Blast from the past: Prylar och tillverkare från förr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Alpha

Om jag minns rätt så var just kylflänsar från Alpha bland dom bästa man kunde ha till Socket A men dom tillverkade top of the line flänsar till nästan alla socket och till slot 1/A.

Har kvar min Alpha PAL8045T kylare, minns att den kostade multum när jag köpte den(från skribofont tror jag). Tung som ett as och kylde betydligt bättre än andra kylare.

Canopus

Tillverkare av 3D kort slutet på 90-talet, början på 00-talet. En av få tillverkare som hade ett 6MB voodoo 1 kort om jag inte är ute och cyklar.

Hade ett Canopus Pure 3D som jag köpte på skribofont(är 100 på att jag köpte det där) men minns att jag fick artefakter med kortet en dag, fick lov att åka 20 mil till Stockholm och lämna in på garantin. Fick i varje fall ett nytt kort.

PowerVR 3D kort

En samling av olika tillverkare som tillverkade 3d kort med PowerVR chip istället för voodoo chip. Slapp passthrough kabeln som man annars var tvungen att ha med voodoo kort.

Vet att jag tyckte Quake var snyggare med mitt Matrox M3D än med ett voodoo kort.

Alpha!

Hade en P7125 till min Celeron 333mhz Slot 1 CPU, kylde bra men lät något fruktansvärt. Minns att jag köpte den från Danmark och den var inte jättebillig heller.

Permalänk
Rekordmedlem

Helen Wellton kommer vi ihåg, var det inte lap-dance öhh nej, det var visst Lap Power hon ägde.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Ett företag som dyker upp i huvudet när jag tänker gamla moderkort från början av 2000-talet är Soyo. De hade sin Dragon-serie, vilken brukade komma i lite annorlunda färgteman (se bild ovan.)

Japanska Senfu var även tidiga med att sälja färdiga vattenkylningspaket. De var fantastiskt dåliga.

Permalänk
Medlem

Jag saknar japanska lyxchassi-tillverkaren Windy Soldam.
De kunde verkligen understated-looken.
En av mina favoritexempel på det:

Blåeloxerad - bara på insidan
(Ska erkänna att jag aldrig har sett några av lådorna i verkligheten )
*edit* möjligen lite för mycket skruvhuvuden på framsidan för att estetiskt vara helt klockrena om jag ska vara superkinkig

...

Sen är det lite synd med vissa tidigare innovativa stora tillverkare som sen tappat all ånga och blivit småspelare. De må leva kvar, men är bara en skugga av sitt forna jag.
Antec är ett bra exempel. Får bli kanske en egen post senare...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

AST
Vem minns inte halvtaskiga desktops med 486or eller nån trött Pentium?

Dom var rätt populära på början av 90-talet. Dom hade en serie datorer som sålde bra. Det var nån bugg i dom som gjorde att BIOS-data blev trasigt av spelet Doom (Eller eventuell Dos4GW spel i allmänhet). Buggen var inte möjlig att åtgärder. Efter det dalade AST på marknaden.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Leadtek

Samma sak som ovan, fast under 00-talet. Ingen aning om vad bolaget gör idag.

Leadtek finns fortfarande kvar och gör fortfarande grafikkort i sin Winfast serie, om man kollar på deras hemsida har de till och med 3000 serien.

Har faktiskt ett leadtek fx 5600 i min retro burk (Leadtek Winfast a310)

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pertan:

Canopus

Tillverkare av 3D kort slutet på 90-talet, början på 00-talet. En av få tillverkare som hade ett 6MB voodoo 1 kort om jag inte är ute och cyklar.

Det stämmer. Det var mitt första 3D-kort. Kände mig jättecool i några månader med mina 6 MB VRAM, tills Voodoo 2 kom med 8/12 MB.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

iRiver MP3-spalare.

Ett tag var det spelaren man skulle ha.

Visa signatur

-dool

Permalänk
Medlem

Zepto Computers, tillverkade vad jag minns riktigt häftiga laptops från Danmark. Suckade själv över dom men blev aldrig att jag riktigt ägde en. Har för mig på sista tiden började dom tillverka tv apparater som ett sista suck till att rädda företaget. Men gick inge bra, dom la ner 2009.

Permalänk
Medlem

Soltek moderkortet jag hade va min favorit. Minns dock inte vad kortet hette

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

All the kids had stable computers but Lidia, she had a chipset from nvidia...

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Orchid (?) som gjorde Orchid Righteous 3dfx kort

illyama, gjorde prisvärda skärmar vill jag minnas, är väl inte alls lika stora nu som då.

Creative soundblaster, va väl ljudkortet man skulle ha, creative finns väl fortfarande men är väl inte lika poppis nu som under sina glansdagar.

Visa signatur

Phanteks Eclipse P400S | Corsair RM850x V2 Vit
Gigabyte B550M DS3H | Ryzen 9 5900X | ADATA XPG DDR4 2x16 Gig 3000Mhz
Arctic Cooling Liquid Freezer II 360 | Samsung och Crucial SSD
RTX 4070 FE | Acer Predator Z321QU | BenQ PD3200Q
Apple Airport Extreme x 5 | Bahnhof 500/500

Permalänk
Medlem

Bestmatic

Udda märke.
Har ett modem från dem som instickskort i en av mina lådor med datorprylar.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

minns efter att DFI försvann och jag fortfarande satt med ett lanparty kort och tog väldigt många timmar har leta fram drivrutiner till dom =o

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Någontng annat som försvunnit är ju alla tredjepartschipsets för moderkort nu när nordbryggan är borta. Jag hade ju ett tidigt SLI-moderkort med Nvidia nForce för Intel-processorer. Även ATi höll ju på med chipsets.

Sen är det ingen som nämnt S3 Graphics. Jag hade ett S3 Trio-kort i min dator. Och ingen har nämnt 3dfx heller, men de kanske är för uppenbara.

Permalänk
Medlem

Glöm inte SOLTEK med har ägt massor av olika kort minns flesta. Aopen, Dfi, Epox,mm men DFI var fan det sexigaste kortet av alla med sin neon färg..

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dool:

iRiver MP3-spalare.

Ett tag var det spelaren man skulle ha.

Va? Ville man inte ha Jens of Sweden?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Rekordmedlem

Ingen har nämnt Bigfoot Killer nic, från början var de ju inte ren skit utan hade en funktion att fylla och apropå ljudkort så var ju Aureal Vortex A3D och Turtle beach också stora och bättre än Soundblaster vid tiden kring win 9x och XP.
Rendition Verite gjorde en del bra grafikkort
Mitsubishi, Viewsonic och Nokia gjorde en del bra monitorer på CRT tiden men finns knappt kvar idag, åtminstone inte för hemmaanvändare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad boy rune:

Orchid (?) som gjorde Orchid Righteous 3dfx kort

illyama, gjorde prisvärda skärmar vill jag minnas, är väl inte alls lika stora nu som då.

Creative soundblaster, va väl ljudkortet man skulle ha, creative finns väl fortfarande men är väl inte lika poppis nu som under sina glansdagar.

I min hög med gamla datordelar har jag ett Orchid ISA-grafikkort med hela 1MB VRAM på.

Sen i min nuvarande dator har jag fortfarande Soundblaster. Fast senaste modellen med Soundblaster AE-9 som kom 2019. Jag gillar inte riktigt Realtek-ljudkorten som är inbyggda på alla moderna moderkort, sen behövde jag lite utökad funktionalitet som man bara får av instickskort.

Min förra dator hade SB X-Fi med en frontpanel som man monterade i 5.25"-platsen. Och i tidigare datorer har det funnits Audigy, Live! och AWE32.

Permalänk
Avstängd

Fanns det inte en märklig processor som dök upp strax före (efter?) Pentium II? Var inte Intel och inte AMD. F*n, namnet undgår mig.

Hursomhelst, ett jäkla skräp var det iallafall. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ingen har nämnt Bigfoot Killer nic.

Fördelen med ett Killer NIC var ju att du direkt visste var felet låg

Permalänk
Medlem

Tillverkare i all ära. Enskilda modeller eller serier väcker större nostalgi för mig.

AMD Socket 939 system var höjdpunkten för mig - Jag gick igenom två processorer (Athlon 64 3000+ & Opteron 165), tre set av ram-minnen och två moderkort. Det roliga var att jag kunde uppgradera en komponent i taget, så datorintresset var hela tiden på topp. Bytte komponenter för att det var roligt. Hade en liten box med bl.a. isopropanol, putsmedel, arctic silver som användes flitigt.

Många andra klassiker kunde dessutom paras ihop med en AMD 939 rig. Kunde plocka över ett 9700 Pro till det och uppgradera till ett Geforce 8800 kort när systemet började bli gammalt. Några övriga saker i riggen var Winbond bh5 minnen, WD Raptor 74 GB, Thermalright XP 120.

Det som sög på den tiden var plattskärmarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Segas:

Fanns det inte en märklig processor som dök upp strax före (efter?) Pentium II? Var inte Intel och inte AMD. F*n, namnet undgår mig.

Hursomhelst, ett jäkla skräp var det iallafall. 😂

Via eller Cyrix ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fanns det inte en märklig processor som dök upp strax före (efter?) Pentium II? Var inte Intel och inte AMD. F*n, namnet undgår mig.

Hursomhelst, ett jäkla skräp var det iallafall. 😂

VIA EPIA?

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Albatron
De tillsammans med Point of View gjorde de bästa Geforce 4 Ti4200, som hade den snabbare minnestypen som egentligen bara skulle finnas på Ti4600. Jag hade ett fint exemplar av Point of View Ti4200 som var voltmoddat på både core och minnen och kördes med en cpu-kylare.

Permalänk

Påtal om ljudkort så hade vi auzentech som konkurerade med creative förra nårra årsen, men det kanske inte är retro än?

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Fanns det inte en märklig processor som dök upp strax före (efter?) Pentium II? Var inte Intel och inte AMD. F*n, namnet undgår mig.

Hursomhelst, ett jäkla skräp var det iallafall. 😂

Menar du Cyrix?
Fanns parallellt under en halvlång period (redan från 386-tiden) och hängde väl knappt kvar till ungefär Pentium 3 eran.
Minns jag rätt så nämnde vissa Quake som boven i dramat att Cyrix gick i graven: Cyrix CPU:erna var inte snabb på de (flyttals?) beräkningar som Quake krävde

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grönbladh:

Chaintech

Vad är er uppfattning om Chaintech? På en tid där det mesta man lärde sig om datorer gick mun till mun så hade Chaintech i min uppväxt uruselt rykte, och var dessutom väldigt vanligt. Satt man med Cyrix, Chaintech eller Nvidias FX-serie så var det bara att förbereda sig på att bli hackad på hela lanet. Var detta ett lokalt fenomen?

Permalänk
Medlem

Fick mig att fundera på vad som hände med gamla Goldstar, men verkar inte som de gick upp i rök direkt utan de lever vidare som LG Electronics!
Ägde en eller två sådana på 90-talet, typ 14" eller 15".
Antagligen var det det billigaste som fanns att köpa då

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Nostalgi!!!

Tseng Labs
och deras ET4000, https://en.wikipedia.org/wiki/Tseng_Labs_ET4000

Glöm inte heller legendariska
Gravis
och deras UltraSound
https://en.wikipedia.org/wiki/Gravis_Ultrasound
Vill minnas att det var på ISA-buss.
Har mitt liggande lång ner i någon låda