Nvidia avtäcker "Hopper" – 80 miljarder transistorer och mångdubbel AI-prestanda

Permalänk
Melding Plague

Nvidia avtäcker "Hopper" – 80 miljarder transistorer och mångdubbel AI-prestanda

Grafikjättens satsningar på maskinlärning fortsätter när den nya grafikarkitekturen ser dagens ljus, i form av den högpresterande H100-kretsen tillverkad på TSMC:s 4 nanometer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Snälla låt detta bli året jag får uppgradera min GPU!

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3800MHz,CL16 / 3090 Turbo @1695MHz,0.750V

Permalänk
Skrivet av Exydia:

Snälla låt detta bli året jag får uppgradera min GPU!

Gäller att vara snabb bara och inte ställa sig i kö till öppningspriserna, folk som ville köpa ett 3070 rtx för 5600 kr )och aldrig fick något kort), var ju inte smarta. Jag köpte mitt 3070 för 6200 kr 2 veckor senare.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Dubbla prestandan för dubbla priset?
Edit: Och dubbla strömförbrukningen

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När han tar ut nya GPU:n ur ugnen är den direkt kopplad till spisens 3-fas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

När han tar ut nya GPU:n ur ugnen är den direkt kopplad till spisens 3-fas.

Säkert därför han gjorde associationen till ugnen förra gången, han visste att 600W var på väg

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Gäller att vara snabb bara och inte ställa sig i kö till öppningspriserna, folk som ville köpa ett 3070 rtx för 5600 kr )och aldrig fick något kort), var ju inte smarta. Jag köpte mitt 3070 för 6200 kr 2 veckor senare.

Bra deal. Själv fick jag vänta till 5:e Feb 2021 när mitt Radeon 6800XT fanns i lager.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk
Datavetare

Ska bli spännande att se hur de olika GPU-företagen väljer att tackla att kretsarna inte kan bli större och därmed tvingar fram olika multikretslösningar.

Man ska aldrig extrapolera från en punkt, men om Apples Ultra (som är två kretsar där både GPU-delarna utåt ser ut som en enda enhet) verkar det enklare att få bra utväxling på GPGPU än för ”vanlig” 3D-grafik. Dock fungerar metoden för båda fallen.

Så kanske är en rätt bra gissning att Nvidia i alla fall initialt tar beräkningkorten till ”chippets” / ”tiles” och kanske stannar en generation till på monolitiska kretsar för konsumentkorten. Nvidia har en del patent kring multikretslösningar för 3D-grafik, så kommer nog även att gå ditåt även för konsumenter i något läge.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska bli spännande att se hur de olika GPU-företagen väljer att tackla att kretsarna inte kan bli större och därmed tvingar fram olika multikretslösningar.

Man ska aldrig extrapolera från en punkt, men om Apples Ultra (som är två kretsar där både GPU-delarna utåt ser ut som en enda enhet) verkar det enklare att få bra utväxling på GPGPU än för ”vanlig” 3D-grafik. Dock fungerar metoden för båda fallen.

Så kanske är en rätt bra gissning att Nvidia i alla fall initialt tar beräkningkorten till ”chippets” / ”tiles” och kanske stannar en generation till på monolitiska kretsar för konsumentkorten. Nvidia har en del patent kring multikretslösningar för 3D-grafik, så kommer nog även att gå ditåt även för konsumenter i något läge.

Om dom har ett kretskort som har chip på båda sidorna och därmed behöver minst 4+4 slots kylning med både fläktar och värmeledning med alla fins m.m. så kanske det går. Med dubbla 12VHPWR-kontakten så kan det fläskigaste kortet dra 'bara' 1200W.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fulci:

När han tar ut nya GPU:n ur ugnen är den direkt kopplad till spisens 3-fas.

With our new GPU, your oven is obsolete! (långsamma, svepande bilder på kobe beef som steks på RTX 4090s PCB)

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Ett sidospår har raderats som inte fyllde någon funktion. Håll er till trådens ämne, tack!

//

Tiamat/Moderator

Permalänk
Medlem

Jag Hopper priset lägger sig på vettig prisnivå denna gång.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Jag hoppas på att något av de nya korten klarar MINST 120fps i 4k i krävande titlar på high/ultra.
RT bara en bonus

Visa signatur

5600x | 3080 | 32gb 3600mhz | Samsung 980 PRO | 38" UW 3840x1600 175hz | NR200P

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ser alltid fram emot Nvidias presentationer! Älskar verkligen Skinnjackan 😁

Skrivet av DJ-SAAB:

Jag Hopper priset lägger sig på vettig prisnivå denna gång.

Du vet innerst inne att priset kommer Hopper upp till det dubbla mot vad 10xx serien kostade 😛

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ-SAAB:

Jag Hopper priset lägger sig på vettig prisnivå denna gång.

Du får nog belåna en Hoper pantbrev på huset när det gäller Nvidias beräkningskort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

När han tar ut nya GPU:n ur ugnen är den direkt kopplad till spisens 3-fas.

Jag ser framför mig hur tensorkärnorna ger upphov till singulariteten och GPUn med kablar likt tentakler ansluter sig direkt till alla faser den kan hitta.

Det här börjar låta som manus till en skräckfilm.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Sitter fortfarande på ett 1070...Vägrar att uppgradera med dagens prisläge...Vågar man hoppas att tillgängligheten är betydligt bättre för RTX 4000-serien?

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Sitter fortfarande på ett 1070...Vägrar att uppgradera med dagens prisläge...Vågar man hoppas att tillgängligheten är betydligt bättre för RTX 4000-serien?

Samma kort, samma inställning

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Hopper är det sista som överger en.

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

In your local store - never

// LZ

Permalänk
Medlem

Ok nu förstår man mer varför priserna går ner. Alla led i kedjan vill minska sina lager när kommande serie är på G. Många väljer att vänta med inköp när infon om kommande kort är släppt. De som vill ha det senaste brukar sälja sina kort den här tiden för att slippa tappa för mycket pengar på sitt kort.

Troligen bara toppkort som faller hårt i dagens serie. AMD 6900xt är redan under 14`000kr vilket gör att det är bara grävare kvar som köper 3090 kort för +19`000kr

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

Dubbla prestandan för dubbla priset?
Edit: Och dubbla strömförbrukningen

Dubbla priset för 20% mer prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Ok nu förstår man mer varför priserna går ner. Alla led i kedjan vill minska sina lager när kommande serie är på G. Många väljer att vänta med inköp när infon om kommande kort är släppt. De som vill ha det senaste brukar sälja sina kort den här tiden för att slippa tappa för mycket pengar på sitt kort.

Troligen bara toppkortn som faller hårt i dagens serie.

Heh, är det en sak jag inte tänker göra efter lanseringen av 3000-serien så är det att sälja mitt kort innan jag har ett nytt i handen. Vore rätt sugigt att behöva sitta ett halvår med bara iGPU.

Permalänk
Medlem

Ställt mot "Ada Lovelace" är "Hopper"-uppgifterna aningen spretiga, där det dels talas om Nvidias första Multi-chip Module-grafikkrets, dels att det är en eller flera rekordstora kretsar.

"Ada Lovelace" är "Hopper"

Nej..

Hopper är för server AI bruk

Ada Lovelace kommer i höst i konsument RTX serien

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exydia:

Snälla låt detta bli året jag får uppgradera min GPU!

Om du väntar på att GPU priserna ska gå ner till recensionspriser så bäddar du för besvikelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Ska bli spännande att se hur de olika GPU-företagen väljer att tackla att kretsarna inte kan bli större och därmed tvingar fram olika multikretslösningar.

Vad är det som gör att kretsarna inte kan bli större? Är det något fysikaliskt? Hur stort är för stort?

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Kan tänka mig att han drar nåt sånt här..

- Strömförbrukningen och priset Hopper upp så spänn fast kängurufötterna ordentligt om ni ska hänga med oss in i framtiden!

Visa signatur
Permalänk

Om det är spelkort så borde väl Nvidia kontakta diverse spelsiter om detta och få upp hypen. Att tvärt om driva upp hypen hos gamers som ställt klockan och väntar. Och Nvidia sedan lanserar något som inte alls kan köra spel. Kommer ju knappast leda till att gamers blir mer hypade av Nvidia, snarare sura.

Nå det finns en drös olika användningsområde. och det jag mest hoppas på är Ai. Det är ett område som verkligen behöver utvecklas mer.

Permalänk
Medlem

Så länge det inte blir en avhopper

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Skrivet av olga32:

Vad är det som gör att kretsarna inte kan bli större? Är det något fysikaliskt? Hur stort är för stort?

Googla på reticle limit
https://semiengineering.com/chip-dis-integration/

The reticle size limits the amount of chip surface area that can be exposed using a single mask. This is set by the litho equipment, which define the largest size that can be exposed without errors being caused by distortion or imperfections in the mask. To make a chip any larger would require multiple adjacent exposures using a different mask set, all of which have to be precisely aligned.

Det tragiska tycker jag är att vi börjar komma till en vägstop. Snart går det ej krympa processerna mer. Att göra dem större genom att slå ihop dem kan kortsiktigt lösa problemet. Men överallt har man ej plats med större kretsar som kräver mer ström och kylning.
Och på riktigt stor skara så är dessa datacenters några miljöbovar. Argumentet att det går att bygga fler datacenter finns, men det kommer ta stop detta med.

Men inom det mesta så har man upplevt en utvecklings S-kurva och jag hoppas denna inte slå i innan man kan göra riktigt intelligenta robotar och dylikt.

Hur mycket datakraft som behövs för att skapa en intelligent humanoid robot är en bra fråga. Jag tror skämtsamt att svaret är fråga en väl insatt. Ta dennas svar och multiplicera med tusen och man kanske får ett bra svar på frågan.
Min åsikt baserat på hur fel folk i all tider har haft om behovet av datakraft. Folk häpnades över vad man som privatperson skulle med 100MHz cpu i sin persondator och idag har gemene person en mobil med en så kraftfull cpu som få personer kunde föreställa behovet av på deras desktop för något decennium sedan.