Sugen på att lära mig iOS-utveckling - krävs Macbook?

Permalänk
Medlem

Sugen på att lära mig iOS-utveckling - krävs Macbook?

Halloj!

Är lite sugen på att lära mig iOS-utveckling, dvs Swift. Funderar på att ta en kurs på Udemy som har en del rea just nu, men i stort sett alla de kurserna använder sig av Xcode som endast finns till Mac. Problemet är att jag kör Windows/Linux, där Xcode alltså inte finns. Visst kan man köra macOS i VM, men tycker Apple det är okej? Känns ju lite trist att behöva köpa en MacBook för att prova på. Finns det någon vettig IDE som motsvarar Xcode för Windows eller kan man köra VM, eller måste man köpa en MacBook och vad för MacBook krävs isåfall?

Edit: Alternativt skulle man kunna satsa på t.ex Flutter, vad säger ni?

Permalänk
Livsnjutare 😎

Skulle säga att Mac OS underlättar enormt.
Men du kan nog komma runt det med virtualisering ?

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Om du vill utveckla för ios så krävs en Mac, eller iaf osx på något vis. Virtualiserat lär antagligen bryta ett gäng villkor så ska du någonsin publicera något är det nog bra med en riktig maskin.

Kör själv Linux och stötte på liknande problem när jag skulle utveckla i en ios app. Det löste sig med androidstöd vilket var hyfsat enkelt pga flutter.

Visa signatur

WS: Fractal Design Pop Silent | Seasonic Prime G12 GC 550W | Gigabyte B650 Eagle AX | Ryzen 7 7700 | Corsair 64GB DDR5 | Asus Xonar DX | Arch Linux (x86_64) | Eizo EV2795
HTPC: Philips 50PUS8804, Kodi samt extern usb-disk
Server: Raspberry Pi 4 | 8GB RAM | HDD 750GB | Arch Linux (armv7h)

Permalänk
Medlem

Varför just enbart mot iOS?
Finns annars Flutter som du själv nämner eller React som fungerar mot både iOS och Android.
Hade personligen satsat på React, det är väldigt hett ute på arbetsmarknaden.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av Cazioz:

Halloj!

Är lite sugen på att lära mig iOS-utveckling, dvs Swift. Funderar på att ta en kurs på Udemy som har en del rea just nu, men i stort sett alla de kurserna använder sig av Xcode som endast finns till Mac. Problemet är att jag kör Windows/Linux, där Xcode alltså inte finns. Visst kan man köra macOS i VM, men tycker Apple det är okej? Känns ju lite trist att behöva köpa en MacBook för att prova på. Finns det någon vettig IDE som motsvarar Xcode för Windows eller kan man köra VM, eller måste man köpa en MacBook och vad för MacBook krävs isåfall?

Edit: Alternativt skulle man kunna satsa på t.ex Flutter, vad säger ni?

"Krävs Mackbook?"
Svar: Ja!

För att publicera dina appar krävs en MAC.
Jag har lanserat rätt många under mitt företag.

Går ju såklart att simulera en MAC på valfri Windowsmaskin, men är inte helt säker att det fungerar & har aldrig testat att publicera via denna väg.

Hursomhelst! Jag var tvungen att skaffa en Mac för att publicera mina appar.
Efter lite snabb googling så: https://developer.apple.com/forums/thread/118085

Sedan om det stämmer eller ej vet jag tyvärr ej!

(ett hett tips här om du inte vill lägga ut allt för mycket pengar är att köpa en begagnad macbook mini, sedan välja ett X-platform språk & bibiliotek så att du bara behöver importera projektet på din mini. Sparar massor av tid.)

Tips!
Innan du lanserar en app, läs igenom deras villkor.
När jag var nybörjare så nekade dom mina appar ett 10 tal gånger innan dom gick igenom deras krav.
(allt från ikoner till texten i beskrivningen. En gång nekade dom min App bara för att dom tyckte att det lika gärna kunde ha varit en webbsida istället. Finns mycket att tänka på innan publicering!)

Min senaste App tog runt 2 månader att få godkänd innan den publicerades. Även fast jag tyckte att jag följde deras villkor så hittade dom alltid småsaker som jag var tvungen att ändra(var tvungen att överklaga deras beslut).

Lycka till!

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 1700 OC - 32 - 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av AllMessedUp:

"Krävs Mackbook?"
Svar: Ja!

För att publicera dina appar krävs en MAC.
Jag har lanserat rätt många under mitt företag.

Går ju såklart att simulera en MAC på valfri Windowsmaskin, men är inte helt säker att det fungerar & har aldrig testat att publicera via denna väg.

Hursomhelst! Jag var tvungen att skaffa en Mac för att publicera mina appar.
Efter lite snabb googling så: https://developer.apple.com/forums/thread/118085

Sedan om det stämmer eller ej vet jag tyvärr ej!

(ett hett tips här om du inte vill lägga ut allt för mycket pengar är att köpa en begagnad macbook mini, sedan välja ett X-platform språk & bibiliotek så att du bara behöver importera projektet på din mini. Sparar massor av tid.)

Tips!
Innan du lanserar en app, läs igenom deras villkor.
När jag var nybörjare så nekade dom mina appar ett 10 tal gånger innan dom gick igenom deras krav.
(allt från ikoner till texten i beskrivningen. En gång nekade dom min App bara för att dom tyckte att det lika gärna kunde ha varit en webbsida istället. Finns mycket att tänka på innan publicering!)

Min senaste App tog runt 2 månader att få godkänd innan den publicerades. Även fast jag tyckte att jag följde deras villkor så hittade dom alltid småsaker som jag var tvungen att ändra(var tvungen att överklaga deras beslut).

Lycka till!

Tackar för alla svar, blivit lite klokare nu. Blir eventuellt att skaffa en macbook mini, eller att kolla på React

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Varför just enbart mot iOS?
Finns annars Flutter som du själv nämner eller React som fungerar mot både iOS och Android.
Hade personligen satsat på React, det är väldigt hett ute på arbetsmarknaden.

Tyvärr så behövs fortfarande Mac för att testa med iOS miljön genom react native/flutter etc. Så vill du utveckla för iOS behöver du en Mac.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk

Fjärrstyr en mac som man jobbar ifrån? Det finns väldigt många mjukvaror som kräver datormaskiner konfigurerade för detta och innan runt år 1996 så var det att skaffa många maskiner. Men efter runt denna tid så fjärrstyr man datorn och man har inte hela bostaden full med en massa datorer för det ena och andra.

Problemet med att fjärrstyra är att de som hyr ut en mac idag för fjärrstyrning brukar inte rikta sig åt privatpersoner. Men man kan vara några bekanta som går ihop och köper en mac som man delar på. Tyvärr är inte macOs precis det bästa multiuser operativsystemet. Men man kan komma överens om tider att använda maskinen. På andra OS så kan man jobba flera personer samtidigt på samma dator. Och det går göra så att användaren endast kommer åt utvecklingsmiljön och den upplever att detta ligger lokalt.

*edit*
Angående dela datorn så gör man det ibland för att mjukvarorna är extremt dyra. Vissa mjukvaror kostar mer än en MacBook Pro om året. Om man använder denna mjukvara väldigt lite, så kan man dela på en dator som man fjärrstyr.

Permalänk
Medlem

Som jag förstått det kan man utveckla med React eller liknande på PC och sedan använda en Mac för att publicera. Fördelen är väl då att man kan utveckla både för iOS och Android med (mer eller mindre) samma kod.

Själv skaffade jag en iPad Pro nyligen. Tydligen ska man kunna utveckla i Swift på den. Finns väl vissa begränsningar. Vad jag förstår så ska det bli möjligt att publicera på App-store direkt från en iPad Pro (vet ej med andra iPads). Detta skulle då vara mycket enklare än att köra XCode och sedan skicka till App-store.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsp777:

Som jag förstått det kan man utveckla med React eller liknande på PC och sedan använda en Mac för att publicera. Fördelen är väl då att man kan utveckla både för iOS och Android med (mer eller mindre) samma kod.

Själv skaffade jag en iPad Pro nyligen. Tydligen ska man kunna utveckla i Swift på den. Finns väl vissa begränsningar. Vad jag förstår så ska det bli möjligt att publicera på App-store direkt från en iPad Pro (vet ej med andra iPads). Detta skulle då vara mycket enklare än att köra XCode och sedan skicka till App-store.

Det finns React Native tjänster som Expo EAS som gör att man inte behöver en mac någonstans om man använder sig utav dem. Du skapar ett applekonto som du ger dem tillgång till, sen så bygger du ioskoden på deras maskiner och det skickas vidare till apple. Nått i den stilen i a f.

Permalänk
Medlem

Du mer eller mindre behöver en Mac. Sen behöver det ju inte vara en ny en, du kan köpa en begagnad Mac Mini någorlunda billigt.
Hackintosh kan du ju kolla också om du vet Linux, är typ lika bökigt.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xenofonus:

Det finns React Native tjänster som Expo EAS som gör att man inte behöver en mac någonstans om man använder sig utav dem. Du skapar ett applekonto som du ger dem tillgång till, sen så bygger du ioskoden på deras maskiner och det skickas vidare till apple. Nått i den stilen i a f.

Aha, ok, låter intressant!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10