Uppsägning väntar cirka 1 000 av ARM:s 6 400 anställda

Permalänk
Melding Plague

Uppsägning väntar cirka 1 000 av ARM:s 6 400 anställda

Upp till 15 procent av personalen får gå när det brittiska bolaget ser över sin kostnadsdisciplin efter det fallerade Nvidia-uppköpet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Jag säger inte att det är det här som folk försökt lyfta som potentiell konsekvens, men...

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Snusfri

Tråkigt, med Nvidia som ägare hade det sett tvärtom ut med mycket nyanställningar istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Rätt standard med uppsägningar i samband med en börsnotering.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Skrivet av THB:

Tråkigt, med Nvidia som ägare hade det sett tvärtom ut med mycket nyanställningar istället.

Hyfsat kortsiktigt tänkande får jag nog ändå säga.

Med det sagt så är det aldrig roligt att höra om uppsägningar. Riktigt trist.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem

Såklart tråkigt för alla som drabbas. Men att 1000 personer sägs upp är ändå bättre än att ARM hade hamnat i Nvidias våld, som miljontals människor över hela vår planet istället hade drabbats av.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Ser inget annat än en krasch för ARM, skönt för Qualcomm att slippa behöva konkurrera med ARM/NVIDIA, nu kan de fortsätta äga marknaden som inte täcks av Apple Silicon och Exynos.

Permalänk
Medlem

Bilden för nyheten skulle ha kunnat vara en muskulös arm som krossar ARM. hö hö

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Bilden för nyheten skulle ha kunnat vara en muskulös arm som krossar ARM. hö hö

Strong ARM of the Law?

Gammal Heavy Metal Låt om just det

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag säger inte att det är det här som folk försökt lyfta som potentiell konsekvens, men...

För det har aldrig hänt att ett företag har sagt upp anställda efter ett uppköp pga "redundans", "effektivisering", etc.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av filbunke:

För det har aldrig hänt att ett företag har sagt upp anställda efter ett uppköp pga "redundans", "effektivisering", etc.

Självklart, jag skulle dock definitivt tro att Nvidias intention med uppköpet i form av industriell ägare vore att accelerera utveckling. Snarare än att skala ner och konstnadsbespara.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Såklart tråkigt för alla som drabbas. Men att 1000 personer sägs upp är ändå bättre än att ARM hade hamnat i Nvidias våld, som miljontals människor över hela vår planet istället hade drabbats av.

Hehehe,det var det dummaste jag hört idag.Med Nvidia som ägare så hade däremot Arm haft betydligt mer resurser för utveckling av fler/bättre produkter och därmed kunnat anställa fler.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Mats Myntsamlare:

Hyfsat kortsiktigt tänkande får jag nog ändå säga.

Med det sagt så är det aldrig roligt att höra om uppsägningar. Riktigt trist.

Snarare långsiktigt, Nvidia går starkt och genom att köpa ARM så skulle de givetvis satsa stort på det för att kunna konkurrera än mer med bla Qualcomm, Mediatek, Apple, Samsung osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Såklart tråkigt för alla som drabbas. Men att 1000 personer sägs upp är ändå bättre än att ARM hade hamnat i Nvidias våld, som miljontals människor över hela vår planet istället hade drabbats gynnats av.

Såja

Permalänk
Datavetare

Oj vilken överraskning att man måste fokusera på vinsten om det ska vara vettigt med börsintroduktion...

Tvivlar inte på att Arm kommer överleva detta, men de lär tyvärr gå tillbaka till en liknande position som de hade fram till att Softbank köpte dem och tillät kostader för FoU växa långt mer än omsättning. Tanken var att göra Arm relevant på nya marknader och därmed rejält bumpa deras värde.

Finns inga garantier kring vad Nvidia skulle ha gjort, men allt annat än att fortsätta/accelerera Softbanks inslagna väg kändes som kapitalförstöring från Nvidias sida.

Tror vi tyvärr redan effekten av minskad FoU, förra årets CPU-modeller (Cortex X2 och Cortex A710) var den minsta prestandaökning vi sett sedan Softbank-uppköpet. Apple är nu åter ~3, i stället för ~2, generationer före Arm (och därmed hela Android-sfären).

Finns en hel del att oroa sig kring Qualcomm, än mer ett starkt/dominerande Qualcomm. Men ur ett tekniskt perspektiv finns för egen del bara en riktigt spännande lansering detta år: Qualcomms avtäckande av den CPU Nuvia jobbat på ett par år, allt mer pekar på att det blir en direkt utmanare mot Apples Mx-serie (fast med stöd för Windows).

Helt övertygad att Nvidias plan var att ta Arms high-end CPU till den nivån, även om Nvidias fokus rimligen blivit på datacenter medan Apple/Qualcomm fokuserar på konsumentmarknaden. Nu är risken överhängande att Arms Cortex-serie åter bli "fokus på låg kostnad, ändå bra perf/$ och bra perf/W".

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Snarare långsiktigt, Nvidia går starkt och genom att köpa ARM så skulle de givetvis satsa stort på det för att kunna konkurrera än mer med på sikt stänga ute bla Qualcomm, Mediatek, Apple, Samsung osv.

Fixat

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Rätt vanligt vid uppköp och fallerade uppköp.
Man skriver upp prognoser och budgetar för att verka mer attraktivt för eventuella köpare, sen när inte uppköp genomförs så ligger man helt plötsligt långt ifrån budgeten och måste skära i verksamheten. Trots att budgeten var uppskruvad till att börja med och inte grundade sig i verkligheten.

Hände på företaget frun jobbade på.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av HenrikM:

Rätt vanligt vid uppköp och fallerade uppköp.
Man skriver upp prognoser och budgetar för att verka mer attraktivt för eventuella köpare, sen när inte uppköp genomförs så ligger man helt plötsligt långt ifrån budgeten och måste skära i verksamheten. Trots att budgeten var uppskruvad till att börja med och inte grundade sig i verkligheten.

Hände på företaget frun jobbade på.

Känns som det borde vara olagligt, i annat fall väldigt osmakligt beteende och jag hade aldrig kunnat sitta i någon ledning och fatta sådana beslut känner jag

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Får nog säga att det är tråkigt att 1000 personer blir utan arbete, HenrikM ovan sätter fingret på varför.
Än tråkigare om man ser att dom alla kunde blivit miljonärer om Nvidia's köp gått igenom.
1 500 000 000 / 6400 = +230 000 dollar per person.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tEan:

Hehehe,det var det dummaste jag hört idag.Med Nvidia som ägare så hade däremot Arm haft betydligt mer resurser för utveckling av fler/bättre produkter och därmed kunnat anställa fler.

...Vars enda syfte hade varit att gynna Nvidia på bekostnad av deras konkurrenter.

Skrivet av anon201296:

Miljontals människor brukar inte gynnas av företag som syftar till att skapa monopol. ARM hade blivit Nvidias marionett. Det gynnar bara Nvidia. Och som tur är så såg varenda instans som tittade på det samma sak.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Känns som det borde vara olagligt, i annat fall väldigt osmakligt beteende och jag hade aldrig kunnat sitta i någon ledning och fatta sådana beslut känner jag

En prognos är endast en gissning, för en ekonom så är det ett streck ritat med en linjal. Ex. om vinst för 2019 var X och vinsten för 2020 var X + 20%, så måste då vinsten vara X + 20% +20% (typ) år 2021.
Där är inget som säger att vinsten kommer att hålla i sig, marknaden kan ändras, förutsättningar kan ändras.
Det händer för alla företag dagligen, så om det skulle vara olagligt att sätt en prognos som inte blir uppfylld, då vore alla företag olagliga.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HenrikM:

Rätt vanligt vid uppköp och fallerade uppköp.
Man skriver upp prognoser och budgetar för att verka mer attraktivt för eventuella köpare, sen när inte uppköp genomförs så ligger man helt plötsligt långt ifrån budgeten och måste skära i verksamheten. Trots att budgeten var uppskruvad till att börja med och inte grundade sig i verkligheten.

Hände på företaget frun jobbade på.

Fast är inte det en rejäl överförenkling?

Det råder inget tvivel om att Arm har tillåtits ha väldigt höga kostnader kontra omsättning under Softbanks ägande (finns ju publicerad information på att så är fallet), resultatet är en lönsamhet som antagligen inte kommer fungera för ett börsbolag.

Men Softbank hade ju en uttalad strategi att ta Arm till absolut toppen vad det gäller CPU-prestanda för datacenter och mobila enheter. För att nå dit i konkurrens med företag som Intel, AMD, Apple, Qualcomm m.fl. måste man naturligtvis ha väldigt stora FoU-kostnader.

Man måste ha modet och framförallt den ekonomiska uthålligheten att leva med dessa höga FoU-kostnader under en längre tid, att bryta sig in på nya marknader där det redan finns etablerade storspelare är svårt/dyrt!!!

Den plan Softbank körde efter kunde bara fortsätta om även den nya ägare hade viljan och de ekonomiska musklerna att fortsätta exekvera den planen. Nu blev det inte så, vilket rejält ändrar förutsättningarna. Man kan ignorera att förutsättningarna ändrats och gå under, eller så anpassar man sig till den nya verkligheten. Ser inte hur det är något annat än en klar indikation på en ledning som faktiskt inte är draftade från en strutsfarm!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Tråkig utveckling, känns som att det borde finnas ett bättre sätt att driva och utveckla en branschstandard som denna...

Får se vad som händer, men hade nog varit mer värt att behålla dessa anställda och sätta dem på nya projekt inom bolaget...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Får nog säga att det är tråkigt att 1000 personer blir utan arbete, HenrikM ovan sätter fingret på varför.
Än tråkigare om man ser att dom alla kunde blivit miljonärer om Nvidia's köp gått igenom.
1 500 000 000 / 6400 = +230 000 dollar per person.

Att de skulle få dela på 1,5 miljarder dollar innebär inte att alla skulle få lika mycket.

Permalänk
Skrivet av THB:

Snarare långsiktigt, Nvidia går starkt och genom att köpa ARM så skulle de givetvis satsa stort på det för att kunna konkurrera än mer med bla Qualcomm, Mediatek, Apple, Samsung osv.

Och alla myndigheter som sa nej sa bara nej för att jävlas förstås?

Jag menade givetvis inte att Nvidia hade skurit ned på personalsidan hos Arm, utan eventuella jobb som försvinner hos konkurrenter i framtiden när Nvidia har tagit beslut i utvecklingen av ARM som gynnar Nvidia men kanske inte så mycket konkurrenterna.

Det är ju givetvis hypotetiskt men uppenbarligen var myndigheterna i flera länder rädda för att sånt skulle kunna hända.

Visa signatur

1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

...Vars enda syfte hade varit att gynna Nvidia på bekostnad av deras konkurrenter.

Miljontals människor brukar inte gynnas av företag som syftar till att skapa monopol. ARM hade blivit Nvidias marionett. Det gynnar bara Nvidia. Och som tur är så såg varenda instans som tittade på det samma sak.

Jag gynnas dagligen av en massa olika företag som garanterat önskar de hade monopol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Jag gynnas dagligen av en massa olika företag som garanterat önskar de hade monopol.

Att önska är inte sanna sak som att ha verktygen för att faktiskt lyckas, som nvidia hade haft om de fått köpa ARM. Kan du ge exempel på hur du som konsument gynnas av företag som faktiskt har monopol?

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Att önska är inte sanna sak som att ha verktygen för att faktiskt lyckas, som nvidia hade haft om de fått köpa ARM. Kan du ge exempel på hur du som konsument gynnas av företag som faktiskt har monopol?

Först får du visa att Nvidia faktiskt hade fått monopol om de köpt ARM.

Jag kan köpa att det på vissa sätt kunnat vara negativt för konkurrensen, men det är inte lika med monopol. Det känns väldigt mycket som taget ur luften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DevilsDad:

Först får du visa att Nvidia faktiskt hade fått monopol om de köpt ARM.

Jag kan köpa att det på vissa sätt kunnat vara negativt för konkurrensen, men det är inte lika med monopol. Det känns väldigt mycket som taget ur luften.

Onekligen så delar alla instanser som granskat ärendet mina farhågor så en ytterligare förklaring känns om jag ska vara helt ärlig bara väldigt onödig. Monopol är kanske fel ord, men då direkta konkurrenter är direkt beroende av teknik från ARM så kan nog de flesta räkna ut med röven vad som skulle hända om Nvidia blev ägare till den tekniken. De skulle till exempel kunna neka licenser till konkurrenter om de bedömde att det vore p fördelaktigt för dem själva, vilket vem som helst kan se vore förödande för konkurrensen.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Onekligen så delar alla instanser som granskat ärendet mina farhågor så en ytterligare förklaring känns om jag ska vara helt ärlig bara väldigt onödig. Monopol är kanske fel ord, men då direkta konkurrenter är direkt beroende av teknik från ARM så kan nog de flesta räkna ut med röven vad som skulle hända om Nvidia blev ägare till den tekniken. De skulle till exempel kunna neka licenser till konkurrenter om de bedömde att det vore p fördelaktigt för dem själva, vilket vem som helst kan se vore förödande för konkurrensen.

Nja, bara för att instanserna tyckte det var en dålig idé betyder inte att de delar din extrema vy på saken. Dessutom så har jag inte ens hört något om rapporter från mer än någon enstaka instans. Trodde de flesta undersökningarna var pågående när affären avbröts.

Nästa bit tycker jag också du får motivera bättre. Vilka direkta konkurrenter är beroende av ARM? Varken intel eller AMD är det, vilket är de två huvudsakliga konkurrenterna i dagsläget. För nvidias förmodade satsning är Intel helt dominerande, så det är samma sak där.

Slutligen, var snäll och håll en trevligare ton!