Komplett förvärvar Netonnet för 3,7 miljarder kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Trevligt, kundservicen på Netonnet har varit så usel att jag undvikit att handla där och hellre lagt en hundring mer nån annanstans, får hoppas att dom lyckas tvätta bort SIBA-servicen som verkar sitta starkt i väggarna.

Jag håller fullständigt med dig. Det var under en period det var helt omöjligt under ett halvårs tid att nå en person på kundtjänst på Netonnet, chatta gick inte, maila gick inte, telefoner gick aldrig fram, kunde stå och ringa vilken tid som dygnet som helst och kom aldrig fram, det var flera jag såg som aldrig kom i kontakt med kundtjänst.

Det lustiga är att åkte man in till Netonet så var det ju aldrig något problem att fixa något, så hur f*n kan ett så stort bolag med 20-tal butiker i Sverige totalignorera att ha en fungerande kundtjänst utöver fysiskt? Är det ens lagligt att ha så onåbar kundtjänst nä man är en så pass stor aktör?

Permalänk
Medlem

Knappast någon fördel för konsumenterna. Nu är det bara att hoppas på att Inet fortsätter vara så bra de är idag så jag alltid kan handla där.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunderil:

Alltid gillat både Komplett och NetOnNet. Alltid fått bra support vid diverse serviceärenden.

Samma här. De har skött sig mer än perfekt; i mina ärenden!
Klart bästa butikerna med råge, som jag handlat ifrån genom åren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Samma här. De har skött sig mer än perfekt; i mina ärenden!
Klart bästa butikerna med råge, som jag handlat ifrån genom åren!

Som mitt svar jag skrev ovan, jag har alltid varit nöjd med bemötandet i butik, men ibland har man ju inte möjlighet att dra dit eller vill bara lösa det på telefon, har ni haft bra möjlighet till hjälp via telefon de senaste två åren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Var det vid Getängsvägen eller hade de ett annat ställe innan detta?

Jag har också handlat vid Getängsvägen någonstans runt millenieskiftet. Inte hört talas om något tidigare ställe. Köpte en Sony walkman FM-radio med RDS. Funkade ganska dåligt som radio.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

OT, men den "tuffa gamer-tjejen" är en 29-årig skådespelerska.

En 29-årig tjej kan inte vara gamer menar du?

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

Som mitt svar jag skrev ovan, jag har alltid varit nöjd med bemötandet i butik, men ibland har man ju inte möjlighet att dra dit eller vill bara lösa det på telefon, har ni haft bra möjlighet till hjälp via telefon de senaste två åren?

Bara handlat online via dem och alltid fått den bästa tänkbara servicen både via chatt/mail och telefon ifrån dem!
Som sagt är jag supernöjd och saknar inget!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Alphahanne:

En 29-årig tjej kan inte vara gamer menar du?

Tror mer att vederbörande ville poängtera att det inte är som om det är en NoN-anställd som får vara front and centre för att de är en gamer.
Snarare "bara" en skådespelare som anställts för att vara frontfigur i en serie reklamfilmer.
Så tolkade jag det iaf. Ålder och kön hade alltså inte med saken att göra.

Tänker dock vi kan fimpa det här sidospåret. En karaktär i en reklamfilm är ju inte direkt fokus här.

Mer on topic:
Jag tycker det är intressant att:
Netonnet köps för 3,7 miljarder och omsätter 6,8 miljarder.
Webhallen köptes för 140 miljoner och omsatte cirka 1 miljard.
Inwarehouse köptes för 170 miljoner och omsatte 740 miljoner.
Alla tre bolag gjorde modest vinst vid uppköpstillfället.

Kan inte påstå att jag har särskilt bra förståelse för värderingar av dessa slag, men intressant att det är så sjukt stor spridning på värdering i relation till omsättning.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kare:

Netonplett

Hall-on-Plett

🍇🥞
(vindruvor ser typ ut som hallon)

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Kommer inte vara någon skillnad bara för att de byter ägare. Sist köpte waldirkoncernen (Siba) upp netonnet och det hände ingenting...

Började inte alla fakturor gå via Resurs Bank då istället? Det är där pengarna finns att hämta! Speciellt nu då det visat sig att Resurs Bank slarvat med kreditupplysningen. Bättre affär att sälja till de som inte kan betala.

Elektroniken är bara ett sätt att få Svenssons fast på kreditkroken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Kan inte påstå att jag har särskilt bra förståelse för värderingar av dessa slag, men intressant att det är så sjukt stor spridning på värdering i relation till omsättning.

Troligen handlar det om värdering av lokaler, anställda, företagskunder och sådant. Om varje företag hade tillåtits växa 100% organiskt och utan begränsningar finns det egentligen väldigt litet utrymme för uppköp av detta slaget, du hade kunnat lägga 3,7 miljarder på marknadsföring och förbättringar i din egen verksamhet och fått 200% tillbaka troligen. Men när man gör ett sådant här köp brukar det vara för att komma över tillgångar som företaget sitter på, om det nu är kundregister, lokaler, stora kontrakt, fysiska tillgångar eller annat.

I andra fall kan man säga att "vi växer 15% per år" och "vår konkurrent växer 10% per år", i ett långt tidsperspektiv kommer vi vinna den här fighten. Men sedan kan man räkna på det och se att man kommer tjäna mer pengar på att helt enkelt köpa konkurrenten här och nu.

Det som är lite farligt är dock att stora företag brukar vara dåliga på att fånga små trender och hänga med i svängarna, så att köpa upp för många företag och absorbera dom i det egna företaget kan vara farligt. Ofta kan det vara bättre med flera mindra aktörer i samma koncern av denna anledning, det kan också bli mindre stridigheter mellan olika existerande företagskulturer. Så tycker nog att komplett därmed gör rätt här, netonnet behåller sitt eget varumärke men blir en del av Komplett Group. Troligen ett smart drag. Hur det blir för oss kunder låter jag vara osagt.

Men om man är smart och medveten kund kan det vara smart att gynna mindre aktörer när man kan, ungefär som AMD vs Intel. Ingen av oss kunder tjänar på att det går mot ett monopol i slutändan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Min erfarenhet av Komplett är inte bra. När jag köpte en dator i paket 2019 och ena minnet var trasigt kunde jag inte via hemsidan felanmäla bara minnet utan fick du skicka in hela paketet när jag redan byggt datorn. Och bara ville få igång den. När jag mejlade dem och beskrev problemet svarade de bara att jag ska använda funktionen på hemsidan fast jag skrev att jag inte vill skicka in alla saker bara för RAM inte fungerade. Till slut köpte jag nya minnen på Webhallen.

Jag har samma dåliga smak i munnen. Handlar nästan uteslutande på Inet nuförtiden. Skickar snabbt, sjukt bra service när jag behövt RMA och lämna tillbaka.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardy:

Jag har försökt ge lite tips till större utbud i till Netonnet i Västerås utan någon större skillnad 😔.

tyckte det var bättre i början när dom öppnade men sen har det gått neråt kanske inte bara Västerås
som det är så. hur har det varit för er andra runtom i swedala.

Permalänk
Medlem

Härligt med ytterligare steg mot Mega-Corporations, de kommer inom sinom tid ersätta nationer där folk är företagsägda istället för medborgare.

Var det inte på tapeten att Arizona (eller någon liknande stat) föreslog att erbjuda företag som köpte upp en viss mängd mark, hade x antal miljarder och byggde en "stad" kunde erbjudas samma "makt" som en county? Dvs egna lagar och polisiär myndighet

Amazon väntar bara och köper sedan upp allt när det finns färdigpacketerat men låter dem behålla namnen så man kan fortsätta hävda att det finns mycket konkurrens på marknaden ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Jag upplever dock webhallen som sämre sedan efter uppköpet.
Bland annat så känns prissättningen mer stel, sällan några pang erbjudanden längre typ.

Men det kan också vara inbillning, känns bara som att verksamheten är mer kontrollerad på ett tråkigt sätt.

Netonnet har väl inte heller några erbjudanden frånsett fyndhörnan. Deras grej har ju alltid varit ett allt alltid är lagerpris och redan så lågt det kan bli typ. I alla fall så jag uppfattat deras kampanjer och läkande.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"We are Komplett. Open your stores and surrender your stocks.
We will add your geographical and technological distinctiveness to our own.
Your corporate culture will adapt to service us. Resistance is futile"

Visa signatur

Teknik är en drog..
Förövrigt anser jag att Carthago borde ödeläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

Blir inte aktören större vid ett uppköp?

Färre skulle det ju såklart stå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Etherhawk:

"We are Komplett. Open your stores and surrender your stocks.
We will add your geographical and technological distinctiveness to our own.
Your corporate culture will adapt to service us. Resistance is futile"

Locutus of Komplett

Permalänk
Medlem

Man kommer inte märka någon skillnad som konsument.

I och med att Komplett börsnoterades förra året så har ju dom ett åtagande att få bolaget att växa - detta är en del i det. Det finns bara vinnare i den här affären anser jag.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Jag som alltid gillat Netonnet men ogillar komplett. Hmm..

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Medlem
Skrivet av BadNewsBrod:

Jag som alltid gillat Netonnet men ogillar komplett. Hmm..

Innan så ratade folk elgiganten som ingick i samma koncern som webhallen - (norska elkjøp) - och webhallen var det ju inget fel på bara för det, ellerhur? De ägdes i sin tur av brittiska Dixon. Bolag styrs inte från ägare utan från styrelse.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk

Tycker Webhallens priser har gått upp sedan Komplett köpte de. Upplevde ofta att de var mycket billigare än Komplett. Nu är det ingen skillnad.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Tror mer att vederbörande ville poängtera att det inte är som om det är en NoN-anställd som får vara front and centre för att de är en gamer.
Snarare "bara" en skådespelare som anställts för att vara frontfigur i en serie reklamfilmer.
Så tolkade jag det iaf. Ålder och kön hade alltså inte med saken att göra.

Tänker dock vi kan fimpa det här sidospåret. En karaktär i en reklamfilm är ju inte direkt fokus här.

Mer on topic:
Jag tycker det är intressant att:
Netonnet köps för 3,7 miljarder och omsätter 6,8 miljarder.
Webhallen köptes för 140 miljoner och omsatte cirka 1 miljard.
Inwarehouse köptes för 170 miljoner och omsatte 740 miljoner.
Alla tre bolag gjorde modest vinst vid uppköpstillfället.

Kan inte påstå att jag har särskilt bra förståelse för värderingar av dessa slag, men intressant att det är så sjukt stor spridning på värdering i relation till omsättning.

De kan ju omsätta vad de vill! Det är vinsten som räknas!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Komplett är skunk, Netonnet med förvisso.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Två bra butiker. Så man slipper vara orolig att det ena varumärket ska förstöra det andra.

Det är märkligt att just du tycker att det här är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tycker det är intressant att:
Netonnet köps för 3,7 miljarder och omsätter 6,8 miljarder.
Webhallen köptes för 140 miljoner och omsatte cirka 1 miljard.
Inwarehouse köptes för 170 miljoner och omsatte 740 miljoner.
Alla tre bolag gjorde modest vinst vid uppköpstillfället.

Kan inte påstå att jag har särskilt bra förståelse för värderingar av dessa slag, men intressant att det är så sjukt stor spridning på värdering i relation till omsättning.

Känns verkligen som att dom fick Webhallen till ett underpris, framförallt då det är ett ganska starkt varumärke i mina ögon.
Framförallt jämfört med Inwarehouse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

OT, men den "tuffa gamer-tjejen" är en 29-årig skådespelerska.

Så det är inte en riktig tuff gamer-tjej? Nu blev jag förvånad.

Frågor på det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Det är märkligt att just du tycker att det här är bra.

Var skriver jag att jag tycker att det är bra? Jag sa bara att det handlar om två bra butiker, så man behöver inte oroa sig för att ett dåligt varumärke skall förstöra ett bra varumärke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Datanisse:

De kan ju omsätta vad de vill! Det är vinsten som räknas!

Jo men även den var ganska snarlik ändå!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Var det vid Getängsvägen eller hade de ett annat ställe innan detta?

Stämmer bra det!

Visa signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | RetroPie | One+ CE | Amiga 500 |