Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag har gått ner några kilo av att köpa mer hårdvara. Det kan tyckas konstigt, men jag har en sån där jävla automat på jobbet...dyr och full med godsaker. Kan lätt lägga ett Micro SD-kort eller en Greaseweazle på den under en vecka. I kostnad alltså. Och det är kalorier jag inte behöver, så att säga.

Jag behöver alltså muta mig för att gå ner i vikt. Inget godis på en vecka = 1 Greazeweazle (USB-mojäng för att läsa 3.5"-disketter). Inget godis på en månad = En Raspberry Pi 400. Ok, det var lite mer än jag brukade köpa godis för. Men, som morot var det bra. Har även köpt en skruvdragare (500kr) och lite annat jag "tjänar" på att inte slösa bort pengarna på godis.

Räkna kalorier etc har jag varken tålamod eller karaktär för. Har provat att gå till jobbet utan plånbok. Då betalar jag med mobilen istället. Karaktär, 0. Muta med hårdvara? Det funkar rätt ok.

I ärlighetens namn äter jag för mycket godis hemma också. Ska jobba på det. Ner 5kg innan sommaren och 10 innan slutet på året är målet. Nu kör jag! (hoppas att man blir peppad av att peppa sig själv)

Covid-19 har gjort det svårare för mig. Vill inte äta i matsalen på jobbet och då blir det lätt att man klämmer en Snickers istället. Varje rast. Med Cola kanske. Så, mer hårdvarumutor till mig ska det bli framöver.

Hehe det där är ju lite smart, att ge sig själv lite belöningar i form av annat än mat när man lyckas hålla sig borta från skräpet 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Har gått ner 6 kilo, började lite lätt vid jul med periodisk fasta och några dagar efter nyår började jag även med strikt Lchf. Äter mellan 12-19 ca, hoppar ibland över kvällsmaten om jag inte är hungrig.
185 cm, startvikt 110,5.
Första delmål under tresiffrigt, slutmål ca 90 kg.
Är ganska rejäl i kroppen så uppfattas som nog inte som jättestor men har lite extra hull jag gärna vill få bort.

Visa signatur

WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Inte lätt att vara fåfäng 🤣
Inget illa menat, var bara nyfiken.

Själv fyller jag snart 45 och har samma längd. Som bäst mådde jag när jag tränade TKD för 20 år sedan och höll en matchvikt på 80kg.

Min målvikt nu är att ca 78kg.

Skrivet av cyklonen:

Jag är 178 lång och min idealvikt, sett till min kropp, är runt 64 kg. Hade ungefär den vikten i 6-7 år och det var alldeles lagom. Har aldrig mått så bra som då.

Ingen fara. Jag är, precis som cyklonen antagligen är, van vid att bli ifrågasatt som normalviktig. Konstigt bara att någon med "trivselkilon" sällan blir ifrågasatt utan det är snarare norm att fylla fejset med fikabröd så fort tillfälle ges.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Ingen fara. Jag är, precis som cyklonen antagligen är, van vid att bli ifrågasatt som normalviktig. Konstigt bara att någon med "trivselkilon" sällan blir ifrågasatt utan det är snarare norm att fylla fejset med fikabröd så fort tillfälle ges.

Ingen reagerade på min vikt då annat än när jag berättade vad jag vägde. Jag har aldrig sett särskilt smal ut. T ex kunde en 160-tjej på jobbet bli förvånad över att jag vägde mindre än henne, trots att hon på alla vis var normal i kroppen.

Tyvärr är jag pga ryggbesvär mer än 35 kg tyngre i dag. Det är fasen inte skönt alltså. Kroppen tar väldigt mycket stryk av en så hög vikt. Jag skulle tro att nästan halva min kroppsvikt är fettvävnad i dag.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SlemRune:

Kan vattenvikten göra så stor skillnad att den nollställer en månads viktnedgång? Säg t. Ex 5 kg vid skapligt lagom takt. Förutsatt att man äter och dricker likadant vid invägning som man gjort under hela månaden. Isåfall kan man väl istället väga sig tre dagar i rad en gång i månaden istället. Jag frågar då jag undrar, inte för att jag misstror det du säger utan snarare tvärtom. Jag går bara efter egna erfarenheter. 😁

Jag personligen är rätt säker på att vägning varje dag gör att majoriteten av alla som vill förlora vikt tappar motivationen när de inser att ingenting hänt efter ett par dagar eller vikten rentav står på plus som i personen ovans fall. Många här i tråden är duktiga på att följa de bra sätten men vi får inte glömma hur många det är som kämpar med vikten och som aldrig får någon ordning på det.

Jag vet inte om det tagits upp förut, men jag lägger fram ett personligt tillvägagångssätt som kommer från gamla träningsforumet Kolozzeum.

Vägning varje dag är värdelöst om man hela tiden känner sig manad att agera på det. Vilket man kommer göra till slut, då viktnedgång inte är linjär och skillnaden kan vara +2kg eller -2kg från sin stabila nivå. Framförallt om man under någon dag äter mer än man gjort under en period kommer vikten skutta.

Det finns ett rätt enkelt sätt att komma runt detta dilemma, vilket är att slå ut snittvikt över en vald mätperiod. Om vi tar en vecka ser alltså rutinen ut som följer:

• Man väger sig varje morgon, efter morgonstrålen men före mat eller vätskeintag. Samma mängd kläder på kroppen varje gång.

• Mätperioden inleds med att kolla sin dåvarande matchvikt.

• Denna vikt noteras i någon form av dagbok tillsammans med den dagens datum.

• Därefter tar man sin vikt varje dag, noterar i dagboken, och fortsätter med vilka rutiner man nu har för att uppnå viktnedgång.

• När mätperioden är över slår man ut snittet på alla dagar, alltså: vikten från alla dagar adderade tillsammans / Antalet dagar i mätperioden.*

• Med detta får man vikttrenden, som då ska peka svagt nedåt.

Rent praktiskt kan det alltså se ut som följer:

• Dag 1 - 75 kg

• Dag 2 - 74,6 kg

• Dag 3 - 74,2 kg

• Dag 4 - 73,9 kg

• Dag 5 - 75,3 kg

• Dag 6 - 74 kg

• Dag 7 - 74,7 kg

Addera alla dagar = 521,7 kg

Dela med antalet mätdagar: 521,7 / 7 ~ en nedåtgående vikttrend på 74,5 kg från gamla noteringen 75kg.

På så sätt kan man se att den genomgående trenden faktiskt ligger på ungefär ett halvt kilo nedåt, även fast vikten studsar. Genom detta kan man se att ens process går åt rätt håll, eller förstå att någonting behöver justeras. Det sparar en förhoppningsvis onödig ångest, som annars gärna knackar på dörren om vågen ena dagen visar ökande siffror.

Jag föreslår att mätperioden är mellan 1 och 2 veckor. Ju längre den är, desto tydligare blir trenden. Men är den för lång så hinner man inte se om saker fungerar som planerat.

Permalänk
Medlem

Jag behöver väga mig varje dag, oavsett om jag är i viktminskningsfas eller inte. Jag använder morgonvikten för att hålla koll på vätskebalansen i kroppen, eftersom jag av okänd anledning är hyperkänslig för vätskebrist. Det förvärras av att jag inte heller känner törst (möjligen kan jag bli törstig om jag häller i mig en näve salt), så jag glömmer att dricka om jag inte aktivt ser till att dricka regelbundet och mycket.

Under viktminskning är det praktiskt att väga sig varje dag för att få koll på den dagliga variabiliteten, men bara följa viktminskningen genom att räkna ut veckomedelvärdet. Att bara väga sig en gång i veckan kan ge konstiga resultat. Om man vid vägning 11 vägde 87 kg och vid vägning 12, en vecka senare, vägde 88 kg, har man då gått upp i vikt?
Om de senaste två veckorna i stället sett ut:

87 86 88 87 87 86 86 88 87 86 84 85 85 84

så kan man se att snittvikten för första veckan var 86.7 kg och för andra veckan 85.5 kg. En sannolik viktminskning på runt ett kilo alltså.
Vägning bara en gång i veckan kommer så klart att på längre sikt visa verklig viktminskning, men det är ett dåligt och långsamt sätt att få kvitto på att det man gör fungerar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Väger också varje dag, mest för att få en detaljerad kurva i appen. Intressant att se vad som händer liksom,
vissa dagar är det 0 och ibland t.om. ökad vikt men det går ändå neråt i bra takt så
inget som påverkar mig negativt.

Var helt säker jag skulle gå upp i vikt från igår för jag åt en rätt stor lunch och till middag två stora äggmackor med kaviar plus
två avokadoröror/halvor med räkor i. Döm av min förvåning när jag gått ner 5hg sen igår. Kanske dröjer längre innan det lägger sig på hullet så att säga?? Har samma kläder ock vågen står på exakt samma ställe på golvet. Började mäta 27dec. Jaja bara tacka och ta emot

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Stefflo:

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
17/1 - 84,9 kg (-1,4 kg)

Har tydligen gått upp denna vecka men ändå har allt känts bra och tycker jag har skött mig helt ok förutom på lördagen då jag festade till det med en halv flaska vin, en whiskey och god mat.
Känns ändå som jag har gått ner men det är väl härifrån jag nu får jobba helt enkelt.

3/1 - Startvikt 86,3 (Mål 73 kg)
17/1 - 84,4 kg (-1,9 kg)

Väldigt konstigt med nedgång denna vecka. Jobbkonferens två dagar med god mat och en del dricka och nu i helgen blev det mer god mat och både öl och vin, avslutade med tacos igår och ändå går man ner för veckan.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Väldigt konstigt med nedgång denna vecka. Jobbkonferens två dagar med god mat och en del dricka och nu i helgen blev det mer god mat och både öl och vin, avslutade med tacos igår och ändå går man ner för veckan.

Orättvist när en annan inte druckit någon alkohol sen nyår, och inget snacks / godis bortsett från popcorn, och därmed inget medvetet socker (finns säkert i en del mat). Och bara ätit friterad pommes en gång. Samt period-fastar.

Ständigt trött och hungrig, och inte ett gram försvinner

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Orättvist när en annan inte druckit någon alkohol sen nyår, och inget snacks / godis bortsett från popcorn, och därmed inget medvetet socker (finns säkert i en del mat). Och bara ätit friterad pommes en gång. Samt period-fastar.

Ständigt trött och hungrig, och inte ett gram försvinner

Jo, jag vet hur det är men det är bara att hålla i och köra på. Äter du mycket bröd så kan boven finnas där eller kanske bara för stora portioner.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Hehe det där är ju lite smart, att ge sig själv lite belöningar i form av annat än mat när man lyckas hålla sig borta från skräpet 🙂

Har en app på telefonen där jag spontansparar pengar varje gång jag får en idé på skräpmat men lyckas slå ner den, brukar spara dubbla beloppet vad det kostar, det kan vara allt från en godisbit till en pizza eller något annat.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jo, jag vet hur det är men det är bara att hålla i och köra på. Äter du mycket bröd så kan boven finnas där eller kanske bara för stora portioner.

Nepp, inget bröd generellt. Ibland ersätts middagen med två frallor. Och inga direkt stora portioner, är snål smålänning så ”slösar” inte med mat

Gäller nog bara att hålla ut. Jag har ingen brådska.
Målet är att nå en bra vikt till sommaren.

Men visst är det irriterande att hålla sig borta från chips och öl och ändå inte gå ner i vikt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Nepp, inget bröd generellt. Ibland ersätts middagen med två frallor. Och inga direkt stora portioner, är snål smålänning så ”slösar” inte med mat

Gäller nog bara att hålla ut. Jag har ingen brådska.
Målet är att nå en bra vikt till sommaren.

Men visst är det irriterande att hålla sig borta från chips och öl och ändå inte gå ner i vikt

Jo, man vill ju kunna gå ner i vikt men ändå njuta lite av livets goda och då är chips och öl alltid trevligt.
Alla är olika och man fungerar på olika sätt men i det stora hela är det att man in ska vara mindre än vad man gör av med. Själv är jag en enkel människa så skulle aldrig i mitt liv komma på tanken att väga all min mat då jag skulle ledsna efter två dagar och bara äta på. Jag kör istället viktväktarna plus att jag hoppar över frukost i veckorna. Är inte heller jättestrikt med recepten ska tilläggas men försöker följa dem någorlunda och försöker även promenera en del. Har hund i familjen så det hjälper till. Ta nu inte detta som en uppmaning att skaffa hund Jag har en sambo som bara måste ha hund och jag har fått det på köpet och hon tar absolut det mesta ansvaret för hunden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, väga och räkna mat klarar jag inte av. Det blir för avancerat.
Funderat på viktväktarna, men blir lite begränsat när man är vegetarian.
Och varannan vecka så är barnen här, och då kan det bli lite kaos med matlagningen vissa dagar med om man ska hinna med allt

Hade gärna haft hund, men det fungerar inte med mitt jobb.
Dock går jag många promenader, springer ett par gånger i veckan och kör Yoga 3 ggr i veckan när jag inte har barnen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Parmenides:

Ja precis jag känner igen det där. Brukar känna mig riktigt varm och svullen efter en kolhydratsladdning, känns inte bra när man vill gå ner i vikt men det ordnar sig.

Startar för övrigt min deff idag. 106 kilo på ca 2 meter kropp, första delmålet är 100.

Status i lördags 103,8, så minus 2,2. Det skulle inte förvåna mig om jag ligger kvar på samma vikt eller ökar lite denna vecka, riktigt suspekt att det drar iväg så mycket i början.

Jag vill passa på att tipsa om lever. När man drar ner på maten och som jag äter rätt ensidigt under en viktminskningsperiod är det bra att få i sig en riktig näringsbomb (i avseended mikronutrienter) med jämna mellanrum. Blanda 50/50 leverfärs och köttfärs och gör köttbullar/biffar/burgare så smakar det OK.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

Och varannan vecka så är barnen här, och då kan det bli lite kaos med matlagningen vissa dagar med om man ska hinna med allt

Dock går jag många promenader, springer ett par gånger i veckan och kör Yoga 3 ggr i veckan när jag inte har barnen.

När jag kollar lite snabbt så kan jag hitta 160 recept som är veganska så borde finnas fler ändå som är för dig som vegetarian.
Ska tilläggas att alla recept inte är goda men oftast kan man ju fuska till dem lite så man får dem goda och ändå hålla en låg poäng. Tror säkert att även vanliga recept går att få vegetariska med en mindre ändring för att få mer att välja på plus att du säkert har många recept som är i din egen repertoar och inte är onyttiga. Det viktigaste är nog att försöka må bra och hålla sig ifrån allt skit man stoppar i sig mellan målen.
Barnen kommer säkerligen inte ta någon skada av maten på viktväktarna Många av recepten går också väldigt snabbt att tillaga för såna som dig som har barn då och då. Själv lagar vi ofta dubbel portion så kan man ta fram och äta det någon dag senare också då det går ännu fortare att laga men ändå nyttigt Kastar själv mer eller mindre ingen mat om det nu inte blivit rent dålig men händer nästan aldrig.

Jag tror de kör någon gratismånad nu om du vill testa och annars går det ofta att googla fram recept även om du inte har viktväktarna men du behöver veta nästan exakt vad receptet heter.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Det är inte VAD man äter, utan HUR MYCKET man äter som räknas!

Att kontrollera sitt intag är, faktiskt, inte jättejobbigt: Det är bra mycket enklare att väga sin mat än att springa 1 mil/60 minuter! (enligt min åsikt)

Permalänk
Inaktiv

f.ö. bör man vara medveten om att "vågen" är ett väldigt trubbigt instrument, som bör kompleteras med måttband!
För egen del:
Midjemått start: 125 cm
MIdjemått nu: 83 cm
(-42 cm /~16")

Permalänk

Jag har vägt både 75 och 102 kg, antar att det är genetiskt men jag har aldrig haft problem att gå ner om jag skulle ge mig fan på det så länge jag tänkt för mig själv "jag är tjock, måste träna som en idiot + käka mindre". Dock är det svåra nu när man har heltidsjobb + barn.. har helt tappat orken att bry mig så mycket om det står 85 eller 75 på vågen, tar hellre en påse chips eller nötter när jag är stressad över mina deadlines etc... hur hittade ni som också har barn och krävande jobb den motivationen/rutinen att kunna klämma in ett löppass eller så på allt som ska göras varje dag?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av traetaona:

Jag har vägt både 75 och 102 kg, antar att det är genetiskt men jag har aldrig haft problem att gå ner om jag skulle ge mig fan på det så länge jag tänkt för mig själv "jag är tjock, måste träna som en idiot + käka mindre". Dock är det svåra nu när man har heltidsjobb + barn.. har helt tappat orken att bry mig så mycket om det står 85 eller 75 på vågen, tar hellre en påse chips eller nötter när jag är stressad över mina deadlines etc... hur hittade ni som också har barn och krävande jobb den motivationen/rutinen att kunna klämma in ett löppass eller så på allt som ska göras varje dag?

Som sagt: mycket enklare att kontrollera intaget, än att passa in tidsödande "träning" i schemat! Att anpassa intaget tar i princip ingen tid! Enbart "viljestyrka" (vilket kan vara nog jobbigt!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det är bra mycket enklare att väga sin mat än att springa 1 mil/60 minuter! (enligt min åsikt)

är nog från person till person, jag la nog 30 min på att räkna ihop näringsvärden för alla ingredienser i maten jag lagade i söndagskväll. Hade hellre sprungit den halvtimman

Nu har jag ju det dock sparat till nästa gång jag lagar det med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Träna på lunchen funkade ett tag för mig men det tycks alltid komma krav från något håll; jobb, familj eller staten, som ställer till det.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dhanjel:

är nog från person till person, jag la nog 30 min på att räkna ihop näringsvärden för alla ingredienser i maten jag lagade i söndagskväll. Hade hellre sprungit den halvtimman

Nu har jag ju det dock sparat till nästa gång jag lagar det med.

Jag håller med dig fullt ut även om jag nu inte valt att springa, hade nog satsat på att gjort något mer stillasittande

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dhanjel:

Viktväktarna fungerar utmärkt för mig som vegetarian. Just enkelheten gör den till det enklaste sättet för mig att ligga på kaloriunderskott. Använd veckobonusen och förbered så mycket mat som möjligt innan ungarna kommer. Inga ursäkter

Permalänk
Medlem
Skrivet av traetaona:

Det gjorde jag inte. Jag kör periodisk fasta kombinerat med LCHF.
Äter mellan 12-19 ca, 1-2 mål om dagen alltså.
Äter när jag är hungrig till jag är mätt. I princip inga kolhydrater.
Det spar jag istället tid och pengar på eftersom jag minskar målen med åtminstone ett om dagen, minskar
småätande och äter generellt mindre eftersom jag blir mätt på det jag äter och håller mig mätt.
När kroppen väl har ställt sig på att förbränna fett så är jag pigg i princip hela dygnet.
Har en helt annan energi nu, till det bättre, än när jag käkade massor kolhydrater.
Rör inte mer på mig, räknar inte massa kalorier, får äta goda såser m.m. Skippar skräpet.

EDIT: Det är dock en liten startsträck på någon vecka som är lite jobbig då kroppen gärna vill ha skräpet man tagit bort.
Överlev den veckan så går det mycket lättare sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Började året på 81.2kg och 95cm runt magen. Har kört 16/8 i ca 5 år med gott resultat men förra hösten/julen blev det för mycket. Så nu har jag kört 23/1 under hela Januari samt gått 2h om dagen och ligger på 76kg och 84cm runt magen så det går frammåt. 😊

( Tappde 2kg de första två dagarna så det var mycket vätska och extra mat)

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Parmenides:

Träna på lunchen funkade ett tag för mig men det tycks alltid komma krav från något håll; jobb, familj eller staten, som ställer till det.

Det är väl det som är bekymmret med att "Öka förbränningen"-metodiken: det dyker alltid upp något (så småningom, förr eller senare).

Men... kontrollerar/anpassar man sitt intag spelar det ingen roll! Bara att gå ner i kalorier om förbränningen minskar! Att ha kontroll på intaget är nyckeln IMO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det är väl det som är bekymmret med att "Öka förbränningen"-metodiken: det dyker alltid upp något (så småningom, förr eller senare).

Men... kontrollerar/anpassar man sitt intag spelar det ingen roll! Bara att gå ner i kalorier om förbränningen minskar! Att ha kontroll på intaget är nyckeln IMO!

Helt enig Jag tränar/tränade för att behålla mer muskelmassa under nedgången samt att bli motiverad att sköta kosten bättre. Kaloriunderskottet är ju dock det viktigaste.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

👍🏻
Det går faktiskt lättare än jag trodde att minska portionerna och drastiskt dra ner sockerarter. Men vissa dagar är jag sjukt hungrig på morgonen, då får jag lägga band på mig och inte bre två smörgåsar.

Men det var sjukt tufft att sitta under nålen idag, fick räcka med 6,5h och nu fryser jag som en nakenkatt som förirrat sig till nordpolen 🥶

Ingen viking här inte.

Nu är jag också under 92!

Brukar inte väga mig så ofta men var nyfiken och vågen visade 91,4kg idag på morgonen.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Nu är jag också under 92!

Brukar inte väga mig så ofta men var nyfiken och vågen visade 91,4kg idag på morgonen.

Härligt jobbat.

Idag nådde jag en första milstolpe!
För första gången sedan äldsta grabben föddes (15 år) har jag kunnat knäppa innersta hålet på bältet. Visst att det satt hårt, men jag har aldrig varit i närheten tidigare.

Ställde mig på vågen före maten, den fixerade på 91.1kg 🙃

Så då kände man föra att fira lite under kvällen. Men efter en last word, southside och negroni så är man duktigt uppblåst 😊

In i dimman och krocka med kudden! Time for a shuteye.