Nvidia avtäcker "Hopper" – 80 miljarder transistorer och mångdubbel AI-prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvicksilver:

Jösses vilken snoozefest. Baserat på den tidigare Sweclockers posten så trodde jag att det skulle presenteras något som var intressant för konsumenter och inte bara storföretag och forskare.

Den var väl ändå rätt tydlig med att det bara var serverhårdvara som förväntades?

Permalänk
Medlem

När skall de visa konsument GPUerna?

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Den var väl ändå rätt tydlig med att det bara var serverhårdvara som förväntades?

Jupp, svårt att se hur det kan missuppfattas.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

När skall de visa konsument GPUerna?

Troligtvis i höst någon gång, exakt när är det nog bara Nvidia som vet (om ens dem).

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av draanexle:

När kommer nästa grafikkortsartikel på latin? Tycker det är dåligt med nyheter på latin här..

Jag har hört att @wittwang ska läsa latin i sommar, så jag bollar den vidare! Det kanske till och med kan bli en specialare om picturam pecto, skrivet på äkta pergament.

Permalänk
Medlem

Den stora frågan: klarar korten Crysis?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Den stora frågan: klarar korten Crysis?

Först används kretsarna för att bygga upp en "digital twin" av Crysis. Sedan mängdtränas det utav bara skinnjackan inför alla scenarion. Sedan går den in och äger sönder med en fullpreppad ryggsäck

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

När skall de visa konsument GPUerna?

Cirka 1,5 år innan de har ett tillräckligt lager av dem. (j/k)

Men RTX 3000-serien presenterades väl 1 september 2020. De gick att köpa för ett fåtal senare samma månad. Som perost sa ovan, det är väl tänkbart att det sker i början av hösten någon gång.

Permalänk
Medlem

Väldigt många trissor här men mängden tätpackade halvledare ger inte något framsteg till vägen mot generisk AI.
Tvärtom låser man fast sig i en arkitektur som aldrig kan "vakna upp", alltså bilda någon form av medvetande.
Det lär dröja åtskilliga decennier, om inte ett sekel, tills vi närmar oss en äkta djup förståelse hur vi funkar mentalt.
Forskarlag har framfört att det finns strukturer som närmast påminner om kvantsammanflätning i våra hjärnor.
Om detta visar sig vara sant då är vi verkligen biologiska kvantdatorer på två ben.

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem

Är intel icelake & inte amd processorer bara en liten påpekan på förra var det sweclockersläsarnas älskling som gällde men nu e det ice lake MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Först används kretsarna för att bygga upp en "digital twin" av Crysis. Sedan mängdtränas det utav bara skinnjackan inför alla scenarion. Sedan går den in och äger sönder med en fullpreppad ryggsäck

Ah, nice. Då är det bara att lägga en beställning direkt då hehe.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Cirka 1,5 år innan de har ett tillräckligt lager av dem. (j/k)

Men RTX 3000-serien presenterades väl 1 september 2020. De gick att köpa för ett fåtal senare samma månad. Som perost sa ovan, det är väl tänkbart att det sker i början av hösten någon gång.

Någon vecka innan det kom den här videon, där man såg 30-seriens nya design före lanseringen:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

NVIDIA H100, scales up to 700W. Designed for water and air cooling.

Ja, redan där kan vi debunka fantasierna om 800W GeForce som frodats på forumet.

En sak jag glömt när jag käbblat argumenterat om RTX 30-seriens förbrukning är att A100-kretsarna tillverkats på TSMC 7 nm parallellt med GA10x på Samsung "8"/10 nm, och att A100 med 54,2 miljarder transistorer klarar sig på 400W medan Samsung-producerade GA102 i RTX 3080 med 28,3 miljarder transistorer behövde 320W.

Nu är Samsung-epoken över för Nvidia-GPUer, så jag tror att det finns goda chanser till att vi åter ser rimligare effektsiffror på grafikkorten som kommer i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, redan där kan vi debunka fantasierna om 800W GeForce som frodats på forumet.

En sak jag glömt när jag käbblat argumenterat om RTX 30-seriens förbrukning är att A100-kretsarna tillverkats på TSMC 7 nm parallellt med GA10x på Samsung "8"/10 nm, och att A100 med 54,2 miljarder transistorer klarar sig på 400W medan Samsung-producerade GA102 i RTX 3080 med 28,3 miljarder transistorer behövde 320W.

Nu är Samsung-epoken över för Nvidia-GPUer, så jag tror att det finns goda chanser till att vi åter ser rimligare effektsiffror på grafikkorten som kommer i höst.

RTx 4090 kommer att dra 450w som mest. Kanske det finns en Kingpin version som kostar 10lax mer som drar 600w.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Skrivmaskin
Skrivet av draanexle:

När kommer nästa grafikkortsartikel på latin? Tycker det är dåligt med nyheter på latin här..

Skrivet av landmarks:

Jag har hört att @wittwang ska läsa latin i sommar, så jag bollar den vidare! Det kanske till och med kan bli en specialare om picturam pecto, skrivet på äkta pergament.

Det stämmer bra! För att komma i stämning inför kursen tänker jag att vi byter redan 1 april. Vad kan gå fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wittwang:

Det stämmer bra! För att komma i stämning inför kursen tänker jag att vi byter redan 1 april. Vad kan gå fel?

Här får du ett första utkast som jag skrev ihop, tror det är redo för publicering:

Lorem Ipsum
"Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit..."
"There is no one who loves pain itself, who seeks after it and wants to have it, simply because it is pain..."

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nullam ultricies pellentesque ligula, ac fringilla quam pellentesque vel. Ut vestibulum mollis convallis. Fusce et ante sem. Integer consequat eget mi sit amet efficitur. Cras vel dignissim ante, eget faucibus lacus. Pellentesque at hendrerit libero. Pellentesque lacinia varius fringilla. Curabitur at gravida sapien. Cras rhoncus lectus ac odio congue, eget pulvinar leo viverra. Pellentesque ac felis nec ipsum semper ultrices. Phasellus dignissim neque vel orci mattis pretium. Nam ultricies enim tortor, non egestas velit imperdiet suscipit. Ut at pretium elit. In eget luctus sapien, vitae maximus metus. Praesent ac auctor erat. Suspendisse vehicula metus quis dolor consectetur, tincidunt feugiat justo finibus.

Vivamus dictum urna at erat iaculis, egestas dignissim purus tristique. Nulla at dictum ex. Nullam luctus massa vel augue vulputate vehicula. Fusce eu ante gravida, suscipit nibh eu, vehicula nibh. Sed aliquet purus et felis ullamcorper, ac consectetur ipsum interdum. Morbi id magna blandit, sollicitudin urna quis, volutpat ante. Ut mauris arcu, fringilla at dolor a, gravida faucibus sapien. Integer efficitur mollis magna nec elementum. Cras vehicula nunc vitae scelerisque rhoncus. Donec malesuada a est et egestas. Fusce justo massa, semper non mattis id, consectetur in purus. Vestibulum eu erat aliquet, sagittis urna vel, mollis lacus. Quisque ac suscipit eros.

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Gäller att vara snabb bara och inte ställa sig i kö till öppningspriserna, folk som ville köpa ett 3070 rtx för 5600 kr )och aldrig fick något kort), var ju inte smarta. Jag köpte mitt 3070 för 6200 kr 2 veckor senare.

Egentligen bara att inte ställa sig i kö Elgiganten, var ju där det största bekymret var.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

dom kommer att kosta sen kanske det blir en kraftig effekt ökning sen en obefintlig prestanda ökning typ 6 - 10 % upp skulle inte förvåna mig ....

Ärligt behöver Nvidia inte släppa nått ruggigt kort dom är ledande så dom kan tälja mer guld

Nja de måste ligga i och vårda sin image som ledare, nu ser det ut som AMD kommer bli först med multi chip gpu. Nvidea vill ytterst ogärna tappa sin prestanda tron image om ens tillfälligt!

Jag tror de tyckte AMD var skrämande nära med RDNA2. Hade inte tillgängligheten o priser vart sådant åbäke hade de tappat en hel del marknads andelar.

Med intel i stargroparna även om första generationen inte är ett hot så kommer prestanda image vara en mer viktigt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Jag tror de tyckte AMD var skrämande nära med RDNA2.

Ganska uppenbart att så är fallet i och med att de satte GA102 i 3080. Planen var säkerligen GA103 men nu fick de ta i mer med resultatet att 3080 och 3080Ti är typ samma kort.

De saknar nog Pascal-tiden då de kom undan med ett sketet 104-chip i 80-modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

dom kommer att kosta sen kanske det blir en kraftig effekt ökning sen en obefintlig prestanda ökning typ 6 - 10 % upp skulle inte förvåna mig ....

Ärligt behöver Nvidia inte släppa nått ruggigt kort dom är ledande så dom kan tälja mer guld

Du tror 40x0 bara kommer bli 6-10% snabbare (och ökad effekt) än motsvarande 30x0? Oj. Du kommer ha väldigt fel i så fall.

Nvidia leder i features som RT och AI-uppskalning. Och försäljningsmässigt, förstås. Men tekniskt iövrigt kom AMD ifatt och i vissa fall (performance/W och nog oxå performance/BOM) förbi denna gång. Och 3080 krävde extra ansträngning som sagt.

Men ska de behålla ledningen (iofs så begränsas AMD av små volymer) så får de nog inte slarva för mkt tekniskt framöver. Vilket jag inte tror de kommer göra heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Forskarlag har framfört att det finns strukturer som närmast påminner om kvantsammanflätning i våra hjärnor.
Om detta visar sig vara sant då är vi verkligen biologiska kvantdatorer på två ben.

Och andra har callat bullshit på hela kvantgrejen, och då är vi...biologiska datorer två ben. Jag ser inte riktigt distinktionen, blir det något magiskt för att man sätter "kvant" framför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av olga32:

OK. Har något vagt minne av att jag läst om eventuella problem som kan uppstå med bit switching etc vid för stora monolitiska kretsar och högre frekvenser. Men kan inte minnas detaljer, så det var lite något sådant jag fiskade efter :).

Jag tror den absolut främsta anledningen är defekter i kislet. Föreställ dig att där finns ett antal defekter utspridda slumpmässigt i wafern. Man vet inte var defekterna finns i varje wafer, så det bästa man kan göra är att packa så många kretsar som möjligt i en wafer. Om man nu skalar upp kretsarna storlek sker två saker, dels får det platts färre på en wafer och dels så ökar risken at varje krets innehåller en defekt.

Dessa två effekterna ger en exponentiellt avtagande antal fungerande kretsar per wafer när storleken ökas. Kostnaden för tillverkning är per wafer, så priset per fungerande krets skalar exponentiellt med arean. Samtidigt sjunker tillverkningskapaciteten lika mycket.

Det enda man kan göra för att motverka detta är att producera renare kisel. Det förbättras så klart det med, men kiselkristaller kan redan produceras så extremt rena att det är otroligt svårt att nå några enorma förbättringar.

Det är altså inte en hård gräns för vad som är teoretiskt möjligt, utan handlar främst om vad som är praktiskt möjligt att massproducerade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Hopper kommer inte användas till GeForce nej.

Är det bekräftat att Nvidia hopper över den för GeForce?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Och andra har callat bullshit på hela kvantgrejen, och då är vi...biologiska datorer två ben. Jag ser inte riktigt distinktionen, blir det något magiskt för att man sätter "kvant" framför?

Jag är relativt säker på att jag läst forskningsnyheter om att man kunnat observera kvantmekaniska fenomen i människokroppen (vilket känns troligt. Varför skulle kvantmekaniken upphöra i våra kroppar, liksom). Om det däremot betyder att vi och våra hjärnor fungerar betydligt annorlunda än man trott, tror jag inte att någon vet än.

Håller ändå med honom att vi sannolikt är långt från verklig artificiell intelligens. Hörde en forskare i ämnet själv uttrycka ogillande av begreppet AI och kallade det istället för "A revolution in computational statistics". Det görs coola och användbara grejer, men att vinna i Go eller schack, eller använda data från föregående och kommande frames för att skala upp en bild, är ju inte en generell artificiell intelligens.

Permalänk
Medlem

Bra sagt Klarspråkarn.
Äkta generisk AI ligger bortom den teknologiska horisonten. Ingen kan sia om när, hur eller vilka framsteg som måste tas för att nå till målet.
Sen kan man ju fråga sig om äkta AI verkligen är något önskvärt. Vi kanske bara skjuter oss själva i foten!!!

Visa signatur

Honk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Är det bekräftat att Nvidia hopper över den för GeForce?

Jada

Permalänk
Medlem
Skrivet av Honk:

Bra sagt Klarspråkarn.
Äkta generisk AI ligger bortom den teknologiska horisonten. Ingen kan sia om när, hur eller vilka framsteg som måste tas för att nå till målet.
Sen kan man ju fråga sig om äkta AI verkligen är något önskvärt. Vi kanske bara skjuter oss själva i foten!!!

Får göra som i mass effect och använda oss av VI istället. Förhoppningsvis innan geth eller skynet tar över.

Hmm 700watt. Kanske nästa geforce drar något liknande. Vattenkylning är snart ett måste.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Hmm 700watt. Kanske nästa geforce drar något liknande. Vattenkylning är snart ett måste.

PCIe-varianten är specad till 350W så man kan lika gärna spekulera att nästa geforce nöjer sig med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

PCIe-varianten är specad till 350W så man kan lika gärna spekulera att nästa geforce nöjer sig med det.

Antagligen mindre än så med tanke på att GeForce-kretsarna kommer vara betydligt mindre kretsarea samt inte lär använda HBM3-minnen.

Permalänk
Medlem

Hopper använder ju TSMC 4nm så då är väl chansen rätt stor att Lovelace också görs på 4nm?

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT