Permalänk
Medlem

Vilken Riser

Hejsan!

Har problem med LiveKernelEvent141, och tänkte prova ny riser (för tredje gången).
Har tidigare testat två risers och uteslöt de som problemet, men har nu insett att det ändå kan vara källan. De som jag kört har fått hemska omdömen (Thermaltake 300mm som inkluderades i Core p5 chassit).

Vad rekommenderar ni runt 500kr?
Kör ett Vega 64 i ett Z690 bräda (Hero Maximus z690). Om pci-e gen 4 ger bättre prestanda för framtida kort (typ 3080 eller 4070 när det kommer) så kan jag öka budget, men anar att det inte gör skillnad.

Kollar på dessa två atm:
https://www.inet.se/produkt/6902873/fractal-design-flex-vrc-2...

https://www.inet.se/produkt/6903000/phanteks-riserkabel-x16-2...

Permalänk
Inaktiv

Har du ställt in brädan på PCIe 3 i BIOS istället för auto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon265474:

Har du ställt in brädan på PCIe 3 i BIOS istället för auto?

Hmm nej, men det borde väl inte orsaka driver crashes?
Hade samma error på min z97, men trodde då att det var pga ram minne.

Permalänk

Hej,, hittar ingen tråd som passar bättre än denna så testar här. Vill byta till gen4 riser i mitt kolink rocket v2 chassi och undrar om dessa riserkablar (egentligen fästen) är standardicerade?

Kan jag köpa vilken som? (Hondelen fästs ju med ett par skruvar i chassit så fästena måste ju vara rätt (standard?))

Tacksam för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av eligri:

Hmm nej, men det borde väl inte orsaka driver crashes?
Hade samma error på min z97, men trodde då att det var pga ram minne.

Jag hade ett pcie4-mobo, pcie3-riserkabel.
Allt fungerade bra med pcie3-gpu (nvidia 2000).

Sedan bytte jag till pcie4-gpu (nvidia 3000) och fick stora problem direkt. Bilden bara hackade, windows kraschade ofta innan jag ens kunde logga in. Kunde inte ens navigera till bios. Datorn var obrukbar.
Var tvungen att ta ut moderkortet ur (mini)chassit och ansluta gpu direkt utan riser. Då var allt som vanligt och när jag låste gpu16x-sloten till pcie3 kunde jag använda risern igen utan problem.

Så enl min erfarenhet (och vad jag då även fann när jag sökte runt):
pcie4-kompatibelt mobo + pcie4-gpu med pcie3-riser=problem (om jag inte begränsar mobo till pcie3).

Om du har något relaterat problem låter jag vara osagt. Men definitivt värt att testa tycker jag. Tar väl två minuter att ändra i bios.