Böter efter resa på SL buss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Det är knappast SLs fel om någon sätter hela plånboken mot läsaren och köper en extra biljett med kredit/betalkort. Det står på de nya kortläsarna att de accepterar sådana kort med blippfunktion.

Jag har ingen avvikande åsikt och har alltid haft kortet löst vid påstigning/spärrar/visering, om vi inte pratar magnetremsetid då man bara visade upp kortet om det inte var automatspärrar i spårtrafiken. Då hände det att jag hade det i en körkorts/id-ficka.

Permalänk
Medlem

Att man skall ha giltig biljett innan man kliver på och att man skall blippa kortet på bussen går ju inte riktigt ihop. Ett oblippat kort är ju inte en giltig biljett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så den som inte har en av SL utsedd telefon med tillhörande abonnemang, och klarar av att använda den, får alltså gå? Jag vet att det är SL:s ruttna inställning, men är den rimlig? SL har ett samhällsuppdrag att tillhandahålla tillgänglig och skattesubventionerad trafik, inte att bete sig som något skräpigt appbolag. Dessutom kan man notera att appen har uselt betyg i appbutikerna.

Vidare kan man läsa följande på SL.se:

"SL-trafik för alla

Sveriges riksdag har beslutat att samhället ska utformas så att människor med funktionsnedsättningar i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet.

Resor är en stor del av våra liv och i Stockholmsområdet är SL-trafiken det naturliga valet för många. Att kollektivtrafiken också ska vara ett naturligt val för invånare med olika typer av funktionsnedsättningar är en självklarhet. SL‑trafiken är till för alla!

Det långsiktiga målet för Region Stockholms tillgänglighetsarbete är att ”SL:s allmänna kollektivtrafik ska upplevas som det mest attraktiva resealternativet för resenärer med funktionsnedsättning”."

Vackra ord är lätta att producera, men att leva upp till dem förefaller vara svårare.

Jag har inget till övers för plankare, men jag har heller inget till övers för SL:s vägran att se till att det går att använda det biljettsystem de faktiskt har. Att de har hållt på så här kan inte gärna bero på annat än att de inte vill öppna för påstigning bak permanent, vilket man inte vill. De hade inressant nog tid och pengar att sätta upp "plastburar" vid förarplats, vilket orsakade problem för förarna och som sedan togs bort. Att se till att det går att lösa biljett längre bak i bussen har dock ansetts omöjligt.

Huruvida man sedan kommer att förlora eller inte är en annan fråga som man egentligen bara kan spekulera i och det kan bero på det specifika fallet. Oavsett "vinstpotential" är det lite löjligt med alla dessa hot om att det ska bli värre och kosta hur mycket som helst. Det är fortfarande ett förenklat tvistemål det skulle röra sig om. Hela poängen med sådana är att det inte ska bli hur dyrt som helst, men det kan förstås bli lite dyrare om man förlorar. Vill SL skicka någon i tjusig kostym och lägga 70 dyra advokattimmar så får de göra det, men betala själva.

Du får gärna avlasta dig här, men det ändrar inget. I rätten kommer TS att förlora. Det kommer bli dyrare än om hen bara betalar boten. Vilket var TS frågade efter.

Sedan hade det inte heller varit några problem om TS hade haft ett månadskort, t.ex. Det enda problemet var här att hen inte kunde blippa, vilket innebär antigen kontokort eller rabattkortet. Eftersom de har avvecklat rabattkortet så är det troligtvis kontokortet vi pratar om. Varför det inte fungerade utgår inte heller, det är en bra chans att det inte går att belasta SL för det (för lite pengar på kortet? tekniska problem? Inga kontaktdon utsatta?), utan att veta mycket mer om de exakta förhållandena blir det svårt att lägga en åsikt huruvida det är TS eller SL som gjort fel. Skulle det t.ex. visa sig att det var tekniskt fel hos TS bank och därmed inte gick att blippa, då är det ju faktiskt så att TS får skylla sig själv till 100%, kan du inte köpa biljetten bör du inte åka. Var det så att inga don var utsatta och chaufförsdelen var avstängd, ja då kan man väl tycka att SL bör ta på sig en del ansvar. I slutändan ska man ändå inte åka utan biljett.

Sen vill jag tillägga att SL är ett aktiebolag och har inte främsta mål att utföra samhällsuppdrag. De i sin tur använder sig av flertalet entrepenörer: "Arriva, Keolis AB, Kone, MTR Pendeltågen, MTR Tunnelbanan, Nobina, Transdev , Stockholms Spårvägar och SMW. SL Kundtjänst och SL Center drivs från 1 oktober 2015 av callcenterföretaget Releasy Customer Management AB"

Att tro att SL fortfarande är ett enda företag som arbetar för samhällsfunktionens bästa med främsta motiv är minst sagt naivt.

Jag har mina åsikter om bestyckningen av kollektivtrafiken till flertalet privata aktörer av något som faktiskt är en samhällsfunktion, men det hör inte hemma här.

Till slut är sanningen enkel; TS gör bäst i att betala, ekonomiskt sett.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får gärna avlasta dig här, men det ändrar inget. I rätten kommer TS att förlora. Det kommer bli dyrare än om hen bara betalar boten. Vilket var TS frågade efter.

Sedan hade det inte heller varit några problem om TS hade haft ett månadskort, t.ex. Det enda problemet var här att hen inte kunde blippa, vilket innebär antigen kontokort eller rabattkortet. Eftersom de har avvecklat rabattkortet så är det troligtvis kontokortet vi pratar om. Varför det inte fungerade utgår inte heller, det är en bra chans att det inte går att belasta SL för det (för lite pengar på kortet? tekniska problem? Inga kontaktdon utsatta?), utan att veta mycket mer om de exakta förhållandena blir det svårt att lägga en åsikt huruvida det är TS eller SL som gjort fel. Skulle det t.ex. visa sig att det var tekniskt fel hos TS bank och därmed inte gick att blippa, då är det ju faktiskt så att TS får skylla sig själv till 100%, kan du inte köpa biljetten bör du inte åka. Var det så att inga don var utsatta och chaufförsdelen var avstängd, ja då kan man väl tycka att SL bör ta på sig en del ansvar. I slutändan ska man ändå inte åka utan biljett.

Sen vill jag tillägga att SL är ett aktiebolag och har inte främsta mål att utföra samhällsuppdrag. De i sin tur använder sig av flertalet entrepenörer: "Arriva, Keolis AB, Kone, MTR Pendeltågen, MTR Tunnelbanan, Nobina, Transdev , Stockholms Spårvägar och SMW. SL Kundtjänst och SL Center drivs från 1 oktober 2015 av callcenterföretaget Releasy Customer Management AB"

Att tro att SL fortfarande är ett enda företag som arbetar för samhällsfunktionens bästa med främsta motiv är minst sagt naivt.

Jag har mina åsikter om bestyckningen av kollektivtrafiken till flertalet privata aktörer av något som faktiskt är en samhällsfunktion, men det hör inte hemma här.

Till slut är sanningen enkel; TS gör bäst i att betala, ekonomiskt sett.

I detta fall är det för att framdörren är stängd och därmed kan du inte blippa ditt betalkort eller ditt SL kort.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Du får gärna avlasta dig här, men det ändrar inget. I rätten kommer TS att förlora. Det kommer bli dyrare än om hen bara betalar boten. Vilket var TS frågade efter.

Sedan hade det inte heller varit några problem om TS hade haft ett månadskort, t.ex. Det enda problemet var här att hen inte kunde blippa, vilket innebär antigen kontokort eller rabattkortet. Eftersom de har avvecklat rabattkortet så är det troligtvis kontokortet vi pratar om.

Det finns inget som heter rabattkort och reskassan på Access-kortet är inte avvecklad. Access-systemet är alltjämt dominerande och det gröna kortet får nog ses som en slags beta än så länge.

Citat:

Varför det inte fungerade utgår inte heller, det är en bra chans att det inte går att belasta SL för det (för lite pengar på kortet?
tekniska problem? Inga kontaktdon utsatta?), utan att veta mycket mer om de exakta förhållandena blir det svårt att lägga en åsikt huruvida det är TS eller SL som gjort fel. Skulle det t.ex. visa sig att det var tekniskt fel hos TS bank och därmed inte gick att blippa, då är det ju faktiskt så att TS får skylla sig själv till 100%, kan du inte köpa biljetten bör du inte åka. Var det så att inga don var utsatta och chaufförsdelen var avstängd, ja då kan man väl tycka att SL bör ta på sig en del ansvar. I slutändan ska man ändå inte åka utan biljett.

Hur kan det fortfarande vara oklart? En SL-buss har enbart biljettläsare framme vid föraren. SL har tidvis haft framdörrarna stängda och förarplatsen avspärrad med band. Konsekvens: inga biljettläsare är tillgängliga. SL:s inställning: resenärer som inte kan lösa biljett på grund av detta ska få tilläggsavgift.

Problemet hade även kunnat uppstå med periodbiljett. Man kan ladda på en utan att aktivera den och då aktiveras den vid första avläsningen. Man kan också ladda på en ny biljett, t ex en ny 30-dagarsperiod, innan den gamla har gått ut. Då aktiveras den vid första resan efter att den gamla gått ut. Konsekvens enligt SL-logik: tilläggsavgift. Om just detta hänt vet jag inte, men inget skulle förvåna mig mindre.

Citat:

Sen vill jag tillägga att SL är ett aktiebolag och har inte främsta mål att utföra samhällsuppdrag. De i sin tur använder sig av flertalet entrepenörer: "Arriva, Keolis AB, Kone, MTR Pendeltågen, MTR Tunnelbanan, Nobina, Transdev , Stockholms Spårvägar och SMW. SL Kundtjänst och SL Center drivs från 1 oktober 2015 av callcenterföretaget Releasy Customer Management AB"

Att tro att SL fortfarande är ett enda företag som arbetar för samhällsfunktionens bästa med främsta motiv är minst sagt naivt.

Jag har mina åsikter om bestyckningen av kollektivtrafiken till flertalet privata aktörer av något som faktiskt är en samhällsfunktion, men det hör inte hemma här.

Till slut är sanningen enkel; TS gör bäst i att betala, ekonomiskt sett.

AB SL är bara landstingets, numera regionens, förlängda arm och har att göra som den säger. Att regionen valt att upphandla olika verksamheter inom ramen för det som bedrivs under varumärket SL är inte heller relevant. Det är regionen och dess politiker som i slutändan bestämmer.

https://www.regionstockholm.se/globalassets/6.-om-landstinget...

"§ 3 Verksamhetsföremål
Bolaget har till föremål för sin verksamhet att inom Stockholms län med angrän-
sande områden anordna lokal och regional kollektivtrafik, äga och förvalta fast och
lös egendom samt därtill hörande verksamhet.
Bolaget är skyldigt att utföra de uppdrag som bolaget tilldelas av sin ägare. Verk-
samheten skall bedrivas åt ägaren/i ägarens ställe.

§ 4 Ändamål med verksamheten
Bolagets syfte är att anordna den lokala och regionala kollektivtrafiken på land
som Stockholms läns landsting ansvarar för. I detta uppdrag ingår att överta såd-
ana avtal och egendom som trafiknämnden inom Stockholms läns landsting över-
låtit till bolaget, förvalta anläggningar, fordon och övrig egendom som upphandlats
av bolaget eller av Stockholms läns landsting för kollektivtrafiken liksom avtal om
allmän trafik som upphandlats och/eller tecknats av bolaget eller av Stockholms
läns landsting och överlåtits till bolaget för förvaltning samt att i övrigt vidta erfor-
derliga åtgärder för att fullgöra uppdraget.
Bolaget ska bedriva sin verksamhet med iakttagande av kommunala likställighets-
principen samt i ekonomiskt hänseende enligt följande:

- Verksamhet som gäller förvaltning av fast och lös egendom ska bedrivas på
affärsmässig grund

- Övrig verksamhet ska bedrivas med tillämpning av kommunala självkost-
nadsprincipen

Om bolaget försätts i likvidation ska bolagets tillgångar tillfalla Stockholms läns
landsting."

Sedan snart ett decennium är dessutom all AB SL:s personal flyttad till landstinget/regionen. AB SL har noll anställda.

https://www.regionstockholm.se/verksamhet/kollektivtrafik/nyh...

Permalänk
Medlem

Lite som om man skulle gå in på Coop för o köpa en cola.
Attans, kortterminalen funkar inte. Tar drickan och drar.....

Kan du inte blippa får du betala på något annat vis. Det är det som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Lite som om man skulle gå in på Coop för o köpa en cola.
Attans, kortterminalen funkar inte. Tar drickan och drar.....

Kan du inte blippa får du betala på något annat vis. Det är det som gäller.

SL:s kortterminaler torde ha fungerat utmärkt. Däremot har SL aktivt hindrat resenärerna från att använda dem.

Och apropå att "använda något annat":

Skrivet av filbunke:

Att man skall ha giltig biljett innan man kliver på och att man skall blippa kortet på bussen går ju inte riktigt ihop. Ett oblippat kort är ju inte en giltig biljett.

Det står inte riktigt så i resevillkoren, men det står nog så på en del anslag. Det står att man ska ha giltig biljett när man reser, samt om man befinner sig innanför spärrlinjen där sådan förekommer. Egentligen handlar det här om innan man går ombord nog om alla som ska krångla och köpa biljett först när de kommer ombord i app (förr SMS), vilket då antingen leder till att bussen blir stående eller i en del fall tjuvåkning när biljettköpet ombord bara är en avledningsmanöver.

Sedan är det lite svårt att veta om man ska skratta eller gråta, för angående appen som SL hänvisar alla till, så står det bl a så här:

"2.8.5 SL:s ansvar för mobilappen
SL garanterar inte att mobilappen alltid fungerar eller att det alltid går att köpa en biljett.
SL har inte heller något ansvar för problem som du kan få för att mobilappen inte
fungerar eller för att mobilappen inte är uppdaterad eller för att biljetten i appen är felaktig
eller inte går att använda. Tekniska fel som SL får reda på kommer dock att rättas till.
SL har rätt att när som helst ändra innehållet i tjänsten. Information om sådana ändringar
kommer att finnas på sl.se."

Appen har 2,2 på Google Play i betyg och jag har för mig att det är ännu lägre på Appstore...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Så den som inte har en av SL utsedd telefon med tillhörande abonnemang, och klarar av att använda den, får alltså gå? Jag vet att det är SL:s ruttna inställning, men är den rimlig? SL har ett samhällsuppdrag att tillhandahålla tillgänglig och skattesubventionerad trafik, inte att bete sig som något skräpigt appbolag. Dessutom kan man notera att appen har uselt betyg i appbutikerna.

Vidare kan man läsa följande på SL.se:

"SL-trafik för alla

Sveriges riksdag har beslutat att samhället ska utformas så att människor med funktionsnedsättningar i alla åldrar blir fullt delaktiga i samhällslivet.

Resor är en stor del av våra liv och i Stockholmsområdet är SL-trafiken det naturliga valet för många. Att kollektivtrafiken också ska vara ett naturligt val för invånare med olika typer av funktionsnedsättningar är en självklarhet. SL‑trafiken är till för alla!

Det långsiktiga målet för Region Stockholms tillgänglighetsarbete är att ”SL:s allmänna kollektivtrafik ska upplevas som det mest attraktiva resealternativet för resenärer med funktionsnedsättning”."

Vackra ord är lätta att producera, men att leva upp till dem förefaller vara svårare.

Jag har inget till övers för plankare, men jag har heller inget till övers för SL:s vägran att se till att det går att använda det biljettsystem de faktiskt har. Att de har hållt på så här kan inte gärna bero på annat än att de inte vill öppna för påstigning bak permanent, vilket man inte vill. De hade inressant nog tid och pengar att sätta upp "plastburar" vid förarplats, vilket orsakade problem för förarna och som sedan togs bort. Att se till att det går att lösa biljett längre bak i bussen har dock ansetts omöjligt.

Huruvida man sedan kommer att förlora eller inte är en annan fråga som man egentligen bara kan spekulera i och det kan bero på det specifika fallet. Oavsett "vinstpotential" är det lite löjligt med alla dessa hot om att det ska bli värre och kosta hur mycket som helst. Det är fortfarande ett förenklat tvistemål det skulle röra sig om. Hela poängen med sådana är att det inte ska bli hur dyrt som helst, men det kan förstås bli lite dyrare om man förlorar. Vill SL skicka någon i tjusig kostym och lägga 70 dyra advokattimmar så får de göra det, men betala själva.

Fast det är lite äpplen och päron här. Väldigt många med funktionsersättning åker alltid gratis. Rullstolsburna, människor med rullator, de som är tvingade att kliva på i mitten av fysiska skäl helt enkelt. Sedan har väldigt många med andra typer av funktionsnedsättningar färdtjänstkort som de kan åka med. Kan de inte blippa har de ändå en giltig biljett i kortet. För den del av de funktionsnedsatta som kan leva ett ganska normalt liv gäller samma regler som för alla utan funktionshinder då de faktiskt kan hantera det. Ett ickeproblem alltså.

För övrigt håller jag med om att det är idiotiskt att man inte sätter in biljettläsare vid bakdörrarna. Vi förare såväl som trafikföretagen har krävt det men SLs ledning vägrar i sten och använder påhittade argument för att inte göra det. Istället går SL back med ett par miljarder. Betalningsviljan finns hos väldigt många så kostnaden för att installera maskinerna hade de garanterat fått tillbaka, oavsett vad Kristoffer Tamsons säger. De undersökningar han säger de bygger detta beslut på är oerhört bristfälliga.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

SL:s kortterminaler torde ha fungerat utmärkt. Däremot har SL aktivt hindrat resenärerna från att använda dem.

Hur har de aktivt hindrat resenärer?

Citat:

Och apropå att "använda något annat":

Det står inte riktigt så i resevillkoren, men det står nog så på en del anslag. Det står att man ska ha giltig biljett när man reser, samt om man befinner sig innanför spärrlinjen där sådan förekommer. Egentligen handlar det här om innan man går ombord nog om alla som ska krångla och köpa biljett först när de kommer ombord i app (förr SMS), vilket då antingen leder till att bussen blir stående eller i en del fall tjuvåkning när biljettköpet ombord bara är en avledningsmanöver.

Sedan är det lite svårt att veta om man ska skratta eller gråta, för angående appen som SL hänvisar alla till, så står det bl a så här:

"2.8.5 SL:s ansvar för mobilappen
SL garanterar inte att mobilappen alltid fungerar eller att det alltid går att köpa en biljett.
SL har inte heller något ansvar för problem som du kan få för att mobilappen inte
fungerar eller för att mobilappen inte är uppdaterad eller för att biljetten i appen är felaktig
eller inte går att använda. Tekniska fel som SL får reda på kommer dock att rättas till.
SL har rätt att när som helst ändra innehållet i tjänsten. Information om sådana ändringar
kommer att finnas på sl.se."

Appen har 2,2 på Google Play i betyg och jag har för mig att det är ännu lägre på Appstore...

Jag upplever att det är oerhört sällan det är något problem med appen. Åker själv väldigt sällan och använder då den för att köpa biljett och har aldrig haft problem. Det är dessutom väldigt sällsynt att systemet inte fungerar för resenärer, det händer ibland att någon kliver på och säger att det inte fungerar samtidigt som det klivit på andra med mobilbiljetter. Kan inte annat än misstänka försök att åka gratis i de fallen. Alternativt kan det möjligen vara fel hos resenärens mobiloperatör. Vid något tillfälle har det varit problem med swish eller att det varit fel på SLs system men då har det gått ut meddelanden till oss förare så vi har vetat om det. Det har dock varit oerhört sällsynt. Där det finns tillgång till biljettautomater eller ombud som säljer enkelbiljetter hänvisar vi dit men finns inget sådant så ska vi låta dem åka. Resenärerna är dock skyldiga att köpa biljett så snart det är möjligt. Är felet årgärdat under tiden de åker så ska de köpa biljetten då.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Rekordmedlem

SL ger faktiskt rätt tydliga uppgifter om att man inte kan blippa och att man bör använda app, se nedan.

Så länge framdörrarna är stängda går det inte att blippa ombord. Köp och aktivera din biljett innan du går på. Enklast gör du det i appen.
Kom ihåg att du alltid måste ha en giltig biljett när du reser med oss.
Enklast med appen
Fram tills vi öppnar framdörrarna igen behöver du aktivera din biljett i förväg när du reser med någon av våra bussar. Du kan alltså inte köpa biljett ombord genom att blippa ditt betalkort eller ditt Access-kort med reskassa. Biljetter som du köper i SL-appen går att aktivera direkt genom att klicka på ”Aktivera biljetten” inne i appen.

Bakgrund

Den 13 januari stängde vi bussarnas framdörrar för påstigning igen. Det är en tillfällig åtgärd för att skydda förarna från smitta och bidrar också till att vi kan fortsätta köra full trafik. Beslutet har förlängts och gäller till den 8 februari. Fram till dess att du kan blippa igen måste du köpa biljett på annat sätt för att inte riskera att behöva betala en tilläggsavgift på 1 500 kronor, utöver priset för en biljett, vid en biljettkontroll.
Är det inte SL:s ansvar att se till att man kan betala för sin resa?

Vi vill självklart inte krångla till det för våra resenärer i onödan. Anledningen till att du måste köpa biljett på annat vis på bussarna nu är att vi behöver skydda våra bussförare. Att kollektivtrafiken kan gå runt och köras i den omfattning den gör just nu, är ett gemensamt ansvar. Kollektivtrafiken drivs till hälften av pengarna som kommer in från biljettköp, så det betyder att SL inte kan köra bussar, tåg, spårvagnar och båtar utan att du som reser betalar.
<https://sl.se/aktuellt/nyheter/sa-har-betalar-du-om-du-ska-resa-med-buss/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

alla resenärer är skyldiga att ha en giltig biljett när de stiger på

Men, varför finns då möjligheten att köpa biljett på bussen? Hur ska jag kunna blippa mitt kort på bussen innan jag kommer in i bussen?
Eller är det bara nu medans framdörrarna är stängda alla är skyldiga att ha en biljett när de kliver på?
Eller räknas det inte som att man stigit på medans man står där fram och försöker betala.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Var blippmaskinen trasig så borde det ju finnas en felanmälan på det och att samtliga på bussen inte kunnat blippa.
Det borde ju hålla som bevisning.

Det kan vara så att mobilnätet för bussen inte hade täckning just då eller att den höll på med något sorts zonbyte.

Men det kan vara bra att kolla med en advokat också för att se om det är värt att gå vidare till tingsrätt med detta.

Permalänk
Skrivet av Yorg:

Talar du om det specifika ärendet eller handlar det om hur ärenden hanteras i domstol generellt?

Handlar det om det första vore det intressant att läsa om de prejudicerande fallen du avser, handlar det om det andra så förstår jag inte riktigt poängen. Vissa ärenden kan absolut vara fulla av undantag och kniviga, andra är pissenkla och avhandlas i domstolar i parti och minut.

Mitt inlägg ska ses som just var det var: ett svar på ett annat inlägg som påstod att saken var enkel. Min erfarenhet av rättssystemet är att saker som tillsynes verkar enkla (där till exempel en regel av något slag överskridits) kan kompliceras av olika faktorer som domstolen måste beakta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Jag upplever att det är oerhört sällan det är något problem med appen. Åker själv väldigt sällan och använder då den för att köpa biljett och har aldrig haft problem. Det är dessutom väldigt sällsynt att systemet inte fungerar för resenärer, det händer ibland att någon kliver på och säger att det inte fungerar samtidigt som det klivit på andra med mobilbiljetter. Kan inte annat än misstänka försök att åka gratis i de fallen. Alternativt kan det möjligen vara fel hos resenärens mobiloperatör. Vid något tillfälle har det varit problem med swish eller att det varit fel på SLs system men då har det gått ut meddelanden till oss förare så vi har vetat om det. Det har dock varit oerhört sällsynt. Där det finns tillgång till biljettautomater eller ombud som säljer enkelbiljetter hänvisar vi dit men finns inget sådant så ska vi låta dem åka. Resenärerna är dock skyldiga att köpa biljett så snart det är möjligt. Är felet årgärdat under tiden de åker så ska de köpa biljetten då.

Här måste jag hålla med dig. Jag jobbar inom SL som kundvärd och validerar biljetter i princip dagligen vardagar och det är väldigt sällan som jag stöter på att SL appen har problem för alla.

Skrivet av issue:

Men, varför finns då möjligheten att köpa biljett på bussen? Hur ska jag kunna blippa mitt kort på bussen innan jag kommer in i bussen?
Eller är det bara nu medans framdörrarna är stängda alla är skyldiga att ha en biljett när de kliver på?
Eller räknas det inte som att man stigit på medans man står där fram och försöker betala.

Blippa med ditt kontokort kan du ju göra när du kliver på och det är inget som chauffören behöver göra något alltså gör du det direkt innanför dörren och på 1 sekund och innan bussen kör iväg. Du behöver annars också ha en biljett innan du går på bussen om du inte betalar med kortet. Står också på informationstavlan i busskuren i stil med att du kan köpa biljett via kontokort med blipp övriga biljetter ska vara aktiva innan du går på bussen. Kommer inte ihåg helt meningen, kan ta en bild på det imorgon om du vill se det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag åker extremt sällan kollektivt, men om det inte fungerar att betala på det sätt jag förväntar mig så hittar jag något annat sätt att betala på. Jag förstår ju att det inte är gratis att åka. Precis som att det inte skulle vara gratis att parkera om en automat inte fungerar.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

@ztenlund: Jag vet inte vad du krigar om. TS hade möjlighet att köpa biljett och gjorde inte det, TS är skyldig att kunna reglerna.

Det finns ingen rätt att betala på något visst vis, du kan inte betala med guldtackor eller kontanter. Enligt ditt resonemang har SL aktivt hindrat resenärer som vill betala med kontanter. Som SL-föraren säger så hindrar de ingen funktionsnedsatt att resa utan det finns tydliga regler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

attans vilken otur!

Jag svettades över samma problem i tisdags, hade ingen mobiltelefon o bara Mastercard, som inte gick att blippa. Åkte in till Gullmarsplan utan missöde o kunde där blippa till mig en biljett.

Tycker det är sjukt snålt av SL att vara så hård när de vet att det är speciella tider just nu

mvh Lazze

Dom går ju back några miljarder under pandemin så dom är nog hungriga..

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Men, varför finns då möjligheten att köpa biljett på bussen? Hur ska jag kunna blippa mitt kort på bussen innan jag kommer in i bussen?
Eller är det bara nu medans framdörrarna är stängda alla är skyldiga att ha en biljett när de kliver på?
Eller räknas det inte som att man stigit på medans man står där fram och försöker betala.

Kan inte annat än tycka det där är hårklyveri. Du har ju biljett på kortet, det enda du gör när du blippar är aktiverar den. Det tar ett par sekunder, till skillnad från att det i värsta fall kan ta flera minuter för somliga att köpa mobilbiljett.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av filbunke:

Att man skall ha giltig biljett innan man kliver på och att man skall blippa kortet på bussen går ju inte riktigt ihop. Ett oblippat kort är ju inte en giltig biljett.

Giltig biljett som i att man har ett saldo på SL-Access kort i blått eller grönt som man sedar "blippar" på läsaren för att bevisa att det är giltigt. Har man enkelbiljett eller liknande så dras det viss summa från kortet när du blippar/påbörjar resan.

Skrivet av issue:

Men, varför finns då möjligheten att köpa biljett på bussen? Hur ska jag kunna blippa mitt kort på bussen innan jag kommer in i bussen?

Det finns stolpar på vissa HPL (Definitivt för tvärbanan)

SL är riktigt korkade här, samtidigt som man förväntar sig att alla ska använda sitt SL-Access stänger de samtidigt framdörrarna så ingen kan blippa kortet på bussen, snacka om att sätta sina kunder i skiten även kontrollanterna

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det finns stolpar på vissa HPL (Definitivt för tvärbanan)

Det gäller för nästan alla spårvagnar, alltså Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som inte fattar vad ” kunde inte blippa kortet” innebär?

(Nej jag åker aldrig kollektiv.)

Är det att man inte kunnat läsa av så att en debitering sker? Eller är det att man inte kunnat läsa av ett förbetalt månads/periodskort för att registrera resa?

Kunde inte se någon förklaring av detta i tråden och det är ju troligtvis rätt stor skillnad i det huruvida resenären får rätten på sin sida.

Men kanske inte hade fått problem med kontrollanter om det bara var en registrering som saknades?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Jag tycker det är rätt spännande att folk gapar till höger och vänster om detta hypotetiska "om jag inte har med mig mobilen".
Vafalls? 2022 på Sweclockers? Har inte folk smartphones?

Jag ser helt enkelt inte problemet, köp en biljett och åk, hålla på med fysiska kort och shit...
SL/Västtrafik tillhandahåller en tjänst, en tjänst som man kan välja att ta del av eller skita i. De erbjuder olika betalsätt, använd ett som fungerar. Profit?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av naaw:

Är det bara jag som inte fattar vad ” kunde inte blippa kortet” innebär?

(Nej jag åker aldrig kollektiv.)

Är det att man inte kunnat läsa av så att en debitering sker? Eller är det att man inte kunnat läsa av ett förbetalt månads/periodskort för att registrera resa?

Kunde inte se någon förklaring av detta i tråden och det är ju troligtvis rätt stor skillnad i det huruvida resenären får rätten på sin sida.

Men kanske inte hade fått problem med kontrollanter om det bara var en registrering som saknades?

Innan du påbörjar din SL-resa och reser med Accesskort som har reskassa (blått eller grönt) så måste du registrera resan, antingen i en spärr för inpassering (Tunnelbana / Pendeltåg/ Stolpe vid tvärbana) eller som i TS exempel, vid påstigning på bussen.

Problemet är att SL sedan i början av januari återgått till att stänga framdörrarna på bussarna vilket hindrar möjligheten att registrera / blippa din resa.

Du som resenär är dock skyldig att ha giltig biljett och i dessa fall är man hänvisad till mobilbiljett i appen vilket börjar gälla direkt vid köp. Detta hade inte TS gjort utan klev på bussen med reskassa utan att registrera påbörjad resa och det = icke giltig biljett.

Detta gäller ej periodkort / månadskort som är aktiva och registrerade i X period vid första resan / "blippet."

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Innan du påbörjar din SL-resa och reser med Accesskort som har reskassa (blått eller grönt) så måste du registrera resan, antingen i en spärr för inpassering (Tunnelbana / Pendeltåg/ Stolpe vid tvärbana) eller som i TS exempel, vid påstigning på bussen.

Problemet är att SL sedan i början av januari återgått till att stänga framdörrarna på bussarna vilket hindrar möjligheten att registrera / blippa din resa.

Du som resenär är dock skyldig att ha giltig biljett och i dessa fall är man hänvisad till mobilbiljett i appen vilket börjar gälla direkt vid köp. Detta hade inte TS gjort utan klev på bussen med reskassa utan att registrera påbörjad resa och det = icke giltig biljett.

Detta gäller ej periodkort / månadskort som är aktiva och registrerade i X period vid första resan / "blippet."

Ah, ja då är allt annat än att betala straffavgiften bara dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Det gäller för nästan alla spårvagnar, alltså Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan, Saltsjöbanan och Roslagsbanan.

Ja, men det är ett uttalat upplägg för den spårtrafik som saknar visering ombord, vilken successivt tagits bort. När det gjorts har man satt upp valideringsstolpar istället. Det är dock tämligen orealistiskt att sätta upp stolpar vid alla busshållplatser, där en del bara är en stålstolpe med skylt. En mindre väg jag brukar köra ibland uppått Norrtälje till har nog tre generationer gamla skyltar på stolparna vid hållplatserna och inte ens zonmärkningen är överklistrad...

Lidingöbanan och Spårväg City har dock mig veterligen visering ombord fortfarande, medan Tvärbanan och Nockebybanan saknar konduktörer. Saltsjöbanan och Roslagsbanan har än så länge konduktörer, som dock inte utför visering, men de ingår än så länge i bl a avgångsproceduren. De två sistnämnda är säkerhetsmässigt klassade som järnväg, medan de andra är spårväg. Förr var även Lidingöbanan järnväg, även fast persontrafiken alltid har körts med spårvagnar, men banan hade ursprungligen godstrafik till industrier på Lidingö och hade en spårförbindelse till det nationella järnvägsnätet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av naaw:

Är det bara jag som inte fattar vad ” kunde inte blippa kortet” innebär?

(Nej jag åker aldrig kollektiv.)

Är det att man inte kunnat läsa av så att en debitering sker? Eller är det att man inte kunnat läsa av ett förbetalt månads/periodskort för att registrera resa?

Kunde inte se någon förklaring av detta i tråden och det är ju troligtvis rätt stor skillnad i det huruvida resenären får rätten på sin sida.

Men kanske inte hade fått problem med kontrollanter om det bara var en registrering som saknades?

Om man inte har en aktiverad biljett måste man blippa i samband med att man stiger på färdmedlet, likt när du betalar i kassan i en butik, har du en aktiverad biljett är den aktiv och giltig även om du inte blippat den tills dess tidsgräns löper ut så kommer det kontrollanter så är det ok eftersom du har en giltig biljett även om du inte blippat i det sista färdmedlet du stigit på, du kan ju tex ha ett månadskort eller en biljett som gäller i 75 minuter och då kan du byta färdmedel flera gånger under giltighetstiden utan att åka dit om du inte blippar vid bytena.

SL upplyser också ganska tydligt om att det är speciella förutsättningar just nu pga pandemin.

Så här betalar du om du ska resa med buss
Så länge framdörrarna är stängda går det inte att blippa ombord. Köp och aktivera din biljett innan du går på. Enklast gör du det i appen.
Fram tills vi öppnar framdörrarna igen behöver du aktivera din biljett i förväg när du reser med någon av våra bussar. Du kan alltså inte köpa biljett ombord genom att blippa ditt betalkort eller ditt Access-kort med reskassa.

https://sl.se/aktuellt/nyheter/sa-har-betalar-du-om-du-ska-re...

Liknade begränsningar gäller även här hos Västtrafik och jag antar att det är snarlikt över hela landet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

SL:s kortterminaler torde ha fungerat utmärkt. Däremot har SL aktivt hindrat resenärerna från att använda dem.

Synd att det inte finns några alternativa sätt att göra rätt för sig.

... nä vänta nu lite!

@tBiorrith analogi var bra: Självscanningen funkar inte, men Coop ger dig två andra möjligheter att betala för colan. Du pallar dock inte så du drar med colan utan att betala.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Vila i frid

För att klargöra lite angående trådens ämne (och titel), det är inte böter utan det är en tilläggsavgift.

Permalänk
Rekordmedlem

Västtrafik ger dessa upplysningar

Just nu är framdörrarna på många av våra bussar stängda. Vi rekommenderar att du köper biljett i vår app Västtrafik To Go. Du kan även köpa biljett hos våra Västtrafikbutiker och ombud.
Om du vill köpa en periodbiljett eller kontoladdning hänvisar vi dig till appen Västtrafik To Go eller våra Västtrafikbutiker och ombud.

https://www.vasttrafik.se/biljetter/mer-om-biljetter/kopa-bil...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Bara att betala. Kostnaden riskerar att bli betydligt större om du drar det vidare.

Skrivet av RRWH:

Du kan ju I rätten hävda att SL inte gjort vad andra kollektivtrafik bolag gjort och flyttat blipläsaren, och genom det brutit mot sin del av avtalet mot kund.
Givet att du tar det så långt.
Skånetrafiken flyttade kortläsarna för ca 10 dagar sedan inom en vecka efter att främre dörren stängts igen.

Samma med trafiken i Umeå. De har en "blipp" vid mittersta dörren på varje buss.

Skrivet av CymbalCrasher:

Jag har reskassa. Om de kräver att man använder SMS-biljett får de skriva det.

Vet inte hur det är med SLs bussar men lokaltrafiken i Umeå och Piteå (där föräldrarna bor) så står det både på hemsidan och deras app att man måste köpa biljett via deras app enbart pga. COVID-restriktioner.

Skrivet av pine-orange:

Så den enda platsen där man kan blippa sitt kort är framme vid föraren?

De borde ha en "blipp" vid mittersta dörren.

Skrivet av eFoppa:

Behöver inte nödvändigtvis vara ett dåligt tips. Har en polare som gjorde just detta mot SL och slapp betala. Så länge en skuld inte är fastställd av kronofogden så riskerar du inte betalningsanmärkning. Kronofogden fastställer inte fordringar som bestrids utan domslut.

Fortfarande ett riktigt dåligt tips. Bara för att "din polare" kommit undan så betyder det inte att andra kommer göra det. Sjukt onödigt att riskera att kronofogden får ett ärende för något så trivialt som detta.

Skrivet av Alphahanne:

Fast det är lite äpplen och päron här. Väldigt många med funktionsersättning åker alltid gratis. Rullstolsburna, människor med rullator, de som är tvingade att kliva på i mitten av fysiska skäl helt enkelt. Sedan har väldigt många med andra typer av funktionsnedsättningar färdtjänstkort som de kan åka med. Kan de inte blippa har de ändå en giltig biljett i kortet. För den del av de funktionsnedsatta som kan leva ett ganska normalt liv gäller samma regler som för alla utan funktionshinder då de faktiskt kan hantera det. Ett ickeproblem alltså.

För övrigt håller jag med om att det är idiotiskt att man inte sätter in biljettläsare vid bakdörrarna. Vi förare såväl som trafikföretagen har krävt det men SLs ledning vägrar i sten och använder påhittade argument för att inte göra det. Istället går SL back med ett par miljarder. Betalningsviljan finns hos väldigt många så kostnaden för att installera maskinerna hade de garanterat fått tillbaka, oavsett vad Kristoffer Tamsons säger. De undersökningar han säger de bygger detta beslut på är oerhört bristfälliga.

Detta är något gammalt som företag har väldigt svårt att ta i tur med. Alltså fokus på att ha så små utgifter som möjligt.. istället för att maximera inkomsten.. oberoende om det är ekonomiskt försvarbart i längden. Jobbade som ung inom restaurang och maskiner kunde gå sönder en gång i veckan men ledningen försökte ändå laga dessa istället för att köpa en ny och slippa laga den stup i kvarten. För maskinens kostnad var typ 10 ggr högre än vad det kostade att laga den. Att den slutgiltiga kostnaden över ett år var högre samt bortfall i inkomst sket de fullständigt i.. för det såg bättre ut på pappret att man betalade 10 avgifter än 1..

Skrivet av DavidtheDoom:

Jag tycker det är rätt spännande att folk gapar till höger och vänster om detta hypotetiska "om jag inte har med mig mobilen".
Vafalls? 2022 på Sweclockers? Har inte folk smartphones?

Jag ser helt enkelt inte problemet, köp en biljett och åk, hålla på med fysiska kort och shit...
SL/Västtrafik tillhandahåller en tjänst, en tjänst som man kan välja att ta del av eller skita i. De erbjuder olika betalsätt, använd ett som fungerar. Profit?

Framförallt i ett samhälle där du förväntas vara kontaktbar 24 timmar om dygnet. Idag har ju tom. Agda 85 en smartphone.. för tusan.. min teknofobiska mor som svor att hon aldrig skulle skaffa sig en Smartphone sitter idag på en Huawei P30.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |