Elden Ring - Action-RPG

Permalänk
Medlem

Det blir att pausa spelet. Klarar inte av framdrops när områden laddar. Och de andra som drops som sker i gameplay.

Bra spel annars. Ser framemot när fromsoftware har lagat spelet ordentligt.

Horizon forbidden west kommer hålla mig upptagen ett tag iaf.

Permalänk
Skrivet av Icetec:

Kolla in subredditen så finns det lite tips på vad du kan göra för att minska det. Gjort 3 grejer typ och tycker det är stor skillnad. Som nämnt händer det ibland men det är kort och sällan så det påverkar inte spelbarheten.

Ska göras, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

Alltså.... förstår inte vad som händer med spelindustrin idag. Hur kan detta rankas som ett toppspel?
Spelar på pc visst lite framdrops men sådant bör de patcha ganska snart.
Men jag är mer oroad över hur dum AI:n är. Smyger runt ett hörn han kollar på mig är 5 meter framför honom. Han tar fram facklan trots att det är ljust ute och går fram. När han är 1m framför mig börjar han jaga mig. Sedan hans varg kompanjon som borde vara mästare genom lukt att hitta fienden måste jag trots höga ljud stå mitt framför för att bli aggressiv.

Springer på en liten sten, kan inte ens hoppa över den måste gå runt den.

Vad recencerar folk idag i spel? Finns ingen känsla överhuvudtaget.

Permalänk
Avstängd

Jag vet inte om jag råkade slå av autoaim under första halvtimmen jag spelade, men jag tyckte det var riktigt petigt att lyckas träffa fiender med spjutstöten.

Har bara spelat tutorialgrottan, men det verkar lovande, även om prestandan är riktigt medioker mot hur det ser ut på 3700X, 64GB RAM och 2070. Känns som jag har 30-40fps i highinställningar på 4K.

Det må ha varit länge sedan jag spelade Skyrim, men det känns som att grafiknivån inte är särskilt långt ifrån.

Permalänk
Medlem

Inte köpt spelet ännu, men läst många kommentarer om att kontrollen på PC ska vara under all kritik med t-bord/mus? Inte läst något om det i alla recensioner som get spelet 10/10 typ. Stämmer detta? Pinsamt om man måste köpa till handkontroll för att spela på PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Inte köpt spelet ännu, men läst många kommentarer om att kontrollen på PC ska vara under all kritik med t-bord/mus? Inte läst något om det i alla recensioner som get spelet 10/10 typ. Stämmer detta? Pinsamt om man måste köpa till handkontroll för att spela på PC.

Tycker det funkar helt okej på mus + tangentbord mer besviken över innehållet av spelet

Permalänk
Medlem

Tjena

grymt sugen på detta spel,

Det senaste souls spelet jag lirade var Dark souls 3 och tycker väll spelen har varit rätt "okey" i avseende combat osv men har stört mig massor på att det är så lineear och att man hela tiden är fast i hur man ska ta sig vidare.

Med öppen värld verkar det försvinna dock, är det någon som kan tänka sig ge lite input i om detta är ett bra spel som lever upp till förväntningarna och alla de grymma reviews spelet verkar få?

Älskar Witcher spelen till exempel om detta är likt dessa så är det ju kanon!

Och game of thrones är ju den bästa serie som skapats till tv

Har förstått att det är stuttering och en del prestanda problem på PC men tar för givet att dessa kommer att fixas med en patch längre fram.

Permalänk
Medlem

En sak som jag funderat på. Vad är egentligen skillnaden mellan klasserna ? Alla börjar ju ändå med "snarlika" stats? Känns som att det endast gör skillnad i early game ?

Jag har aldrig spelat dark souls så jag har säkert fel.
Men kan man typ ta en hero och sedan göra den till en "mage" genom att pumpa intelligence och mind?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Alla börjar ju ändå med "snarlika" stats? Känns som att det endast gör skillnad i early game ?

Men kan man typ ta en hero och sedan göra den till en "mage" genom att pumpa intelligence och mind?

Ja och ja. Största skillnaden är vilka vapen, magier och utrustning man börjar med.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Ja och ja. Största skillnaden är vilka vapen, magier och utrustning man börjar med.

Spännande. Undra varför det är så? Borde väl vara så att vissa spells är knutna till just den klassen.
vad kör du för class?
- jag är hero

Tar på mig min stav och kör endast magi 😅

Kan man respecca sen ? Eller är man helt låst vid vad man väljer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Spännande. Undra varför det är så? Borde väl vara så att vissa spells är knutna till just den klassen.
vad kör du för class?
- jag är hero

Tar på mig min stav och kör endast magi 😅

Kan man respecca sen ? Eller är man helt låst vid vad man väljer?

Nej, varför borde det vara så? Varför borde vissa magier vara låsta till specifika klasser? Låter väldigt begränsande, tycker jag.

Man kan flytta om sina poäng senare. Långt, långt senare. Exakt när beror på hur man spelar, men folk gissar på att man brukar kunna vara runt level 50 när man har kommit tillräckligt långt.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

En sak som jag funderat på. Vad är egentligen skillnaden mellan klasserna ? Alla börjar ju ändå med "snarlika" stats? Känns som att det endast gör skillnad i early game ?

Jag har aldrig spelat dark souls så jag har säkert fel.
Men kan man typ ta en hero och sedan göra den till en "mage" genom att pumpa intelligence och mind?

Grejen med klasserna är att du startar på en högre level och karaktären är speccad till en viss "Klass" samt har tillhörande gear som annars kan vara lurig att få tag på i början av spelet.

Sen kan du såklart börja levla åt annat håll för att göra om din hero till en mage men då har du en massa stats som är felallokerade. Det här löser man genom en respec MEN du kan aldrig flytta de levlar som var på din starting class. Så startar du med en hero kommer alltid basen vara en hero även vid respec.

Därför jag alltid startar som deprived/ Wretch i de här fallen. Startar på level 1, 10 i alla stats och bara en träklubba som startvapen men kan respecas senare till precis bad som helst.

citerat fel inlägg
Permalänk
Medlem

Blev ganska irriterad när jag inte får igång min trådlösa Xbox kontroll som är parad i blåtand..

Försökt med massa olika "fix" men får det inte att funka.
Inte testat köra med kabel.. för vill ju kunna spela trådlöst

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

Det blir att pausa spelet. Klarar inte av framdrops när områden laddar. Och de andra som drops som sker i gameplay.

Bra spel annars. Ser framemot när fromsoftware har lagat spelet ordentligt.

Horizon forbidden west kommer hålla mig upptagen ett tag iaf.

Spelar du på PS5? Baserat på att du har Horizon. Ladda ner Ps4-versionen isåfall, den flyter mycket bättre än performance mode på PS5.

Permalänk
Medlem

Förresten. Vad är det för vita linjer man hittar vid olika ställen ? Typ det kan stå en text "careful, enemy on left side". Är set någon multiplayer grej? Vem fasiken skriver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Förresten. Vad är det för vita linjer man hittar vid olika ställen ? Typ det kan stå en text "careful, enemy on left side". Är set någon multiplayer grej? Vem fasiken skriver det?

Spelare kan skapa meddelanden som syns för andra spelare. Oftast hjälpsamma, ibland nonsens eller för att luras. Jag har dock tyvärr inte haft tid att börja spela Elden Ring än så jag utgår från tidigare erfarenheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Spelare kan skapa meddelanden som syns för andra spelare. Oftast hjälpsamma, ibland nonsens eller för att luras. Jag har dock tyvärr inte haft tid att börja spela Elden Ring än så jag utgår från tidigare erfarenheter.

Tack.. måste på något sätt stänga av det. Ibland innehåller meddelandena spoilers.

Permalänk
Medlem

Har lirat lite nu. Spelet var svårt för mig som nybörjare och åkte på däng rätt hårt i början. Nu har jag spöat Tree Sentinel, nån boss i en grotta, och bossen som kommer när man ska ut från Lim-nått-området. Börjat lära sig lite och vant in sig vid kontrollerna lite för KB+M. Lite saker man önskar:

- Inbyggt system så man jag jämföra rustning med det man kan köpa
- Mindre stuttering/lagg, var närmast omöjligt att köra Tree Sentinel, fyfasen vad mycket stuttering!
- Svårighetsgrad-inställningar - att det finns one-shots är lite väl hårt tycker jag...
- Att spelet pausas när man går in i menyer? eller att det överhuvudtaget ska finnas nått sätt man kan pausa det på?!
- När man trycket quit inne i spelet, så vill jag kunna stänga av spelet helt. Istället kommer man till huvudmenyn och man ska trycka "click to play" eller vad det nu är som kommer upp först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Tack.. måste på något sätt stänga av det. Ibland innehåller meddelandena spoilers.

Brukar vara så att man får spela offline för att slippa dom.

Permalänk
Medlem

Första soulsspelet jag lirar, annars brukar det mest bli de vanliga open world-spelen. Största skillnaden är obv hur lite man blir hållen i handen, något jag var lite orolig för innan jag köpte men nu älskar jag det

Vissa småsaker har jag fakt fått googla mig till men annars har det var trial and error, vilket är rätt underhållande.

Skruvat upp allt på max i 1440p och det flyter på i 55ish med några drops här och där, inget jag öht brytt mig om.

Springer mest omkring och utforskar första området Limgrave, lär mig systemen, lär mig hur man spelar soulsspelen, levlar upp karaktären (Astrologer), vapen, spells, flaskorna osv. Kanske 15ish timmar in och jag tar det väldigt lugnt med main story line...

Älskar det så långt. 9/10.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Spännande. Undra varför det är så? Borde väl vara så att vissa spells är knutna till just den klassen.

Finns inga klasser. Du väljer en "character base" eller "origin". D.v.s. vad du var innan du blev inslängd i den här världen. Finns ju inget som säger att du beslutar dig för att sadla om.

Skrivet av adde1337:

Tack.. måste på något sätt stänga av det. Ibland innehåller meddelandena spoilers.

Spela offline. Enda sättet. Eller låt bli att läsa dem för all del.

Skrivet av Laddin:

Har lirat lite nu. Spelet var svårt för mig som nybörjare och åkte på däng rätt hårt i början. Nu har jag spöat Tree Sentinel, nån boss i en grotta, och bossen som kommer när man ska ut från Lim-nått-området. Börjat lära sig lite och vant in sig vid kontrollerna lite för KB+M. Lite saker man önskar:

- Inbyggt system så man jag jämföra rustning med det man kan köpa
- Mindre stuttering/lagg, var närmast omöjligt att köra Tree Sentinel, fyfasen vad mycket stuttering!
- Svårighetsgrad-inställningar - att det finns one-shots är lite väl hårt tycker jag...
- Att spelet pausas när man går in i menyer? eller att det överhuvudtaget ska finnas nått sätt man kan pausa det på?!
- När man trycket quit inne i spelet, så vill jag kunna stänga av spelet helt. Istället kommer man till huvudmenyn och man ska trycka "click to play" eller vad det nu är som kommer upp först.

- Jämförelse vore trevligt ja, lite quality of life improvement.
- Finns lite grejer du kan göra. Dessutom släpptes det ju en patch idag, har inte upplevt stuttering alls det lilla jag hunnit spela ikväll. Men kolla på reddit.com/r/eldenring om stuttering så finns det en hel del förslag som hjälper.
- Kommer aldrig hända, det har aldrig funnits i ett Souls-spel och kommer inte finnas. Du får lära dig spela det helt enkelt, eller hitta sätt att göra spelet enklare (t.ex. levla mer innan du försöker dig på något, byta till ett vapen som passar, eller använda summons för att ta hjälp av andra spelare)
- Samma sak där, det lär aldrig hända. Lite av paniken när man blir omringad eller blir ansatt hårt av en boss försvinner om du kan pausa och fundera en stund på vad du ska göra åt det
- Ta quit och kör Alt F4 typ, det brukar jag göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adde1337:

Tack.. måste på något sätt stänga av det. Ibland innehåller meddelandena spoilers.

But hole?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

But hole?

Permalänk
Skrivet av asrte1:

vad ska man lira för klass när man e nybörjare? detta är mitt första souls-spel

Skulle satsa på Vagabond då och köra med svärd och sköld.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dlin89:

Tjena

grymt sugen på detta spel,

Det senaste souls spelet jag lirade var Dark souls 3 och tycker väll spelen har varit rätt "okey" i avseende combat osv men har stört mig massor på att det är så lineear och att man hela tiden är fast i hur man ska ta sig vidare.

Med öppen värld verkar det försvinna dock, är det någon som kan tänka sig ge lite input i om detta är ett bra spel som lever upp till förväntningarna och alla de grymma reviews spelet verkar få?

Älskar Witcher spelen till exempel om detta är likt dessa så är det ju kanon!

Och game of thrones är ju den bästa serie som skapats till tv

Har förstått att det är stuttering och en del prestanda problem på PC men tar för givet att dessa kommer att fixas med en patch längre fram.

När man väl kommer in i det är det sjukt beroendeframkallande. Det är verkligen tufft i starten, men belönande vilket gör det så kul. Fantastiskt häftiga bossar

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk
Skrivet av adde1337:

Okej.. någon får förklara för mig..

Hur ska jag egentligen spela spelet?
Jag farmade så jag hade 4-5k coins eller vad det heter... gick runt och sedan hittade jag en grotta.. clearade den och kom till bossen som jag inte lyckades döda..

Jag förstår att om man dör en gång så förlorar man ALLA coins, men då behöver man ta sig till kroppen på andra försöket... men jag dog ju hos bossen så det var ju inte så jäkla enkelt...

Hur ska man liksom veta om man kommer klara bossen eller ej ? Ska man slösa sina pengar så ofta det bara går ?

Edit: Hur följer jag main quest liksom? Förstår att det är fritt fram att göra vad man vill, men man vill ju få någon hint ?

Tips som jag har alltid kört med Souls games är om man är nära en lvl att inte gå in i områden där man kan dö. I ditt fall hade jag farmat några fiender till, gått upp en lvl och sen gett mig på bossen när jag inte har något att förlora. Kör du på med samma mentalitet kommer du gå upp i lvl och allt kommer bli enklare.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Skrivet av m3lk0r:

Jag klarar fan inte Shardbearer Godrick...

Första delen är enkel ,det är när han börjar med elden då det blir svårare. Där har jag en tips. När han skjuter elden i luften då ska du passa på att springa till han. Nästa attack kommer vara den där han sprutar eld genom hela banan. Om du har gjort allt rätt kommer du i det läget att vara bakom hans rygg och hinner mangla han på bra innan nästa attack. Repetera och du har tagit han lätt. Kolla på min kanal och du vill se på film vad jag menar.

Visa signatur

http://battlelog.battlefield.com/bf4/user/xR_III666III_I/
YT https://www.youtube.com/user/IIIRef/videos
Intel Core I7 12700K Corsair 32GB 3600MHz ASUS PRIME Z690-P D4
ZOTAC 4080 GTX EVGA 1000w, Samsung G8 OLED

Permalänk
Medlem

För nybörjare (som jag) så är det en uppsjö (konstigt ord) av info att insupa för att förstå sig på spelet, att sen göra det man läst kan ha en skapligt hög tröskel. Själv har jag kollat på Gab Smolders, ett amerikanskt fruntimmer som har rutin på att spela skapelser från Fromsoftware. Hon är duktig, modig, kreativ och skicklig samt framför allt inte speciellt irriterande. Hon har 748,000 followers på tuben.

Hon kör ett par timmar om dagen sedan i fredags.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Blev ganska irriterad när jag inte får igång min trådlösa Xbox kontroll som är parad i blåtand..

Försökt med massa olika "fix" men får det inte att funka.
Inte testat köra med kabel.. för vill ju kunna spela trådlöst

Underligt. Jag kör Xbox kontroller (v2) med dongel utan problem.

Skrivet av Laddin:

Har lirat lite nu. Spelet var svårt för mig som nybörjare och åkte på däng rätt hårt i början. Nu har jag spöat Tree Sentinel, nån boss i en grotta, och bossen som kommer när man ska ut från Lim-nått-området. Börjat lära sig lite och vant in sig vid kontrollerna lite för KB+M. Lite saker man önskar:

- Inbyggt system så man jag jämföra rustning med det man kan köpa
- Mindre stuttering/lagg, var närmast omöjligt att köra Tree Sentinel, fyfasen vad mycket stuttering!
- Svårighetsgrad-inställningar - att det finns one-shots är lite väl hårt tycker jag...
- Att spelet pausas när man går in i menyer? eller att det överhuvudtaget ska finnas nått sätt man kan pausa det på?!
- När man trycket quit inne i spelet, så vill jag kunna stänga av spelet helt. Istället kommer man till huvudmenyn och man ska trycka "click to play" eller vad det nu är som kommer upp först.

Tog du Tree Sentinel? Bra jobbat, den bossen ska man egentligen ta senare när man har levlat upp.

Håller med om alla dina punkter förutom Svårighetsgrad - det vore inte Souls-like längre om det fanns en Easy mode. Rustningsgrejen däremot känns som något extremt de förbisett.

Angående det du upplevde med Tree Sentinel, det finns en gräns där som laddar nytt område så när man sprungit in där och sen springer tillbaka så laddas det gamla området. Mao blir det stutter varje gång man springer emellan den där osynliga "linjen". Väldigt lätt att reproducera.

Att pausa - tidigare har det handlat om att man inte ska kunna pausa i Multiplayer men även om man kör offline kan man fortfarande inte pausa vilket är konstigt, speciellt i ett spel som detta där man ofta behöver kartan.

Quit-grejen är helt löjlig och det har alltid varit så i FromSoftwares spel. Ytterst märkligt.

Skrivet av TotalF:

Första soulsspelet jag lirar, annars brukar det mest bli de vanliga open world-spelen. Största skillnaden är obv hur lite man blir hållen i handen, något jag var lite orolig för innan jag köpte men nu älskar jag det

Vissa småsaker har jag fakt fått googla mig till men annars har det var trial and error, vilket är rätt underhållande.

Skruvat upp allt på max i 1440p och det flyter på i 55ish med några drops här och där, inget jag öht brytt mig om.

Springer mest omkring och utforskar första området Limgrave, lär mig systemen, lär mig hur man spelar soulsspelen, levlar upp karaktären (Astrologer), vapen, spells, flaskorna osv. Kanske 15ish timmar in och jag tar det väldigt lugnt med main story line...

Älskar det så långt. 9/10.

Jag kör också Astrologer och det är intressant hur stor skillnad det är mot en melee class som jag först började med. Fördelen är helt klart att många mobs kan dödas på distans i säkerhet. Nackdelen är att den taktiken inte fungerar på extremt aggressiva bossar och då blir en nackdel. Sen är en annan nackdel helt klart att byta pot från FP till HP mitt i en fajt då man backar för kung och fosterland och då inte kommer åt D-pad ner

Spelet är verkligen extremt beroendeframkallande och när man väl kommit in i det lite så hittar man alltid en ny grej att göra. Jag är bara level 38 men börjar redan stöta på patrull med mobs som tar lång tid att döda (och ger få runes) samt bossar som är alldeles för svåra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrM3:

Inte köpt spelet ännu, men läst många kommentarer om att kontrollen på PC ska vara under all kritik med t-bord/mus? Inte läst något om det i alla recensioner som get spelet 10/10 typ. Stämmer detta? Pinsamt om man måste köpa till handkontroll för att spela på PC.

Ja ville skjuta mig själv till en början för mycket för hjärnan att hantera :D. Men efter ca 30h in så tycker jag att det spelbart med mus/t-bord.

Man blir straffad direkt man inte har fingrarna på rätt plats så det är helt klart viktigt i ett spel som detta.

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.