Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

Börjar du jobba vid 5 eller varför går du upp så tidigt? Låter hemskt.

Är vanligare än du nog tror. Kommer fler som går upp en och vissa en och en halv timme innan dom ska åka. Toabesök, kaffe, läsa tidningen, ibland träna, duscha, bara vara själv och ladda batterierna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Är vanligare än du nog tror. Kommer fler som går upp en och vissa en och en halv timme innan dom ska åka. Toabesök, kaffe, läsa tidningen, ibland träna, duscha, bara vara själv och ladda batterierna.

I see, själv går jag hemifrån ca 6 minuter efter jag vaknat. Fine om man vaknar utvilad tidigare men skulle aldrig tvinga mig upp så lång tid innan jag ska gå hemifrån.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Skrivet av Scarabeo:

I see, själv går jag hemifrån ca 6 minuter efter jag vaknat. Fine om man vaknar utvilad tidigare men skulle aldrig tvinga mig upp så lång tid innan jag ska gå hemifrån.

Samma för mig. På 8 minuter hinner jag på gå muggen, borsta tänderna, göra mackor.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Att snooza är ju bara att förstöra tid som man uppenbarligen kunnat ha haft till sömn. Nä, ställa alarm på den tiden man verkligen behöver gå upp är bättre, och nyttja tiden innan dess till att sova gott.
Men med stort M. Jag lever tyvärr inte som jag lär längre. Var bättre på det förr, men för tillfället kommer jag knappt upp ur sängen om morgonen.
En av anledningarna är nog att jag har ett flexibelt arbete. Tidigare var jag den som låste upp för alla andra, innan 6 på morgonen och hade inga problem att komma upp 4:45. Nu är jag tjänsteman med mindre skarpa tider för start och stopp och börjar någonstans runt 8, och är glad om jag kommit upp ur sängen en halvtimme innan dess.

Permalänk
Medlem

Satan vad tidigt alla går upp. Själv ringer klockan vid 0730, går nog upp runt 0800 i snitt (då andra alarmet ringer).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Satan vad tidigt alla går upp. Själv ringer klockan vid 0730, går nog upp runt 0800 i snitt (då andra alarmet ringer).

Håller med. Gick upp runt 7 förut när jag jobbade och det tyckte jag var jobbigt nog.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Har aldrig använt snooze under mina 47år.
Främst för att jag inte kan då jag är för smart!
Dvs jag stänger av alarmet istället för att trycka på snooze.
Och det spelar nästintill ingen roll om klockan är inom räckhåll från sängen heller 15 steg ute i hallen.
Jag vaknar alltid direkt (under en sek) av skiten och formligen kastar mig så fort det går till klockfan och stänger av den.

Sen somnar jag oftas om 5sek efter avstägningen liggandes i sängen/sittandes i fåtölj heller en stol men det är ju en annan sak än denna tråd.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Nej!

5.45 Mån-Fred, går upp direkt. (Jobb så klart)
Helgerna så kan det hända jag sover till 5.45 eller 12, ingen vet! haha

Aldrig haft problem att gå upp till larm

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Håller med. Gick upp runt 7 förut när jag jobbade och det tyckte jag var jobbigt nog.

Jag jobbar, men det är inga problem. Kör 09-1730 oftast. Hjälper att ha nära till jobbet dock.

Permalänk
Medlem

Var en jäkel på att vakna på stört av mitt larm fram till några år sedan då jag hade flyttat och hade en vägg på sidan av sängen där jag brukade stiga upp. Efter att skallen for in i betongväggen på morgonen så lärde kroppen sig fort att den kanske inte riktigt behöver vakna så snabbt... Sedan dess snoozar jag totalt 10-20 minuter i 5 minutersintervall innan jag kliver upp. Anser dock att det är en dålig vana och jobbar mot att inte snooza alls på vardagar.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Fem väckartider för att få en mjukstart och en sjätte nödtid(ifall man knappat bort dom första fem väckartiderna) på en separat klocka en bit ifrån sängen. Men brukar oftast gå upp på första.

Samma här typ.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Så två alarm med 2 minuters mellanrum..
Snooze på 4a minuters mellanrum..

Brukar gå upp efter 10 min eller så.. = )

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Snoozar aldrig, har inte riktigt sett vitsen med det när man kan sova "på riktigt" lite längre.
Känns även som att jag hade börjat missta "sista chansen för uppstigning" som "ännu en snooze" och börjat försova mig.

På förra yrket (tidningsbud) var det ett larm 01:45 som gällde, stängde ytterdörren 02:00.

Med nuvarande yrket (lokförare) kan arbetstiderna svänga rejält, men oavsett om det är uppstigning 03:00 eller nån gång på förmiddagen så är det ett larm som gäller, senast 15 minuter innan ytterdörren ska vara stängd.

Att bara ha ett larm för uppstigning har ju dock gjort en lite nojig, händer att man kollar både en, två, tre, fyra och fem gånger extra så att man verkligen satte larmet - och på rätt tid...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Jag pratade lite med en bekant idag gällande när man går upp på morgonen och han sa att han använder snooze 2 timmar innan han går upp med 30 minuters intervall. Är detta verkligen vanligt? För mig är det jättekonstigt.

Ja har en granne som tyckte det var normalt Snooze 2-3timmar innan han gick upp, hans klocka var en sån där som vibrerar och piper som ett brand alarm 120 decibel klockan 4:30 så var 5-10minut så tjöt alarmet fram tills klockan 6 tog ett antal med brev och snacka med andra grannar som sen fick ringa hyresvärden. tog väl 1-2månader sen satte han klockan 4:30 ringa hyresvärden igen nya brev och snacka med denna granne som inte tyckte det var så farligt (vadå hör du min väckarklocka?)

Permalänk

använder inte "snooze"

har istället satt fler larm så jag inte kan råka stänga av det istället för att "snooza".

4:00 , 4:30, 5:00, 5:30, 9:00.

kommer ja inte upp vid 5:30 hinner ja inte te jobbet så då kan ja lika gärna sova ut där av larmet vid 9:00

dock vanligare att jag vaknar före första larmet än att ja inte kommer upp vid 5:30...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag är mest undrande till när folk duschar, ni som går upp sisådär en kvart innan ni ska iväg, har ni duschat på kvällen innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Jag är mest undrande till när folk duschar, ni som går upp sisådär en kvart innan ni ska iväg, har ni duschat på kvällen innan?

Jupp man vill väl inte gå och lägga sig i sängen skitig och svettig efter en hel dag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

använder inte "snooze"

har istället satt fler larm så jag inte kan råka stänga av det istället för att "snooza".

4:00 , 4:30, 5:00, 5:30, 9:00.

kommer ja inte upp vid 5:30 hinner ja inte te jobbet så då kan ja lika gärna sova ut där av larmet vid 9:00

dock vanligare att jag vaknar före första larmet än att ja inte kommer upp vid 5:30...

Kan du stänga av larmen så snoozar du. Du har i värsta fall fem larm igång samtidigt?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av oqvist:

Kan du stänga av larmen så snoozar du. Du har i värsta fall fem larm igång samtidigt?

Dom stänger av sig självt efter 1 minut eller nå sånt.

Och ja de är igång varesig de behövs eller ej.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Dom stänger av sig självt efter 1 minut eller nå sånt.

Och ja de är igång varesig de behövs eller ej.

Märklig väckarklocka? Är det en automatisk snoozefunktion på dem alltså lol

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Jag är mest undrande till när folk duschar, ni som går upp sisådär en kvart innan ni ska iväg, har ni duschat på kvällen innan?

Brukar hoppa in i duschen ca 22:45 varje dag.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Nä, slutade med det för ett gäng år sedan. Sover sämre och kopplar aldrig riktigt av när jag snoozar. Så jag går upp direkt när klockan ringer.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbtcp:

Jag är mest undrande till när folk duschar, ni som går upp sisådär en kvart innan ni ska iväg, har ni duschat på kvällen innan?

På jobbet innan jag byter om till civila kläder, sätter mig inte i bilen utan att ha duschat.

Kan emellanåt ta en kalldusch på morgonen bara för att vakna till lite snabbare.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.