LG OLED65C7V tredje defekta panelen

Permalänk

LG OLED65C7V tredje defekta panelen

Fick min panel utbytt nu för tredje gången och även den är defekt. På denna panel så är det ett utanpåliggande gryn/brus på bilden, alltså detta är inte den vanliga filmgrainen som filmskaparna lägger på. Detta gryn/brus följer ej med bilden/kameran. Är det bara att ge upp OLED och satsa på en annan teknik, då OLED verkar ha en hel del problem?

Permalänk
Bildexpert

Är bruset statiskt eller dynamiskt? Hur framträder det på en stillbild?

Du kan också prova att visa upp färg- och gråskaleramper för att se hur det visar sig vid olika nivåer. Om det är statiskt och fläckvis är det antagligen dithering som du ser.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Estanjoni:

Fick min panel utbytt nu för tredje gången och även den är defekt. På denna panel så är det ett utanpåliggande gryn/brus på bilden, alltså detta är inte den vanliga filmgrainen som filmskaparna lägger på. Detta gryn/brus följer ej med bilden/kameran. Är det bara att ge upp OLED och satsa på en annan teknik, då OLED verkar ha en hel del problem?

Det är inte rimligt att tre paneler på raken har samma defekt. "utanpåliggande gryn/brus" kan ju vara vad som helst, ofta något som kommer av inställningarna och materialet man tittar på. Att bruset/grynet inte följer med kameran är ett tecken på det som antyds i inläggen ovan, att det är någon form av dithering/halvton som syns. Halvtoner finns så klart där när man letar efter det på egentligen alla displayer men är sällan framträdande i praktiken.

Eftersom det inte finns mer detaljer kring hur TV:n används och att det är tre paneler på raken – samt att C7:n inte har något uttalat problem med just framträdande halvtoner så finns det två förklaringar – båda är rätt vanliga.

1) Det är något du själv skapar i hur du använder TV:n. Ofta är det materialet du tittar på när du ska identifiera problemet som är orsaken.

2) Det är något annat än vad du kallar det. Det du kallar "gryn/brus" är kanske inte just specifikt brus eller gryn så som de beskrivningarna normalt används.

Det jag tänka mig kring (2) är en känd nackdel med C7-generationen är att de ofta har rätt ojämna paneler med en statisk hinna av omväxlande band som ofta framträder i mörkare scener. Det blir du nog inte av med så länge du har en C7:a och bara byter panel, utan det är något som man kommer undan genom att välja andra produkter. Den OLED-TV i dagens utbud som har minst synliga halvtoner och mest uniforma panelen är Sony A90J.

Permalänk

Ser nu att mitt inlägg kan tolkas fel, men detta är den första panelen med ovanstående fel. De andra två panelerna har haft mörkare partier i bilden, detta syns främst vid 5% gråskala.

Mina förra paneler hade inte alls dessa problem och de är samma inställningar som jag hade innan, den enda skillnaden var att de nya panelen fick en mindre del (den satt i mitten) som de bytte ut. Jag ska se om jag kan få detta gryn/brus på bild, har tyvärr bara en mobilkamera att använda (iPhone7 dessutom).

EDIT: Glömde tillägga att defekten är som mest framträdande vid mörka scener och att det framträder mindre om jag sänker OLED-ljuset från 60 till 30.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Estanjoni:

Ser nu att mitt inlägg kan tolkas fel, men detta är den första panelen med ovanstående fel. De andra två panelerna har haft mörkare partier i bilden, detta syns främst vid 5% gråskala.

Mina förra paneler hade inte alls dessa problem och de är samma inställningar som jag hade innan, den enda skillnaden var att de nya panelen fick en mindre del (den satt i mitten) som de bytte ut. Jag ska se om jag kan få detta gryn/brus på bild, har tyvärr bara en mobilkamera att använda (iPhone7 dessutom).

EDIT: Glömde tillägga att defekten är som mest framträdande vid mörka scener och att det framträder mindre om jag sänker OLED-ljuset från 60 till 30.

C7-generation har alltid skiftande mörkare partier som syns tydligast mot just mörka bakgrunder. Det är en artefakt i panelerna så som panelerna fungerade på den generationen. Och det ser alltid olika ut på varje exemplar. Betydligt bättre på moderna paneler även om det inte är felfritt där heller. Om man inte tar till plånboken och betalar för Panasonics eller Sonys bästa modeller vill säga.

C7 är 2017-paneler. LG:s första OLED-paneler kom 2013. Så man kan likna en C7:a vid ett flygplan från 50-talet. Det kommer inte bli bättre med ny panel. Och ju mer du letar, desto mer fel eller "fel" kommer man att finna.

Att gryn/brus är mindre med OLED-ljus på 30 istället för 60 tyder på att du ser dither/halvtoner. Blir förmodligen ännu tydligare ifall du kör HDR. Moderna OLED-modeller har ett reglage som styr hur panelen ska arbeta överlag. Väljer man hög ljusstyrka får man just högre ljusstyrka men också mer framträdande halvtoner. Och viceversa när man sänker eller ställer reglaget på Av. C7:n saknar det reglaget

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

C7-generation har alltid skiftande mörkare partier som syns tydligast mot just mörka bakgrunder. Det är en artefakt i panelerna så som panelerna fungerade på den generationen. Och det ser alltid olika ut på varje exemplar. Betydligt bättre på moderna paneler även om det inte är felfritt där heller. Om man inte tar till plånboken och betalar för Panasonics eller Sonys bästa modeller vill säga.

C7 är 2017-paneler. LG:s första OLED-paneler kom 2013. Så man kan likna en C7:a vid ett flygplan från 50-talet. Det kommer inte bli bättre med ny panel. Och ju mer du letar, desto mer fel eller "fel" kommer man att finna.

Att gryn/brus är mindre med OLED-ljus på 30 istället för 60 tyder på att du ser dither/halvtoner. Blir förmodligen ännu tydligare ifall du kör HDR. Moderna OLED-modeller har ett reglage som styr hur panelen ska arbeta överlag. Väljer man hög ljusstyrka får man just högre ljusstyrka men också mer framträdande halvtoner. Och viceversa när man sänker eller ställer reglaget på Av. C7:n saknar det reglaget

Ja du, de verkar onekligen vara dither min tv har, googlade dither och kände direkt igen mönstret. Undrar dock varför det är mer framträdande på den nya panelen gentemot de gamla? Är den nya panelen mer ljusstark i grundutförandet, jag menar med tanke på att samma inställningar användes?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Jag har väldigt mycket brus på min OLED, som jag ser _OM_ jag står ca 10-20cm från TVn, aldrig annars. Bekymmrar det mig? Nej.

Ser du bruset i riktigt material?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Estanjoni:

Undrar dock varför det är mer framträdande på den nya panelen gentemot de gamla?

En ersättningspanel monterad idag är förmodligen inte samma som tillverkades 2017? Jag har fått intrycket av att panelerna är ganska generiska rent anslutningsmässigt och för garantiärenden så kan man få en panel gjorda för nyare årsmodeller.

Visa signatur

[Asus P5B Dlx 430Mhz FSB] :: [Core 2 Duo E6400 2130@3440Mhz / Big Typhoon] :: [G-Skill PC6400 HZ DDR2 2GB 4-4-4-12] :: [X1900XT 680/800] :: 30" Dell 3007WFP

Permalänk
Bildexpert 📺

Panelerna är individer och de förändras under tiden de används. Ifall det är tredje panelbytet så lär den tidigare panelen ha körts ett tag. Kombinera med bytet och att man sitter och stirrar på TV:n och letar efter fel, då kan man lätt registrera något nytt. Eller lika gärna något som alltid funnits där men det är först nu när man synar allt stenhårt som man lägger man märke till det.

Så vitt jag har förstått får man samma panel som hör till generationen. Ifall en 2016-panel får inbränningar får man en ny 2016-panel som är lika känslig vilket har kritiseras. Samtidigt är det rimligt att det inte finns hur många gamla paneler som helst.

Permalänk
Medlem

Jag fick min 65 B7 panel utbytt i höstas mot en ”AC650AQL”. Söker man på det verkar de mest sitta i C9 modeller. Jag uppgraderade till ett B9 moderkort och allt har funkat fantastiskt sedan dess

Visa signatur

Main: 9900k @ 5.0GHz | 16GB @ 3400MHz CL15 | RTX 2080 @ 2100/16200MHz 12378 Time Spy
HTPC: R5 3600 @ 4.2 | 16GB @ 3600MHz CL18 | GTX 1080 @ 2088/11006MHz 8039 Time Spy

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Panelerna är individer och de förändras under tiden de används. Ifall det är tredje panelbytet så lär den tidigare panelen ha körts ett tag. Kombinera med bytet och att man sitter och stirrar på TV:n och letar efter fel, då kan man lätt registrera något nytt. Eller lika gärna något som alltid funnits där men det är först nu när man synar allt stenhårt som man lägger man märke till det.

Så vitt jag har förstått får man samma panel som hör till generationen. Ifall en 2016-panel får inbränningar får man en ny 2016-panel som är lika känslig vilket har kritiseras. Samtidigt är det rimligt att det inte finns hur många gamla paneler som helst.

Nu är det dock en ganska markant skillnad bildmässigt, ska ladda upp två jämförelsefoton. Hur som helst så har jag nästintill neutraliserat ditheringen med att ändra gamman från 2.2 till BT.1886, visst en del detaljer försvinner vid mörka scener, men höjde tillbaka OLED-ljuset till 60 och tyckte det blev en bra kompromiss.

Kan man kolla vilken hårdvara som sitter i nuvarande panel?

EDIT: HDMI-ingångarna gick "rakt utåt" på den gamla panelen och på den nya sitter de på "sidan".

Gamla panelen: http://www.bilddump.se/bilder/20220411192356-81.236.0.163.jpg
Nya panelen: http://www.bilddump.se/bilder/20220411192515-81.236.0.163.png

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Estanjoni:

Nu är det dock en ganska markant skillnad bildmässigt, ska ladda upp två jämförelsefoton. Hur som helst så har jag nästintill neutraliserat ditheringen med att ändra gamman från 2.2 till BT.1886, visst en del detaljer försvinner vid mörka scener, men höjde tillbaka OLED-ljuset till 60 och tyckte det blev en bra kompromiss.

Kan man kolla vilken hårdvara som sitter i nuvarande panel?

EDIT: HDMI-ingångarna gick "rakt utåt" på den gamla panelen och på den nya sitter de på "sidan".

Gamla panelen: http://www.bilddump.se/bilder/20220411192356-81.236.0.163.jpg
Nya panelen: http://www.bilddump.se/bilder/20220411192515-81.236.0.163.png

Panelen syftar på just själva OLED-panelen. HDMI-ansutningar och bildprocessor etc. är olika från modeller.

Bilden ser helt klart grötigare ut med den nya panelen. Kan vara en annan halvtonsprocess och det kan också vara att inställningarna slår olika. Reglage som Sharpness och "Superupplösning" kan också ger liknande effekt. Även processningen i olika bildlägen kan slå olika.