I startgroparna med projektor, lite tips

Permalänk
Medlem

I startgroparna med projektor, lite tips

Jag och min fru är oense om en stor, fin vit vägg hemma.

Hon vill ha fotovägg och jag vill ha TV-möbel, så då kom hon överens om att det blir fotovägg... :-/

Det slog mig dock att det borde gå att köra projektor med en filmduk i taket som går att fälla ner och upp vid behov.

Då kommer frågorna;

1. Finns det filmduk som man kan fylla ner och upp med fjärr?

2. Finns det projektor som klarar det mesta en värsting-TV klarar, alltså 4K UHD 60hz och gärna om det går att ställa om till 1080p 120hz, helst med HDR och allt bling-bling? Får ju inte vara för högljudd heller. Prio film & TV, men är ju trevligt om det går att spela med.

3. Fungerar det med någon form av HDMI-växlare? Tänkte att man drar en lång kabel till projektorn som sannolikt blir takhängd och sedan växlar man källa på marken så att säga.

Några kunniga i saken där ute?

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 32GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag och min fru är oense om en stor, fin vit vägg hemma.

Hon vill ha fotovägg och jag vill ha TV-möbel, så då kom hon överens om att det blir fotovägg... :-/

Det slog mig dock att det borde gå att köra projektor med en filmduk i taket som går att fälla ner och upp vid behov.

Då kommer frågorna;

1. Finns det filmduk som man kan fylla ner och upp med fjärr?

2. Finns det projektor som klarar det mesta en värsting-TV klarar, alltså 4K UHD 60hz och gärna om det går att ställa om till 1080p 120hz, helst med HDR och allt bling-bling? Får ju inte vara för högljudd heller. Prio film & TV, men är ju trevligt om det går att spela med.

3. Fungerar det med någon form av HDMI-växlare? Tänkte att man drar en lång kabel till projektorn som sannolikt blir takhängd och sedan växlar man källa på marken så att säga.

Några kunniga i saken där ute?

3 ja.
Det är 2an som är svårast eller åtminstone riskerar att bli dyr för tvar har väldigt bra bild och pris om de inte är jättestora, när du passerar 70 " börjar yv bli dyrt och ska du ha över 100" börjar tv bli riktigt dyrt och proj är troligen mer prisvärt om du kan kontrollera ljuset i rummet.
Det beror också på hur man ska utnyttja det för man brukar inte slötitta med en proj utan man slår igång hembion och använder den en längre stund för aktivt tittande.

Du kan kolla på motoriserade tab-tension dukar och hdmi växlar finns det gott om men många hembioreceivrar har sånt inbyggt och du behöver ju dem för ljudet så bara välj en modell med rätt antal in och utgångar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Jag och min fru är oense om en stor, fin vit vägg hemma.

Hon vill ha fotovägg och jag vill ha TV-möbel, så då kom hon överens om att det blir fotovägg... :-/

Det slog mig dock att det borde gå att köra projektor med en filmduk i taket som går att fälla ner och upp vid behov.

Då kommer frågorna;

1. Finns det filmduk som man kan fylla ner och upp med fjärr?

2. Finns det projektor som klarar det mesta en värsting-TV klarar, alltså 4K UHD 60hz och gärna om det går att ställa om till 1080p 120hz, helst med HDR och allt bling-bling? Får ju inte vara för högljudd heller. Prio film & TV, men är ju trevligt om det går att spela med.

3. Fungerar det med någon form av HDMI-växlare? Tänkte att man drar en lång kabel till projektorn som sannolikt blir takhängd och sedan växlar man källa på marken så att säga.

Några kunniga i saken där ute?

HDMI-växlare tänker jag är din reciever. Den brukar även driva dina högtalare. Om ni inte redan möblerat med högtalare i rummet misstänker jag att det kan bli nästa "kompromiss" i inredning. (Hemma hos mig blev kompromissen lite mindre högtalare än vad som är optimalt)