Apples nya Studio Display fungerar med Windows

Permalänk
Melding Plague

Apples nya Studio Display fungerar med Windows

Dock med en rad begränsningar som kan göra den ett mindre aktuellt köp utan en Mac i hushållet eller på kontoret.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Längtar tills jag får tag på denna och panga lite hess på lången igen!

Permalänk
Medlem

Much wow. 🙃

Permalänk
Medlem

Något som inte artikeln nämner men som jag sett på andra ställen är att alla justeringar på skärmen görs från mjukvara på datorn som bara finns på apple-enheter, t.ex. ljusstyrka och liknande

Det ska fungera från moderna macar och ipad, men tror inte windows

Kan såklart vara fel, men tror inte skärmen har någon inbyggd meny/knappar för dessa saker

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något som inte artikeln nämner men som jag sett på andra ställen är att alla justeringar på skärmen görs från mjukvara på datorn som bara finns på apple-enheter, t.ex. ljusstyrka och liknande

Det ska fungera från moderna macar och ipad, men tror inte windows

Kan såklart vara fel, men tror inte skärmen har någon inbyggd meny/knappar för dessa saker

The Verge är ju kända för sin tekniska kompetens så borde ha fångat upp det om så var fallet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

The Verge är ju kända för sin tekniska kompetens så borde ha fångat upp det om så var fallet.

Kanske man kan få det att fungera ändå med nog mängd kylpasta?

Permalänk
Medlem

Jag använde gamla apple monitorer på en PC för ett X antal år sen och det fanns en uppsjö av mjukvara för windows (indieutvecklare) som knåpa ihop små applikationer som styrde ljusstyrka etc. Lär dyka upp för dessa också. Jag är bra sugen på 2 sånna här men jag är sjukt kluven till Mac Studio. Jag måste invänta benchmarks för hur redshift agerar på ett Ultra chip. Men det kliar friskt i fingrarna nu. Apples monitorer har alltid varit riktigt trevliga. (har ägt två 23" cinema displays, en 27" cinema display och 1 Thunderbolt display tidigare. Aldrig varit missnöjd)

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Ontopic... USB-C på ett grafikkort? Pratar vi endast laptops här eller kan jag som sitter på en 3090 köpa en displayport till usb-C dongle? Har läst samma nyhet på 4-5 olika platser nu men ingen förklara vad det betyder.

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem

Förtydligande: Apple utannonserade skärmen tidigare i veckan, den lanseras (börjar säljas) den 18:e!

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Ontopic... USB-C på ett grafikkort? Pratar vi endast laptops här eller kan jag som sitter på en 3090 köpa en displayport till usb-C dongle? Har läst samma nyhet på 4-5 olika platser nu men ingen förklara vad det betyder.

Ja, laptops och en del sff-datorer med inbyggd gpu kan ha bildsignal via USB-C-kontakt.

Permalänk
Medlem

En liten fundering. Ponera att man köper denna skärm, samt en Mac Studio.

Är det möjligt att ha MacStudio, samt t.ex en Intel Nuc, inkopplad samtidigt till denna skärm, och skifta mellan datorerna med en knapptryckning?

Permalänk
Skrivet av raxxor:

En liten fundering. Ponera att man köper denna skärm, samt en Mac Studio.

Är det möjligt att ha MacStudio, samt t.ex en Intel Nuc, inkopplad samtidigt till denna skärm, och skifta mellan datorerna med en knapptryckning?

Tvekar på det I/O verkar likna den gamla ultrafine 5K, men kan ha fel

Permalänk
Skrivet av raxxor:

En liten fundering. Ponera att man köper denna skärm, samt en Mac Studio.

Är det möjligt att ha MacStudio, samt t.ex en Intel Nuc, inkopplad samtidigt till denna skärm, och skifta mellan datorerna med en knapptryckning?

Det är en ensam Thunderbolt-kabel in, så nej.

Permalänk
Skrivet av 925a:

Ontopic... USB-C på ett grafikkort? Pratar vi endast laptops här eller kan jag som sitter på en 3090 köpa en displayport till usb-C dongle? Har läst samma nyhet på 4-5 olika platser nu men ingen förklara vad det betyder.

Thunderbolt över USB-C-gränssnitt. DisplayPort räcker inte, utan du behöver specifikt kunna brygga displayporttrafik från grafikkortet till Thunderboltkontrollern. Det existerar i PC-världen men är rätt exotiskt där, av förklarliga skäl, medan det är en designfeature sedan ett decennium eller mer på Macar.
Edit: Jag hade helt missat att det fungerar inte bara från Thunderboltutrustade Macar och iPad Pro, utan också från USB 3.1 gen 2-utrustade iPad Air 5, så uppenbarligen kan den drivas med Displayportsignal över "vanlig" USB.

Permalänk
Skrivet av Levandebild:

Förtydligande: Apple utannonserade skärmen tidigare i veckan, den lanseras (börjar säljas) den 18:e!

Den är lanserad och kan beställas redan nu, men leveransdatum börjar den 18:e - kanske en semantisk fråga, men den är alltså till salu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

Ontopic... USB-C på ett grafikkort? Pratar vi endast laptops här eller kan jag som sitter på en 3090 köpa en displayport till usb-C dongle? Har läst samma nyhet på 4-5 olika platser nu men ingen förklara vad det betyder.

Har usb-c på mitt direkt

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

finns det någon mening med denna skärm förutom för mac/apple nördar? tycker det finns betydligt ,mer intressanta skärmar till detta pris/ funktioner än denna mvh Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Skrivet av Ase:

finns det någon mening med denna skärm förutom för mac/apple nördar? tycker det finns betydligt ,mer intressanta skärmar till detta pris/ funktioner än denna mvh Arne

Det är en lyxprodukt om du är privatperson, som låter dig köra "pixeldubblad 1440p" med bra färgåtergivning i ett snyggt paket, och med nära nog 100W strömmatning till en ansluten laptop om det är ditt användningsområde.
Kör du en modern Mac är den utvecklad specifikt för din maskin. Kör du Windows ska den fungera, men de har inte gått in för att göra den upplevelsen extra trevlig mer än skärmens specifikationer.
Jag hade inte investerat i en sån om jag primärt skulle använda den för annat än Appleprylar; då finns det skärmar som är billigare och det finns sannolikt skärmar som är mer ändamålsenliga i samma prisklass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Kanske man kan få det att fungera ändå med nog mängd kylpasta?

Ja, två kilo kylpasta och vända nätaggregatet upp och ned borde fixa biffen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raxxor:

En liten fundering. Ponera att man köper denna skärm, samt en Mac Studio.

Är det möjligt att ha MacStudio, samt t.ex en Intel Nuc, inkopplad samtidigt till denna skärm, och skifta mellan datorerna med en knapptryckning?

En lite större fundering som inte helt hör till ämnet. Finns det någon bra KVM-switch som hanterar video och inte kostar skjortan? Nuvarande switch jag har hanterar bara USB så jag måste muppa med skärmen för att få bild från den dator jag vill använda.

Permalänk

Vad tycker folk om denna skärm?

Jag är lite tvek då jag redan kört den sedan 2016, men i ett plastigt skal med namnet LG på. Men det verkar vara mer eller mindre exakt samma panel men lite ljusstarkare och snabbare usb-c och ett högre pris.

Den ser ju sjysst ut, men jag hade nog hoppats på mer. Några tum extra och lite mer upplösning och HDR.

Nåväl, bättre pris än Apple's 6K åtminstone

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Vad tycker folk om denna skärm?

Jag är lite tvek då jag redan kört den sedan 2016, men i ett plastigt skal med namnet LG på. Men det verkar vara mer eller mindre exakt samma panel men lite ljusstarkare och snabbare usb-c och ett högre pris.

Den ser ju sjysst ut, men jag hade nog hoppats på mer. Några tum extra och lite mer upplösning och HDR.

Nåväl, bättre pris än Apple's 6K åtminstone

Också fundersam då det verkar vara samma panel som på den LG 5K som funnits ett antal år och även i iMac 5K. Men just paneler med 5K verkar inte vara så utbrett så det rör sig väl inte lika mycket som för paneler med 4K.

Frågan är om det finns en bättre/nyare panel med 5K?
Tänkte också att 120 Hz vore fint, men det är nog knepigt att få till i 5K i dagsläget.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något som inte artikeln nämner men som jag sett på andra ställen är att alla justeringar på skärmen görs från mjukvara på datorn som bara finns på apple-enheter, t.ex. ljusstyrka och liknande

Det ska fungera från moderna macar och ipad, men tror inte windows

Kan såklart vara fel, men tror inte skärmen har någon inbyggd meny/knappar för dessa saker

Kanske bara är en dröm att Apple skulle anamma öppna standarder, men det finns några standardprotokoll som man kan använda för att justera vissa saker via bildskärmsanslutningen. Även om Apple stödjer dessa öppna standarder kan det mycket väl finnas många inställningar som man inte kan fippla på via dessa.

Ett exempel på ett program som kan justera ljusstyrka och kontrast denna vägen under Windows är Monitorian som finns tillgängligt på GitHub (emoacht/Monitorian) och i Windows Store (sök på Monitorian).

Visa signatur

Workstation 5950X|7900XTX|O11 Dynamic Vardagsrum 3900X|6900XT|Torrent Nano
VR Reverb G2|PSVR2|Pico 4|Quest 3|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem

Asså, att det ens blir en nyhet av att en skärm fungerar med *datorer i allmänhet* gör att det skär lite i själen. Förståeligt att det blir det, men synd ändå.

Visa signatur

Ignorance is voluntary misfortune.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något som inte artikeln nämner men som jag sett på andra ställen är att alla justeringar på skärmen görs från mjukvara på datorn som bara finns på apple-enheter, t.ex. ljusstyrka och liknande

Det ska fungera från moderna macar och ipad, men tror inte windows

Kan såklart vara fel, men tror inte skärmen har någon inbyggd meny/knappar för dessa saker

Man kan ju hoppas att den använder DDC/CI för det, som är standard i både hdmi/DVI och displayport. isåfall kan tredjeparts program styra inställningar.
vet det finns en del till Windows som är menade för just ljusstyrka och kontrast.
jag har haft bäst erfarenhet med Monitorian.
mycket bekvämt vid sängdatorn att kunna sänka ljussstyrkan från en ikon likt ljud ikonen

Man önskar ju windows hade det inbyggt, så som för laptops.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Något som inte artikeln nämner men som jag sett på andra ställen är att alla justeringar på skärmen görs från mjukvara på datorn som bara finns på apple-enheter, t.ex. ljusstyrka och liknande

Det ska fungera från moderna macar och ipad, men tror inte windows

Kan såklart vara fel, men tror inte skärmen har någon inbyggd meny/knappar för dessa saker

Jag har en hacintosh hemma som har dualboot med w10. Den är kopplad till en miniDP Apple LED Cinema display. Där funkar allt i osx och ställer jag ljusstyrkan i osx och bootar om så är den kvar på samma när jag bootar in i W10. Har letat på nätet efter mjukvara för att styra skärmen i W10 men inte hittat något klockrent eller som skulle få webkameran att funka. Dom verkar ju förbättrat det med denna iom att kameran ska funka i w10, men jag förväntar mig precis som du säger att ljusstyrkan inte kommer gå att justera utan osx eller någon framtida haxx-mjukvara.

EDIT: andra som svarat, kanske måste prova monitorian......

Visa signatur

i7-13700k / Asus Rog Strix Z790-F Gaming Wifi / 32Gb DDR5 5600 / Sapphire RX 5700 XT Nitro+ / Samsung G7 Odyssey 28" 4k

Apple Macbook Pro M1 512Gb / Apple Cinema Display LED 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av t0bad:

Jag har en hacintosh hemma som har dualboot med w10. Den är kopplad till en miniDP Apple LED Cinema display. Där funkar allt i osx och ställer jag ljusstyrkan i osx och bootar om så är den kvar på samma när jag bootar in i W10. Har letat på nätet efter mjukvara för att styra skärmen i W10 men inte hittat något klockrent eller som skulle få webkameran att funka. Dom verkar ju förbättrat det med denna iom att kameran ska funka i w10, men jag förväntar mig precis som du säger att ljusstyrkan inte kommer gå att justera utan osx eller någon framtida haxx-mjukvara.

EDIT: andra som svarat, kanske måste prova monitorian......

Om Apple säger att den går att använda med Windows är det klart att det går ändra ljusstyrkan.