Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Erfarenheter av Asus X570 TUF Gaming bios ver 4021?

Permalänk

Erfarenheter av Asus X570 TUF Gaming bios ver 4021?

Tidigare gick det att hitta trådar om i stort sett varje version av bios som släpptes till moderkortet på t.ex reddit. Det var värdefullt, eftersom man fick lite mera fakta om vilka versioner man skulle undvika. Men sedan av någon anledning slutade det postas nya trådar om nya versioner.

Då tänker jag att det kan bero på två saker. Antingen funkar den senaste versionen bra, eftersom folk brukar sällan skriva när saker fungerar. Vanligast är det ju att folk skriver när saker inte fungerar.

Eller så tappade folk på reddit intresset av att posta om bios versionerna helt enkelt.

Jag hittar ingen information här på sweclockers direkt heller. Så min fråga är, finns det folk här med erfarenheter av version 4021?

(Kör X570 TUF Gaming Plus tillsammans med 5900x och 2x16GB GSKILL 3600 CL16)

Jag sitter för tillfället på version 3602. Anledningen till att jag funderar är inte för att jag har några direkta problem med denna version men... det skryts står väldigt ofta med "2. Improve system performance" i samband med nya AMD AM4 AGESA versioner.

Permalänk
Medlem

Orsaken till det stora intresset för BIOS till Ryzen 3000-serien var ju att det var så väldigt mycket problem de första månaderna innan AMD fick någon ordning på det, och nya BIOS-versioner orsakade ibland fler problem än de löste. Nu är vi dock tillbaka till det normala där nya BIOS-versioner inte gör någon större skillnad, så det är inte längre särskilt intressant att diskutera.

Permalänk
Skrivet av perost:

Orsaken till det stora intresset för BIOS till Ryzen 3000-serien var ju att det var så väldigt mycket problem de första månaderna innan AMD fick någon ordning på det, och nya BIOS-versioner orsakade ibland fler problem än de löste. Nu är vi dock tillbaka till det normala där nya BIOS-versioner inte gör någon större skillnad, så det är inte längre särskilt intressant att diskutera.

Jo, fast jag vet att version 4002 fick också egna trådar, just eftersom många skiftat till Ryzen 5000 och fick diverse problem, eller rent av behövde nyare version för att få stöd. Därför tycker jag det är märkligt att det blev så tyst därefter.

Tråkigt nog har inte mitt moderkort bios flashback, så man vågar nästan inte testa sig fram själv heller. Fast det gör ju också att man inte rör det som funkar, vilket man tyvärr är expert på annars

Permalänk
Medlem

Uppdaterade till 4021 en antal månader sedan, har inte märkt någon större skillnad mot tidigare. Den fungerar iaf som den ska.

Permalänk
Skrivet av VinterX:

Uppdaterade till 4021 en antal månader sedan, har inte märkt någon större skillnad mot tidigare. Den fungerar iaf som den ska.

Det låter ju positivt i alla fall. Är det också ett TUF moderkort, eller är det en annan Asus bräda?

Permalänk
Medlem

Kör 4021 och tycker det är lite underligt att vi TUF ägare inte fått något nytt på snart ett halvår. Har två större problem som jag är rätt säker har med antingen denna eller någon tidigare bios-update att göra (har installerat senaste utan att kolla några trådar eller liknande varje gång det släppts en uppdatering).

Första bekymret är att det är ett helvete att ställa in fläktarna från BIOS, det går helt enkelt inte att sätta ett konstant lågt varvtal på vissa av mina fläktar. Har tidigare fungerat bättre och tror det här är någonting som jag började få bekymmer med uppdateringen före 4021. Sen har jag ett annat problem som jag är osäker på har med BIOS specifikt att göra men eftersom det är det enda jag ändrat på i min dator senaste tiden kan jag inte tänka mig annat. Får ibland väldigt långa söktider på mina hårddiskar med resultat att applikationer hänger sig. Som sagt var är jag inte säker på att det helt går att skylla på BIOS utan kan likväl vara skräpoperativsystemet Windows som fått för sig att börja krångla.

Hoppas iallafall på en ny uppdatering snart, vore tråkigt om Asus glömt bort det här moderkortet som annars fungerat bra för överklockning av minnen.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av SupaBeast:

Det låter ju positivt i alla fall. Är det också ett TUF moderkort, eller är det en annan Asus bräda?

Jag har ett TUF GAMING X570-PLUS, vad jag läst på forum upplevs det som uppgraderingen gav stabilare OC. Men jag har inte testat mycket, dock inga problem.

Permalänk
Medlem

har ett TUF GAMING X570-PLUS(Wi-Fi)
Tror jag fick problem P.G.A BIOSuppdatering, kör nu på 4005 dock och tycker det känns bra.

Det som jag tycker verkar lite skumt är hastigheten på disken.
Har Gigabyte Aurus 1TB PCI-E gen 4 och har ställt in gen 4 i BIOS men tycker jag får dåligt resultat i t.ex. PassMark performance test.
Vet ni något om detta?