Scalper: "Det är en bra möjlighet för unga att tjäna pengar"

Permalänk
Medlem

Får erkänna att jag själv var lockad att köpa några PS5 från Amazon när jag hade chansen ett par gånger, som jag förstått det hade de fri retur till 1 februari så man tog ingen risk om man inte fick sålt under julen. Men jag tyckte det kändes fel. Det vill jag inte ha beröm för. Då jag har ett arbete och tak över huvudet till mig och mina barn kan jag kosta på lyxen att inte ockra. Det finns säkert folk i samhället som inte har råd med hela skor ens, och då är det ju bättre att de scalpar än att de rånar folk.

Tittar man på Tradera tycks folk fortfarande vara desperata. Jag har svårt att tro att en seriös scalper lyckats lägga vantarna på färre än 10 PS5 förra året, och sålt dessa med minst 5000 i vinst per styck år 2021, dvs, över gränsen för att skatta tydligen.

Vi kan konstatera att folk som säljer PS5/Nvidia 30xx (exempelvis då) privat tjänar mer än ÅF på varje konsoll/kort, mer än grossisten, mer än Nvidia/Sony. Sedan går det väl ingen det väl ingen nöd på just Nvidia, menmen.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Skrivet av PlogarN97:

Om marlene vill köpa en spelkonsol till sitt barn så skulle jag råda henne att antingen köpa en konsol som hon har råd med, alternativt spara mer pengar för att kunna ha råd med en dyrare variant.

Är väl inga konstigheter med det anser jag.

Fast du missade nog en del av resonemanget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

En som arbetar åt matleveransföretag tjänar kanske 22-25k i månaden före skatt, en student får 3400kr.

https://www.expressen.se/kronikorer/patrik-lundberg/cykla-val...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/reporten-tog-jobb-som...

En student får, världens mest förmånliga lån, den får en gratis utbildning betald av bland annat den där stackarn som jobbar för matleveransföretagen och oss andra. Plus att en student som studerar har även möjlighet att arbeta efter studierna och få ihop en lön till allt annat hen vill ägna sig åt. Nej det är inte synd om studenterna i mina ögon, du har en annan uppfattning, skoj för dig.

Återigen berätta nu, vad erbjuder en person som haffar åt sig en vara så fort den kommer in i lager hos en återförsäljare och sedan säljer denna på tex blocket? Jag förstår inte vilket mervärde det skapar eller varför någon här skulle tro att det är mindre kaosartat för mig att köpa via blocket när jag hade kunnat köpa denna vara via tex Inet eller Webhallen?

Om man väljer att ta mer betalt för något måste man erbjuda något, det gör inte en scalper....

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

De inser helt enkelt att de kan få bättre marginaler genom att sälja via sina hemsidor och anlita egna distributörer som jobbar billigt och mer praktiskt med support som jobbar under dem själva, vilket är varför nästan samtliga börjar göra det, sakta men säkert, än så länge parallellt med den traditionella försäljningskedjan. ÅFs har börjat spela ut sin roll inom e-handel, iaf. när det gäller vissa segment av elektronikprodukter, även PC-tillbehör börjar säljas genom tillverkarnas hemsidor, titta på Razer, Steelseries hemsidor, alla har egna e-butiker. Man skulle då kunna landa i argumentet att enbart plattformarna är värdet i själva kedjan, och personligen ser jag inte varför Tradera inte skulle kunna vara den plattformen på samma sätt som Webhallen, eller Prisjakt/Pricerunner för den delen som hänvisar till tillverkarens egna e-butiker. Om jag får leka profet för en sekund så förutspår jag att ÅF inom 20-30 år förlorat sin roll till tillverkarna, det började under Apple och har spridit sig under 10-talet.

Scalpers har en funktion, scalpers är synonymt med betald köare och fungerar som service åt de "rika" som vill få sin vara när de vill köpa utan att behöva köa och lägga ner tid på att hitta varan i detta kaoset som gäller när marknaden lider av supply-brist av komponenter. Scalpers har endast en funktion så länge efterfrågan är större än utbudet.

Oavsett innebär den s.k "supply-inflationen" högre priser hur man än vrider och vänder på det, helt enkelt ett oundvikligt faktum vilket man förstår om man har studerat grundläggande microeconomics. Antingen kommer tillverkaren höja priset, eller så kommer scalpers/ÅFs göra det.

Detta hjälper inte ditt uttalande eftersom du kallade distribution och försäljning för låtsasjobb och du framstår som att du tror att bara för att de som sköter detta är ägda av tillverkaren så är det något helt annat. Det är exakt samma arbete som görs eftersom funktionerna är absolut nödvändiga, det handlar bara vem som äger företagen.

Därmed måste du fortfarande motivera varför man inte ska avfärda dig som fullständigt okunnig när du kallade dessa för låtsasjobb.

Din kommentar om Tradera kan fungera i form av att vissa företag använder sig av den plattformen men att en massa skatteduckande scalpers ska ersätta plattformen är återigen dråpligt roligt eftersom de inte har någon officiell status och inte kan erbjuda support och ibland kommer komma med förstörda garantier.

Scalpers fungerar inte som betalda köare när de köper upp saker i stora mängder och blir en betydande anledning till varför saker är svåra att få tag i, vilket hänt i många fall, så det argumentet håller inte. Det finns flera ekonomiska brott man skulle kunna motivera på samma sätt men eftersom i de fallen har man kommit till punkten där man inser att det är negativt och har förbjudit det. Scalpers bemöter bristande tillgång på samma sätt som ett läkemedelsföretag som säljer medicin mot en sjukdom de hjälper till att sprida.

Du har bara till hälften rätt vad gäller ökade pris pga bristande tillgång eftersom det finns andra sätt att komma åt scalpers. T ex införde Danmark en lag som sade att man inte får sälja konsertbiljetter dyrare än inköpspris. Helt rätt att sätta dit parasiter och det kan anpassas till andra produkter. Om priset från tillverkaren ökar pga bristande tillgång så går det åtminstone den ökade vinsten till en part där pengar avsätts till framtida utveckling.

Du svarade aldrig på hur det fungerar med studenter som lever på ören men kan dra in månadslöner på några dagar heller.

Permalänk
Medlem

Scalpa livsnödvändigheter som handsprit och munskydd är fy. Skulle dock inte vara för att begränsa människors möjlighet till små vinster vid sidan om sina jobb. Bokar man två enheter hos olika återförsäljare och säljer den ena så är det något flesta här skulle gladeligen göra för att stoppa in i sin ficka. De en annan sak dock om man använder sig av bottar och gör de hela tiden, då är det helt plötsligt en näringsverksamhet. De finns dock massor av scalperbutiker som gör de redan och som vissa länkat till här på forumet..

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Scalpers har en funktion, scalpers är synonymt med betald köare och fungerar som service åt de "rika" som vill få sin vara när de vill köpa utan att behöva köa och lägga ner tid på att hitta varan i detta kaoset som gäller när marknaden lider av supply-brist av komponenter. Scalpers har endast en funktion så länge efterfrågan är större än utbudet.

En betald köare som inte skulle behövas i samma utsträckning om det inte fanns andra betalda köare. Så de har skapat en "tjänst" som i stor del inte skulle behövas från början. JA det är komponentbrist som är grunden, men problemet har även till viss del blivit självbärande.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Garanti gäller givetvis oavsett om man köper från en scalper eller inte. Scalper tillför en funktion som "köare" åt de lata "rika" som inte orkar köa själva.

FEL, stämmer inte. Finns ett antal producenter som inte överlåter garanti.
Om vi håller oss till datorer/komponenter så är EVGA ett av dom.

Jag fick erfara det när jag köpte ett EVGA grafikkort.
Hade kvitto, skapade ett kundkonto, registrerade kortet i mitt namn.

Kortet gick upp i rök. Jag gjorde ett garantianspråk.
Garantianspråket avslogs då det stod 1:a köparens namn på kvittot.

Jobbar själv på support för luftvärmepumpar som inte heller tillåter överlåtelse av garanti.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nyhet:

Enligt personen bakom en tipssida som notifierar när spelkonsoler finns i lager är många scalpers bara unga entreprenörer i behov av pengar.

Läs hela artikeln här

"Unga entreprenörer" är väl lite att ta i? Ingvar Kamprad må ha varit en ung entreprenör men hans affärsmodell var ju tvärtom emot scalpers: sälja billigt genom att köpa in stora lager. Scalpers gör ju tvärtom: sälja dyrt genom att köpa in stora knappa lager.

Nu gäller det endast vad som kan kallas "icke-essentiella varor" men vad händer när de då går vidare till att scalpa toapapper, livsmedel, hygienartiklar och medicin? Måste det gå så långt innan det hela regleras precis som pyramidspel och liknande skit?

Att lära dagens ungdom att enda sättet att tjäna pengar på är att utnyttja rådande ekonomiska situationer låter ju inte bra. Däremot är det det perfekta sättet att lyckas bli ännu mer hatad än telefon-/dörrförsäljare och religiösa samfund som knackar på dörren.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Matvraket:

För staten kommer använda pengarna på ett vettigt sätt 😂

Nej det kommer den inte att göra men det spelar ingen roll, poängen är att om de vill vara entreprenörer så får de spela efter samma spelregler som andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diversion:

Fast du missade nog en del av resonemanget.

Nej isåfall får du utveckla? Det är inte så att det finns fler konsoller om scalpers inte hade justerat upp priset till dess rätta marknadsvärde.

---
I övrigt anser jag att som många andra redan skrivit, scalpers är ett symtom på ett problem och inte problemet i sig. Problemet är att nvidia/microsoft/sony/etc/åf säljer produkterna för billigt vilket gör att scalpers köper så att de istället säljs till det rätta marknadspriset. Jag hade ansett att det vore bättre än tillverkarna och åf sålde till marknadspriset, det hade gjort att ex nvidia hade kunnat få in mer pengar som de i sin tur kan satsa på att bygga fler fabriker etc.

Permalänk
Medlem

När en privatperson försöker sälja något till scalper pris, då är det nästan det värsta som kan hända och den personen ska hängas ut till varje pris. Sett flera exempel här på Sweclockers, hur illa bemött folk blir om man försöker tjäna lite extra. Blir nästan som en häxjakt..

Om en officiell återförsäljare av en produkt gör samma sak, då är vi konsumenter knäpptysta.

I min bok så är det mycket värre att officiella kanaler håller på med scalping än att någon tonåring försöker tjäna några extra tusenlappar.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att Sweclockers borde bli mycket mer konsekventa. Om man inte tillåter scalper priser från privatpersoner, så borde verkligen samma grundregler gälla återförsäljare här på forumet.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

När en privatperson försöker sälja något till scalper pris, då är det nästan det värsta som kan hända och den personen ska hängas ut till varje pris. Sett flera exempel här på Sweclockers, hur illa bemött folk blir om man försöker tjäna lite extra. Blir nästan som en häxjakt..

Om en officiell återförsäljare av en produkt gör samma sak, då är vi konsumenter knäpptysta.

I min bok så är det mycket värre att officiella kanaler håller på med scalping än att någon tonåring försöker tjäna några extra tusenlappar.

Om jag ska vara ärlig så tycker jag att Sweclockers borde bli mycket mer konsekventa. Om man inte tillåter scalper priser från privatpersoner, så borde verkligen samma grundregler gälla återförsäljare här på forumet.

Vilka återförsäljare har samma marginaler som en scalper här på forumet? Eller för den delen någon annanstans? Jag går hand i hand med dig och en högaffel i andra mot dessa om du bara kan visa vägen.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Vilka återförsäljare har samma marginaler som en scalper här på forumet? Eller för den delen någon annanstans? Jag går hand i hand med dig och en högaffel i andra mot dessa om du bara kan visa vägen.

Spelbutiken (Retrobutiken), Kjell, Computersalg för att nämna några, men finns många fler exempel på enstaka produkter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Spelbutiken (Retrobutiken), Kjell, Computersalg för att nämna några, men finns många fler exempel på enstaka produkter.

Är du allvarlig nu? Computersalg lägger på "några tussenlappar" på en vara och lägger dessa till sin marginal? Du får gärna länka något sådant.

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Är du allvarlig nu? Computersalg lägger på "några tussenlappar" på en vara och lägger dessa till sin marginal? Du får gärna länka något sådant.

Scalpers är ganska prismedvetna, de försöker bara köpa kort som de kan få mer för på andrahandsmarknaden. Många kort uppfyller inte det kriteriet.

T.ex. https://www.webhallen.com/se/product/344575-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

https://www.webhallen.com/se/product/337082-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Scalpers är ganska prismedvetna, de försöker bara köpa kort som de kan få mer för på andrahandsmarknaden. Många kort uppfyller inte det kriteriet.

T.ex. https://www.webhallen.com/se/product/344575-ASUS-ROG-STRIX-Ge...

Jag förstår inte hur ditt påstående svara på min fråga, vilken butik lägger på samma marginaler som en "scalper" och stoppar ned dessa i sin egen ficka? Flera tusen kronor på en vara...

Visa signatur

|| Surface GO 4 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

Jag förstår inte hur ditt påstående svara på min fråga, vilken butik lägger på samma marginaler som en "scalper" och stoppar ned dessa i sin egen ficka? Flera tusen kronor på en vara...

Om du köper för 10tkr och säljer för 15tkr så är det 5tkr. Jag tar inte hänsyn till några skatter och eventuella andra kostnader som uppstår, det gäller att jämföra bruttomarginaler när alla har olika förutsättningar förstås. Lite som att kolla på bruttolön istället för nettolön

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

En betald köare som inte skulle behövas i samma utsträckning om det inte fanns andra betalda köare. Så de har skapat en "tjänst" som i stor del inte skulle behövas från början. JA det är komponentbrist som är grunden, men problemet har även till viss del blivit självbärande.

Klart det behövs så länge utbudet inte räcker till, det är inte en stor del som inte skulle behövas, det är exakt lika stor del som inte kommer få sina produkter oavsett scalpers eller inte. Varorna kommer ta slut direkt och endast dem som köade eller la ner energi och tid på att få produkterna får dem. Resultatet skulle innebära att de som är villiga att lägga mycket pengar för att köpa det NU, inte kommer få den möjligheten, de kanske inte får tag på en produkt på flera år, således är det en tjänst till dessa människor.

Vi kan vända på steken för argumentets skull, alla som arbetar och sliter hårt för sina pengar och inte har tiden att scouta hemsidor, de förtjänar inte möjligheten att spendera sina pengar på varor de vill ha?

Det finns bara två lösningar, producera mer varor eller höj priset för att minska efterfrågan. Om ÅF eller tillverkaren inte höjer priset kommer marknaden att göra det åt dem, detta är åter igen grundläggande mikroekonomisk teori, scalpers är det oundvikliga symptomet på obalans i marknaden. Alternativt kan man förbättra kösystemen hos ÅF men då riskerar man få vänta 2 år på sin PS5, kan tänka mig att många föredrar 1-3k högre pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

FEL, stämmer inte. Finns ett antal producenter som inte överlåter garanti.
Om vi håller oss till datorer/komponenter så är EVGA ett av dom.

Jag fick erfara det när jag köpte ett EVGA grafikkort.
Hade kvitto, skapade ett kundkonto, registrerade kortet i mitt namn.

Kortet gick upp i rök. Jag gjorde ett garantianspråk.
Garantianspråket avslogs då det stod 1:a köparens namn på kvittot.

Jobbar själv på support för luftvärmepumpar som inte heller tillåter överlåtelse av garanti.

Då får man helt enkelt se till att försäljaren är samarbetsvillig. I många fall är garanti kopplat till kvittot, eller till varan, t.ex. Xbox eller PS5.

Permalänk
Medlem

Scalpers och knarklangare är ju egentligen samma sak.

Att sälja knark kan man också tjäna en bra hacka på, speciellt om du är ung och inte har någon utbildning.
Knark om något är ju dessutom en riktigt lyxvara, det finns ingen som behöver knark för att leva, så kan en köpare betala 5000kr kan hen lika bra betala någon tusenlapp till.

Eller egentligen är scalpers ännu värre än knarklangare, eftersom det ofta är svårt att köpa knark direkt från tillverkaren eller någon grossist, så langarna har ju i alla fall en funktion i produktkedjan från tillverkare -> konsument.
Scalpers har ju ingen som helst funktion i och med att man kan köpa produkten från närmaste affär till ett lägre pris.

Ska vi tycka synd om pimps också? Barnhandlare? Alla är de entreprenörer som ger mat på bordet åt sina familjer och förbättrar sina liv.
Sen att de gör livet sämre för alla andra kan vi tydligen skita i, enligt denna Jack Bayliss då.

Vilken jävla mupp alltså.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Pirum:

Tittar man på Tradera tycks folk fortfarande vara desperata. Jag har svårt att tro att en seriös scalper lyckats lägga vantarna på färre än 10 PS5 förra året, och sålt dessa med minst 5000 i vinst per styck år 2021, dvs, över gränsen för att skatta tydligen.

En sådan gräns finns egentligen inte. Om du är en aktiv scalper, alltså att du medvetet köper produkter för att lägga upp dem till försäljning igen och kapitalisera därigenom räknas det som en verksamhet. Då får du skatta från första kronan i vinstmarginalen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Scalpers har en funktion, scalpers är synonymt med betald köare och fungerar som service åt de "rika" som vill få sin vara när de vill köpa utan att behöva köa och lägga ner tid på att hitta varan i detta kaoset som gäller när marknaden lider av supply-brist av komponenter. Scalpers har endast en funktion så länge efterfrågan är större än utbudet.

Det är ju scalpers som skapar köer eller iaf bidrar till att det är en större kö.

Sen är det korkat om jag måste börja kolla upp varje scalpers för att se om garantin gäller. Då måste jag be dem om uppgifter kring vilket bolag de köpt ifrån och sen gå dit och titta på om garantin gäller osv. Det är merarbete. Plus att jag kan inte handla med faktura och jag har inte skydd som om jag hade köpt mot ett företag.

Sen har ÅF en stor fördel och det är att kan ha fler produkter så jag behöver bara ha kontakt med ett ställe och få leverans en gång.

Scalpers är personer som utnyttjar situationen och jag tycker inte det bidrar till något annat än en lång kö och höga priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiinis:

Det är ju scalpers som skapar köer eller iaf bidrar till att det är en större kö.

Sen är det korkat om jag måste börja kolla upp varje scalpers för att se om garantin gäller. Då måste jag be dem om uppgifter kring vilket bolag de köpt ifrån och sen gå dit och titta på om garantin gäller osv. Det är merarbete. Plus att jag kan inte handla med faktura och jag har inte skydd som om jag hade köpt mot ett företag.

Sen har ÅF en stor fördel och det är att kan ha fler produkter så jag behöver bara ha kontakt med ett ställe och få leverans en gång.

Scalpers är personer som utnyttjar situationen och jag tycker inte det bidrar till något annat än en lång kö och höga priser.

Det kommer vara lika stora köer oavsett, det är samma mängd som produceras och det är samma mängd som efterfrågas.

Ökat pris och köer är ett mikroekonomiskt faktum vid brist på utbud.

Det är väl självklart att man föredrar att handla från en ÅF, men då får ÅF höja priserna i så fall, det enda sättet att varan ska vara tillgänglig för köp NU, är om priset höjs. Personligen tycker jag mellanskillnaden gör mer gott för studenter och arbetslösa än hos ÅFs aktieägares utdelningar, inte får de anställda högre lön för att priset på varorna stiger. Du kanske föredrar att ge pengarna till någon rik kapitalist istället?

Man får helt enkelt hitta en försäljare man känner tillit till och vet är samarbetsvillig vid ev. problem. Jo visst kan man handla med faktura, finns olika tjänster på respektive marknadsplatser för den typen av betalningslösningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Scalpers och knarklangare är ju egentligen samma sak.

Att sälja knark kan man också tjäna en bra hacka på, speciellt om du är ung och inte har någon utbildning.
Knark om något är ju dessutom en riktigt lyxvara, det finns ingen som behöver knark för att leva, så kan en köpare betala 5000kr kan hen lika bra betala någon tusenlapp till.

Eller egentligen är scalpers ännu värre än knarklangare, eftersom det ofta är svårt att köpa knark direkt från tillverkaren eller någon grossist, så langarna har ju i alla fall en funktion i produktkedjan från tillverkare -> konsument.
Scalpers har ju ingen som helst funktion i och med att man kan köpa produkten från närmaste affär till ett lägre pris.

Ska vi tycka synd om pimps också? Barnhandlare? Alla är de entreprenörer som ger mat på bordet åt sina familjer och förbättrar sina liv.
Sen att de gör livet sämre för alla andra kan vi tydligen skita i, enligt denna Jack Bayliss då.

Vilken jävla mupp alltså.

Här spårar det ur rejält

Permalänk
Medlem
Skrivet av POMAH:

https://www.expressen.se/kronikorer/patrik-lundberg/cykla-val...

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/reporten-tog-jobb-som...

En student får, världens mest förmånliga lån, den får en gratis utbildning betald av bland annat den där stackarn som jobbar för matleveransföretagen och oss andra. Plus att en student som studerar har även möjlighet att arbeta efter studierna och få ihop en lön till allt annat hen vill ägna sig åt. Nej det är inte synd om studenterna i mina ögon, du har en annan uppfattning, skoj för dig.

Återigen berätta nu, vad erbjuder en person som haffar åt sig en vara så fort den kommer in i lager hos en återförsäljare och sedan säljer denna på tex blocket? Jag förstår inte vilket mervärde det skapar eller varför någon här skulle tro att det är mindre kaosartat för mig att köpa via blocket när jag hade kunnat köpa denna vara via tex Inet eller Webhallen?

Om man väljer att ta mer betalt för något måste man erbjuda något, det gör inte en scalper....

Det är inte synd om någon förutom den som har begränsade förutsättningar att förbättra sin vardag, t.ex. handikappade. "Stackarn" som jobbar som matbud kan givetvis studera eller bädda en bättre bädd på något annat sätt. Studenten är fattig nu, och behöver pengar nu, det är inte synd om dessa, det är helt enkelt bra att dessa kan få möjlighet att tjäna pengar för att leva som övriga löntagare.

Mervärdet är enkelt att förstå, det är att hela tiden kunna erbjuda varan för köp nu till den som vill betala priset. Alternativet är ett kösystem där dem som inte har tid och energi att scouta hemsidor för varor kan få vänta en väldigt lång tid, kanske t.o.m flera år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det är inte synd om någon förutom den som har begränsade förutsättningar att förbättra sin vardag, t.ex. handikappade. "Stackarn" som jobbar som matbud kan givetvis studera eller bädda en bättre bädd på något annat sätt. Studenten är fattig nu, och behöver pengar nu, det är inte synd om dessa, det är helt enkelt bra att dessa kan få möjlighet att tjäna pengar för att leva som övriga löntagare.

Mervärdet är enkelt att förstå, det är att hela tiden kunna erbjuda varan för köp nu till den som vill betala priset. Alternativet är ett kösystem där dem som inte har tid och energi att scouta hemsidor för varor kan få vänta en väldigt lång tid, kanske t.o.m flera år.

Din studenttid måste ha varit horribel.

Permalänk

Tycker själva fenomenet med scalpers är ganska fascinerande, särskilt ur en ekonomisk synvinkeln. För dom som är ekonomiskt insatta så vet man att det finns starka krafter som vill hålla priser nere, alltså ha extremt låg/ingen inflation, detta så att räntorna förevigt kan vara svinlåga och lånefesten kan fortsätta. Höga räntor skulle innebära dödsstöten för ekonomin. Många varor är idag helt felprisatta då köpkraften hos konsumenten är så sjukt hög. En konsol kostar idag lika mycket som den gjorde för 15 år sedan medan köpkraften minst fördubblats pga ökade löner, gynnsam börs, låga räntor mm. Lägg därtill att folk tjänat sjuka pengar på ingenting (aka crypto), så är det inte så konstigt.

Man kan tycka vad man vill om scalpers men dom är en produkt av obalanser i ekonomin. Skulle varor vara rätt prissatta utifrån den betalningsvilja som faktiskt finns skulle fenomenet vara betydligt mindre om än knappt finnas.

Egentligen är det inte konstigare än när man va 15 år och satt och köpte ut items på AH i WoW som folk listat för billigt för att sedan relista till rätt pris, principen är densamma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av borggren4:

Det kommer vara lika stora köer oavsett, det är samma mängd som produceras och det är samma mängd som efterfrågas.

Ökat pris och köer är ett mikroekonomiskt faktum vid brist på utbud.

Det är väl självklart att man föredrar att handla från en ÅF, men då får ÅF höja priserna i så fall, det enda sättet att varan ska vara tillgänglig för köp NU, är om priset höjs. Personligen tycker jag mellanskillnaden gör mer gott för studenter och arbetslösa än hos ÅFs aktieägares utdelningar, inte får de anställda högre lön för att priset på varorna stiger. Du kanske föredrar att ge pengarna till någon rik kapitalist istället?

Man får helt enkelt hitta en försäljare man känner tillit till och vet är samarbetsvillig vid ev. problem. Jo visst kan man handla med faktura, finns olika tjänster på respektive marknadsplatser för den typen av betalningslösningar.

Nej det kommer inte vara lika stora köer för en scalper kanske sitter inne med 10 PS5 och då har kön ökat med tio hos min ÅF.
Sen kanske det tar längre tid för scalpern att sälja för det är högre pris.

Sen är det inte samma skydd för det är fortfarande mellan två privatpersoner och jag måste vara ännu mer noggrann i mitt köp.
Du skrev ju själv att detta gynnar lata rika kunder, vilket det inte gör. Ditt resonemang går inte ihop och jag förstår inte varför du rättfärdigar något som bara gynnar ett fåtal personer och i slutändan företag som kan ta ut ännu mer än vad det gör idag.

Varför du försöker få det till någon välgörenhet är ju smått komiskt. Dessa studenter och arbetslösa som du vurmar för har andra alternativ. Nu tycker de att detta är det bästa och då får de väl leva med att bli kallade för parasiter. Stå för det du gör istället för att sminka grisen...

Edit: och som svar till ditt senare inlägg om att scouta hemsidor.
Det är ju helt fel. Nu måste jag gå till flera olika sidor för där har scalpers lagt upp annonser. Det kräver ännu mer arbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ratbongo:

Detta hjälper inte ditt uttalande eftersom du kallade distribution och försäljning för låtsasjobb och du framstår som att du tror att bara för att de som sköter detta är ägda av tillverkaren så är det något helt annat. Det är exakt samma arbete som görs eftersom funktionerna är absolut nödvändiga, det handlar bara vem som äger företagen.

Därmed måste du fortfarande motivera varför man inte ska avfärda dig som fullständigt okunnig när du kallade dessa för låtsasjobb.

Din kommentar om Tradera kan fungera i form av att vissa företag använder sig av den plattformen men att en massa skatteduckande scalpers ska ersätta plattformen är återigen dråpligt roligt eftersom de inte har någon officiell status och inte kan erbjuda support och ibland kommer komma med förstörda garantier.

Scalpers fungerar inte som betalda köare när de köper upp saker i stora mängder och blir en betydande anledning till varför saker är svåra att få tag i, vilket hänt i många fall, så det argumentet håller inte. Det finns flera ekonomiska brott man skulle kunna motivera på samma sätt men eftersom i de fallen har man kommit till punkten där man inser att det är negativt och har förbjudit det. Scalpers bemöter bristande tillgång på samma sätt som ett läkemedelsföretag som säljer medicin mot en sjukdom de hjälper till att sprida.

Du har bara till hälften rätt vad gäller ökade pris pga bristande tillgång eftersom det finns andra sätt att komma åt scalpers. T ex införde Danmark en lag som sade att man inte får sälja konsertbiljetter dyrare än inköpspris. Helt rätt att sätta dit parasiter och det kan anpassas till andra produkter. Om priset från tillverkaren ökar pga bristande tillgång så går det åtminstone den ökade vinsten till en part där pengar avsätts till framtida utveckling.

Du svarade aldrig på hur det fungerar med studenter som lever på ören men kan dra in månadslöner på några dagar heller.

Tror du missuppfattar andemeningen i vad jag försöker säga. Om scalpers är parasiter är ÅFs också det, ÅFs gör egentligen väldigt lite annorlunda från scalpers, i mitt tycke är dem de största scalperna. Jag anser inte att varken den ena eller andra är det egentligen men jag ser inte vad ÅFs erbjuder annorlunda från vad tillverkaren kan göra själva på billigare sätt, och det är också något tillverkarna börjat förstå själva vilket är varför de flesta tillverkarna har startat egna e-butiker, varför GameStop och andra spel ÅFs går utför, då speltillverkarna säljer spelen direkt på sina platformar digitalt.

Det är inte en fråga om distribution och försäljning är nödvändig, givetvis är den det, det är en fråga om tillverkaren kan göra hela jobbet själv och således rensa bort mellanhänder ("parasiter"). Låtsasjobb är väl att ta i, andemeningen syftar snarare till att det är en mellanhand som inte behöver existera.

Man får helt enkelt köpa av en seriös Traderaförsäljare som erbjuder stöd vid ev. problem. I avseende skatt är ju detta bara ren spekulation, ingen vet hur mycket som säljs av varje enskild försäljare och om detta är skattepliktigt (vinst över 50k) eller för den delen skattas. Jag tror inte scalpers får så många produkter att det i snitt skulle landa i vinst över 50k kr.

Jo scalpers fungerar som betalda köare, det är exakt lika många varor som efterfrågas vare sig en scalper är involverad eller inte, och det är samma utbud som erbjuds. Det blir således inte större köer för att en scalper plockar fler, dem som köpte av scalpern hade annars tagit scalperns plats i kön.

Permalänk
Medlem

Blir bara irriterad när jag läser det här.
Scalpers tillför ingenting överhuvudtaget och gör allt bara sämre för alla andra.
Parasiter är vad de är.
Sen har de mage att jämföra sig med aktieinvesterare som är nödvändiga för att finansiera företag som förser oss med produkter.
Att han inte skäms.
Och nej jag köper inte av dem och missar därmed en stor mängd konserter osv som jag annars hade gått på.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1