LG OLED 2021 (A1/B1/C1/G1/Z1/), samlingstråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Fick äntligen tummen ur att pilla lite på inställningarna idag på min 77B1

Har kört alla smarta bildfunktioner avstängda från start och ’expert dark room’

Idag pillade jag som sagt lite mer, framförallt sänkte jag ’screen brightness’ till 45 för att svart ska bli svart (eller nära nog)

Vilka testmönster är det man ska titta på för att ha ett hum om man gör rätt?

Med största sannolikhet är Screen Brightness 45 helt fel. Vad har du för källa när du har gjort den inställningen?

Skrivet av Swennis:

Dock inte för hdr, hdr 10, dolby vision
Då får det va nåt sånt här : https://www.diversifiedvideosolutions.com/

Alternativt det här: https://www.avsforum.com/threads/hdr10-test-patterns-set.2943...
Samt: http://test.full.band/ för bland annat DV pluge testmönster.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle:

Med största sannolikhet är Screen Brightness 45 helt fel. Vad har du för källa när du har gjort den inställningen?

Alternativt det här: https://www.avsforum.com/threads/hdr10-test-patterns-set.2943...
Samt: http://test.full.band/ för bland annat DV pluge testmönster.

Allt svart var ganska grått istället när den var på 50, men alla andra säger att den ska visa svart som svart (och också klippa mörkgrått till svart), så jag blev helt klart ställd

Kör PC via HDMI (dock endast 30Hz fortfarande tyvärr)

Edit: vad är det för pandoras-låda jag öppnat nu? Många gig med massa coola saker

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av medbor:

Fick äntligen tummen ur att pilla lite på inställningarna idag på min 77B1

Har kört alla smarta bildfunktioner avstängda från start och ’expert dark room’

Idag pillade jag som sagt lite mer, framförallt sänkte jag ’screen brightness’ till 45 för att svart ska bli svart (eller nära nog)

Vilka testmönster är det man ska titta på för att ha ett hum om man gör rätt?

Som skrivet är det antagligen fel och du har troligtvis missmatchat video- och datornivåer. Går igenom hur man gör här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Som skrivet är det antagligen fel och du har troligtvis missmatchat video- och datornivåer. Går igenom hur man gör här: https://www.sweclockers.com/artikel/26241-bildguiden-svart-oc...

Fantastiskt! Älskar allt stöd och hjälp!

Edit: helt klart inte det som är ’felet’ iaf, ser alla svarta och vita nyanser på lagom, inget ser extremt fel ut som exemplen i den videon

Edit2: måste kanske vara det ändå, men hittar inget som ändrar detta. Finns en setting ’HDMI Deep Color’, men händer inte mycket när jag ändrar tyvärr

Edit3: nu landade jag på 57-60 på det reglaget, känns mer rimligt och som andra säger att det brukar vara. ’Felet’ var Intels grafikdrivrutiner som körde default med ’limited’ men TVn trodde det var full range... (precis som laxpudding trodde)

Jag är officiellt blind som varit hyfsat nöjd med bilden ändå 🤪😭

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

Gjorde en beställning på C1 idag och undrar ifall ni har några rekommendationer hur jag skall gå tillväga för att kalibrera skärmen. Jag har tillgång till X-Rite i1Display Pro och undrar vilken väg är rätt: HCFR, Displaycal eller helt enkelt punga ut för Calman Home for LG? Eller finns det andra vägar för att själv kunna göra detta hemma?

Fråga 2: Som jag förstår så kopplar sig Calman upp till TV:n och laddar upp en "profil/LUT" in i själva tv:n, men gäller detsamma för dom andra programvarorna jag nämnde eller ifall man behöver själv gå in någon service-menu för att ställa in saker och ting baserat på resultaten efter mätningen (såg någon nämna detta någonstans)?

Visa signatur

Photo enthusiast, IT-geek, coder, designer & self-proclaimed pixel-peeper. All in all I have a strange interest in collecting light with electronic devices in unusual but specific ways.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jon lord:

Gjorde en beställning på C1 idag och undrar ifall ni har några rekommendationer hur jag skall gå tillväga för att kalibrera skärmen. Jag har tillgång till X-Rite i1Display Pro och undrar vilken väg är rätt: HCFR, Displaycal eller helt enkelt punga ut för Calman Home for LG? Eller finns det andra vägar för att själv kunna göra detta hemma?

Fråga 2: Som jag förstår så kopplar sig Calman upp till TV:n och laddar upp en "profil/LUT" in i själva tv:n, men gäller detsamma för dom andra programvarorna jag nämnde eller ifall man behöver själv gå in någon service-menu för att ställa in saker och ting baserat på resultaten efter mätningen (såg någon nämna detta någonstans)?

Läs denna tråd för info kring kalibrering!
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1657505-kalibrera-min-...

Permalänk
Medlem

19 990 :- för 65 G1 på Non är inte illa.

Permalänk
Medlem

Tror ni C1 77 kommer komma ner mer i pris? Kliar i köpfingret nu men känns svårt att motivera ett köp när C1 65 är nere på nästan halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Tror ni C1 77 kommer komma ner mer i pris? Kliar i köpfingret nu men känns svårt att motivera ett köp när C1 65 är nere på nästan halva priset.

Svårt att tro, det gör vi någon annanstans Kan bara titta på förra årets modell, CX 77 och den gick som lägst ner till 25 000 men det var först i slutet av juli och var på den absoluta slutrean för att göra plats för C1-modellen.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5263761

Nu var startpriset lägre på C1 77 vs CX och är också lägre just nu vid samma tidpunkt förra året så att den kan komma ner till 25k inom någon / några månader är kanske inte omöjligt. Det kommer också bero på när C2, dvs 2022-modellerna kommer i butik.

Har dock svårt att tro att den kommer droppa så mycket under just <25k, är nog smärtgränsen.

Vill du spara några tusenlapper, titta på B1 77" alternativt Sonys A80J 77".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alfsvåg:

Angående LGn vet jag inte, däremot så kan du få Sony A80J som enligt vad jag har hört är likvärdig LG C1 för 28 000. Går även att få ner den till 26 600 med presentkort på webhallen.
Plus att man även får 1000 kr i värde på PlayStation.

https://partner.getgifted.com/se/

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5753145

https://www.rtings.com/tv/tools/compare/lg-c1-oled-vs-sony-a8...

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Svårt att tro, det gör vi någon annanstans Kan bara titta på förra årets modell, CX 77 och den gick som lägst ner till 25 000 men det var först i slutet av juli och var på den absoluta slutrean för att göra plats för C1-modellen.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5263761

Nu var startpriset lägre på C1 77 vs CX och är också lägre just nu vid samma tidpunkt förra året så att den kan komma ner till 25k inom någon / några månader är kanske inte omöjligt. Det kommer också bero på när C2, dvs 2022-modellerna kommer i butik.

Har dock svårt att tro att den kommer droppa så mycket under just <25k, är nog smärtgränsen.

Vill du spara några tusenlapper, titta på B1 77" alternativt Sonys A80J 77".

Jo, 25k hade känts bättre. Netonnet har ju 90 dagars prisgaranti så man skulle ju kunna chansa på att priset går ner inom 3 månader. C2 borde ju ha dykt upp före dess.

Edit: Blev ett köp. Landade på 28,5k med zupergift. Lite segt att största presentkortet man kunde köpa enbart var på 2000:- Slutade upp med att jag betalade med 17 presentkort.

Permalänk
Medlem

Börjar bli väldigt förutsägbart med dessa reor. Gav en chans och höll ut lite längre än black friday, då jag minns att både CX och GX fortsatte sjunka i pris mot våren 2021. Slog till på G1'an för 19990 från netonnet, under black friday låg den runt cirka 23k
Någon som har den monterad på tvbänken? Har inte möjlighet att väggmontera i denna lägenhet och det ska sitta en soundbar under.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Börjar bli väldigt förutsägbart med dessa reor. Gav en chans och höll ut lite längre än black friday, då jag minns att både CX och GX fortsatte sjunka i pris mot våren 2021. Slog till på G1'an för 19990 från netonnet, under black friday låg den runt cirka 23k
Någon som har den monterad på tvbänken? Har inte möjlighet att väggmontera i denna lägenhet och det ska sitta en soundbar under.

Hmm, hänger det ens med en fot när man köper den? (tror inte det)

Förresten när jag ändå frågar: hänger hela kompletta väggmonteringen med när man köper G-serien?
Behöver man köpa till något? (betongplugg?)
Lite småsugen på samma TV jag också

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Förresten när jag ändå frågar: hänger hela kompletta väggmonteringen med när man köper G-serien?

De gör de inte, fick beställa de från tvexperten. Avbeställer möjligtvis om de inte passar med min soundbar.
Annars ingår kompletta väggfästet som tv'n är tänkt att hakas på. Själv vet jag inte hur man sätter upp den så kommer nog
anlita någon för de

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skrivet av Ryssfemma:

De gör de inte, fick beställa de från tvexperten. Avbeställer möjligtvis om de inte passar med min soundbar.
Annars ingår kompletta väggfästet som tv'n är tänkt att hakas på. Själv vet jag inte hur man sätter upp den så kommer nog
anlita någon för de

Du får köpa till skruv och plugg för betong, ingår träskruv dock om jag inte missminner mig.

Angående uppsättning på vägg. Det gav mig mindre huvudvärk. Använder alla 4 hdmi ingångar (2 kablar med hdmi/ethernet dvs. tjockare kablar.) Hade stora problem att få dessa fästa och slimmade mot skåran i tvn. Men efter många om och men med lite tejp för att fästa kablaget i bak hänger den på väggen Magisk tv.

Dock med nya EVO-panelen kan det förekomma lite rosa "tint". Jag har på vänstersida (syns under hel-vit bild). Det försvinner om man inte tittar exakt rakt framifrån.

Köpte min för 22 900 på Netonnet men utnyttjade 90-dagars prisgaranti så fick ner den till 19 900 ja också.

Permalänk
Skrivet av Öltorp:

Är det 5% gråskala? Jösses, kontakta LG omgående.

Fick min panel på min LG C1 55" utbytt på garantin. Fick tjata lite först genom några standard mail där man skulle testa att ändra ljusstyrka och bla bla bla. Denna var betydligt bättre men tiden får utvisa detta.
Den gamla blev sämre/dålig efter ca 8 mån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drifter7508:

Fick min panel på min LG C1 55" utbytt på garantin. Fick tjata lite först genom några standard mail där man skulle testa att ändra ljusstyrka och bla bla bla. Denna var betydligt bättre men tiden får utvisa detta.
Den gamla blev sämre/dålig efter ca 8 mån.

Härligt

Hur lång tid tog det att få den bytt när det väl bestämt att den skulle bytas?

Permalänk
Medlem

Har lite bestyr med att få ut atmos via e-arc.

Kör ifrån Apple tvn till hdmi på tvn och soundbar då med e-arc.

Verkar som att det inte vill lira riktigt, läst om flera som tycks ha detta bekymmer men dåligt med lösningar, därav att jag vänder mig till eliten här för lite förslag

5.1 tycks inte vara några bekymmer, allt ljud är synkat och fint men just atmos verkar den vägra.

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Har lite bestyr med att få ut atmos via e-arc.

Kör ifrån Apple tvn till hdmi på tvn och soundbar då med e-arc.

Verkar som att det inte vill lira riktigt, läst om flera som tycks ha detta bekymmer men dåligt med lösningar, därav att jag vänder mig till eliten här för lite förslag

5.1 tycks inte vara några bekymmer, allt ljud är synkat och fint men just atmos verkar den vägra.

Kolla inställningar för ljudet. Tror det är sound > advanced settings. Där ska du kunna aktivera e-arc samt ställa in passthrough.
Då bör det lira.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Kolla inställningar för ljudet. Tror det är sound > advanced settings. Där ska du kunna aktivera e-arc samt ställa in passthrough.
Då bör det lira.

Ja det var det jag också tyckte, har det redan inställt så

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem
Skrivet av N_Micke:

Ja det var det jag också tyckte, har det redan inställt så

Ok hmm det var allt jag var tvungen att ställa in. Checkat vilken ljud output som är vald? Även på inställningar i apple tv om dolby atmos är på där?

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem

Returnerade G1’ans stativ som kostar huttlösa 1490:, de blev ett stativ från Andersson som går att justera på sin höjd om man nu behöver plats för en soundbar.

https://www.netonnet.se/art/tv/tv-tillbehor/golv-ochbordsstat...

EDIT:

Funderar på teckna LG Premium Care, som är en garantiförlängning men så står det att garantin täcker skador.
Läser man villkoren så står det dock inte något om eventuella tappskador, utan de skulle då tecka:

• Defekter i konstruktion, material eller utförande efter utgången av LG:s standardgaranti.
• Otillräcklig eller bristfällig stabilitet hos enheten (brott på den).
• Invändiga kortslutningar, strömsprång eller strömavbrott.
• Fukt eller kondensbildning (otillräcklig vattentäthet).
• Motor- och lagerskada.
• Laddningsbara batterier om de förlorat mer än 50 % av sin kapacitet..

Den försäkringen är betydligt billigare än t.ex netonnets så lockande är de.

Permalänk

LG B1

Köpte en LG Oled B1 via Komplett i mitten på januari och såg nu idag något som ser ut som inbränning, kan det verkligen gå så fort??

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

Köpte en LG Oled B1 via Komplett i mitten på januari och såg nu idag något som ser ut som inbränning, kan det verkligen gå så fort??

https://i.imgur.com/5WGcyMO.jpg

Det där ser ut som skuggan av en lampa... har du haft solljus på den eller bara visat en enda statisk bild sen du köpte den?

Kör pixel refresh så blir det nog bättre, men kolla först med gray scale sweep:

Permalänk

Köpte mig en LG C1 65:a i fredags, var tok nöjd tills idag då tv:n började att flimra i ca 10 sekunder för att sen bli helt svart.

Provade då att starta den igen men samma fenomen återkom.
Provade då att koppla ur allting och starta den igen samma sak, suck, fan va trött jag blir.

Nu kommer det säkert bli reparation som antagligen tar 2-3 veckor 🤮

Permalänk
Skrivet av medbor:

Det där ser ut som skuggan av en lampa... har du haft solljus på den eller bara visat en enda statisk bild sen du köpte den?

Kör pixel refresh så blir det nog bättre, men kolla först med gray scale sweep:

https://www.youtube.com/watch?v=eIJxh9UGyak

Nej den står som den gör nu, dvs ingen lampa i närheten som skulle ha kunnat lysa på den. Testade YT-länken utan någon skillnad. Får väl testa Pixel Refreshen sen när alla lagt sig..

Har varit väldigt noga med hur den använts, och skärmsläckaren går igång efter typ en minut. Och återigen den är 1,5 månad gammal jag ser inte hur det ska ha kunnat blivit någon yttre påverkan på så kort tid. :/

EDIT: Det finns ett fönster på den vänstra väggen men vi har markisen nere så fort det är sol men kanske är det jag som har klantat mig med placeringen vad vet jag. Men då ska det tilläggas att det aldrig varit någon fläck där innan om typ en timme sol vissa dagar skulle vara boven..

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av SubzeroNr1:

https://i.imgur.com/5WGcyMO.jpg

Ingen inbränning. Du skulle behöva köra en bild som ser ut just som inversen av den fläck du har i flera tusen timmar i sträck för att

Däremot ser det som en dålig panel med besvärlig ojämnheter och du bör reklamera TV:n.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Ingen inbränning. Du skulle behöva köra en bild som ser ut just som inversen av den fläck du har i flera tusen timmar i sträck för att

Däremot ser det som en dålig panel med besvärlig ojämnheter och du bör reklamera TV:n.

Bör jag ändå köra pixel refresher programmet? Har redan mailat komplett tänker om det är något dom kommer att be mig göra oavsett?

Permalänk
Medlem

Det här med pixel refresh, heter det nå annat på C1? Kollade i menyerna men hittade inget sånt. Trodde sådana där features kördes automagiskt

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SubzeroNr1:

Nej den står som den gör nu, dvs ingen lampa i närheten som skulle ha kunnat lysa på den. Testade YT-länken utan någon skillnad. Får väl testa Pixel Refreshen sen när alla lagt sig..

Har varit väldigt noga med hur den använts, och skärmsläckaren går igång efter typ en minut. Och återigen den är 1,5 månad gammal jag ser inte hur det ska ha kunnat blivit någon yttre påverkan på så kort tid. :/

EDIT: Det finns ett fönster på den vänstra väggen men vi har markisen nere så fort det är sol men kanske är det jag som har klantat mig med placeringen vad vet jag. Men då ska det tilläggas att det aldrig varit någon fläck där innan om typ en timme sol vissa dagar skulle vara boven..

Videon är inte för att fixa något, mer för att få se hur utbrett felet är