Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Hjälp! DRAM-LED lyser efter CPU-LED blinkar till snabbt

Permalänk
Medlem

Hjälp! DRAM-LED lyser efter CPU-LED blinkar till snabbt

Hej!

Har redan försökt felsöka problemet lite samt kollat runt på olika forum där liknande problem tas upp.
Har ett nytt Ryzen 5600x och GIGABYTE Aorus pro V.2 som jag fixat in i datorn igår. Körde en Flash BIOS där jag följde Inets egna guide på Youtube. BIOS-ledden blinkade som den skulle i ca 7 minuter. sen gick DRAM-LED lampan igång och datorn stod bara och snurra i 30 min innan jag stängde av den. Nu lyses CPU-LED lampan upp i ca 2 sek på moderkortet sen lyser DRAM lampan konstant utan att få någon kontakt via HDMI eller D-porten.

Ska plocka isär hela bygget igen ikväll efter jobbet och kolla igenom allt, men hoppas att ni kanske har något tips om vad problemet kan vara.

specs:
Gigabyte B550 AORUS PRO V2
AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB
Noctua NH-D15 chromax.black
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16
ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming
Seasonic Focus GX 750W
Fractal Vector RS Tempered Glass

Har testat att flytta runt RAM och använt bara en sticka på varje plats med samma resultat.
Har dragit ur alla kablar och satt tillbaka dem med samma resultat.
Har tittat på pinnsen innan jag satt i CPUn och de var alla hela.
Har testat att FLASHA nya bios med tre olika USB-minen hittills.

Tack på förhand!

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem där DRAM-lampan lystes upp och stannade där, fast det tog istället en stund för systemet att "värmas" upp från en kallstart, så de första veckorna tog det 5-15 minuter att få en POST, men för varje vecka så ökade den tiden uppåt 45 minuter tillslut. I mitt fall så var det ett defekt moderkort.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Jag hade ett liknande problem där DRAM-lampan lystes upp och stannade där, fast det tog istället en stund för systemet att "värmas" upp från en kallstart, så de första veckorna tog det 5-15 minuter att få en POST, men för varje vecka så ökade den tiden uppåt 45 minuter tillslut. I mitt fall så var det ett defekt moderkort.

Fyfan! Modekortet är ett från netonnet's fyndhörna så kan ju vara fel på den. Dock postar inte min alls.

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |

Permalänk
Medlem

Uppdaterar min egen tråd!
Efter att plockat isär allt och använt mitt gamla moderkort så kunde jag konstatera att jag antagligen fått ett defekt moderkort. så bytte till ett annat hos Netonnet som nu fungerar fint.

Visa signatur

Asus Prime Z370-P | Intel Core i5-8600K - 6 trådar / 3.6GHz | Be-Quiet Pure Rock | ASUS TUF GeForce RTX 3080 V2 10GB Gaming |
HyperX Fury Black 32GB (2x16GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 |