Sony svarar på Microsofts förvärv av Activision Blizzard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

"sina egna" Jag vet inte om jag håller med när deras taktik är att köpa upp framgångsrika utvecklare som varit i uppbyggnadsfasen. Oavsett hur man går tillväga så tycker jag exklusivitet är skit, och det är något som Sony varit i framkant med att driva på. Därför är det lite kul nu när de ser en risk i att bli utsatta för samma sak själva. Plötsligt är det inte lika kul längre. Samma sak gäller ju för Sony-fans som varit så himla för exklusivitet och tyckt att det varit det bästa sedan skivat bröd. Man har liksom inte fattat att det för konsumenten aldrig kan vara en fördel. Det kanske är det här som krävs för att då dessa blåögda personer att vakna?

Jag hoppas egentligen inte att Microsoft ska göra spelen exklusiva till PC och Xbox. Men förhoppningsvis får det Sony att lugna sig lite, vilket kan vara bra för oss alla i slutändan.

Men exakt i uppbyggnadsfasen de har köpt upp dem och pumpat in pengar i dessa företag som har hjälpt dessa företagen att realisera sina visioner och spel och skapat nya spel och IP det gör inte Microsoft med sin strategi nu de här spelstudiorna var redan stora. Jag tycker att Microsoft borde fokuserat på mindre spelstudios och byggt upp dessa för att skapa nya exklusiva IP och faktiskt föra fram och skapa nytt exklusivt innehåll istället för att köpa upp stora spelstudios som redan är framgångsrika och gör redan stora titlar exklusiva det anser jag inte att Sony har gjort på samma vis haft samma strategi som Sony har haft då för att skapa fler studios

Jag tycker Sony i vissa fall också har börjat öppna upp för att släppa emot PC vilket ju är precis samma som Microsoft gör släpper det till sin egen konsol plus PC inte till det andra företagets konsol.

https://global.techradar.com/sv-se/news/sony-tillkannager-en-...
Jag tycker det är ett mycket bättre sätt som Sony gör i den här artikeln exempelvis där de faktiskt backar upp och skapar en ny studio även om det är exklusivt.

Ett ord för mycket
Permalänk
Medlem
Skrivet av Ness:

"sina egna" Jag vet inte om jag håller med när deras taktik är att köpa upp framgångsrika utvecklare som varit i uppbyggnadsfasen. Oavsett hur man går tillväga så tycker jag exklusivitet är skit, och det är något som Sony varit i framkant med att driva på. Därför är det lite kul nu när de ser en risk i att bli utsatta för samma sak själva. Plötsligt är det inte lika kul längre. Samma sak gäller ju för Sony-fans som varit så himla för exklusivitet och tyckt att det varit det bästa sedan skivat bröd. Man har liksom inte fattat att det för konsumenten aldrig kan vara en fördel. Det kanske är det här som krävs för att då dessa blåögda personer att vakna?

Jag hoppas egentligen inte att Microsoft ska göra spelen exklusiva till PC och Xbox. Men förhoppningsvis får det Sony att lugna sig lite, vilket kan vara bra för oss alla i slutändan.

har sett det är argumentet nu flera gånger i tråden. men kan någon nämna mig nåt fall där Sony har köpt upp en utvecklare som skulle presis gör många eller stora multiplatform titlar där Sony sen tvinga dem att gör dem exklusiva?
i dem flesta fall av uppköp ifrån Sony så har dem ju köpt up studion som dem har redan haft en bra relation med och gjord titlar för innan.
här är det ju ett klart fall av ett flertal studio som köps upp som på lång tid har gjord multiplatformtitlar som plötsligt inte kommer göra det. eller bättre sakt lämna Sony utanför.
Phil Spancer har redan en gång ljugit om det. så kommer blir precis samma skit igen. Först säga han att dem inte ska tar spelen ifrån Sony men så fort affären har gott igenom så kommer dem med bullshit excuses varför dem plötsigt inte kan göra spelen till PlayStation.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

har sett det är argumentet nu flera gånger i tråden. men kan någon nämna mig nåt fall där Sony har köpt upp en utvecklare som skulle presis gör många eller stora multiplatform titlar där Sony sen tvinga dem att gör dem exklusiva?

Uhm va? Jag skrev ju precis att de köpt upp utvecklare som är i uppbyggnadsfasen. Hur många små utvecklare känner du till som sitter med flera stora titlar i pipen? Du lever i en drömvärld min vän.

Skrivet av Bernd_P1:

i dem flesta fall av uppköp ifrån Sony så har dem ju köpt up studion som dem har redan haft en bra relation med och gjord titlar för innan.
här är det ju ett klart fall av ett flertal studio som köps upp som på lång tid har gjord multiplatformtitlar som plötsligt inte kommer göra det. eller bättre sakt lämna Sony utanför.
Phil Spancer har redan en gång ljugit om det. så kommer blir precis samma skit igen. Först säga han att dem inte ska tar spelen ifrån Sony men så fort affären har gott igenom så kommer dem med bullshit excuses varför dem plötsigt inte kan göra spelen till PlayStation.

Grejen är att i slutändan blir det samma resultat. Om man sätter i system att köpa upp lovande utvecklare och tvingar dem att göra spelen exklusiva till Sony. Vad tror du händer? Vad tror du hade hänt om Sony köpte Blizzard Entertainment på 90-talet? Du kan ju glömma World of Warcraft exempelvis. Visst, de hade kanske gjort nån exklusiv singleplayerhistoria till Playstation, men that's about it.

Sorry, men jag ser ingen som helst ursäkt till Sonys beteende historiskt. Det låter som att du är av åsikten att det var helt okej med sony-exklusiva titlar för att du själv har en Playstation. Lite motsägelsefullt resonemang kan jag tycka.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X 3.8 GHz | ASUS ROG Strix B550-F Gaming | G.Skill 32GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | AMD 7900 XTX | Noctua NH-U12A Chromax Black | Seasonic Prime GX 850W | Fractal Design Define XL R2 | LG OLED48CX

Permalänk
Medlem

Å nej! Stackars Sony! Eller inte, är väl bara rättvist att de är på "the reciving end" den här gången så att säga...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Å nej! Stackars Sony! Eller inte, är väl bara rättvist att de är på "the reciving end" den här gången så att säga...

kan du ge några exempel? sakna fortfarnde att någon kan ge nåt.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Bra mycket gladare att det blev MS än Facebook iaf:

https://www.expressen.se/sport/e-sport/uppgifter-ville-salja-...

Hade det blivit Facebook (Meta) hade jag aldrig rört ett Blizzard eller Activision spel igen.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kan du ge några exempel? sakna fortfarnde att någon kan ge nåt.

Sony har ju köpt spelstudior sen början av 90-taket. Väldigt få av spelen de studiorna utvecklat har släppts till någon annan konsol.
Finns en lista över studios de köpt på Wikipedia, samt de spel de utvecklat.
Med det sagt så är det väl inte bättre bara för att MS gör det, helst skulle man ju se alla spel på alla plattformar.

Men det är väl som att drömma om en strömnings tjänst med alla filmer och serier...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Låter ändå som Microsoft har ett bra kort nu och förhandla till sig Sony’s titlar över gränsen i utbyte mot Cod bland annat. Är man en gamer/konsument är de något man ska hurra för.

Permalänk
Medlem

Det låter på en del som att Microsoft fuskar när dom köper upp studios, vilket svammel.
Sony köper ju också studios men då är det ok?
Mig spelar det ingen roll på vilken sida spelen hamnar eftersom jag gör samma som vid varje konsol generation, köper en xbox vid släpp och köper playstation i slutet av generationen för att plocka upp dom exklusiva "stor spelen" i rea backen, win win.
Har man Game Pass så släpps alla Ms spel dag ett rakt in på Game Pass, hur smidigt är inte det?

Permalänk

Jag har full förståelse för varför de gör det, men det är i slutändan dåligt för oss konsumenter att de stora jättarna köper upp fler och fler studios och förlag, vilket sedan resulterar i plattformsspecifika titlar.

Permalänk
Inaktiv

Internet är ju helt jävla underbart, här bråkar ni om ifall Playstation eller Xbox är bättre

Permalänk
Medlem

Microsofts största problem med Xbox har ju varit att de inte har intressanta exklusiva titlar. Tror inte att en kan räkna med att dessa IP kommer dyka upp i framtiden på PlayStation.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Square Enix är mycket mindre än Activision Blizzard, varför skulle det vara så problematiskt ifall Microsoft köpte dem?

Square står för en stor marknad som inte Microsoft besitter just nu och det skulle vara en stor förlust för Sony att bli av med den.
Nu så sitter dem på lite olika delar av marknaden och konkurrerar på så vis.
I grova drag så har Microsoft FPS och Sony 3rd person äventyr typ.
Sony är väl lite över hela världen medans Microsoft har svårt att får något grepp om utvecklare i Asien.

Helst så vill jag väl i så fall se att Microsoft startar typ en Japans studio själva och börjar seriöst utveckla den typen av spel, men senast de hade något seriöst intresse av detta vara väl när Blue dragon släpptes.

Sony har väl inte heller något topp spel när det kommer till FPS/shooter just nu, men de borde var motiverade att skapa något nu när de inte har Bethesda eller CoD längre.
Killzone och Resistance känns ju inte sådär jättespännande faktist, så man får väl hoppas på något nytt.
Kanske de börjar samarbeta närmare med EA/battlefield framöver, men jag skulle gärna se intressanta storydrivna singleplayer spel också.

Påtal om vad som skiljer Sony och Microsoft uppköp så skulle jag beskriva det som att Sony traditionellt samarbetar och hjälper att bygga upp spelstudios som dem till slut köper ifall det går bra, medans Microsoft är mer fokuserade på att köpa marknadsandelar och exklusivitet.
Sony och Squares samarbete går ju också väldigt långt bak i tiden och som jag förstått det så har dem även räddat Square från konkurs.

IGN om Square aktier

Lite bättre beskrivning av situationen

Permalänk
Medlem

lite kul info

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Nice!

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

kan du ge några exempel? sakna fortfarnde att någon kan ge nåt.

Ännu en gång, Housemarque och Bluepoint är två företag jag kommer på just nu, båda har släppt multiplattform tidigare, låsta till Sony nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BeardedRobot:

Ännu en gång, Housemarque och Bluepoint är två företag jag kommer på just nu, båda har släppt multiplattform tidigare, låsta till Sony nu.

Bluepoint har ju mestadels jobbat exklusivt med Playstation redan, med alla remasters.

(Jag är ju också för exklusivitet då jag anser att det leder till högre kvalité och roligare spel. Och jag håller med folks analys av att xbox nu antagligen kommer få fler exklusiva titlar)