Därför är de modellerna som regel mindre lämpade för datorbruk eftersom risken för inbränning faktiskt kan öka. Vi kan pressa OLED-panelen i en Philips till att lysa starkare och hålla denna styrka längre än hos andra tillverkare, vilket också leder till längre tid för retention att klinga av. Intressant är dock att Philips OLED sällan lyser extremt starkt i HDR, kanske 500–600 nits. Men de kan hålla nivån med SDR över 400 nits i långa perioder där konkurrenterna kämpar runt 350 nits.

Ifall målet är ett vardagsrum och mer TV-tittande är Philips OLED överlag just mer trimmade för en ljusare bild och det mer belysta vardagsrummet. Där tenderar de att vara tydliga och enkla i handhavandet. Philips ger mindre kontroll över bildens egenskaper vilket gör dem svårare, men inte omöjliga, att få dem optimala i andra situationer. Ifall du vill köra en mörkare bild i ett mörkt rum finns det andra tillverkare som ger bättre möjligheter. Alla andra faktiskt.

Skulle gärna vilja ha Ambilight nämligen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Står i valet och kvalet just nu mellan dessa två.
Usecase: skall användas som skärm till min dator (specs i signatur) för Windows, spel, photoshop, film osv

LG 2021 48" OLED48C15LA
Philips 48" OLED806 4K OLED (2021)

Läste igenom vad herr Ytterberg och detta känns lite "tråkigt"
Skulle gärna vilja ha Ambilight nämligen.

Om rummet är hyfsat belyst så ser jag inte några problem med Philipsen. Kör du Philipsen på full fräs så är säkert inbränningar en stor risk men håller du dig till rimlig ljusstyrka på säg 250 nits så ser jag inte det som en dealbreaker.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av THB:

Står i valet och kvalet just nu mellan dessa två.
Usecase: skall användas som skärm till min dator (specs i signatur) för Windows, spel, photoshop, film osv

LG 2021 48" OLED48C15LA
Philips 48" OLED806 4K OLED (2021)

Läste igenom vad herr Ytterberg och detta känns lite "tråkigt"
Skulle gärna vilja ha Ambilight nämligen.

LG:s OLED är det mest bekräftade valet för att köras ihop med en PC. Du kan få mest detaljerad info om detta från hela världen. Philips har en helt annan spridning och helt annan kundskara. Ifall inbränning är en farhåga är Philips också sämsta valet av alla OLED eftersom de pushar panelen ganska hårt. Det går inte att få ned ljusstyrkan särskilt lågt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DataGnutten:

Okej Är också medlem i webhallen sedan start är väl på level 17 genom att jag har handlat och tagit lådor ibland.
Föredrar också webhallen. Saken är den att jag har ingen hjälp att få. Bära upp den 3 våningar funkar nog bra.
men är just rädd för att lyfta den själv efter fot installationen. Kommer i sådana fall lägga den ner med frigoliten på runt om och montera foten. Och sedan ta bort frigoliten när jag ställt den upp igen. Vågar man ta tag typ i skärmen vänster uppe och höger nere
och lyfta upp den på 60cm hög bänk. Har hört att dom är så tunna att dom kan ta skada. hm..

Edit. Såg en video på Youtube det går tydligen lyfta den i den tjocka delen och lyfta och vända upp den försiktigt.
blir en beställning på webhallen i morgon. tack för din hjälp..

Personligen skulle jag inte våga montera och lyfta upp TV:n på TV-bänken eller väggfästet själv. Visst, är man recensent och i värsta fall bara får be LG skicka en ny om man råkar förstöra den är det kanske en annan sak. Mina erfarenheter är förvisso med 55"-varianten av C1 och någon av de tidigare årsmodellerna, så 48" är kanske märkbart mer lätthanterlig.

Rörande just bärande i trappa borde det väl inte vara någon skillnad dock? Webhallen erbjuder väl gratis hemleverans fram till dörren, inte bara till trottoaren? Har visserligen aldrig testat deras hemleverans personligen. Skulle tro att den verkliga skillnaden blir själva hanteringen i själva bostaden.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av blunden:

Personligen skulle jag inte våga montera och lyfta upp TV:n på TV-bänken eller väggfästet själv. Visst, är man recensent och i värsta fall bara får be LG skicka en ny om man råkar förstöra den är det kanske en annan sak. Mina erfarenheter är förvisso med 55"-varianten av C1 och någon av de tidigare årsmodellerna, så 48" är kanske märkbart mer lätthanterlig.

Rörande just bärande i trappa borde det väl inte vara någon skillnad dock? Webhallen erbjuder väl gratis hemleverans fram till dörren, inte bara till trottoaren? Har visserligen aldrig testat deras hemleverans personligen. Skulle tro att den verkliga skillnaden blir själva hanteringen i själva bostaden.

Den gratis hemleveransen med Postnord är väl bara till "tomtgränsen". Sen kan man väl ha lite tur och få hjälp av den som levererar ändå.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Den gratis hemleveransen med Postnord är väl bara till "tomtgränsen". Sen kan man väl ha lite tur och få hjälp av den som levererar ändå.

Nja, jag har hört annat tidigare men det var visserligen några år sedan. De själva skriver också att det är "leverans till dörren", vilket i en lägenhet rimligen innebär lägenhetens dörr mot trapphuset.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av blunden:

Nja, jag har hört annat tidigare men det var visserligen några år sedan. De själva skriver också att det är "leverans till dörren", vilket i en lägenhet rimligen innebär lägenhetens dörr mot trapphuset.

Nja, "Levereras på pall till din port/tomtgräns" står det på Webhallen, och kan inte minnas att det står något annat på Postnord:s hemsida.

EDIT: Det kanske står olika beroende på adress?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nja, "Levereras på pall till din port/tomtgräns" står det på Webhallen, och kan inte minnas att det står något annat på Postnord:s hemsida.

EDIT: Det kanske står olika beroende på adress?

Kollade på Webhallens information nu och där står det mycket riktigt som du säger att det är till tomtgräns för just skrymmande saker som TV-apparater när man väljer Hemleverans med PostNord. Därmed kan det vara värt att se om man kan välja hemleverans med Budbee eller Airmee istället i de fallen.

https://www.webhallen.com/se/info/9-Leveransvillkor

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Om man bara vill ha en kalasfin bild och aldrig spelar borde väl LG A1 vara oslagbar? 11500 hos Elgiganten är ju inte heller så farligt. Finns det någon annan man borde överväga?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Om man bara vill ha en kalasfin bild och aldrig spelar borde väl LG A1 vara oslagbar? 11500 hos Elgiganten är ju inte heller så farligt. Finns det någon annan man borde överväga?

Frågan har precis avhandlats i den separata LG OLED-tråden. Börja läsa från Permalänk och framåt i tråden!

Permalänk
Medlem

Då ber jag om ursäkt och tackar för att du styr mig rätt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Då ber jag om ursäkt och tackar för att du styr mig rätt

Inget att be om ursäkt för men frågan är återkommande ☺️

Permalänk
Medlem

Nu har jag börjat störa mig tillräckligt mycket för att orka skriva en fråga och hoppas @Laxpudding kan svara.

Har en Philips 65OLED805 och är galet nöjd med bildkvalitet och allt till vardags.
Men så fort det är något som visas i Dolby Vision är det som att allt får en gråton och ljus över sig. Märks inte så mycket i ljusa scener men otroligt fult i mörka scener. "Vanlig HDR" har inte det problemet, utan endast Dolby Vision. Rätt tråkigt att se helt nyproducerade filmer i 4K och allt är fint, förutom det mörka. Dessutom på en OLED.

Använder endast inbyggda appar så inga sladdar eller andra enheter som kan vara problemet. Inga problem med nätverk eller liknande heller.

Har du nån erfarenhet av detta och kanske vad man kan göra åt det?
Försökt googla men inte riktigt nått någon framgång.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pentav:

Nu har jag börjat störa mig tillräckligt mycket för att orka skriva en fråga och hoppas @Laxpudding kan svara.

Har en Philips 65OLED805 och är galet nöjd med bildkvalitet och allt till vardags.
Men så fort det är något som visas i Dolby Vision är det som att allt får en gråton och ljus över sig. Märks inte så mycket i ljusa scener men otroligt fult i mörka scener. "Vanlig HDR" har inte det problemet, utan endast Dolby Vision. Rätt tråkigt att se helt nyproducerade filmer i 4K och allt är fint, förutom det mörka. Dessutom på en OLED.

Använder endast inbyggda appar så inga sladdar eller andra enheter som kan vara problemet. Inga problem med nätverk eller liknande heller.

Har du nån erfarenhet av detta och kanske vad man kan göra åt det?
Försökt googla men inte riktigt nått någon framgång.

När du kör Dolby Vision kör du normalt andra bildinställningar än när du matar HDR10. Det kan vara inställningen för DV som står fel i fråga om hur svart och vitt i bilden ankras mot signalen samt vilket bildläge som är aktivt. Philips är alltid lite småmärkliga med sina inställningar.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tänkte kan försöka här innan jag drar igång en helt ny tråd om det hela, men sambon länkade nyss en tv och tycker vi borde byta ut våran 42" noname tv som jag köpte begagnat för typ 6-7 år sedan för en tusenlapp.

Men problemet nu då är att vi har en ganska tajt budget, max 8000kr och min fundering då är om vilken? Hittade TCL 65 QLED800 men va så klart lite långt att åka.. Men är det bara is i magen och hoppas på att en LG a1 går ner i pris?

Tanken va att sikta in oss på en 65" men börjar nog inse att 55" kanske är det bättre valet iom att man kan gå upp en klass.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänkte kan försöka här innan jag drar igång en helt ny tråd om det hela, men sambon länkade nyss en tv och tycker vi borde byta ut våran 42" noname tv som jag köpte begagnat för typ 6-7 år sedan för en tusenlapp.

Men problemet nu då är att vi har en ganska tajt budget, max 8000kr och min fundering då är om vilken? Hittade TCL 65 QLED800 men va så klart lite långt att åka.. Men är det bara is i magen och hoppas på att en LG a1 går ner i pris?

Tanken va att sikta in oss på en 65" men börjar nog inse att 55" kanske är det bättre valet iom att man kan gå upp en klass.

LG 55A1 har ju kostat ca 7900kr på Ica Maxi bra länge, helt klart något att fundera på.

Dock om det är bildyta som är viktigast finns det många LCD som är större för samma pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

LG 55A1 har ju kostat ca 7900kr på Ica Maxi bra länge, helt klart något att fundera på.

Dock om det är bildyta som är viktigast finns det många LCD som är större för samma pengar

Aah se där, såg att det fanns på en butik i närheten, men frågan då blir snarare hur 55a1 ställer sig mot typ hisense a7g som i 65" utförande går för samma peng fast då quantum dot istället för oled.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av norrby89:

Aah se där, såg att det fanns på en butik i närheten, men frågan då blir snarare hur 55a1 ställer sig mot typ hisense a7g som i 65" utförande går för samma peng fast då quantum dot istället för oled.

Hisense A7G står sig inte i jämförelse med LG OLED A1. Den ligger snarare ned.

Ett typexempel på att "quantum dot" och liknande å ena stunden faktiskt syftar på moderns teknik och i andra stunden är ett reklambudskap som ska få dig att tänka på just denna moderna teknik. Fast i praktiken är det omöjligt att avgöra några väsentliga skillnader från alla andra vanliga LCD:er på samma nivå.

Hisense A7G kommer att likna en Samsung Q60A fast ge lägre ljusstyrka och ha sämre betraktningsvinklar – fascinerande sämre faktiskt. Den enda gången den kan säga till något mot en OLED A1 i fråga om bild är när du tittar i ett ljust rum på vintersport – ljusstyrkan på max – och du sitter precis rakt framför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tänkte kan försöka här innan jag drar igång en helt ny tråd om det hela, men sambon länkade nyss en tv och tycker vi borde byta ut våran 42" noname tv som jag köpte begagnat för typ 6-7 år sedan för en tusenlapp.

Men problemet nu då är att vi har en ganska tajt budget, max 8000kr och min fundering då är om vilken? Hittade TCL 65 QLED800 men va så klart lite långt att åka.. Men är det bara is i magen och hoppas på att en LG a1 går ner i pris?

Tanken va att sikta in oss på en 65" men börjar nog inse att 55" kanske är det bättre valet iom att man kan gå upp en klass.

Det kommer oavsett bli en väldigt stor uppgradering. Svår avvägning storlek vs segment men jag tror jag skulle välja att gå upp i storlek.
55" kommer visserligen upplevas som stort om ni sitter på 42" idag men tro mig, 65" är en väldigt trevlig sweet spot att ha och börjar bli mer och mer standard.

Jag har full respekt för er budget men ni kommer sannolikt inneha denna nya TV i minst 5-7 år framåt, right? Är det då inte värt att spara någon månad eller två till och lägga en summa och få något riktigt bra som inte tummar på kravbilden eller storlek?

Tänker att en 65" LG OLED A1 känns inom range för er. Visserligen ett antal tusenlappar (just nu) över budget men kan komma reor och kampanjer under vårkanten:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5724839

Annars kanske en Samsung Q70A 65" kan vara lämplig, en TV som räknas en mellanmodell men tickar i många boxar!
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5734743
https://www.sweclockers.com/artikel/33206-tv-guiden-2021-2022...