Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Moddare dubblerar cache-minnet på 22 år gammal AMD-processor

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Moddare dubblerar cache-minnet på 22 år gammal AMD-processor

Genom att frikoppla kondensatorer kan AMD K6-2+ uppgraderas till 256 KB cache och gör den därmed likvärdig sin storebror K6-III+. Enda skillnaden på de två processorerna var specifikt cahce-minnets storlek.

Från Vogons:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=85071

Synd att man inte visste det år 2000

Tack till @Delerium som tipsade om det!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Rekordmedlem

Det var nästan så att jag trodde du postat i Retro K6orna var fina och nu visar det sig alltså att de kan bli ännu bättre för de som har kvar nått retrosystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av mrqaffe:

Det var nästan så att jag trodde du postat i Retro K6orna var fina och nu visar det sig alltså att de kan bli ännu bättre för de som har kvar nått retrosystem.

hehe ja 20 år brukar man väl säga om retro, men jag tänker att de är på "rätt" sida av millennieskiftet för att få vara med här

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehe ja 20 år brukar man väl säga om retro, men jag tänker att de är på "rätt" sida av millennieskiftet för att få vara med här

Första tanken var "Men vafan, detta är ju knappast 80-tals grejer vad snackar han om"

2002. Det är alltså 20 år sedan. Fasen, det kanske är dags att se över det där, snart räknas ju Athlon 64 FX som retro

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Första tanken var "Men vafan, detta är ju knappast 80-tals grejer vad snackar han om"

2002. Det är alltså 20 år sedan. Fasen, det kanske är dags att se över det där, snart räknas ju Athlon 64 FX som retro

Pentium 4 är definitivt retro, samma med Windows XP

Permalänk
Medlem

Jag som bara har vanliga K6 2 och III utan +...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Följt tråden på Vogons med intresse senaste månaderna.

Marknaden har sedan någon gång innan jul blivit helt översvämmad av 570MHz K6-II+ (570ACZ), som är den högst klockade processorn i familjen. Gissningsvis har någon hittat ett gäng pallar i något lager. Det finns tiotusentals tillgängliga. Tidigare har en sådan processor varit relativt ovanlig, och betingat ett ganska högt värde. Nu kan man få dem för ett par hundringar styck. Entusiasterna har börjat våga labba loss.

570ACZ överklockar uppenbarligen väldigt bra i de flesta fall också.

Funtar på att beställa hem en laddning medans de finns kvar. Står dock lite i valet och kvalet. Större delen av grejen med de där processorerna idag är deras flexibilitet, multipliern och en del andra grejor kan ställas om live under drift, och man kan ändra datorns prestanda mellan typ 386 och full spätta i hyfsat små steg. Grejen är dock att ett 440BX-kort med en Via C3 Ezra gör det där bättre i mindre steg, är stabilare, och har högre maxprestanda, jämförbar med en 600MHz Katmai.

Skillnaden är egentligen att Phil's Computerlab gjorde en video om K6-II/III+ som fick stor spridning i retrokretsar för en massa år sedan, och sedan dess har det varit defacto standard när man velat bygga en "time machine" som klarar det mesta i spelväg från 90-talet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen om hur gammal man blivit...

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Vogons är helt fantastisk för det mesta.
Det finns t.ex. massor av trådar med olika projekt som varierar mellan enklaste sakerna som att koppla ett brytar block till jumpers för att förenkla inställningar till åtskilliga olika ljudkort och t.om. grafikkort och numera även datorer! (kolla in "Wee Cee" tråden!).

För att inte tala om dokumentation och drivrutins databasen dom har.
När tillverkare efter tillverkare helt enkelt tar bort gamla saker utan att slänga upp dom på archive.org så är oftast Vogons folket framme med en aktuell spegel av materialet.

En av mina favoriter är "Aiming for the stars" trådarna, någon väljer ut en specifik hårdvara och sedan försöker att maximera prestandan i något benchmark, och såklart samtidigt utmanar alla andra
Det har lett till en del världsrekord, både 386 och 486'or har fått gränserna flyttade på Vogons.

Och på Vogons är svaret på frågan oftast inte "42" utan "recap it".

De mest intressanta (IMO) sakerna nu på Vogons är nog ovan nämnda K6-2+ tråd, där man nu försöker hitta en legendarisk medod att SMP (köra flera processorer) aktivera K6'orna.
Och "Tillamook" tråden som pysslar med ungefär samma sak, det letas dolda funktioner för fullt.
Tillamook är en processkrympt version av Pentium MMX ämnad för laptops, som kan köras i betydligt högre frekvenser.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Första tanken var "Men vafan, detta är ju knappast 80-tals grejer vad snackar han om"

2002. Det är alltså 20 år sedan. Fasen, det kanske är dags att se över det där, snart räknas ju Athlon 64 FX som retro

säg inte så, jag kommer ihåg när jag skaffade min första FX

Det var dock en FX62 så den är ju inte riktigt retro än

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem

Släng dig i väggen 5800X3D...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Första tanken var "Men vafan, detta är ju knappast 80-tals grejer vad snackar han om"

2002. Det är alltså 20 år sedan. Fasen, det kanske är dags att se över det där, snart räknas ju Athlon 64 FX som retro

För mig kommer aldrig något nyare än Commodore 64 och Amiga vara retro...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Genom att frikoppla kondensatorer kan AMD K6-2+ uppgraderas till 256 KB cache och gör den därmed likvärdig sin storebror K6-III+. Enda skillnaden på de två processorerna var specifikt cahce-minnets storlek.

https://i.ibb.co/sKsSRML/k6.png

Från Vogons:
https://www.vogons.org/viewtopic.php?f=46&t=85071

Synd att man inte visste det år 2000

Tack till @Delerium som tipsade om det!

Kondensatorer?

För konfiguration så används normalt resistorer/jumpers.

Jumpers = Resistor på 0 ohm

Kan även sitta kondensatorer, men då har dom inte med konfiguration att göra.
Kondensatorers uppgift är avkoppling och/eller energilagring, ta bort variationer i spänning och/eller interferens.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Bengt-Arne:

Kondensatorer?

För konfiguration så används normalt resistorer/jumpers.

Jumpers = Resistor på 0 ohm

Kan även sitta kondensatorer, men då har dom inte med konfiguration att göra.
Kondensatorers uppgift är avkoppling och/eller energilagring, ta bort variationer i spänning och/eller interferens.

Ah, jag bara gick på det här:
"The method consists of decoupling capacitors responsible for enabling or disabling parts of the CPU's L2 cache."

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

För mig kommer aldrig något nyare än Commodore 64 och Amiga vara retro...

Någonstans i Sverige 2054

- "Kolla vad jag hittade på loppis, det är en supergammal retropyl som är alldeles dammig"
- "Vad är det?"

- "Ett Valve Index, jag fick det gratis"

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Någonstans i Sverige 2054

- "Kolla vad jag hittade på loppis, det är en supergammal retropyl som är alldeles dammig"
- "Vad är det?"

- "Ett Valve Index, jag fick det gratis"

Kommer nog vara en liknande syn på det som vi ser på Virtual Boy idag.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Helt fantastiskt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

höhöh körde han pemex memory doubler eller?

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fint!
Jag har en oöppnad låda med k6-2+ 500 liggandes… Får prova denna mod framöver

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade en AMD K6-III 450MHz.
Men jag är ganska säker på att det fortfarande var 90-tal när jag skaffade den.
Senare delen av 90 talet, men ändå 90 tal.
Tror det var 98.

Då hade den dock inget + i namnet.

Permalänk

Man kan installera windows 95 eller 98 på Amd moderkort med tidig Athlon/Duron cpu's - typ on den har ISA? och sd-ram -.Körde en Throughbreed ( Amd athlon 1700+ ) men det .För windows 95 uppdateringar med directX -Från directX 3 - 8 , Tror också jag hade -k-6 update på floppy eller hårddisken då vissa windows updates ( IE explorer 4-5/mediaplayer)bara tar bort filerna.

Permalänk
Medlem

Aaaaah!!! Min k6-2 500! De kostade typ inget, och så ett super socker 7 moderkort från jetway. Minns någon dom?

Bra dator för en fattig student. Körde mycket hidden&dangerous och ultima 9 på den. Och thief. Vilka tider.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

hehe ja 20 år brukar man väl säga om retro, men jag tänker att de är på "rätt" sida av millennieskiftet för att få vara med här

Förlåt för OT: Men... Får jag en "Retro" tagg under namnet nästa år då? Eller är det turbo-knapp som gäller efter 20 år som medlem?

Osäker på om det var en K6 som satt i någon av datorerna jag ärvde som liten? Första jag vet med säkerhet var Athlon XP burken jag byggde med farsans hjälp (K7 lanserades 2000 enligt wikipedia)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tangentbord:

Förlåt för OT: Men... Får jag en "Retro" tagg under namnet nästa år då? Eller är det turbo-knapp som gäller efter 20 år som medlem?

Osäker på om det var en K6 som satt i någon av datorerna jag ärvde som liten? Första jag vet med säkerhet var Athlon XP burken jag byggde med farsans hjälp (K7 lanserades 2000 enligt wikipedia)

De första K7 processorerna lanserades i juni 1999 och var av slot utförande.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Entusiast

Jag beställde ett 3-pack cpuer från USA när jag fann tråden för nån vecka sedan.