CGI och Datorspelsgrafik åldras alltid otroligt illa och snabbt, vad beror det på

Permalänk

CGI och Datorspelsgrafik åldras alltid otroligt illa och snabbt, vad beror det på

CGI i film och grafik i datorspel måste vara dom två saker som åldras sämst och snabbast av alla ting.
Men vad beror det egentligen på? Datorspelet som man satt och gapade över och frågade icke spelintresserade (visst ser det verkligt ut). Och Gollum ser inte alls längre äkta och felfri ut.
Men varför ser man dessa saker först när det gått en tid.
Kan ny het CGI lura dina sinnen enklare vid en första titt? Men efter något år eller två går det inte hem längre?
Vad har ni för teorier?
Många kommer säkert svara att man jämför äldre CGI mot det som är aktuellt idag. Men du borde väl lika enkelt se det redan då, då verkligheten alltid är din referens...

Permalänk
Moderator
Moderator

Man talar ju gärna om suspension of disbelief i sådana sammanhang, alltså att vi av en eller annan anledning väljer att bortse från sådant som förtar från intrycket för att kunna hänge oss åt helt upplevelsen.
Oberoende av vad det är som driver intresset för upplevelsen (såsom nostalgi, eskapism, grupptillhörighet, äventyrslusta etc.) så är det väl rätt rimligt att detta intresse avtar med tiden. Kikar man på samma film en andra gång är det inte lika nytt och spännande som först gången, än värre tredje gången och så vidare varpå man börjar fästa mer fokus vid sådant man tidigare hade överseende med.

Sedan vet jag inte hur vanligt det är att faktiskt reagera på ett nytt spel eller en ny film med "Åååh vad verkligt det ser ut!" men jag kan förstå att guldglansen kan falna än snabbare om man har satt det som måttstock. Personligen har jag inga större problem med äldre spel eller film då jag snarare placerar in estetiken och de tekniska möjligheterna i den aktuella tidsperioden. Baksidan då är givetvis att jag sällan blir särskilt hänryckt av det "nya och senaste"

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Minnst när HL2 kom och man såg intro-scenen med G-Man och min kompis bröt ut "DOM SER UT SÅDÄR ÄVEN I SPELET!!" hahaha, ja visst är det intressant hur man ändrar sin standard.

Saker som inte innehåller komplicerade saker som ansikten osv har ju sedan länge hållt en bra standard dock, kolla bara på denna scenen från typ 23 år sedan, 100% realism!
https://www.youtube.com/watch?v=65I1AMRFdGo&t

Permalänk
Rekordmedlem

Det är bara Cup final till C64 som gjort ett intryck för det var först med grafik som efterliknade verkligheten, men alla spel som ska efterlikna verkligheten har så låg "verklighetskvalitet" att de set lustiga ut, däremot de som inte försöker utan har en väldesignad hittepåvärld brukar stå sig bra över tid.
Det är många år bort innan grafiken börjar bli så verklig att den ser verklig ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är intressant med grafik och det psykologiska bakom. Vill man tro på det så gör hjärnan det. Grejen är att gränserna hela tiden flyttas fram och hjärnan får hela tiden nya standarder att vänja sig vid varpå de gamla inte lurar oss lika lätt längre. Gollum, Crysis, det finns många milstolpar men alla åldras de förr eller senare.

Visa signatur

MSI Z370 PRO // Intel i5 8600K // GTX 3070 // 16 GB DDR4

Permalänk
Medlem

För att där och då har du inget bättre att jämföra med och därmed blir du imponerad.

När tiden går och tekniken blir mer mogen/avancerad/verklighetstrogen flyttas ribban för vad du tycker är imponerande.

Du blir med andra ord mer och mer avtrubbad för vad du blir imponerad av.

Enkel psykologi.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Upplever att det på senare år ligger mycket i ansiktsanimationerna då dessa gått och blivit mycket bättre. Det är dessa som sticker ut mest. Detaljrikedomen i texturerna har det inte hänt lika mycket med utöver mer vram.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem

Trenden mot verklighetstrogna spel peakade ändå på xbox 360 tiden då det känns dom om många spel satsade på det och gjorde stora framsteg. Den sista pusselbiten är väl att lägga in exponentiellt mycket mer resurser för att göra spel som RDR2 men går du från linjära storys mot mer öppenhet kommer istället komplexiteten med npc som antingen helt bryter magin eller bara fördummas för att göra spelen roliga.
Det bästa idag känns bara som 4x upplösning på en gammal formel.

Permalänk
Medlem

Än idag finns det ju inget spel som varit snyggare än Last Ninja till c64:an om man ser till årtal och vad hårdvaran klarade av. Inte ens när de kan realtids-rendera verkligheten kommer det vara i närheten lika imponerande. Idag är det bara "Gäsp, slängt mer kisel på problemet istället för att gjort något coolt? Så JETEhEftigt då...".

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

Ptjae. Jag tycker spelgrafik och cgi i de flesta fall är tillräckligt bra. Och så har det varit senaste tio åren.

Det gör väl att jag inte känner någon wow-känsla längre. Det kan också vara med åldern att göra. Som 14 åring kanske man var mer lättsåld på grafiken.

Permalänk
Medlem

Minns när man spela CS 1.6 när det var nytt och hur snyggt spelet var... jaaa inte längre,
men det var inte det som gjorde ett roligt spel.

Sen var det mycket som hände från 1995 till 2005 och sen 2010 när det kom till hårdvara och spelens utseende
men efter 2015 har det inte hänt så mycket och spelen har inte gjorts bättre av att hårdvara har blivit bättre eller hur de ser ut,
nästan tvärtom att de blir sämre desto "bättre" utseendet blir.

Bättre om ett spel kör på en fint tema av utseende än att försöka se "realistiskt" eller fotorealistiskt ut, som t.ex Team Fortress 2 eller World of Wacraft (även Warcraft 3) när det begav sig, står man en bit bort ser de rätt fina ut och spelet var bra gjort inget man riktigt haka upp sig på förän man börjar kolla med förstoringsglaset på detaljer ser man 2D texturer hänger lite här och var.

i jämförelse med spel som försökte ser verkliga ut såg väldigt dålia ut efter några år.

Om jag ska ge ett exempel på filmer som går emot trenden så i Pearl Harbour från tidigt 2000tal så såg röken väldigt verklig ut men jämfört med den som kom för nåt år sedan såg man ju direkt att röken var CGI (Corridor Crew hade en video om samma film för en tid sen).
När jag kollar på äldre filmer som inte hade samma krut i datorer för att göra CGI så har dom lagt mycker tid på att maskera det med mörker, rök eller dithering där det används och det ser väldans bra ut även idag.

Så min teori är att problemet ligger inte i vad och när effekter används u om hur de används och integreras i filmen/serier.

Var runt 2009 när tv-serier gick på knä blev många SciFi serier ersatta med billigare produktioner där man såg att de använde väldigt mycke CGI som med släta ytor ingen texturering och scener var väldigt mörka, men det sken otroligt fram att det användes.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Tja, personligen tycker jag att Gollum fortfarande ser riktigt imponerande ut med tanke på att Sagan om Ringen är 20 år gammal.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

2077 ser ut som en tecknad film trots DLSS RTX osv. Hoppas på Crysis 4.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Minnst när HL2 kom och man såg intro-scenen med G-Man och min kompis bröt ut "DOM SER UT SÅDÄR ÄVEN I SPELET!!" hahaha, ja visst är det intressant hur man ändrar sin standard.

Saker som inte innehåller komplicerade saker som ansikten osv har ju sedan länge hållt en bra standard dock, kolla bara på denna scenen från typ 23 år sedan, 100% realism!
https://www.youtube.com/watch?v=65I1AMRFdGo&t

Dräglade en massa när de visade HL2 teknikdemot. Var så sjukt snyggt.
Nu idag ser det inte så bra ut och mitt minne av det är grafiskt på samma nivå som första Quake.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Hobbit-sekvensen när Aragorn svävar omkring framför Saurons öga så bedrövlig ut vill jag minnas. Det skär sig ordentligt med filmens estetik och teknik i övrigt. Jag tycker annars att estetik är mycket viktigare än teknik. Stugorna i Warcraft 3 med sina översvällande halmtak till exempel förmedlar ju en viss känsla som genomsyrar hela spelet. Art direction är otroligt viktigt.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem

Spelade precis Dungeon Siege (från 2002) på min gamla MAC G5'a.
Tycker fortfarande att det ser bra ut efter alla dessa år.

Och jag såg LOTR filerna på bio (sista filmerna jag såg på bio!).
Tyckte verkligen inte att CGI'n stack ut på något sätt.
Men i senare releaser så är det ju lätt att peka ut CGI.
Tror inte att dom var gjorda för högupplöst datorkonsumption.

Permalänk
Medlem

Har inget svar men har också reagerat på detta. När man såg "Nature" i 3DMark 2001 för första gången såg det ut exakt som verkligheten. Det kändes helt otroligt att även riktiga spel snart skulle se så realistiska ut också. Nu när man tittar på det är det otroligt platt och primitivt och helt uppenbart att det bara består av en massa lågupplösta texturer och simpla 3d-objekt.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Avstängd

När det gäller film och TV med hyfsad budget så tror jag vi är förbi den tiden där det kommer att bli fult faktiskt. Kollar man på typ Star Wars så vet man ju att det är CGI men det är väldigt många filmer och serier som inte utspelar sig i rymden eller bland monster som ändå i princip helt är inspelade i en studio med bara "green screen"-kulisser där knappast någon hade sett det om de inte hade vetat det innan. Kolla exemplen nedan, alla är absolut inte jättebra, men många av dem misstänker man inte alls att det är CGI för man förväntar sig inte det liksom. Exempelvis Ugly Betty vid 30 sekunder ungefär. Båten vid en minut däremot ser inte verklig ut.

Men spel är förstås en annan sak. Vi är rätt långt från fotorealism där än även om det hela tiden blir bättre. Men det är klart, ett spel behöver ju renderas i minst 60 bilder per sekund liksom medan det inte har någon större betydelse för en film.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

När det gäller film och TV med hyfsad budget så tror jag vi är förbi den tiden där det kommer att bli fult faktiskt. Kollar man på typ Star Wars så vet man ju att det är CGI men det är väldigt många filmer och serier som inte utspelar sig i rymden eller bland monster som ändå i princip helt är inspelade i en studio med bara "green screen"-kulisser där knappast någon hade sett det om de inte hade vetat det innan. Kolla exemplen nedan, alla är absolut inte jättebra, men många av dem misstänker man inte alls att det är CGI för man förväntar sig inte det liksom. Exempelvis Ugly Betty vid 30 sekunder ungefär. Båten vid en minut däremot ser inte verklig ut.
https://www.youtube.com/watch?v=clnozSXyF4k

Men spel är förstås en annan sak. Vi är rätt långt från fotorealism där än även om det hela tiden blir bättre. Men det är klart, ett spel behöver ju renderas i minst 60 bilder per sekund liksom medan det inte har någon större betydelse för en film.

Kolla på pelarna efter att du vet att det är CGI. Blir så uppenbart när man väl vet om det. De är alldeles för rena.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

När det gäller film och TV med hyfsad budget så tror jag vi är förbi den tiden där det kommer att bli fult faktiskt. Kollar man på typ Star Wars så vet man ju att det är CGI men det är väldigt många filmer och serier som inte utspelar sig i rymden eller bland monster som ändå i princip helt är inspelade i en studio med bara "green screen"-kulisser där knappast någon hade sett det om de inte hade vetat det innan. Kolla exemplen nedan, alla är absolut inte jättebra, men många av dem misstänker man inte alls att det är CGI för man förväntar sig inte det liksom. Exempelvis Ugly Betty vid 30 sekunder ungefär. Båten vid en minut däremot ser inte verklig ut.
https://www.youtube.com/watch?v=clnozSXyF4k

Men spel är förstås en annan sak. Vi är rätt långt från fotorealism där än även om det hela tiden blir bättre. Men det är klart, ett spel behöver ju renderas i minst 60 bilder per sekund liksom medan det inte har någon större betydelse för en film.

Bakgrunden är ju rätt "lätt" att få så snygg att det inte märks om man inte anstränger sig.

Däremot karaktärer som görs helt i CGI, till exempel slutfighten i Black Panther, blir lätt väldigt fula och "viktlösa" på ett sätt som märks. Hjärnan ser att det som händer på skärmen är omöjligt.

Sen har vi ju klassiska Jurassic Park som fortfarande ser riktigt bra ut.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk

Jag tycker det snarare är att vissa personer har låga krav, de är förblindad och sedan ofta senila och minns inte vad de har sagt eller vill minnas det.
Jag själv tycker gamla spel, filmer, teknikprylar etc är samma sak idag som förr. Det enda jag reagerade emot förut var att jag tyckte vissa saker var grymma en mot vad som tidigare fanns.

Det intressanta med filmer är det har länge pratas om när skådespelare och allt kan utelämnas utan folk märker detta, fördelarna är obegränsade möjligheter att göra vad man vill och kostnadsbesparingar. Denna tidpunkt sjukts alltid fram i tiden. Då det hela tiden krävs allt mer för smådetaljer.

Samma sak med spel. Man funderar när känns ett t.ex GTA inte längre "stelt" utan man kan göra lite vad man vill? Där det känns som typ aldrig, då det hela tiden kommer nya önskemål. Jag vill t.ex i GTA vara i en bil där vi är 4 olika spelare och vi skjuter genom fönsterrutorna som i hollywoodfilmer. Kanske sparkar ut en medspelare genom dörren etc.
Min poäng är att man kommer hela tiden på mer saker för ett ej stelt spel, målsnöret kommer hela tiden skjutas fram med nya önskemål.