Permalänk
Medlem

Maska URL?

Hej!

Jag har skapat en webbshop på en domän som jag vill maska. Det vill säga att webbshopen idag finns på www.minsida.se men jag vill att besökarna ska gå till och se www.minwebshop.se i adressfältet.

Detta borde jag har funderat på tidigare men jag hostar sidan via Squarespace som såklart redan tänkt på detta. Vill jag ha webshopen via Squarespace på en annan domän får jag hosta upp nya 2500 vilket jag inte har lust med. Det går att köra code injection i headern men det går inte att redigera några filer som på en gammal hederlig webserver. Cloudflare tillåter inte heller URL masking, bara forwarding.

Så som jag förstår det så är min enda utväg en reverse proxy? Förstår däremot inte riktigt hur jag ska gå tillväga för att implementera detta. Googlat runt lite och man kan aktivera en "worker" och sedan lägga till en routing i DNSen för ändringen, men där blir routingen för proxyn fortfarande på samma domän. Exempelvis att URLen blir webshop.minsida.se. Vilket fortfarande avslöjar huvuddomänen.

Setup

• Webshop: Squarespace

• DNS: Cloudflare

Någon som har tips på hur man kan göra? Köpte på mig ett nytt domännamn och tänkte routa all trafik från www.minsida.se till den andra, men jag misstänker att slutresultatet blir detsamma där.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem

Räcker det inte att koppla din existerande domän till din Squarespace-sida? Det verkar inte kosta något: https://support.squarespace.com/hc/en-us/articles/205812378

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Du kan använda dig av DNS för att lösa det men du kommer då alltid att kunna se mot vilken din riktiga adress är om du kör namnuppslag direkt mot domänen.

Om du vill maska URLen helt och hållet behöver du en reverse proxy som bryter anslutningen mellan dina klienter och din webserver för att det ska fungera helt optimalt.

Kolla på detta, https://traefik.io/ de är en open source proxy som har de funktioner du behöver gratis. Den är dessutom cloud based men tror kanske att du behöver enterprise licensen för att kunna köra den som cloud based. Vet inte heller om gratis versionen har någon begränsning på antal requests eller throughput.

Annars finns det lite andra varianter men de kräver ju ofta en egen server då.

Permalänk
Medlem

Varför inte en subdomän? minsida.webshop.se
bara lite pill i dns.

Eller har din shop inget med din nuvarande domän att göra & därför vill du slippa teckna ett abbonemang för en ny domän?

Visa signatur

[IT-Dept]
Ryzen 5700x - 32 - 1070