Kortslutning Lenovo Ideapad 720s 14ikb bärbar dator

Permalänk

Kortslutning Lenovo Ideapad 720s 14ikb bärbar dator

Skulle byta HDD, och tappade ett gem på moderkortet när jag skulle pilla upp en skruv. Det resulterade i en liten blixt.
Nu startar inte datorn över huvudtaget.
Jag har lokaliserat en eller två brända komponenter.
Och behöver nu lite feedback.

Vad kan jag göra? Jag behöver verkligen en dator. Det var en gåva från en vän för att jag skulle kunna hålla på med min musik och min bild redigering.

Vad kallas dom markerade komponenterna?
Heter dom alltså PL601?
Kan man beställa dom från någonstans?
Är det värt att lägga tid och energi på datorn?
Kan jag laga den själv genom att byta ut komponenterna?
Kan jag lämna in datorn någonstans. Vilka rekomenderar ni isåfall?

Väl mött

Finjusteringar
Permalänk
Rekordmedlem

Det är mycket möjligt att de är märkta L nånting om de är spolar och att de gått sönder om du kortslutit nått men du kan ha förstört annat också. De går att byta om man kan löda men det kan vara svårt att ta reda på vilket värde de ska ha om de är trasiga och man inte har en likadan dator att undersöka för man får troligen inte tag i ett schema på datorn. En verkstad hade inte lagat ett moderkort på komponentnivå för det tar för lång tid utan de hade bytt kortet, ev hade man samlat på sig en massa kort ( hundratals) och reparerat dem centralt men att göra det själv är nästan omöjligt om man börjar med en trasig dator utan schema.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.