Helgsnack: Vilket är ditt dummaste teknikmisstag?

Permalänk
Moderator
Moderator

Utsatte lite elektronik för microvågor en gång, det gick utför rätt fort.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Enkelt svar på min dummaste, från mitten av 90talet: Datorn startade inte, klickade om till 110v på nätagget som då fanns som en röd knapp. Sedan kom jag på att jag glömt sätta i strömkabeln i väggen, så det gjorde jag utan att ställa om... POFF, nätagget pangade och tog med sig alla komponenter i datorn

Permalänk
Medlem

Satt vid datorn, ung tonåring.. Tittar på trevliga filmer med olika damer, gör min grej.. Råkar skvätta lite även på skärmen, märker inte det först.. Skärmen dog nere i högra hörnet och fick en stor mörk fläck där ingen bild visades längre. Kanske 15% av skärmen slutade fungera. :=)

Det är nog få som har lyckats med den bedriften, men så är det.. :/

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Nu får @Enviro förklara sig/skämmas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Mitt största misstag var att bli teknikintresserad. Det är dyrt.

Köp en häst! Oj, vad billigt teknik verkar nu! Haha

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem

Jag köpte en skärm för 5000kr på studiebidrag. Den hade USB-hub. Tänkte att det var en bra idé att testa en skadad usb pryl i den istället för i datorn. Tjoff sa det. Sen vart det svart, hehe. Jag hade ju inte fel iofs. Men 5k var sjukt mycket över huvud taget på den tiden..

Visa signatur

MSI GT73VR Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Jag köpte en skärm för 5000kr på studiebidrag. Den hade USB-hub. Tänkte att det var en bra idé att testa en skadad usb pryl i den istället för i datorn. Tjoff sa det. Sen vart det svart, hehe. Jag hade ju inte fel iofs. Men 5k var sjukt mycket över huvud taget på den tiden..

Låter som en sjukt dåligt designad skärm. Ok att usb-stickorna som är gjorda att döda saker med hög spänning fungerar, men en skadad sticka som får 5v från dator/skärm bör verkligen inte kunna förstöra något. Ruskigt dålig usb port på skärmen skulle jag säga.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av cdx873v:

Köp en häst! Oj, vad billigt teknik verkar nu! Haha

Eller en båt... Haha

Permalänk
Medlem

Haft tur med datorbyggandet. För nån månad sen skulle jag dock felsöka centraldammsugaren hemma. Ner med enheten från väggen, vände upp och ner på den och monterade bort botten så motorn kunde observeras. Skyddsglasögon på; safety first! I med 220 och bara flytta maskinen ett par centimeter på golvet. Japp, höljet var strömförande... Kändes lite stelt i händer och underarmar i ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Slog den röda switchen på baksidan av nätagget från 230V till 120V. Datorn som va helt ny dog på en gång. Snubben i butiken var lite tveksam först men fick den ändå reparerad på garantin.
Nu visste jag i alla fall att den röda knappen inte var någon hemlig booster knapp. 🤪🤗

Gjorde det här hela 2 gånger 😂

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Nu får @Enviro förklara sig/skämmas

Det var ju ändå en tre år gammal tråd.
Det finns flera liknande också, vet att jag delat med mig av flera av de sakerna jag skrev här förut, och jag har inte skrivit i den tråden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Gjorde det här hela 2 gånger 😂

Hur lyckades du med det?

Permalänk
Medlem

Har pysslat med datorer sedan Commodre VIC 20 släpptes, byggt egna och överklockat/kylt datorer sedan AMD släppte sin K6 serie och Intel sina första Pentium 2:or. Så några misstag har man tyvärr allt hunnit med.

Men det mest minnes värda är väl kanske rent tekniskt inte så teknisk. Det tekniska över gick fort till något mer anatomiskt.

Jag fick för mig en gång i ett tillstånd som vi inte behöver gå närmare in på, att jag var nyfiken på hur det skulle kännas att "olla" en dator fläkt som är igång !

Det gick inte så bra !

Visa signatur
Permalänk

Din lilla tjuv 😜
https://www.sweclockers.com/forum/trad/162294-misstagstraden-...

@medbor och det var inte heller den första.
trådvarianten är perenn och med tanke på hur populära dom brukar bli hoppas jag nån stjäl eller helt originellt kommer på den igen om nåt år eller så...

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk
Medlem
Skrivet av EverGrowingNoob:

Din lilla tjuv 😜
https://www.sweclockers.com/forum/trad/162294-misstagstraden-...

@medbor och det var inte heller den första.
trådvarianten är perenn och med tanke på hur populära dom brukar bli hoppas jag nån stjäl eller helt originellt kommer på den igen om nåt år eller så...

Jaja, jag tänkte bara att andre skulle svara något

Många liknande ämnen återkommer regelbundet, så är det bara

Permalänk
Medlem

Lät mig övertalas och släppte loss en polare - som man i retrospekt fattat inte hade nån koll alls - på familjens 486 för att överklocka den. Slutade med död processor. Blev ett fruktansvärt liv på morsan om det.

Det fina i kråksången var väl att det väckte ens intresse för den sortens pillrande. Det finns alltid något positivt

Skrivet av Thomas:

Är det så hög spänning i ett modem?
Var det integrerad nätdel och kondingar på primärsidan, eller är det nån slags boost converter inuti och isåfall varför?

Det fasta telenätet jobbar med rätt höga spänningar. Ringspänningen är över 100 volt om jag minns det rätt, spänningen vid övriga tillstånd ungefär hälften. Man måste ta höjd för långa kablar och rejäla spänningsfall, vilket det ju kan bli ute i obygden

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Sista klassikern skruvmejsel i moderkort vid montering av cpuer på socket 7 ellar socket a. Det kändes ekonomiskt men är glömt nu.

Dom där fästena var skräp, urdåliga! - kan garantera att du inte är ensam om att lyckas med detta. Jag var nära flera gånger med min athlon xp -_-

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Hur lyckades du med det?

Tror att första gången gjorde jag det när jag var 5, sen andra gången skulle jag visa min kompis vad jag hade gjort, då var jag troligen närmre 8.

Permalänk
Sötast

Huh, denna tråden är konstig.

Har ofta oroat mig för att jag varit en stundvis fuckup på jobb och jag jobbar med it infrastruktur.
Gett mig en hel del ångest om att jag inte varit bra nog.
Nu när jag försöker komma på och lista och ta förstapris i vilket mitt dummaste misstag är så lyckas jag inte.
Tror det värsta jag gjort är att starta om fel server, två gånger. Vilket i sig inte var någon fara då det det inte var någon kritiskt.

Vad i helvete är det jag går och nojjar och förstör min psykiska ohälsa över egentligen!?

110/240V Switchen tog jag som 9åring iaf.
Några år senare så överklockade jag med baseclock eller vad det kallades. Roliga var att jag märkte av att vissa random filer var totalt fucked och skadade. Var väl ATAn som löpte amok på fel klock.

Jag kan faktiskt inte minnas något genuint jättestort idiotiskt jag gjort.
Jag har gjort miljontals småfel dock.
Brukar sällan ha tålad med dokumentation, inte första gången iallafal.

Så jag brukar hoppa in huvudet först till progammet/os/dator praktiskt taget ber mig på knä att sluta misslyckas med varannat knapptryck. Läser lite å fixar sen XD

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Jag kan börja.

Vetefan hur gammal jag var, men kanske runt 12 år.

Min moder tog då hem stationär dator från jobb för att jobba hemma med att stansa bibliotekskort.
Jag tyckte att det var en alldeles utmärkt idé att skifta brytaren på baksidan från 220V till 110V och sen var den datorn klart med livet

Jag gjorde samma sak. Det var vid tiden av övergången från coax till tp nätverk. Jag trodde det kanska va en tp port där bakom. BOOM sa det på polarens 1 dag gamla dator!

Visa signatur

MAG B550 TOMAHAWK MAX WIFI, Ryzen 7 3800X, Cooler Master MasterLiquid ML240L, Kingston Fury 32GB (4x8GB) DDR4 3600MHz CL 17 Beast, Sapphire rx580 4gb, Samsung 990 Pro 1TB + Seagate FireCuda 520 SSD 2TB, Corsair RM750e, Fractal Design Define C, LG UltraGear 27GP850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bosse78:

Jag gjorde samma sak. Det var vid tiden av övergången från coax till tp nätverk. Jag trodde det kanska va en tp port där bakom. BOOM sa det på polarens 1 dag gamla dator!

mmm. Anledningen till att vi slutade med sköldade TP kablar samt inte tyckte om fel ternerade tokig ring.
Överslag. Var inte så kul i en fastighet om det var diff mellan jord mellan skåpen. Kan varra en ny nolla och då förhoppningsvis inte du.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Okej, finns säkert fler, men det här är de jag kan komma på på rak arm. En gemensam nämnare för alla är att jag var berusad på något sätt, och ung.

1. Tappade en telefon i toaletten en gång, tror det var en Samsung (knapptelefon), den dog.

2. Somnade på en uppvikt Motorola Razr och knäckte den, skärmen hängde från en "tråd" när jag vaknade.

3. Byggde ihop en dator av delar jag fått av en kompis som han inte hade någon användning av. Den bootade inte så jag ändrade volt-switchen på nätagget (ovetande om vad den gjorde). Det small som fan.

4. Hade problem med bilden jag fick på min TV via HDMI och misstänkte att ett av grafikkorten var boven (Crossfire på den tiden). Så jag skulle plocka ur det ena, men istället för att trycka på "knappen" som släpper loss kortet så drog jag bara, och drog med en halv PCIe-slot. Upptäckte senare att problemet var att jag körde på fel uppdateringsfrekvens.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

Stoppade ett böjt gem I ett vägguttag när jag var 6-7 år. En rejäl smäll och ont i händerna. Skämdes och sa inget till någon.

Drog med ett starkt batteri över skärmen på hemdatorn som visade kul färger, drog också över datorn och den slocknade helt plötsligt och startade inte som den skulle efteråt.

"Hjälpte" en kompis med att installera ett spel (Worms tror jag) från 6-7 disketter jag skapat hemma hos mig. Det gav honom ett virus och hans pappa blev sur.

Under mellanstadiet så sökte vi fram bilder på Pamela Andersson från skoldatorn på Altavista efter skoltid (vi fick sitta kvar om vi ville). It-killen kom in och vi försökte snabbt stänga ner Netscape.
Han märkte att något var konstigt (att stänga ner saker gick inte lika fort med p133 och w95 som idag). Han bad att få kolla på datorn och efter att ha kollat internethistoriken så blev det samtal med mor och far. 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Stoppade ett böjt gem I ett vägguttag när jag var 6-7 år. En rejäl smäll och ont i händerna. Skämdes och sa inget till någon.

Drog med ett starkt batteri över skärmen på hemdatorn som visade kul färger, drog också över datorn och den slocknade helt plötsligt och startade inte som den skulle efteråt.

"Hjälpte" en kompis med att installera ett spel (Worms tror jag) från 6-7 disketter jag skapat hemma hos mig. Det gav honom ett virus och hans pappa blev sur.

Under mellanstadiet så sökte vi fram bilder på Pamela Andersson från skoldatorn på Altavista efter skoltid (vi fick sitta kvar om vi ville). It-killen kom in och vi försökte snabbt stänga ner Netscape.
Han märkte att något var konstigt (att stänga ner saker gick inte lika fort med p133 och w95 som idag). Han bad att få kolla på datorn och efter att ha kollat internethistoriken så blev det samtal med mor och far. 😄

Lol. Jag kom på hur man öppnade filexplorer.exe i office på windows 3.x genom att importera exe filen istället för att öppna paint eller liknande. Internett fans inte i dator salen på den tiden men någon annan inte jag editerade diskarna 3,5".
Hade mina misstankar om vem som editerade bootdisketerna på datorerna med en echo och echo off samt go to genom en .bat loop alt som vi gjorde då editera första sektorerna av disken med hexeditor.
Var inte jag men tog dem två dagar att inse att det var echo virus på någon/några av diskarna och inte mer än så. På den tiden folk trodde man startade om datorn genom att stänga av och på skärmen. 90 talet.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Lol. Jag kom på hur man öppnade filexplorer.exe i office på windows 3.x genom att importera exe filen istället för att öppna paint eller liknande. Internett fans inte i dator salen på den tiden men någon annan. Hade minna mistankar editerade bootdisketerna på datorerna med en echo och echo off samt go to genom en .bat loop alt som vi gjorde då editera första sektorerna av disken med hexeditor.
Var inte jag men tog dem två dagar att inse att det var echo virus på någon/några av diskarna och inte mer än så. På den tiden folk trodde man startade om datorn genom att stänga av och på skärmen. 90 talet.

Haha! 😄
Just det, jag har även raderat autoexec.bat på skoldatorn genom dos.

Permalänk
Medlem

när vi köpte vårt första hus runt 2001 bad jag frugan slå av säkringen och sket i att mäta innan jag "tog i sladdarna" på den tiden skalade jag med tänderna när jag inte orkade hämta tången. 16A i munnen utan jordfelsbrytare det kittlade lite...... dock inte hennes fel, jag sa fel nummer till henne.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Lol. Jag kom på hur man öppnade filexplorer.exe i office på windows 3.x genom att importera exe filen istället för att öppna paint eller liknande. Internett fans inte i dator salen på den tiden men någon annan inte jag editerade diskarna 3,5".
Hade mina misstankar om vem som editerade bootdisketerna på datorerna med en echo och echo off samt go to genom en .bat loop alt som vi gjorde då editera första sektorerna av disken med hexeditor.
Var inte jag men tog dem två dagar att inse att det var echo virus på någon/några av diskarna och inte mer än så. På den tiden folk trodde man startade om datorn genom att stänga av och på skärmen. 90 talet.

Det finns fortfarande folk som tror detta.
Dock är det värre med dem som tror man stänger av datorn genom att hålla in "power-knappen"...
Jag vet... jag har får fixa några Windows-installationer genom åren...
Det är ju så man gör med en telefon... håll in knappen för att sätta på, håll in för att stänga av...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viita:

Det finns fortfarande folk som tror detta.
Dock är det värre med dem som tror man stänger av datorn genom att hålla in "power-knappen"...
Jag vet... jag har får fixa några Windows-installationer genom åren...
Det är ju så man gör med en telefon... håll in knappen för att sätta på, håll in för att stänga av...

ATX standarden säger vell fortfarande 4s på hålla in knappen? På bärbara är det lotto tycker jag. De har dessutom batterier.
Ja "Power knappen" den riktiga så är man glad om hdd hinner autoparkera pga magnetism.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Avstängd

Hmm, eventuellt förträngt några händelser men finns i alla fall ett par
1. Bygger ihop första datorn och lägger in strömkabeln till diskettstationen åt fel håll. Diskettstationen dör och jag fick lägga 200kr på att köpa en ny. No biggie.

2. Hade en Linus-moment och tappade en Geforce 2 MX på golvet som gick sönder. Ingen katastrof, värre var att man köpte skräpet.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

År cirka 2006. Skulle göra en ominstallation av XP. Formaterar hårddisken... kollar inte enhetsbeteckning. Visar sig att jag glömt min externa hårddisk inkopplad, med oersättliga fotoalbum. Scheisse...