Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Ett märke som inte omnämns så mycket är Aiways med sin U5, https://www.ai-ways.eu/en/u5/

Ännu en SUV men det är väl den typen av bil som ska generera pengar i början för alla bolag i denna övergång från ICE antar jag.

Inga priser på hemsidan? Ingen möjlighet till provkörning i Sverige? Halvful, ser inget som sticker ut i beskrivningen av bilen som skulle göra den intressant. Skulle vara om den blir riktigt billig då och kan konkurrera med MG ZS/Marvel.
Jag ger den 2/5 i hype

Permalänk
Medlem

Mina svärföräldrar kör i dagsläget en VW Sharan, men vill byta till en elbil. Önskemålen är räckvidd > 50 mil och gärna en hög sittposition, men framförallt är dom ute efter massvis av bagageutrymme. Trots att dom bara är två, har dom behov av att kunna lasta mycket. Släp eller takbox är inget alternativ.

Vad finns det för elbilar med mycket lastutrymme? Kanske någon modell på gång?

Jag tänkte direkt på VW Multivan, men den är bara laddhydrid.

Permalänk
Medlem

Enyaq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Mina svärföräldrar kör i dagsläget en VW Sharan, men vill byta till en elbil. Önskemålen är räckvidd > 50 mil och gärna en hög sittposition, men framförallt är dom ute efter massvis av bagageutrymme. Trots att dom bara är två, har dom behov av att kunna lasta mycket. Släp eller takbox är inget alternativ.

Enyaq, iX, Ioniq 5, E-tron och Model Y/X.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/modeller/id-buzz....

Lanseras i Mars i år. Faller möjligen på kravet på >50 mils räckvidd eftersom den lär bygga på samma tekniska platform som ID4 men den är stor.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

De får nog börja fundera på vad de vill kompromissa med, >50mil, särskilt om man pratar "verklig" räckvidd utesluter väldigt många elbilar.
Sen är det nog inte mycket som lastar som en Sharan heller, Skoda Enyaq som nämnts här är både kortare, smalare och lägre samt inte lika box formad heller. Vänta in mer info om Buzz är mitt råd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Det var inga dåliga krav, det! 50 mil med lastutrymme som en minivan. Enda jag kan komma på är väl Tesla Model X, men den är ju inte direkt billig, och väldigt lång leveranstid.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beamy:

Är de bara två kan de ju alltid fälla sätena och få massa utrymme.
Tror Enyaq har så att det blir platt, men minns säkert fel.

Permalänk
Medlem

Väldigt nära att skriva på om en EV6.

Men funderar på att avvakta nya Kia E-Niro och Toyota bz4x.

Toyota ringde upp mig och sa att pris sätts i mars och att leverans blir slutet av året om man beställer vid släpp.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:
Skrivet av Dizzö:

Enyaq, iX, Ioniq 5, E-tron och Model Y/X.

Skrivet av Halogen:

https://www.volkswagen-transportbilar.se/sv/modeller/id-buzz....

Lanseras i Mars i år. Faller möjligen på kravet på >50 mils räckvidd eftersom den lär bygga på samma tekniska platform som ID4 men den är stor.

Skrivet av Bjirn:

De får nog börja fundera på vad de vill kompromissa med, >50mil, särskilt om man pratar "verklig" räckvidd utesluter väldigt många elbilar.
Sen är det nog inte mycket som lastar som en Sharan heller, Skoda Enyaq som nämnts här är både kortare, smalare och lägre samt inte lika box formad heller. Vänta in mer info om Buzz är mitt råd.

Skrivet av Nioreh83:

Det var inga dåliga krav, det! 50 mil med lastutrymme som en minivan. Enda jag kan komma på är väl Tesla Model X, men den är ju inte direkt billig, och väldigt lång leveranstid.

Skrivet av Wiinis:

Är de bara två kan de ju alltid fälla sätena och få massa utrymme.
Tror Enyaq har så att det blir platt, men minns säkert fel.

Tack för tipsen! Räckvidden är ett önskemål och vi pratar WLTP, utrymmet är däremot ett krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Det var ett tvistfinansieringsföretag (Kapatens Partners AB) som försökte samla ägare för en grupptalan mot Polestar. Avgjordes det? Tror inte det. Senast jag läste så hade de ca 300 ägare som skrivit på.

Jo så kan det nog va, intressant och se ifall de lyckades få igenom någon form av kompensation.

Permalänk
Medlem

Mailar runt och pratar med några Kia säljare o jävel vad sur en blev.

Han trodde han hade ett säkert sälj på mig men sa jag fick bättre deal hos annan och då fick jag svaret:

"Kul för dig"

😂

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Lite intressant jämförelse...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Permalänk
Medlem

Får väl se om det fungerar nu, som jag förstår det fixade tesla det via mjukvara även förra året.

Permalänk
Medlem

Renault sattsr endast på elbilar i Norge framöver! Rätt ballt!

https://alltomelbil.se/enbart-elbilar-fran-renault-i-norge-na...

Permalänk
Medlem

Kör en liten Zoe - Perfekt pendlarbil som kostade en spottstyver. Ska se ifall vi köper loss batteriet sen bara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Läste att de bara skulle sälja elbilar i Norge, inte någon annanstans.
Är ju inte ballt någonstans, tänkte jag.

Visa signatur

Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Vilken laddkabel ska man köpa? Fick reda på att det får man själv ordna. Men tänker en laddkabel är något man kan ha i flera bilar framöver, så man vill gärna ha någon med lite kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Läste att de bara skulle sälja elbilar i Norge, inte någon annanstans.
Är ju inte ballt någonstans, tänkte jag.

Framtiden är redan här, du missade nog poängen.

"Redan från nästa år kommer i princip all försäljning i Norge vara helt eldriven."

Jag kan tycka det är att ligga i framkant och ha lite balls..Bara sälja elbilar Det är att pressa fram framtiden, än att fortsätta sälja sunkiga ICE bilar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trackmaster:

Vilken laddkabel ska man köpa? Fick reda på att det får man själv ordna. Men tänker en laddkabel är något man kan ha i flera bilar framöver, så man vill gärna ha någon med lite kvalitet.

Får man inte med en laddkabel när man leasar en ny elbil? Jag räknar med att få en med laddkabel min MG Marvel. Men jag kanske har fel?

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Får man inte med en laddkabel när man leasar en ny elbil? Jag räknar med att få en med laddkabel min MG Marvel. Men jag kanske har fel?

Återkom gärna när du vet, undrar samma sak om min marvel r

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Man brukar få med en kabel som passar 220V kontakt med Peugeot som jag leasar(nödladdare typ om det finns något laddare att koppla in i).

Själv köpte jag en kabel från Evsolution beställde även min laddbox från dom.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Framtiden är redan här, du missade nog poängen.

"Redan från nästa år kommer i princip all försäljning i Norge vara helt eldriven."

Jag kan tycka det är att ligga i framkant och ha lite balls..Bara sälja elbilar Det är att pressa fram framtiden, än att fortsätta sälja sunkiga ICE bilar

Artikeln var klar och helt fantastiskt i så fall, det var din mening innan länken.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Man brukar få med en kabel som passar 220V kontakt med Peugeot som jag leasar(nödladdare typ om det finns något laddare att koppla in i).

Själv köpte jag en kabel från Evsolution beställde även min laddbox från dom.

Ok hmm. Jag är dock mer intresserad av en kabel för snabbladdning, då jag tyvärr mestadels kommer snabbladda (bor i lägenhet).

Skrivet av Daniel75:

Återkom gärna när du vet, undrar samma sak om min marvel r

Tror att jag ringer MG imorn och dubbelkollar. Återkommer när jag vet!

Visa signatur

SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Ok hmm. Jag är dock mer intresserad av en kabel för snabbladdning, då jag tyvärr mestadels kommer snabbladda (bor i lägenhet).

Snabbladdare har alltid kabeln inbyggd

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Toppen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Snabbladdare har alltid kabeln inbyggd

Ja just ja, det har du ju rätt i! Shit va trög jag är idag...

Men ringer ändå å kollar imorn angående hem-laddaren.
Antar att Vehicle To Load (V2L) kabeln lär säljas separat hursomhelst..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Med Kia så fick man med ccs kabel men ingen laddare för vanliga uttag.

Permalänk
Skrivet av atego:

Nya Renault 5 ser rätt cool ut. Hoppas de inte avviker allt för mycket från första bilderna och gör den allt för slätstruken.

Visa signatur

NO MAAM