Tråden om Xbox Series X|S

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Fungerar det att göra så?

Jag vet att Microsoft tillåter kunder att ladda ner spel som dom inte äger (jag laddade ner Elden Ring några timmar innan jag köpte det), men kan man ladda ner spelen och sedan använda skivan för att starta det nerladdade spelet?

Ja, det fungerar. Så länge det är samma spel och inte olika utgåvor av något slag. Så utgivare kan säkert krångla till det om de vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bozzeta:

Det beror väl på vad som laddas ned och när i processen det installeras.
Problemet med skiva är ju att den måste använda redan "gammal" data från skiva, men du kan installera offline.
Tekniskt skulle skivan kunna användas som licens att istället ladda ner en digital version, men då skulle man lika gärna kunna använda en nedladdningskod.

Jo det är ju så det funkar. Skivan motsvarar en licens liksom. Jag har exempelvis lånat spel på biblioteket, installerat från skivan och sen lämnat tillbaka. Försöker man starta kommer det bara upp att ägaren till detta spel måste logga in, alternativt kan man köpa det från konsolens butik, och gör man det är det ju färdiginstallerat redan liksom. Det har också hänt att jag köpt spel "digitalt" som jag redan äger på skiva, om de är riktigt billiga på någon rea, bara för att slippa hålla på med skivan. Men om man har ett spel installerat som man inte äger så är skivan en lika giltig licens som licensen från köpet i butiken. Bara man ser till att få rätt variant, det kan ju finnas diverse olika "Digital Deluxe"-utgåvor eller vad det kan vara, och skivan har ju en väldigt specifik licens förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Har nu fått hem min Xbox series x, och undrar om det är normalt att den inte kan installera spel från skiva o samtidigt installera Patch data ?

Lyckas du installera digitalt så funkar det ju att spela med disken som licens, kanske ska man undvika att använda skivan alls,
jag försökte för några månader sedan och misslyckades med knep som att ta ur skivan och fortsätta online osv
så eventuellt har de lagt till förinstallation av spel som släpps snart och samtidigt dribblat bort möjligheten att installera spel utan licens.
Jag fick iaf ge upp för det spelet.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tips
Jag var inne på den nyöppnade butiken webhallen i Malmö och dem hade Xbox Series X i lager i butiken!

Permalänk
Medlem

Slog äntligen till på en Series S som kompletterar PS5:an. Bra pris på Amazon just nu och en hundring extra i rabatt via appen. 2890:- är den verkligen värd

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Slog äntligen till på en Series S som kompletterar PS5:an. Bra pris på Amazon just nu och en hundring extra i rabatt via appen. 2890:- är den verkligen värd

Riktigt bra pris!

Har en XSS med GamePass. Har nog aldrig fått så mycket både konsol och mycket bra spel för så lite pengar. Grym kombo!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk

Är det möjligt att stänga av USB strömmen? Köpt en USB led lampa och det lyser konstant även när konsolen är avstängd.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Köpte med en för dom pengarna. Mitt bästa köp någonsin tror jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mgsrex:

Var den nere i det priset igår? Jag kikade på just den igår men jag måste ha missat den dealen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Är det möjligt att stänga av USB strömmen? Köpt en USB led lampa och det lyser konstant även när konsolen är avstängd.

Det tror jag inte. Ta fram lödkolven och mecka dit en strömbrytare på lampan 👍

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kevlarheart:

Kanske stängs av om du använder strömsparläge?

https://support.xbox.com/sv-SE/help/hardware-network/power/le...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Kan denna uppgraderas till Series X eller måste jag köpa digital variant?

https://www.webhallen.com/se/product/347484-Grand-Theft-Auto-...

Permalänk
Medlem

Fick äntligen tag på en Xbox Series X, första jag testade var Forza Horizon 5 på min nya TCL 4k tv. Såg grön/lila skuggor när jag lirade på performance och quality mode. Googlade problemet och upptäckte att andra har samma problem (ända sedan xbox one x, tiden) vissa spekulerar i att det är ett software problem (då borde microsoft stämma TCL). Tven var utan problem när jag lirade forza horizon 5 på min nu sålda series s. 4k-Playstation verkar inte ha de problemen. Är det en konspiration av TCL/Sony? Eller trash kvalité? Eller ett söndags exemplar?

Ungefär så här ser det ut:

https://i.imgur.com/8MtZRCd.jpg
https://answers.microsoft.com/en-us/xbox/forum/all/tcl-p605-a...
https://www.reddit.com/r/ForzaHorizon/comments/qogtk1/xbox_se...

Finns i Hitman 3 också, knappt märkbart. Men så störande. Flashar in grön/lila artefakter i någon millesekund i skuggor.

Andra som lirar xbox series x/tcl 4k som har märkt något?

Permalänk
Medlem

Skulle tro att det är din TV som konverterar Dolby Vision/HDR felaktigt.
Stäng av de funktionerna i xbox och se om det fungerar.

Permalänk
Hedersmedlem

Bra med fysisk utgåva, men det kostar endast 209 kronor nu digitalt så det fick bli den varianten.

Visa signatur

🖥️ MAIN: 13600KF • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 FILSERVER: 13600K • GTX 1060 • 32GB DDR4 • 1TB NVMe • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 BÄRBART: MacBook Air M1
🎮 SOFFSLACK: Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Trevligt med fysisk utgåva till samlingen! Förhandsbokat för tredje generationen nu då. Men det här blir sista köpet av det här spelet haha!

Permalänk
Medlem

Jag har börjat köra mkt Apex Legend och tycker att det är mycket skönare med handkontroll. Kör med en kompis som har Xbox och tyvärr går det inte att välja att bara köra mot andra handkontrollspelare så vi möts hela tiden av PC-spelare som oftast aimar ner oss. Rätt frustrerande..

Så nu funderar jag på att köpa en Xbox jag med så vi kan disabla cross-play.

Nu är frågan om jag ska skaffa en Series S eller Series x? Känns lite surt lägga så mkt pengar om jag mest kommer att spel Apex
men det kanske finnas bra Xbox eclusive-titlar??

Å blir även grafiken bättre med X eller är det bara FPSn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Nu är frågan om jag ska skaffa en Series S eller Series x? Känns lite surt lägga så mkt pengar om jag mest kommer att spel Apex

Det är bara du som kan avgöra om det är värt den extra kostnaden eller inte. Series X får generellt högre upplösning (och därmed bättre grafik), högre FPS och t.ex. ray-tracing (oftast begränsad, då denna generation egentligen inte är tillräckligt kraftfull för RT).

Spelar du bara ett spel så är väl några hundra GB dugligt, men när du skaffar ett Xbox Series så är det inte långt kvar till att köpa ett år av Xbox Game Pass Ultimate för 500kr (inkl. PC Game Pass) och när du får hundratals spel att välja mellan så blir det kanske lite jobbigare med utrymmet.

Bra exklusiva titlar som finns tillgängliga idag är t.ex. Halo Infinite, Gears 5, Forza Horizon 5 m.fl. I framtiden blir ju i princip allt från Bethesda och company konsolexklusivt till Xbox. Men dessa spel finns och kommer förstås till PC också, så det beror ju på var du föredrar att spela.

Väljer du att köpa spel till Xbox så är du låst till Microsofts digitala butik med Series S. Personligen föredrar jag digitala spel för att slippa byta skiva, men ibland kan det vara skönt att kunna köpa ett spel på skiva. Spel på skiva är alltid billigare än digitala varianten och man kan förstås sälja det vidare om man vill.

Det är väl typ det som skiljer.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Jag har börjat köra mkt Apex Legend och tycker att det är mycket skönare med handkontroll. Kör med en kompis som har Xbox och tyvärr går det inte att välja att bara köra mot andra handkontrollspelare så vi möts hela tiden av PC-spelare som oftast aimar ner oss. Rätt frustrerande..

Så nu funderar jag på att köpa en Xbox jag med så vi kan disabla cross-play.

Köp Series X. Kort och gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Det är bara du som kan avgöra om det är värt den extra kostnaden eller inte. Series X får generellt högre upplösning (och därmed bättre grafik), högre FPS och t.ex. ray-tracing (oftast begränsad, då denna generation egentligen inte är tillräckligt kraftfull för RT).

Spelar du bara ett spel så är väl några hundra GB dugligt, men när du skaffar ett Xbox Series så är det inte långt kvar till att köpa ett år av Xbox Game Pass Ultimate för 500kr (inkl. PC Game Pass) och när du får hundratals spel att välja mellan så blir det kanske lite jobbigare med utrymmet.

Bra exklusiva titlar som finns tillgängliga idag är t.ex. Halo Infinite, Gears 5, Forza Horizon 5 m.fl. I framtiden blir ju i princip allt från Bethesda och company konsolexklusivt till Xbox. Men dessa spel finns och kommer förstås till PC också, så det beror ju på var du föredrar att spela.

Väljer du att köpa spel till Xbox så är du låst till Microsofts digitala butik med Series S. Personligen föredrar jag digitala spel för att slippa byta skiva, men ibland kan det vara skönt att kunna köpa ett spel på skiva. Spel på skiva är alltid billigare än digitala varianten och man kan förstås sälja det vidare om man vill.

Det är väl typ det som skiljer.

Skrivet av m3lk0r:

Köp Series X. Kort och gott.

Tack båda för svar!

Fortfarande fundersam för just nu är det bara Apex vi spelar och kommer nog att bli så ett tag (har tusentals timmar i olika BR och det här är nog det roligaste jag provat)... Men visst kan det kanske bli lite Halo, Gears och CoD också framöver.

Vet inte om det finns många andra roliga multiplayer-spel till Xbox, eller gör det det? Kör ju helst de spel som går på min PC med 3080 men nu när jag spelar med polarn kan det ju bli fler spel på Xbox nån gång framöver.

Testade också att ställa in Apex i 2560 x 1440 med 60 FPS på PCn och det kändes helt ok ändå. Inte riktigt lika skönt å smooth men helt klart spelbart. Så frågan om Series X är värt det för mig eller inte.. Å andra sidan vill man ju ha det så bra som möjligt om det är ett spel man lägger ner mkt tid på.

Hmm...

Permalänk
Medlem

Personligen tycker jag mellanskillnaden mellan S och X är så pass liten att det över konsolens livslängd så är det försumbart. Det sagt, så har jag själv ännu inte köpt utan tänker mig att köpa en X till jul detta året, gav dock bort en S i julas till en släkting

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Personligen tycker jag mellanskillnaden mellan S och X är så pass liten att det över konsolens livslängd så är det försumbart. Det sagt, så har jag själv ännu inte köpt utan tänker mig att köpa en X till jul detta året, gav dock bort en S i julas till en släkting

Ja kanske sant..
Men frågan är hur får man tag på X ens? Slut överallt ju..

Permalänk
Medlem
Skrivet av ajn:

Jag köpte en s som backup till datorn. Kan ärligt talat säga det är bland det bästa köp jag gjort. Saknar inte högre upplösning ett dugg. 😅 har ändå en kompetent dator att jämföra med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizmo_8:

Tack båda för svar!

Fortfarande fundersam för just nu är det bara Apex vi spelar och kommer nog att bli så ett tag (har tusentals timmar i olika BR och det här är nog det roligaste jag provat)... Men visst kan det kanske bli lite Halo, Gears och CoD också framöver.

Vet inte om det finns många andra roliga multiplayer-spel till Xbox, eller gör det det? Kör ju helst de spel som går på min PC med 3080 men nu när jag spelar med polarn kan det ju bli fler spel på Xbox nån gång framöver.

Testade också att ställa in Apex i 2560 x 1440 med 60 FPS på PCn och det kändes helt ok ändå. Inte riktigt lika skönt å smooth men helt klart spelbart. Så frågan om Series X är värt det för mig eller inte.. Å andra sidan vill man ju ha det så bra som möjligt om det är ett spel man lägger ner mkt tid på.

Hmm...

Du får ju enormt mycket konsol och prestanda per krona med en XSS. Så var jag du så skulle jag nog nöja mig med den.

Du kan ju alltid sälja och köpa en XSX om du senare fastnar för ekosystemet för Xbox, och den i mitt tycke fantastiska tjänsten Game Pass.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem

Nån som har sin Series X i någon typ av hylla eller så? Var så väldigt stolt över att ha Martin Timell:at in min Xbox i mediamöbeln genom att höja övre hyllplanet, men märkte nu att den flämtar på varm luft på ett sätt den aldrig gjorde då den stod vertikalt.

Enligt Xbox hemsidan är det normalt och konsolen stänger av sig själv om den överhettar, men man vill ju inte att lådan ska må dåligt

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du vrider höger sida utåt så inte luften blåser mot grå väskan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Nån som har sin Series X i någon typ av hylla eller så? Var så väldigt stolt över att ha Martin Timell:at in min Xbox i mediamöbeln genom att höja övre hyllplanet, men märkte nu att den flämtar på varm luft på ett sätt den aldrig gjorde då den stod vertikalt.

Enligt Xbox hemsidan är det normalt och konsolen stänger av sig själv om den överhettar, men man vill ju inte att lådan ska må dåligt

https://www.bildtagg.se/uploads/2022/94/lr0v7gibijbame221dt84sj.jpg

Den är ju myyycket snyggare om den står upp... men jag antar att du inte har plats.

Måste "väskan" stå där? Jag hade plockat bort den. Då är det nog lugnt. Nu ser det lite riskabelt ut. Jag hade inte varit bekväm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är bättre om du vrider höger sida utåt så inte luften blåser mot grå väskan

Skrivet av m3lk0r:

Den är ju myyycket snyggare om den står upp... men jag antar att du inte har plats.

Måste "väskan" stå där? Jag hade plockat bort den. Då är det nog lugnt. Nu ser det lite riskabelt ut. Jag hade inte varit bekväm.

”Väskan” innehåller extra kontroller men nej, den måste inte stå där. Dock är det så fult om det är helt tomt :/

Visa signatur

---