Ni med apples nya M1, hur nöjda är ni? vad är dåligt/bra med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Mba med m1. Kom ihåg att apple fortfarande inte har stöd för MST för att köra flera skärmar, förövrigt en standard som kom 2010. Googling visar att det är mjukvarustödet som saknas då det funkar om man installerar windows på hårdvaran.

Så vår hemmakontorsetup där stationära datorn/bärbara hemdatorn och bärbara jobbdatorerna kan kopplas i samma setup med en usb-c kabel föll. MBA vill bara visa en av de två skärmarna eller spegla bägge, inte utöka på två skärmar.
Det känns svagt med M1:an då en intelprocessor stöder 4 skärmar som standard med windows.
Sägs gå lösa med hjälp av ytterligare hårdvaruadaptrar/dockningsstation men då faller ju poängen att klara sig utan en docka för varje enhet.

I övrigt är det också bara den datorn som inte vill automatiskt ansluta mus och tangentbord som sitter anslutna i skärmen via usb vilket alla andra datorer gör. Logitech mx3 och mx keys. Det är svagt 2022.

Prestandan i processorn är ok men skärmstödet suger hårt.

Ska fungera med en DisplayLink-kompatibel docka. Jag hade iofs samma bekymmer som dig när jag kopplade min MBA till min Dell-skärm via usb-c. Upptäckte inte övriga USB-enhter kopplade i skärmen. Fast kör du mx keys och mx3 kan du ansluta dem till MBAn via blåtand och sedan kör du dongle till resten. Välj dator på tangentbordet och musen kopplas samtidigt om...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

I övrigt är det också bara den datorn som inte vill automatiskt ansluta mus och tangentbord som sitter anslutna i skärmen via usb vilket alla andra datorer gör. Logitech mx3 och mx keys. Det är svagt 2022.

Jag fick samma problem idag! Det har funkat nästan ett år med Dell-skärm med KVM, MX3 och MX Keys, men nu så la det bara av.
Har du aldrig fått den att ta logitech-enheterna genom skärmen?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Jag fick samma problem idag! Det har funkat nästan ett år med Dell-skärm med KVM, MX3 och MX Keys, men nu så la det bara av.
Har du aldrig fått den att ta logitech-enheterna genom skärmen?

Ja för det mesta, men inte alltid. När det väl krånglar vill den inte. Tror att mba är kinkigare på att fölora enheter när den är i strömsparläge än de andra. Går ju återansluta efter lite stök i logitech tools där man kan börja om.

Tror även det blev värre sen vi introducerade apples magic trackpad. Då gillade den inte att ha alla 3 av nån anledning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Ska fungera med en DisplayLink-kompatibel docka. Jag hade iofs samma bekymmer som dig när jag kopplade min MBA till min Dell-skärm via usb-c. Upptäckte inte övriga USB-enhter kopplade i skärmen. Fast kör du mx keys och mx3 kan du ansluta dem till MBAn via blåtand och sedan kör du dongle till resten. Välj dator på tangentbordet och musen kopplas samtidigt om...

Det stämmer, men om jag ändå ska ha dockningsstation som kostar pengar och jag ska behöva ha tangentbord och mus som har stöd för flera enheter faller konceptet med en kabel från skärmen som enkel setup. Då har jag köpt för dyra skärmar😋 (p2421dc)

Två skärmar måste ses som normalt 2022, och att använda sig av en drygt 10år gammal standard är inte för mycket begärt kan jag tycka. Jag ser inte apples vinst i det. Säljer de egna skärmar med en egen variant av displayportstandard/MST och funkar den åt andra hållet till till icke apple PC:ar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Det stämmer, men om jag ändå ska ha dockningsstation som kostar pengar och jag ska behöva ha tangentbord och mus som har stöd för flera enheter faller konceptet med en kabel från skärmen som enkel setup. Då har jag köpt för dyra skärmar😋 (p2421dc)

Två skärmar måste ses som normalt 2022, och att använda sig av en drygt 10år gammal standard är inte för mycket begärt kan jag tycka. Jag ser inte apples vinst i det. Säljer de egna skärmar med en egen variant av displayportstandard/MST och funkar den åt andra hållet till till icke apple PC:ar?

Ingen aning faktiskt om Apples egna prylar stödjer tekniken. Jag kör numera med en 34" ultrawide istället för som tidigare tre skärmar. Efter en viss inkörningsperiod så känner jag faktiskt inte för att gå tillbaka till fler skärmar. Gällande rgb/mus så behöver de ju inte kopplas via USB till macen då de stödjer bt och går enkelt att skifta mellan tre datorer...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Ja Apples vision är att du daisychainar via Thunderbolt-protokollet. Fördelen där är väl en teoretisk möjlighet till högre upplösningar totalt men det ger ju ingen ursäkt till att de inte fixat MST-stöd också.

Dock så fungerar heller inte det med M1. DisplayLink, som "löser" problemet, är en extra drivrutin som skickar ut den andra displaysignalen som "generic data" och mha hårdvara omtolkar detta som displaysignal igen. Det finns en risk att varje uppdatering av MacOS kan råka sabotera denna lösning så jag hade inte rekommenderat det.

Ang dina problem med mus o tangentbord så känns det skumt. Rimligtvis borde det lira likt hur man kan koppla in generiska USB-C hubbar till Macar.

Hoppas att M2 fixar detta. Då blir det sannolikt ett köp för privat dator.

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

Skulle det vara begränsat av hårdvaran, menar du?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Skulle det vara begränsat av hårdvaran, menar du?

Skulle inte säga det med all säkerhet, men M1Pro och M1Max dras ju alltså inte med denna begränsning alls. Jag tycker mig läst lite förhoppningar om att de ska "fixa" det på M1 men det har i så fall tagit oförskämt lång tid så jag utgår nu från att det kanske kräver förändring i kislet.

Edit: för att klarifiera så det inte blir förlorat i historien. Det är två separata saker att M1 Macbooks inte stödjer dubbla exterma skärmar oavsett hur man kopplar in dem (möjligtvis en hårdvarubegränsning) och en annan sak att MacOS allmänt inte stödjer DisplayPort MST (100% en OS-begränsning och sätter inga förhoppningar till att Apple fixar detta fast dom borde. Köp en thunderbolt-hub.).

Visa signatur

i9-10980XE | 128 GB DDR4-3600 | ASUS X299 WS PRO | RTX 4070 Super Founders Edition

Permalänk
Skrivet av Teddis:

Ja Apples vision är att du daisychainar via Thunderbolt-protokollet. Fördelen där är väl en teoretisk möjlighet till högre upplösningar totalt men det ger ju ingen ursäkt till att de inte fixat MST-stöd också.

Dock så fungerar heller inte det med M1. DisplayLink, som "löser" problemet, är en extra drivrutin som skickar ut den andra displaysignalen som "generic data" och mha hårdvara omtolkar detta som displaysignal igen. Det finns en risk att varje uppdatering av MacOS kan råka sabotera denna lösning så jag hade inte rekommenderat det.

Ang dina problem med mus o tangentbord så känns det skumt. Rimligtvis borde det lira likt hur man kan koppla in generiska USB-C hubbar till Macar.

Fast MST är ju daisy chain, via DisplayPort 1.2/Thunderbolt

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Betty (Kung Pow):

Fast MST är ju daisy chain, via DisplayPort 1.2/Thunderbolt

MST tillhör DP-standarden specifikt MacOS *vägrar* skicka två displaystreams ut genom en och samma DisplayPort-kabel men har inga problem att skicka två streams via Thunderbolt, såvida du inte har en M1 Macbook.

Visa signatur

Permalänk

Laggar fortfarande när man scrollar. För er som ifrågsätter hu rmkt det här stör, så stör det verkligen! Testat alla möjliga tips, nollat BT och lite av varje. Samma skit ändå. Hur kommer det sig att vissa verkar ha detta problem och andra inte. Det märks, så jag har svårt att tänka mig att någon "inte ser det" eller inte upplever det.

Faktiskt rätt piss. Som sagt, min gamla mid-12 MBP kändes som den hade mer "flyt" i GUI:et. Vad ÄR detta?

Har inte Öppet köp kvar, men jag vill nog ta mig en funderare hur jag vill göra med denna "icke pro", som jag nu kallar den.

Så himla trist.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Laggar fortfarande när man scrollar. För er som ifrågsätter hu rmkt det här stör, så stör det verkligen! Testat alla möjliga tips, nollat BT och lite av varje. Samma skit ändå. Hur kommer det sig att vissa verkar ha detta problem och andra inte. Det märks, så jag har svårt att tänka mig att någon "inte ser det" eller inte upplever det.

Faktiskt rätt piss. Som sagt, min gamla mid-12 MBP kändes som den hade mer "flyt" i GUI:et. Vad ÄR detta?

Har inte Öppet köp kvar, men jag vill nog ta mig en funderare hur jag vill göra med denna "icke pro", som jag nu kallar den.

Så himla trist.

Inget som jag märker av med min M1:a Pro? Hade en 13" Pro med en i5a som var betydligt mycket segare både med boot och uppstart av program etc? Mjukhet i skrollning vinner min M1:a med hästlängder iaf..

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Skrivet av spacedebree:

Så himla trist.

Satan vad trist, kan verkligen förstå frustrationen. Har inget mer att tillägga mer än att jag verkligen hoppas att Apple löser det. Så otroligt trist att de inte tar tag i det.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Så himla trist.

Har missat vad du har för mus. Min logitech-mus via dongel är oanvändbar på min mac mini m1 om den är inkopplad via usb3. Pekaren laggar och hoppar. Använder jag en usb-2 adapter så fungerar det utmärkt. Så om du har en logitechmus så pröva ett annat märke för att se om problemet kvarstår.

Permalänk
Skrivet av clnr:

Har missat vad du har för mus. Min logitech-mus via dongel är oanvändbar på min mac mini m1 om den är inkopplad via usb3. Pekaren laggar och hoppar. Använder jag en usb-2 adapter så fungerar det utmärkt. Så om du har en logitechmus så pröva ett annat märke för att se om problemet kvarstår.

Mus? Nej, detta är den inbyggda trackpaden på min 13" M1. Mus vette tusan hur det funkar - har för mig att jag inte såg något när jag körde den (BT mus). Men paden är ju den man använder mest på resande fot - därav yberirritationen.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Då missförstod jag dig. Var väl pga att du skrev att du hade nollat BT som fick in mig på det. Kör mac mini så jag har inga erfarenheter av trackpad och M1 tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Så himla trist.

Laggar det i alla program eller bara vissa?

Permalänk

Testar i detta ny Safari Technology Preview...tycker det funkar bättre. Sen upptäckte jag en annan sak...tycker det blir jämnare scroll om jag inte har handens "sida" på plattan när jag scrollar med fingrarna. Kan tyckas logiskt, men på samma sätt som MacOS fixar att stänga av plattan när man skriver, så tänkte jag att detta inte var något att tänka på 2022. Kan haft fel. Flyttar jag alltså handen lite åt höger blir det bättre. Kan det vara så enkelt? Knappast. Men ska fortsätta testa lite. Tech preview är ju gratis om man vill testa...

Väntar på alla svar där ni säger att inget av dessa två saker hjälper..... =P

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Augusts:

Laggar det i alla program eller bara vissa?

För mig laggar det bara i browsers. Mest i Chrome och Firefox, tätt följt av Safari. Möjligen bättre i Safari Tech Preview som jag skrev ovan. Dock vääääldigt osäker.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av clnr:

Då missförstod jag dig. Var väl pga att du skrev att du hade nollat BT som fick in mig på det. Kör mac mini så jag har inga erfarenheter av trackpad och M1 tyvärr.

....vilket du ska vara kungligt glad över! =P

Visa signatur

Permalänk

En annan sak! Tycker sidorna (i Safari i alla fall) läses in slött, och att saker (bilder, reklam osv) poppar upp när sidan syns, och inte liksom innan. Man ser alltså saker poppa upp framför sig när man scrollar. Vad är det för skit? Har även hört (läst) att Wifi är konstigt på M1 MBP och Air. Har själv testat både 2.4 och 5...vet inte om jag märker nån skillnad. Kanske att 2.4 var rappare...märkligt det med.

Börjar fundera på hur "färdig" den här M1 gen 1 verkligen är... =( KAN ju vara mjukvara men..ja..jag vet inte längre. Var galet säljsugen häromdagen.

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av spacedebree:

En annan sak! Tycker sidorna (i Safari i alla fall) läses in slött, och att saker (bilder, reklam osv) poppar upp när sidan syns, och inte liksom innan. Man ser alltså saker poppa upp framför sig när man scrollar. Vad är det för skit? Har även hört (läst) att Wifi är konstigt på M1 MBP och Air. Har själv testat både 2.4 och 5...vet inte om jag märker nån skillnad. Kanske att 2.4 var rappare...märkligt det med.

Börjar fundera på hur "färdig" den här M1 gen 1 verkligen är... =( KAN ju vara mjukvara men..ja..jag vet inte längre. Var galet säljsugen häromdagen.

Om 2,4 GHz faktiskt är snabbare för dig än 5 GHz så kanske du har en bra förklaring till dina problem: i det läget lär det vara HW-fel på din maskin.

Gjorde en snabbt test-skott med iperf3 på en M1 Mac via en Wifi-5 AP. Över 5 GHz bandet får man ~600 Mbit/s och över 2,4 GHz bandet får man ~70 Mbit/s, vilket är rätt mycket vad som kan förväntas. D.v.s. 5 GHz bandet bör vara märkbart snabbare sett till bandbredd, något snabbare sett till latens (men där skiljer det på millisekund-nivå vilket man knappast lär märka vi surf).

Här hemma har dottern och frugan varsin M1 MBA, ingen har de problemen du beskriver med touchad (en kör primärt Safari och en kör primärt Chrome). På jobbet har vi ~20 st M1 MBA, inte heller där har någon rapporterat de problem som du beskriver.

Givet att det strular bl.a. i Safari, ett integrerat program från Apple, pekar än mer mot att det nog är HW-problem med just din enhet.

Edit: sökte på problemet och är uppenbarligen andra som sett samma problem, såg att en del kontaktat Apple och i det läget fått en ny datorn. Så kan mycket väl vara ett HW-problem på vissa enheter, något som Apple i så fall verkar medveten om då de verkar byta ut enheter... Fast det är inte scrollande utan "pinch-to-zoom" funktion som strular för vissa.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag har ganska ordentliga problem med wifi. Har testat att ansluta till ett antal publika nät, inget har fungerat. Då har jag istället försökt använda min iPhone som surfpunkt, men gör jag det trådlöst fungerar det inte. Jag måste ansluta telefonen via USB för att kunna använda den för internet-anslutning vilket såklart är lite trist.
Hemma så fungerar wifi utan problem (unifi-nät som såklart inte är oskyddat).

Någon annan som har detta problemet? Svårt att hitta något specifikt på internet om detta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Jag har ganska ordentliga problem med wifi. Har testat att ansluta till ett antal publika nät, inget har fungerat. Då har jag istället försökt använda min iPhone som surfpunkt, men gör jag det trådlöst fungerar det inte. Jag måste ansluta telefonen via USB för att kunna använda den för internet-anslutning vilket såklart är lite trist.

Någon annan som har detta problemet? Svårt att hitta något specifikt på internet om detta.

För mig fungerar allt utan problem så säkert bäst att kontakta Apples support och fråga dem ifall det kan vara problem med hårdvaran.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Skrivet av whisky:

Har använt trådlös tethering då och då i evigheter utan några problem. Det låter som sagt som något att ringa Apple-supporten om. Det har funnits rapporter om att Appleutrustning haft problem med specifika firmwareversioner på specifika access points (Mikrotik och Ubuquiti är tillverkare jag minns folk haft problem med vid något tillfälle), men du hade definitivt sett omfattande nyhetsrapporter om detta ifall det var ett generellt problem mot publika accesspunkter.

Permalänk

Har även buggar med blåtand och ljud ska tilläggas. Hoppar från mid till höger kanal plötsligt (exvis när man ändrar ljudet via slidern på touchbar). Bose QC35 II lurar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Har även buggar med blåtand och ljud ska tilläggas. Hoppar från mid till höger kanal plötsligt (exvis när man ändrar ljudet via slidern på touchbar). Bose QC35 II lurar.

Upplever samma problem även jag med Bose QC45 lurar med blåtanden.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Upplever samma problem även jag med Bose QC45 lurar med blåtanden.

Helt otroligt. Jag kanske är extremt naiv men ett stort företag som Apple borde väl kolla produkterna innan släpp? Utsätta dem för alla möjliga scenarion med vanliga tillbehör för att se om om något strular.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har varit lite sugen på en Mac Mini men inväntade gårdagens event. Nu visade det sig att det inte blev någon uppdaterad Mac Mini (räknar inte Studio). Mac Mini är ju ändå snart två år gammal, men samtidigt kommer jag inte göra något som ens kräver M1 Pro.

Blev det bättre eller sämre tillfälle att köpa en Mac Mini nu?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Jag har varit lite sugen på en Mac Mini men inväntade gårdagens event. Nu visade det sig att det inte blev någon uppdaterad Mac Mini (räknar inte Studio). Mac Mini är ju ändå snart två år gammal, men samtidigt kommer jag inte göra något som ens kräver M1 Pro.

Blev det bättre eller sämre tillfälle att köpa en Mac Mini nu?

Behöver du en dator nu eller närmsta månaderna så köp en nu.
En M2-baserad mini kanske är vad nästa event kommer ge tillsammans med andra baseline-produkter.
Men det kan vara allt mellan någon månad bort och sedan har du leveranstider att ta hänsyn till för nya produkter.
Folk väntar fortfarande på MBPs sedan release-datum under senhösten tror jag.

Men en M2 kommer säkert inte skilja sig så mycket om man inte har prestandabehovet idag.
Skulle jag gissa så kan det vara 2 till cores och bättre IO-förutsättningar för fler skärmar etc. och kanske en något snabbare singlethread-prestanda. Det mesta av detta får du ju med studion också om du har det behovet.

Edit: Nu tänkte jag ur min situation. Har du kanske inte ett fast arbete och regelbunden inkomst och detta köp är därför ett stort köp. Då skulle jag väntat.

Personligen vill jag inte köpa en Generation 1-produkt så jag väntar i vilket fall som helst.