Helgsnack: Vilket är ditt dummaste teknikmisstag?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Vilket är ditt dummaste teknikmisstag?

Ibland går allt bara rakt åt fanders av olika anledningar och ibland är det ditt fel. I helgen biktar vi oss och pratar om våra största missar när vi pillat med teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Mitt största misstag var att bli teknikintresserad. Det är dyrt.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Avstängd

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Mitt största misstag var att bli teknikintresserad. Det är dyrt.

Går ju utmärkt att vara teknikintresserade utan att köpa allt möjligt

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Var väldigt trött och hetsig på Dreamhack en gång. Skulle uppgradera ram-minne.

Glömde stänga av nätagget OCH försökte tvinga i minnet på fel håll. Brände minnet och dimm-sloten men datorn överlevde i övrigt. Sprakade fint dock!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Vet inte om det var direkt teknikrelaterat, men skulle dra en förlängningskabel genom ett par skåp uppe under taket, det var trånga hål så jag skuvade loss honan så jag kunde dra kabel genom hålen. Av någon anledning började jag med att koppla in sladden och började sedan dra den nakna kabeln genom hålen....🙄
Det gjorde rejält ont i handen och armen resten av dagen....
Idiotiskt..

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Snubblade hemma hos en bekant varvid jag råkade hälla en stor grogg rakt ner i hans nya dator. Datorn hade för övrigt chassisidorna avtagna samt var påslagen och användes vid tillfället ifråga. Inte så populärt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Jag jobbar med R&D inom elektronik och radio och har tappat skallen ett par gånger genom åren.

En gång så skulle jag koppla upp en prototyp från en kund och jag följde kundens skrivna instruktion och kopplingsschema. Jag tyckte instruktionen var lite underlig då den saknade en högeffektsdämpare men jag tänkte i farten att de vet väl vad de håller på med, prototypen går kanske inte med full effekt. När jag slog på prototypen brann spektrumanalysatorn som kostar en bra bit norr om miljonen. Dyr magisk rök.

Efter detta så räknar jag med att kunder är idioter och utgår från att de har gjort fel någonstans. Allt skall dubbelkollas.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör

Permalänk

Familjens första dator. Jag spelade av någon anledning startade om datorn, jag minns inte varför. Jag såg att cdskivan för spelet var i vid uppstart tog ur denna och datorn startade inte upp. Fick aldrig riktig ordning på datorn och fick höra detta gnällande hur längre som helst i över ett år. Vi skulle aldrig ha köpt en dator osv. Datorer är ej gjorda för att spela på.

Mindre saker har hänt senare och det är liknande som skrämmer mig, då man arbetar med allt dyrare system. Om en dator för 20 000kr skulle gå sönder idag p.g.a. Jag råkar tappar den, ser jag mer som skit happens, gråt ej över spilld mjölk. Om det bara är att köpa en ny och allt är klart. Själva hårdvaran är ofta det billiga idag.

Permalänk
Medlem

Här är min top 3, kan ha förträngt något också hehe.
1. Bytte kylare till min AMD Thunderbird och tänkte att jag skulle lyssna på fläktljudet innan jag monterade den. Tog mindre än en sekund med ett fint fffrrÄÄS och magisk rök från CPUn.
2. Tänkte stoppa i den där nya stickan med SDRAM utan att krångla med att lägga ner datorn och slant så att jag knäckte hörnet på stickan och bröt av fästet, fungerade dock trots allt hehe
3. Skulle stoppa i strömkabeln till 3,5 diskettstation medans datorn var på och lyckades få den snett så att det blev kortslutning och den small

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Glömde min dator vid en flytt (andra hand). Inte dyrt, men affektionsvärde då det var min första egna dator. Som tur var hade jag fört över många filer till extern lagring under samma vistelse.

Permalänk
Medlem

Hmm, den enda riktigt stora fadäsen jag kan minnas är från när jag var kanske 15 och överklockade mitt radeon 9500pro.

Stegade upp minnesfrekvensen i små intervall men slant sedan på reglaget så det drog på ordentligt och tryckte på "ok" i bara farten. Kortet var ganska nytt och blev helt stekt, tror det finns någon skämmig tråd om det här någonstans som jag helst inte vill se.

några andra mindre saker:

  • Satt ett sdram minne åt fel håll så det luktade bränt

  • Dammsugit datorn och fått esd skador

  • Första datorbygget var onödigt dyrt

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Men asså, du snodde ju min!

Permalänk
Medlem

Hm. Har säkert gjort många dumheter, men den största "fan vad jag är klantig"-händelsen - även om den i sig inte var så allvarlig ekonomiskt eller säkerhetsmässigt - var ju när jag i tonåren moddade min Amiga 500 till 1MB chipmem. (512kbyte som standard). Involverade att skära av nån ledningsbana på moderkortet med skalpell, eller om jag tog dremel och minsta borret...det minns jag inte. Kommer inte ihåg om jag skulle sätta en lödklutt nånstans.

Hur som helst, detta stressande arbete lyckades, med svetten porlande satte jag på datorn med huven av, och den startade!

Succé!

Varpå jag någon sekund senare tappade ner RF-skölden i datorn, och kortslöt nånting. Det var ett par chip som rök där, och 800kr för att reparera den tror jag. Mycket illa.Kanske fastnade en tröjärm och drog med sig skölden, vettefan. Kastade skölden åt helvete sen, den behövs ju inte och försämrade bara kylningen när jag senare ändå skulle sätta i en 68030-accelerator.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag minns när jag var i Tyskland och snart skulle hem igen, då skulle jag i digitalkameran "bara kolla" var i menyerna man formaterar sdkortet.
Givetvis råkar jag inleda en formatering

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk

Det här är en perenn tråd...
Topp 4:

1. Skulle laga min rakapparat i 15 års åldern och öppnade upp och pillade runt, hittade inget fel...
Lånade farsans multimeter och pluggade in i väggen...
Typ 24 stötar varav tre Rejäla senare visste jag att batteriet var slut, det hettade i kinderna och jag darrade i hela kroppen.
Rakapparaten var lika trasig och när den utbildade elektrikern (farsan) som kunnat tala om att jag måste åka till sjukhus för obsevation frågade om jag kopplat in den ljög jag och sa "absolut inte jag är väl inte dum" och höll mig undan resten av dagen så han inte skulle se spasmerna

2. Lämnade dottern framför min nya skärm tittandes på Pippi medans jag fixade lunch. 30 minuter senare frågade jag "går det bra tittar du Pippi?“
"Nej, jitaj" svarade hon och pekade på skärmen med urmakarmejseln jag glömt framme bakom tangentbordet

3. Hade problem att starta familjedatorn och kände runt på baksidan. Hittade två knappar bakom nätagget, en stor och en liten. Den stora gjorde inte så mycket, mer hände när jag slog om från 230 till 110v på den lilla...

4. Blev teknikintresserad.
Lärde mig felsöka.
Lät min omgivning veta att jag kan felsöka...

*edit* och kan för mitt liv inte lära mig hålla tillbaka
orden "men det där låter som..." eller "funkar den i övrigt för dig kan man ju bara byta... (skärm, batteri etc etc...)"

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem

Köpte en överprisad dator i mitten/slutet av 90 talet.
Skulle fixa så man kunda lira starcraft & diablo i lan.

köpte ett nätverkskort dyrt.
Sagt och gjort, så kom ja på iden att innan allt fixas, så lackerar jag chassit.

slutar med att man tappar en meijsel från väldigt hög höjd på morderkortet och datorn är tvärdöd
Så där står man med en överprisad död dator och ett nätverkskort i total onödan.
Och på den tiden hade man bara sitt studiebidrag.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Förr hade ju nätagg en fin röd switch. Den drog jag i och för de som inte vet så gjorde den knappen att man ändrade till från 230v till 110v (rätta mig gärna om jag har fel). Men det visste inte jag. Skulle bara se vad som hände

Slutresultatet blev i alla fall ett högt pang och en tvärdöd dator

Mitt första grafikkort jag skulle överklocka. Drog upp alla slides på max och tänkte "fan vad lätt det här var ju, att man inte gjort det tidigare".

Slutresultatet blev i alla fall en bränd lukt och ett tvärdött kort.

Permalänk
Medlem

Varit inblandad i tre(!) incidenter där man spillt dryck på datorn som tagit sig till grafikkortet som dött. 2 av de incidenterna var 100% mitt fel också. Långt ifrån några high-end kort däremot, marknadsvärdet på grafikkorten i fråga vid det tillfället var nog 500-1000kr/st.

Dödade även min x99 plattform+nätagg genom att både glömma stänga av datorn och dra ut sladden ur väggen när jag hade en elektriker på besök och jag flipprade hejvilt på säkringarna. Var nog ca 2 år sen, så blev inte alltför dyrt vilket som då man ändå gick i tankar på att uppgradera. Grafikkortet dog även det lite senare från ingenstans, känns som att det kan ha varit relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yonie:

Men asså, du snodde ju min!

Du får stiga upp tidigare på morgnarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

edit: Blev inte jag som började tydligen.

Vanligt misstag verkar det som... hände mig med fast jag var lite äldre än 12 år och flippade switchen till 110v på mina föräldrars 486:a Den gick dock att fixa genom att byta säkring i den 😅

Visa signatur

◍◯◍ AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz ◍◯◍ Gigabyte RTX 3080 10GB GAMING OC V2.0 ◍◯◍ Gigabyte X570 UD
◍◯◍ Kingston Fury 64GB (2x32GB) DDR4 3600MHz CL18 ◍◯◍ Corsair HX750i 750W
◍◯◍ Logitech G915 TKL Tactile ◍◯◍ 2x Samsung 870 QVO 8TB ◍◯◍ be quiet! Silent Base 601
◍◯◍ Sony 65" KD65XH9005 ◍◯◍ Audio Pro A36 ◍◯◍ Windows 11

Permalänk
Medlem

Snubblade på min Nexus 7 surfplatta (första generationen) med laddaren inkopplad. Kontakten blev förstörd. Fick bli skrot.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk
Medlem

Jaa, vart ska man börja...

-Dammsög mina datorkomponenter del för del, när jag var sisådär 10 - 12 år, vad betyder ESD?
-Hade ihjäl en CPU under en delid-process, skruvstäds-metoden kanske inte var så bra trots allt!
-Brickade mitt EVGA 1070 Hybrid när jag försökte via någon obskyr adapter koppla in chassifläktarna direkt på PCB'ns -fläktkontakt. Det lät som en bra idé - dåå...

Men dumheten peakar nog ändå i vuxen ålder, sisådär två år sedan. Jag skulle flytta hemifrån och hade (noggrann som jag är) buntbandat ihop alla kablar bakom dator. Elen var dragen inifrån vardagsrummet, via ett hål in till mitt rum. Jag orkade inte lirka upp alla kablar vid dator, utan kom på den otroligt briljanta idén att koppla ur allt, och klippa kablarna rätt av. hade givetvis glömt att dra ur strömmen i vardagsrummet. Jag trodde på riktigt att jag skulle stryka med där, när strömmen går i delar av huset, och där sitter jag med en avklippt strömkabel - och en sax i näven : ))) Gissa om det blixtrade... Tänkte att det var Jesus som kom på besök!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Klassiker när man var liten, laddade ner en icke nämnd fildelningsprogram (börjar på ”k” slutar på ”azaa”) på familjens dator då slipknot hade släppt musikvideon till ”spit it out”
Givetvis lyckades det vara virus och följderna blev en inte allt för glad pappa.
På senare år har väl det största varit att man två dagar efter launch spräckte baksidan på en iPhone XS Max när den fick sig en tur ner på badrums-kaklet.
En annan grej är när jag skulle montera ett Mitx bygge åt en annan person och kabelhanteringen var så packat i chassit att ett av fästena till AIOn sprack och kylvätskan läckte ut över moderkort och GPU. Lyckligtvis fungerade allting efter en rengöring med lite IPA men det var 4 timmar extrajobb att plocka isär det och sen sätta ihop igen.

Permalänk
Medlem

Tog bort kylaren på ett grafikkort och ena kondensatorbenet gick av. Men den gick att löda dit igen. Det fungerade för det jag använde det för.

Detta går väl inte riktigt att kalla ett teknikmisstag direkt. Men..
Sitter med ett ärr på vänstra knogen/pekfingret från datorbygge. Billigt chassi med vassa kanter. Skulle pilla med något vid 5,25" platserna och slant. Som tur var så var det ett ben i fingret som stoppade, annars hade nog jacket blivit större....

Sedan har man ju denna man får skämmas över då man missuppfattade totalt hur det fungerar....
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1660503-synology-byta-...

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Var väl nångång på AMD Athlon XP tiden, ni vet när man ritade med blyerts-penna på CPUn för att låsa upp o klocka den, skulle sätta fast kylaren vilket bara var nån slags metalbygel som man pressade ner o fast med en platt skruvmejsel (var det officiella sättet btw?) o jag lyckades välja en lite för liten skruvmejsel som slant medans jag pressade vilket gjorde att jag fick till en riktigt fin stab rakt ner i moderkortet. Det blev ett riktigt fint o tydligt hack över några banor som gick från minnerna, surt som fan! Men jag provstartade datorn ändå o den POST:ade o allt bara att den inte gick vidare eftersom den inte hittade några minnen. Somnade inte speciellt glad den kvällen.
Men morgonen efter så packade jag ner mobot i väskan o tog med den till skolan, gick ju el-programmet med datorinriktning så hade väl hyfsat kunniga lärare, så frågade om det gick att göra nåt o min ena lärare som hade jobbat med finlödning i massa år gick lös på den. Han tog väl egentligen bara o klippte av några små fina koppartrådar från nån sladd o lappade ihop dom kuttade banorna. Tog hem mobot igen, skruvade ihop o fäste kylaren med en korrekt storlek på mejseln o bootade den. Alla minnen hittade o datorn startade precis som den skulle!
Så klantigt som fan av mig, men jag var så jävla glad sen över mitt ful-lagade mobo ^^

Permalänk
Medlem

Söp till en fredag med polaren, vi blandade en sjuttis Smirnoff med 1.5L dansk citron och groggade i stora öl-glas, samtidigt som vi spelade något "krocka ut varandra från en platta med småbilar"-spel på A1200:an. Körde 0.5L grogg med sötsliskig dansk citron rakt i amigan (tangentbordet och övriga datorn var ju integrerade). Datorn tvärdog, skruvade isär den på fyllan och villan, drog in moderkortet och tangentbordet i duschen och duschade det varmt, torkade sedan av det med en frottéhandduk -- skruvade ihop allt och självklart var den död. Ut på krogen bar det, bortamatch, när man kom hem på morgonen så såg man sloket på datorn som stod där... slog på "on" på trafon och... ja, vad som hände då är en annan historia

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Hedersmedlem

Har nog några historier här.

Den första var väl när jag (och brorsan, men jag var den som "hade vana" att mecka...) sabbade hans moderkort i den första datorn jag byggde från grunden. Vi missade helt enkelt att man ska sätta distanser mellan chassi och moderkort.
I slutändan var det dock ingen katastrof, en PCI-plats gick sönder vad jag kan minnas, men jag är rätt säker på att han körde vidare på moderkortet tills det var dags att pensionera det.

Överklockade min Celeron 333 från 5*66 till 5*83 = 415 MHz genom att bara höja busshastigheten, och lärde mig den hårda vägen att detta även överklockar PCI-bussen (från 66/2 till 83/2 MHz). Det brukar visst orsaka problem kring 37-38 MHz, och jag körde ju 41.5 MHz. ATA-kontrollern gillade inte detta alls, och datan på hårddisken blev korrupt och det var bara att formatera om och börja om, och bli av med alla mina filer.

Liknande tema som den föregående så lyckades jag helt förstöra partitionstabellen när jag började mecka med att köra dualboot till Linux, kanske runt 2001-2002 nånstans. Återigen försvann alla filer, bara formatera och börja om.

Nu för tiden är jag väldigt noggrann med backups, vilket nog började av trauma från de två händelserna ovan.
Med nuvarande kunskap hade jag nog kunnat rädda det mesta av datan i båda fallen dock, men jag hade ingen aning om hur sånt funkade då.

Hade sönder min första Duron (700 eller 750 MHz) genom att krossa kärnan när jag skulle montera dit kylaren (Thermaltake Silver Orb). Köpte en ny och körde vidare, frustrerande nog i 998 MHz. 1007 MHz var målet men det var inte stabilt. De få MHz:en spelade roll för en 14-årig nörd med en kompis som kunde köra sin i 1007 MHz.

Krossade även en die på en deliddad Athlon 64 några år senare.

På senare år har jag lärt mig mycket av alla dessa missar! Kan inte minnas att jag haft sönder någon hårdvara alls de senaste typ 15 åren.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle hjälpa en kompis med att chippa en Playstation 1 back in the days. Givetvis ställde jag upp, det var ju en smal sak för min pappas 150-200w lödkolv... Typ:

🎵We don't need no water, let the motherboard(er) burn, burn motherboard(er)🎵

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Glömde moderkortsdistanserna när jag byggde min första dator, datorn startade första gången, andra gången blixtrade det till! Som tur var höll grejerna och funkade utmärkt i flera år efter jag satt dit distanserna.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox