Windows 11 och utökad yta på skärm 2

Permalänk
Medlem

Windows 11 och utökad yta på skärm 2

Hej!

Sedan jag "uppgraderat" till Windows 11 från 10 för typ 3-4 månader sedan så fungerar inte längre Utöka desktop i windows 11.
Jag har en LG CX 65" tv och en datorskärm (AOC CU34G2X).
Om jag ska kunna få någon bild på tvn så måste jag antingen duplicera skärmarna, eller välja att endast visas bilden på tvn.
Utöka desktop fungerar inte längre.
Jag har ett 3090 RTX grafikkort så den borde kunna driva båda två.

Har någon annan upplevt liknande och finns det en lösning på problemet?

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elrinth:

Hej!

Sedan jag "uppgraderat" till Windows 11 från 10 för typ 3-4 månader sedan så fungerar inte längre Utöka desktop i windows 11.
Jag har en LG CX 65" tv och en datorskärm (AOC CU34G2X).
Om jag ska kunna få någon bild på tvn så måste jag antingen duplicera skärmarna, eller välja att endast visas bilden på tvn.
Utöka desktop fungerar inte längre.
Jag har ett 3090 RTX grafikkort så den borde kunna driva båda två.

Har någon annan upplevt liknande och finns det en lösning på problemet?

Har du installerat om grafikdrivrutinerna efter att du uppdaterat win?
Funkar inte det ska du nog göra en ominstallation med 11an i stället för att uppgradera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har senaste nvidia-drivrutinerna, senaste biosversionen för mitt modermodem, senaste windows 11-updates:en installerade.

Är det någon med samma grafikkort som har liknande problem?

Känns drygt att behöva installera om då det tar evigheter att få in alla program och VSTinstrument och konfigurera upp allt.

Visa signatur

Gigabyte X570 AORUS MASTER, AMD Ryzen 9 5950X 3.4 GHz 72MB, G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident*2=64GB, Gigabyte Geforce RTX 3090 24GB AORUS XTREME, PNY XLR8 CS3140 M.2 Gen 4 NVMe SSD 2TB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elrinth:

Jag har senaste nvidia-drivrutinerna, senaste biosversionen för mitt modermodem, senaste windows 11-updates:en installerade.

Är det någon med samma grafikkort som har liknande problem?

Känns drygt att behöva installera om då det tar evigheter att få in alla program och VSTinstrument och konfigurera upp allt.

Men har du installerat drivrutinerna efter att du bytte till win 11 eller före ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har installerat ett flertal grafikkorts-drivrutiner både före och efter jag bytt till win11. Klickar man upp Nvidia experience lite nu och då så kan man via den hämta senaste drivrutinerna.

Visa signatur

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Elrinth:

Jag har installerat ett flertal grafikkorts-drivrutiner både före och efter jag bytt till win11. Klickar man upp Nvidia experience lite nu och då så kan man via den hämta senaste drivrutinerna.

Gör en ren installation på en annan systemenhet och prova så behöver du inte röra dagens installation utifall en ominstallation inte löser problemet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du provat att manuellt ställa in "refresh rate" (uppdateringsfrekvens) i kontrollpanlen i windows för bildskärm (144Hz) samt för TV (120Hz)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Gör en ren installation på en annan systemenhet och prova så behöver du inte röra dagens installation utifall en ominstallation inte löser problemet.

Kanske att jag gör det senare.

Jag testade nu att byta datormonitorn att vara HDMI istället för DisplayPort.
Nu kan jag max köra 100Hz på datormonitorn och max 60hz på LGCX.
MEN!!! Nu fungerar skärmutökningen!

Körde jag datormonitorn på displayport kunde jag köra 144Hz och 120hz på LGCX tvn. Dock behövde ju ha duplicera bild då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Verkar som jag hittat boven... Har råkat bocka i HDR på LG CX tvn och då slutar datorn/windows kunna kommunicera med den.
Efter att man råkat bocka i HDR så verkar Windows komma ihåg det. Men eftersom man aldrig kan återansluta mot LG CX-tvn igen så låter den inte en bocka ur HDR-alternativet.

Lösningen fanns alltså här:
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/windows...

Man behöver gå in i registret och kasta bort en del inställningar.

Locate this three registry keys:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Configuration
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\Connectivity
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\ScaleFactors
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\GraphicsDrivers\MonitorDataStore
After finding them right click on each folder and select delete than yes.

Den boldmarkerade har jag lagt till för den verkar vara den som hade inställningen om HDR var på eller AV.

lagt till information om hur man stänger av HDR.
Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Funkar inte det ska du nog göra en ominstallation med 11an i stället för att uppgradera.

Fungerar Windows så pass dåligt att man måste ominstallera för att utmatningen till skärmarna inte fungerar?

Tror inte på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TANDEMCYKELN:

Fungerar Windows så pass dåligt att man måste ominstallera för att utmatningen till skärmarna inte fungerar?

Tror inte på det.

Faktum är att Microsoft har varit rätt klumpiga genom åren, särskillt när det kommer till att uppgradera Windows framför en ren installation.
Ibland behålls drivrutiner som är inkompatibla, detsamma gäller även endel inställningar.

Alla uppgraderar inte från en och samma Windows-version med samma uppdateringar installerade vid ett och samma tillfälle utan det finns en uppsjö Windows-versioner konfigurerade olika som uppgraderas till en uppsjö helt andra Windows-versioner.

Just det som TS nämner som problem och lösning är just en sådan sak som mycket väl kan hända.

I den nya versionen av Windows så kanske man inte är nöjd med hur (i detta fall) "HDR" hanteras, så man bygger om funktionen med helt nya registervärdern.
Man kanske har missat att införa en kontroll utifall att denna funktion är aktiv vid uppgradering eller att helt enkelt kasta samtliga befintliga inställningar relaterade till denna funktion.
Det kan vara en bug som gör att detta inte kontrolleras.

Jag har själv råkat ut för att jag har varit tvungen att gå in i registret och ändra saker efter vanliga Windows-uppdateringar.

Det finns mängder av orsaker till att alla uppgraderingar inte fungerar som de skall fullt ut.
Man skall inte glömma bort att externa störningar även kan påverka. Tex, störningar på elnätet, korrupt bit i installationsmediet, etc.

Att rekommendera en ominstallation, om möjligt på en annan hårddisk, är ett mycket enkelt sätt att felsöka.

Jag är tveksam till att jag själv hade hittat lösningen på detta problem. Jag hade nog gett upp och installerat om Windows.