Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

När jag cyklar händer att jag stannar och pratar med någon bekant. En stående avskedsfras är: "Cykla försiktigt". Kanske välmenande. Men för mej irriterande. Jag har cyklat till jobbet i alla tider året runt, nu pensionär. Har extra feta dubbdäck, har kört motorcykel, bil, ambulans och brandbil. Ändå får jag undervisning av folk som kanske inte cyklat sedan dom var barn. Jag har börjat svara: Nej, det är fartens tjusning som gäller för mej.
Bra för hälsan att cykla och bilen mår bäst i varmgaraget.

Du tar lite väl illa vid dig. Folk menar väl men jag kan känna igen mig. Jag går vart jag än ska och under en tid använde jag käpp på grund av yrsel (ramlade omkull några gånger innan jag började med käppen). När man konstaterat att jag inte hade någon bakomliggande sjukdom fick jag råd (som jag följt) av en dietist och yrseln försvann nästan, så jag använder inte längre käpp. Ändå säger de flesta "Gå försiktigt!" som avskedsfras. Jag svarar alltid "jag ska ta det lugnt", "det ska jag" eller, om den jag pratat med cyklar/kör bil, "cykla/kör försiktigt!". Har som du haft lust att bita ifrån mig men minns när jag tröttnade på allt prat om väder en gång i tiden och svarade: "hur skulle det se ut om det inte var något väder?" och den personen började gråta.

Permalänk
Medlem

Sopsaltade gång och cykelvägar är ett gissel förstör cykeln och löparskor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

När jag cyklar händer att jag stannar och pratar med någon bekant. En stående avskedsfras är: "Cykla försiktigt". Kanske välmenande. Men för mej irriterande. Jag har cyklat till jobbet i alla tider året runt, nu pensionär. Har extra feta dubbdäck, har kört motorcykel, bil, ambulans och brandbil. Ändå får jag undervisning av folk som kanske inte cyklat sedan dom var barn. Jag har börjat svara: Nej, det är fartens tjusning som gäller för mej.
Bra för hälsan att cykla och bilen mår bäst i varmgaraget.

Skrivet av snajk:

Jo, samma gäller bilar också dock. "Kör försiktigt" hör jag väldigt ofta. Min svärfar verkar tro att det är väldigt viktigt att påpeka att jag ska köra försiktigt när min son är med i bilen exempelvis, trots att jag nog har kört tre gånger så långt som honom på mina tjugo år med körkort jämfört med hans dryga 50, och aldrig varit med om någon större incident.

Det kan såklart vara så att dom som ger den avskedsfrasen anser att ni kör dåligt och därmed behöver uppmanas att köra försiktigt. Jag känner varken dom eller er, så kan inte avfärda den möjligheten.

Det jag däremot tror är att dom inte alls menar detta, och att det är en fras som förmedlar att "jag bryr mig om dig, och vill att ni inte ska komma till skada".

Världen är full av dessa fraser: "Ha en fin dag" implicerar normalt sett inte att lyckönskaren anser att ni är trolig att ha en skitdag om ni inte anstränger er tack vare deras uppmaning. "Ta hand om dig" implicerar normalt sett inte att lyckönskaren tror att ni kommer missköta er hälsa om det inte vore för uppmaningen. Osv. Jag tror helt enkelt att ni övertolkar en helt normal hälsningsfras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zojjz:

Det kan såklart vara så att dom som ger den avskedsfrasen anser att ni kör dåligt och därmed behöver uppmanas att köra försiktigt. Jag känner varken dom eller er, så kan inte avfärda den möjligheten.

Det jag däremot tror är att dom inte alls menar detta, och att det är en fras som förmedlar att "jag bryr mig om dig, och vill att ni inte ska komma till skada".

Världen är full av dessa fraser: "Ha en fin dag" implicerar normalt sett inte att lyckönskaren anser att ni är trolig att ha en skitdag om ni inte anstränger er tack vare deras uppmaning. "Ta hand om dig" implicerar normalt sett inte att lyckönskaren tror att ni kommer missköta er hälsa om det inte vore för uppmaningen. Osv. Jag tror helt enkelt att ni övertolkar en helt normal hälsningsfras.

Jo jag har väl inget emot frasen egentligen, det handlar mer om hur den sägs. Tjejens pappa brukar liksom ta tag i mig och verkligen se till att jag ägnar all uppmärksamhet åt honom, som om han skulle säga något väldigt viktigt, sen kommer typ: Kör nu försiktigt, tänk på att det är mörkt på kvällen (no shit), om du vill så kan jag köra er...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo jag har väl inget emot frasen egentligen, det handlar mer om hur den sägs. Tjejens pappa brukar liksom ta tag i mig och verkligen se till att jag ägnar all uppmärksamhet åt honom, som om han skulle säga något väldigt viktigt, sen kommer typ: Kör nu försiktigt, tänk på att det är mörkt på kvällen (no shit), om du vill så kan jag köra er...

Har också råkat ut för det, oftast när man ska köra lite längre. Hade en kollega som blev förvånad när jag berättade att jag skulle köra hem till föräldrarna en novemberfredag efter jobbet, ca. 40 mil enkel resa. "Ska du verkligen köra, det är ju mörkt nu?!" Det enda bra svaret jag kom på var "Ja, jag har ljus på bilen, det är inga bekymmer."

Jag kom hem helskinnad både den gången och flera andra när jag kört i mörker, visst är det lite mer ansträngande än att köra dagtid, men i gengäld brukar trafiken lätta bra vid 17:30-snåret när alla pendlare hittat hem.

Visst säger dem det för att de bryr sig och önskar en lyckad resa mer än "akta så du inte kör av vägen din drummel", men just när det sägs har jag också lätt att tolka det fel.

Permalänk
Medlem

Beställde ett par nya nätverksswitchar, mer än 100 dagars leveranstid... Jäkla chipsbrist.