Google Analytics är nu olagligt att använda i Europa, tack vare advokaten Max Schrems och GDPR

Permalänk
Medlem

Google Analytics är nu olagligt att använda i Europa, tack vare advokaten Max Schrems och GDPR

Äntligen har det hänt, kära sweclockers! Google Analytics har nu blivit olagligt inom EU! Förhoppningsvis kan vi se en ökning av det redan populära Plausible, så att vi slipper bli spårade av Google mer. Nu hoppas jag att samma advokat kommer lyckas göra vidriga reCAPTCHA olagligt också

SweClockers använder ju sig av reCAPTCHA och jag har valt att logga in automatiskt så att jag slipper skiten! hCAPTCHA är ett mer integritetsvänligt val.

https://tutanota.com/blog/posts/google-analytics

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

Fallet är mer komplicerat än så. Jag skummade domen när den kom för någon månad sedan och mitt intryck var snarare att sajtägaren agerat fel på flera punkter. T.ex. i informerande av användare, inhämtning av IP och avtal med fel Google. Jag vet att Google har strikta regler mot att identifiera användare. Dessutom bygger hela domen på att ett avtal mellan EU och USA påstås ha ogiltigförklarats.

Jag tror ärendet behöver gå några rundor till i domstol och tolkas innan vi egentligen vet konsekvenserna.