SweClockers drop!

Köpa mobil vs abonnemang ink mobil

Permalänk
Medlem

Köpa mobil vs abonnemang ink mobil

Fick precis mejl ifrån comviq att deras fastpris höjs till 225 kronor i månaden ifrån 195 kronor.
Såg även att månadens mobil är Samsung galaxy s20 för 249 kronor i månaden bundet på 36 månader och 286 kronor i månaden bundet på 24 månader.
Då jag ändå kommer att ha fast pris ifrån comviq blir det bara en kostnads ökning på 61 kronor i månaden för en ny telefon om jag binder upp mig på 24 månader dvs en extra kostnad på ca 1500 kronor. Vilket jag tycker är väldigt billigt.
Dem senaste telefonerna vi köpt här hemma har vi köpt via abonnemang hos comviq när dem haft rabbatter/månadens mobil eller via student abonnemang.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne215:

Fick precis mejl ifrån comviq att deras fastpris höjs till 225 kronor i månaden ifrån 195 kronor.
Såg även att månadens mobil är Samsung galaxy s20 för 249 kronor i månaden bundet på 36 månader och 286 kronor i månaden bundet på 24 månader.
Då jag ändå kommer att ha fast pris ifrån comviq blir det bara en kostnads ökning på 61 kronor i månaden för en ny telefon om jag binder upp mig på 24 månader dvs en extra kostnad på ca 1500 kronor. Vilket jag tycker är väldigt billigt.
Dem senaste telefonerna vi köpt här hemma har vi köpt via abonnemang hos comviq när dem haft rabbatter/månadens mobil eller via student abonnemang.

Om du vill fortsätta använda Comviq känns det ju som en no-brainer. Själv betalar jag bara 99 i månaden för 8 GB hos Hallon.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Vad menar du med fastpris?

Det erbjudandet gäller med 8GB data, det abonnemang de listar för 225 kronor nu har 15GB.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Inaktiv

De höjer priset på abonnemanget, och sänker priset på telefonen. Skillnaden blir att du får halverad surf och telefonen ser billigare ut än vad den är. Vill du behålla samma mängd data som nu så subventioneras mobilen mer, men abonnemanget stiger - de tjänar in de pengarna på det dyrare abonnemanget istället.

Köp abonnemang på Fello (14GB för 195kr, eller 20GB för 125 kr om du kan ha student fortfarande) och en telefon på rea kontant istället..

Permalänk
Medlem

Skulle jag idag köpa egen telefon är det antingen abonnemang på blackfriday (enda dagen med bra rea) eller kontant på rea.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Inaktiv

Rätt lätt att räkna ut hur fult upplagt det är.

Samsung s20 kostar 5000 kontant. (Utan rea!) Fello 195 kr 14 GB x24 blir 9680 kr i totalkostnad

Också kollar vi Comviq, man blir direkt rekommenderad att 36 månader är bäst. Vilket du verkar vara inne på med.

Samsung s20 kostar 1944 totalt i deras erbjudande. Abonnemanget 225kr/mån. Comviq anger att totalkostnaden är 7344 kr men det är en sanning i högsta modifikation, de räknar nämligen bara med 24 månader av abonnemanget i sin uträkning.

Sannolikheten är dock att du stannar kvar under alla 36 månader eftersom du fortfarande har avbetalningen hos dom utanför bindningstiden. Den egentliga totalkostnaden är därför 10044 kr.

Så vad Comviq lyckades med är att trolla fram ett pris som ser billigt ut, när det i själva verket blir dyrare än att köpa kontant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Samsung s20 kostar 5000 kontant. (Utan rea!) Fello 195 kr 14 GB x24 blir 9680 kr i totalkostnad

Också kollar vi Comviq, man blir direkt rekommenderad att 36 månader är bäst. Vilket du verkar vara inne på med.

Samsung s20 kostar 1944 totalt i deras erbjudande. Abonnemanget 225kr/mån. Comviq anger att totalkostnaden är 7344 kr men det är en sanning i högsta modifikation, de räknar nämligen bara med 24 månader av abonnemanget i sin uträkning.

Sannolikheten är dock att du stannar kvar under alla 36 månader eftersom du fortfarande har avbetalningen hos dom utanför bindningstiden. Den egentliga totalkostnaden är därför 10044 kr.

Så vad Comviq lyckades med är att trolla fram ett pris som ser billigt ut, när det i själva verket blir dyrare än att köpa kontant.

Tycker 36 månader är för lång tid för avbetalning av mobil och abonnemang så kollar på 24 månader.
Om vi jämför abonnemangen med 8Gb:
Med mobil 24 månader: 286 Kronor per månad, totalt: 6 864
Enbart abonnemang: 175 Kronor per månad, totalt: 4200
Skillnaden per månad blir 111 kronor per månad totalt 2664
Hade missat mängden data i abonnemangen när jag gjorde första uträkningen, dock är det ju fortfarande ett bra erbjudande.
Vet det finns billigare abonnemang men är inte intresserad av att byta operatör då Comviq/tele2 fungera väl för mig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danne215:

Tycker 36 månader är för lång tid för avbetalning av mobil och abonnemang så kollar på 24 månader.
Om vi jämför abonnemangen med 8Gb:
Med mobil 24 månader: 286 Kronor per månad, totalt: 6 864
Enbart abonnemang: 175 Kronor per månad, totalt: 4200
Skillnaden per månad blir 111 kronor per månad totalt 2664
Hade missat mängden data i abonnemangen när jag gjorde första uträkningen, dock är det ju fortfarande ett bra erbjudande.
Vet det finns billigare abonnemang men är inte intresserad av att byta operatör då Comviq/tele2 fungera väl för mig.

Bättre på 24 än på 36 absolut. Bra erbjudande? Nej, jag skulle klassa det som ett standard erbjudande på 24mån. Varken bra eller dåligt. På 36, då blir det bara rakt av dåligt. Om du är nöjd och vill betala mer än du behöver göra, vilket man absolut kan vara redo att göra om man är nöjd. Då är det bara att beställa, du verkar redan ha bestämt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Bättre på 24 än på 36 absolut. Bra erbjudande? Nej, jag skulle klassa det som ett standard erbjudande på 24mån. Varken bra eller dåligt. På 36, då blir det bara rakt av dåligt. Om du är nöjd och vill betala mer än du behöver göra, vilket man absolut kan vara redo att göra om man är nöjd. Då är det bara att beställa, du verkar redan ha bestämt dig.

Har inte bestämt mig ännu utan tycker det verkar vara en bra deal.
Frågan blir då var kan jag hitta liknande abonnemang (fria samtal 8 GB surf) med liknande telefon för mindre totalkostnad än 6864 kronor?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danne215:

Har inte bestämt mig ännu utan tycker det verkar vara en bra deal.
Frågan blir då var kan jag hitta liknande abonnemang (fria samtal 8 GB surf) med liknande telefon för mindre totalkostnad än 6864 kronor?

Eftersom du inte är intresserad av att byta operatör som du sa så är svaret ingenstans, det är ju inte ens värt att kolla på fler ställen i så fall. Glöm inte att kolla först så att du verkligen klarar dig med halverad surf så du inte byter ned i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Din uträkning innehåller ju abonnemang för 24mån i ena exemplet och 36mån i det andra så det blir ju lite konstig jämförelse att prata totalkostnad då. Ingen överraskning att 24mån är billigare än 36mån?
ursäkta om jag missförstod något..

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Din uträkning innehåller ju abonnemang för 24mån i ena exemplet och 36mån i det andra så det blir ju lite konstig jämförelse att prata totalkostnad då. Ingen överraskning att 24mån är billigare än 36mån?
ursäkta om jag missförstod något..

Nej, det är för att påvisa hur Comviq medvetet missleder. I deras exempel på hemsidan visas totalkostnaden som 24månader abonnemang och 36 månader mobilavbetalning som en och samma. Detta då man särskiljer bindningstiden och avbetalningen. Trots att man oftast betalar för båda under hela perioden.

Det måste inte per automatik som ensam orsak betyda att dealen är dålig, som jag sa - jag tycker den varken är dålig eller bra. Den är ok. Det är bara irriterande hur de medvetet gör det otydligare för att förvilla inom lagens ramar, och de är absolut inte ensamma om att göra så. De hundratals ARN-anmälningar de drog på sig förra året kommer inte utan anledning.

Permalänk
Medlem

Kollar vi på Samsung Galaxy s20 fe:
Kostnaden för mobilen är 2664 kronor oavsett om man väljer 24 eller 36 månader avbetalning.
Båda alternativen har en bindningstid för abonnemanget24 månader.
Det gör att minsta möjliga pris för båda alternativen blir detsamma om man väljer att avsluta abonnemanget efter 24 månader.
Håller dock med om att det inte är ett helt klart om det på deras hemsida.

Så frågan blir om man bortse ifrån abonnemangs kostnaden kan man hitta en Samsung S20 Fe för under 2664 kronor någon annan stans?

Permalänk
Medlem

När jag köper ny mobil och kollar så lyckas jag aldrig någonsin hitta en deal med abonnemang där jag inte förlorar pengar mot att köpa en telefon och abonnemang vid sidan om. Men jag går alltid efter de billigaste abonnemangen då jag inte ringer tusentals utlandssamtal per månad

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av danne215:

Så frågan blir om man bortse ifrån abonnemangs kostnaden kan man hitta en Samsung S20 Fe för under 2664 kronor någon annan stans?

Nej, det är omöjligt. Om man jämför så, så kommer det aldrig att bli billigare. Det blir också knepigt att bortse från abonnemangskostnaden dock eftersom de bakar om kostnad av mobil där istället. (Det är därför operatörer måste redovisa totalkostnad under bindningstid) Det går inte att sälja en telefon som kostar 5000-6000 kontant för 2600 och gå med vinst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Nej, det är omöjligt. Om man jämför så, så kommer det aldrig att bli billigare. Det blir också knepigt att bortse från abonnemangskostnaden dock eftersom de bakar om kostnad av mobil där istället. (Det är därför operatörer måste redovisa totalkostnad under bindningstid) Det går inte att sälja en telefon som kostar 5000-6000 kontant för 2600 och gå med vinst.

Det är det som är det svåra.
En mobil utan abonnemang är i stort sätt värdelös.
Ett mobil abonnemang utan mobil är ju obrukbart.

Om jag inte hittat fel så verkar Hallon ha det billigaste abonnemanget med 8 GB surf för 149 kronor per månad.
Samsung s20 fe går för runt 5000 kronor.
Om man slår ut den kostnaden på 24 månader så blir totala priset: 8567 kronor jämfört med 6864 kronor.
Vilket ger en besparing på ca 1700 kronor.

Om man slår ut kontsnt kostnaden på 5000 över 24 månader ger det en månadskostnad på 208 kronor.
Hittar man ett abonnemang med lägre pris än 78 kronor per månad så blir det billigare att köpa mobilen kontant.

Oavsett så verka man inte kunna hitta en likvärdig mobil billigare i dagsläget så ur det perspektivet är ju erbjudandet bra.

Permalänk
Snusfri

Jag köper alltid mobil vid sidan av, aldrig med abbonemang.
Antingen betalar jag den kontant, eller så blir det Klarna/Qliro eller liknande under 3-6 månader.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Man kan inte bortse från abonnemangskostnaden men den är ju en tjänst man behöver för att använda mobilen.

Jämför man billigaste abonnemang som uppfyller ens krav tillsammans med kontant telefon så blir det ibland billigare och ibland dyrare jämfört med "paket".

En viss osäkerhet finns ju eftersom det kan komma billigare abonnemang men har man räknat på de två ovan scenariona så har man gjort ett informerat val.

Jag har en total kostnad på 8280:- för en Xiaomi 11t Pro under 24 månader med 100GB data.
Telefonen fanns som lägst för 7000 kontakt när jag nappade på det.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ofta tycker jag att man kan hitta bättre deals på abonnemang + telefon än att köpa separat.

Sambon hittade en deal på 3 där hon fick billigaste modellen av s22:an för 390kr/mån i 24 månader

Det är inte så mycket mer än att köpa s22:an kontant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pro9:

Ofta tycker jag att man kan hitta bättre deals på abonnemang + telefon än att köpa separat.

Sambon hittade en deal på 3 där hon fick billigaste modellen av s22:an för 390kr/mån i 24 månader

Ja, 3 brukar ha rätt bra priser när det gäller telefon + abonnemang. Problemet med 3 för mig är deras täckning.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Sist jag köpte mobil var det på black friday när min gamla hade gett upp. Då på phonehouse så skulle telefonen kosta lika mycket om jag tog den på avbetalning via comviq (utan bindningstid) som om jag cashade den. Slutade med att jag tog den på avbetalning efter att ha frågat säljarn vad han fick mest provision för, han var trots allt väldigt trevlig och hjälpsam.

I min upplevelse har man mer förhandlingsutrymme om man förhandlar om en sak i taget för att det är lättare att hålla koll på alla vilkor. Om man binder ihop två produkter är det inte lika lätt att ha full koll, och bindningstiden gillar jag inte för företaget försöker hela tiden höja priser eller lägga om sina planer för att du ska betala mer. Men sen som det står ovan finns det såklart sköna säljare som menar väl!

Edit:jag hade redan comviq sedan innan

förtydligande
Visa signatur

Rx 5700XT Nitro+ | R5 3600 | 16gb DDR4@3200mhz | b450 pro4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pro9:

Ja, det brukar ofta vara lite mer subvention av flaggskeppsmobilers pris, delvis hänger det väl ihop med att de sällan säljs med minsta/billigaste abonnemanget och att det inte kostar mycket för operatören att erbjuda stor datamängd.

Jag köpte en S21 i november/december, bundet 24 månader för 345kr/mån; det är upplagt som att avbetalningen på mobilen är 170kr/mån och abonnemanget (100GB) kostar 175kr/mån under bindningstiden.

Därefter betalar jag ordinarie pris för abonnemanget som är 375kr/mån. Vilket jag såklart inte tänker göra, då byter jag.

Jag behöver inte 100GB data, men kanske 10-15, dessa abb ligger kring 200kr, om jag då betalar ca 150kr mer per månad och för det får en s21, tja, det lät bra.

Blir väl ca 3600kr mer sett på två år än om jag behållit min S7, som jag nu kunde ge till min fru istället. Jaja, ingen kritik, det bytet blev vi båda nöjda med.

Comviq och Tre verkar ha bäst erbjudanden vid bindning, men 36 månader känns lite drygt. Jag hade redan comviq sedan tidigare så vågade binda mig då täckningen är ok där jag brukar vara. Telia har dock bättre överlag.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave