LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av MEGAPIXEL:

Jaha, jag som trodde utvecklingen hade gått längre fram än när jag köpte min "smarta" pioneer plasma, så ska man ha riktigt smart TV behöver man fortfarande en extern box då.

Du kan nog aldrig räkna med att en TV har alla appar. Inte ens min externa enhet Shield (Android TV) har alla appar. AppleTV är väl den som kommer närmast att ha allt gissar jag.

Permalänk
Medlem

Väggfäste c1 48

Vilket väggfäste rekommenderas till c1 48"? Gärna att det är ganska slimmat.

Permalänk
Keeper of Traditions

När kommer tråden för LG OLED 2022?

Har jag väntat så här länge på att köpa TV kan man lika gärna vänta på nästa generation, tänker jag

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DrDimman:

Vilket väggfäste rekommenderas till c1 48"? Gärna att det är ganska slimmat.

Kolla Vogel Thin OLED-fästen.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

När kommer tråden för LG OLED 2022?

Har jag väntat så här länge på att köpa TV kan man lika gärna vänta på nästa generation, tänker jag

Skapade precis en:

Permalänk
Medlem
Skrivet av MEGAPIXEL:

Tack, ja pappret var ingen höjdare, stjälpte mer än hjälpte 😁

Jaha, jag som trodde utvecklingen hade gått längre fram än när jag köpte min "smarta" pioneer plasma, så ska man ha riktigt smart TV behöver man fortfarande en extern box då. Såg att man kan styra nvidia shield med LG fjärren någon som testat?

Vill helst slippa köpa en multifjärr till.

Och det är ingen snack att TV4 ska komma tillbaka till LG heller, står ju inget när man söker.

Jag kör Shield med LG fjärr Fungerar kanon!

Permalänk

Någon mer som har extrem banding på sin C1 modell?
Så här illa ser min LG C1 55" ut efter ca 7 månader. Märk att även horisontel "banding/inbränning" tillkommit. Ser ut som ett rutnät numera.
Ser riktigt illa ut i mörkare scener i nedsläckt rum. Kört 3 st pixel refresh utan större resultat.
Funderar på att kontaka LG för utbyte av panel.

Bild på panel i denna länk

https://imgur.com/a/Qv0brs4

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av medbor:

Skapade precis en:

Perfekt!

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Någon mer som ha extrem banding på sin C1 modell?
Så här illa ser min LG C1 55" ut efter ca 7 månader. Märk att även horisontel "banding/inbränning" tillkommit. Ser ut som ett rutnät numera.
Ser riktigt illa ut i mörkare scener i nedsläckt rum. Kört 3 st pixel refresh utan större resultat.
Funderar på att kontaka LG för utbyte av panel.

Bild på panel i denna länk

https://imgur.com/a/Qv0brs4

Är det 5% gråskala? Jösses, kontakta LG omgående.

Permalänk
Medlem

För er som inte vet om det kan man förlänga garantin med 3 år (2+3=5 års garanti) för cirka 800 kr beroende på ens inköpspris på tvn 🙂

https://www.service-lg.com/LG/Welcome

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

För er som inte vet om det kan man förlänga garantin med 3 år (2+3=5 års garanti) för cirka 800 kr beroende på ens inköpspris på tvn 🙂

https://www.service-lg.com/LG/Welcome

Ja och det täcker inbränningar så jag tänkte göra det. Frågan är om man skall göra det direkt eller vänta till två år börjar ta slut? De kan ju i och för sig ha tagit bort tjänsten då så kanske lika bra att köra direkt.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS Prime 9070 XT 16GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Är det 5% gråskala? Jösses, kontakta LG omgående.

Japp, någonstans där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Ja och det täcker inbränningar så jag tänkte göra det. Frågan är om man skall göra det direkt eller vänta till två år börjar ta slut? De kan ju i och för sig ha tagit bort tjänsten då så kanske lika bra att köra direkt.

Finns väl ingen anledning att vänta om du tänkt skaffa det och har räknat med att ha TVn i 5 år tänker jag, skulle din TV gå sönder/något behövas bytas ut inom 2 år så förlängs ju inte garantin bara för att dom har bytt ut det som var trasigt/gett dig en ny TV tror jag.

Permalänk
Medlem

Tycker det står otydligt vad deras extratjänster täcker. Det skiljer ändå 1-3k i pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Måste tecknas inom 14 dagar från köptillfället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öltorp:

Måste tecknas inom 14 dagar från köptillfället?

Gäller endast för avbetalning och inte direktbetalning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Tar du den direkt kan du ta det på månadsbetalning (dras per kvartal) som du kan avbryta när du vill om du skulle få för dig att byta TV eller liknande.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk

Har snart haft min OLED65C1 i en vecka. Har jag fått något dåligt exemplar eller vad är det frågan om..

De mörka delarna i filmerna är verkligen mörka. T.ex. om någon är mörkt klädd så blir det nästan som att det ser ut som att en svart klump går omkring. Likadant med svart hår. Ser ut som en kolsvart mössa utan konturer.

Och färgerna är extremt starka.

Jag har försökt följa rekommenderade inställningar via diverse youtubevideos men får det verkligen inte att se bra ut. TVspel såg extremt bra ut, men just filmer blir jobbigt för ögonen. Har jämfört med både min datorskärm och gamla tv, där ser man om någon gömmer sig i skuggan, men inte på min nya tv, då är det bara en svart klump. Men de ljusa bitarna är verkligen ljusa. Så att höja någon ljusstyrka går inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffeskonditori:

Har snart haft min OLED65C1 i en vecka. Har jag fått något dåligt exemplar eller vad är det frågan om..

De mörka delarna i filmerna är verkligen mörka. T.ex. om någon är mörkt klädd så blir det nästan som att det ser ut som att en svart klump går omkring. Likadant med svart hår. Ser ut som en kolsvart mössa utan konturer.

Jag har försökt följa rekommenderade inställningar via diverse youtubevideos men får det verkligen inte att se bra ut. TVspel såg extremt bra ut, men just filmer blir jobbigt för ögonen. Har jämfört med både min datorskärm och gamla tv, där ser man om någon gömmer sig i skuggan, men inte på min nya tv, då är det bara en svart klump. Men de ljusa bitarna är verkligen ljusa. Så att höja någon ljusstyrka går inte.

Låter som black crush?
Testat ställa in black levels till auto om det står på low?

Permalänk
Skrivet av Danieleet:

Låter som black crush?
Testat ställa in black levels till auto om det står på low?

Jag hittar inte något "black levels" i inställningar?

Permalänk
Bildexpert 📺

Japp – så LG:s OLED fungerat i många år. De ankrar inte svart på rätt nivå utan det måste ställas med testmönster. Nivån ändras med tiden på just LG:s modeller efter en Pixel refresh har genomförts. Generellt landar "Skärmljusstyrka" någonstans mellan 55–62 på de modeller jag har justerat. Detta är ofta lägre efter en Pixel Refresh.

På detta då att "Black Level"-reglaget matchar signalnivåerna du kör från källan. Kör du 0-255-nivåer från en dator och den står på "begränsad" får du detta problem ovanpå det jag beskriver ovan.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Japp – så LG:s OLED fungerat i många år. De ankrar inte svart på rätt nivå utan det måste ställas med testmönster. Nivån ändras med tiden på just LG:s modeller efter en Pixel refresh har genomförts. Generellt landar "Skärmljusstyrka" någonstans mellan 55–62 på de modeller jag har justerat. Detta är ofta lägre efter en Pixel Refresh.

På detta då att "Black Level"-reglaget matchar signalnivåerna du kör från källan. Kör du 0-255-nivåer från en dator och den står på "begränsad" får du detta problem ovanpå det jag beskriver ovan.

Okej, verkar blir bättre med ökad skärmljusstyrka. Dock blir t.ex. animerade filmer väldigt ljusa.

Jag använder de inbyggda apparna i TVn, så ingen källa inkopplad.

Permalänk
Medlem

Jag har exakt samma problem med min A1, dessutom är den svarta bilden rätt så suddig/blurrig… känns väldigt märkligt. Hur bifogar jag bilder? Så jag kan visa!

Permalänk

Känns lite olustigt att såpass dyra (25000kr) tvapparater inte ska visa korrekt bild. Med ökad skärmljusstyrka blir det bättre men det svarta blir gråaktigt.

Permalänk
Medlem

En oled ska väl ”köras in” i minst 100 timmar? Därefter får man börja finjustera

Permalänk
Bildexpert 📺

Känns lite olustigt att såpass dyra (25000kr) tvapparater inte ska visa korrekt bild. Med ökad skärmljusstyrka blir det bättre men det svarta blir gråaktigt.

Ifall du får grått istället för svart så har du ställt reglaget för högt. Ställer du nivån rätt och bilden i filmen ändå är grå? Då är det bilden i filmen som är grå. Eller en källa som är felaktig.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du får grått istället för svart så har du ställt reglaget för högt. Ställer du nivån rätt och bilden i filmen ändå är grå? Då är det bilden i filmen som är grå. Eller en källa som är felaktig.

Okej tack. Pixelljusstyrka och kontrast stannar på 100?

Permalänk
Bildexpert 📺

De ska stanna på den rätta nivån för det du vill uppnå

100 – 100 på de reglagen fungerar för exempelvis HDR-material om du kör en HDR-inställning och vill ha max ljus. Men ofta mindre så för SDR där kontrast 100 kommer att klippa nivåer mot vitt, dvs samma problem som du upplevde mot svart

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

De ska stanna på den rätta nivån för det du vill uppnå

100 – 100 på de reglagen fungerar för exempelvis HDR-material om du kör en HDR-inställning och vill ha max ljus. Men ofta mindre så för SDR där kontrast 100 kommer att klippa nivåer mot vitt, dvs samma problem som du upplevde mot svart

Då är jag med. Tackar.

Permalänk
Medlem

Håll kontrast på 85 för SDR material och 100 för HDR.

OLED Pixel ljusstyrka efter behov (runt 35 brukar vara lämpligt i ett mörkt rum, 60+ i ett ljust rum).

Du kan kontrollera svartnivån för SDR med: https://www.avsforum.com/threads/avs-hd-709-blu-ray-mp4-calib...
Säkerställ att du kan se videonivå 17 (16 är helt svart). Tänk på att minimera ljus i rummet, det kan vara svårt att se annars.

För att kontrollera HDR10 så rekommenderar jag: https://www.avsforum.com/threads/hdr10-test-patterns-set.2943...
Du bör kunna se nivå 65-66 (kan vara riktigt svårt för HDR10).

Kör videofilerna i TVns inbyggda mediaspelare till att börja med.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H