Permalänk
Medlem

Använder du Snooze?

Jag pratade lite med en bekant idag gällande när man går upp på morgonen och han sa att han använder snooze 2 timmar innan han går upp med 30 minuters intervall. Är detta verkligen vanligt? För mig är det jättekonstigt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Bussovi_ by XHI

2h innan låter onödigt. Känns som att han förstör sin sömn då.
Jag brukar sätta vid den tiden jag vill upp sedan har jag två larm till 15min och 30min efter.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Före Covid när jag åkte till jobbet varje dag snoozade jag aldrig på vardagarna. Maxar hellre sömnperioden istället för att snooza...
Men nu när man jobbar hemma lite oftare så kan jag unna mig någon enstaka 10 min snoozning för att mjukstarta lite.

Vet inte om det ger så mycket positivt egentligen dock: oftast hinner jag somna om helt på de 10 minuterna så att andra väckningen blir lika tung som den första.

(och att ha snooze 2 timmar innan man går upp med 30 minuters intervall låter ju bara som att förstöra djupsömnen utan någon vinst alls!)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Avstängd

Fem väckartider för att få en mjukstart och en sjätte nödtid(ifall man knappat bort dom första fem väckartiderna) på en separat klocka en bit ifrån sängen. Men brukar oftast gå upp på första.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Finns ingen snooze funktion på mitt armband så det är bara att pallra sig upp eller komma med mössan i hand och skammen när man missar mötestiden med chefen.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag använder ingen väckarklocka längre mer än enstaka gånger. På frågan varför inte, så behövs det ej. Jag vaknar alltid före kl 7 och sedan kan man jobba hemifrån.

De få undantag då jag använder väckarklocka så ingen snooze. För då har jag satt väckarklockan för något viktigt.

Jag rekommenderar alla att testa utan väckarklocka om ni kan. Inte en enda gång i 1 års tid har jag ej varit arbetsberedd för kl 7.

Permalänk
Medlem

Snoozar varje dag. 30 min innan jag ska upp med 5 och 7 minuters intervall.. dubbla larm 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag snoozar varje dag med fem minuters mellanrum. 4:55, 5:00, 5:05 och 5:10 men oftast går jag upp på första.

Visa signatur

EndeavourOS: Your search for the best Arch distro ends here
7800X3D » RX6950XT » G.SKILL 32GB » LG OLED42C35LA

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag rekommenderar alla att testa utan väckarklocka om ni kan. Inte en enda gång i 1 års tid har jag ej varit arbetsberedd för kl 7.

Skulle aldrig våga. Utan väckare skulle jag utan problem kunna sova över nån timme eller två utan att märka nått.
Jag ställer klockan även på helgerna (men en senare tid) så jag inte spårar ur där heller.
Att jag spontant skulle vakna före klockan, känna mig utvilad och gå upp på egen hand händer i princip aldrig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag använder aldrig snooze. När larmet går flyger jag ur sängen.

Visa signatur

Dator: Mac Mini M4 500gb Display: Dell 34" Alienware AW3423DW
Spelkonsol: Nintendo Switch 2

Permalänk
Medlem

Ok. Då låter det som att funktionen är vanlig att använda sen varierar tiderna. Från och med att klockan ringer till jag sitter i bilen brukar det ta 8 minuter. Jag vill själv sova så länge jag kan.

Visa signatur

Permalänk
Snusfri

Nej.
Har 3 alarm på min mobil, 04:30, 05:00 och 05:40
04:30 - Första alarmet ringer, kliver oftast upp då och hoppar in i duschen.
05:00 - Andra alarmet, vissa dagar känner jag för att ligga kvar lite längre, slösurfar lite på Swec, kollar YouTube tex.
05:40 - Sista alarmet, dags att packa ner frukost + lunch och bege sig ut till bussen.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Avstängd

Ställer klockan på den tid jag siktar på att kliva upp och snoozar med 5 minuters intervall ett par gånger innan jag lyckas vakna till tillräckligt för att ta mig ur sängen. Kör aldrig snooze tidigare än så.

Permalänk
Medlem

Använder aldrig snooze. När alarmet ringer 03:30 så är det bara att gå upp

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Använder aldrig snooze. När alarmet ringer 03:30 så är det bara att gå upp

Vad kör du i din lastbil? Bröd? Tidningar?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Efter jag blev 30 så vaknar jag automatiskt klockan 6. skönt på vardagar. Mindre skönt på helger..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad kör du i din lastbil? Bröd? Tidningar?

Allt möjligt
Kör distribution, så kör både till företag, privatpersoner och allt däremellan.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-U12A Chromax/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li 217/Seasonic Vertex 850/ Wobkey Crush80
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fiio FT1

Permalänk
Medlem

Aldrig snooze och alltid ett par steg bort från sängen så att personen som lånar min kropp under morgontimmarna inte kan stänga av larmet och somna om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Ok. Då låter det som att funktionen är vanlig att använda sen varierar tiderna. Från och med att klockan ringer till jag sitter i bilen brukar det ta 8 minuter. Jag vill själv sova så länge jag kan.

Jag håller med om principen, men wow 8 minuter!
Hinner man ens komma ur sängen, få på sig kläder, pinka, borta tänderna och borsta håret på den tiden med vettigt resultat?

Jag vill inte direkt stressa på morgonen utan bara hålla ett lagom tempo, så även de dagar jag ska in till jobbet med tåget och inte äter frukost hemma, så tar det ca 20 minuter från ringsignalen innan jag är utanför dörren.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har larmet på 5:15, snoozar en gång (9 minuter, tack Apple) och sedan stiger jag upp (5:24). Vad jag gör där under snoozen varierar dock... ibland är jag helt borta, ibland läser jag igenom telefonen, ibland stirrar jag upp i taket...

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, SG GGX 1.2, SF1000, Win 10 IoT LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus G305 Tangentbord Keychron V4 60% (Kailh Box Whites)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag håller med om principen, men wow 8 minuter!
Hinner man ens komma ur sängen, få på sig kläder, pinka, borta tänderna och borsta håret på den tiden med vettigt resultat?

Jag vill inte direkt stressa på morgonen utan bara hålla ett lagom tempo, så även de dagar jag ska in till jobbet med tåget och inte äter frukost hemma, så tar det ca 20 minuter från ringsignalen innan jag är utanför dörren.

Jag tycker inte ens jag stressar. Går på muggen, borstar tänder, klär på mig, gör mackor sen ytterkläder. Jag måste ha lite tempo för att komma igång, blir annars otroligt segstartad.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nej, aldrig, jag går upp direkt, ser inte poängen att ligga kvar om jag ändå ska upp igen inom kort.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Ingen snooze, har däremot en Philips klockradio som sekundärt alarm, ställd 5-10 minuter efter mobilen.

Vaknar som regel av mobilen och kliver upp så att jag hinner stänga av klockradion, som man inte når utan att gå upp från sängen, så att jag aldrig hör det alarmet.

Permalänk
Medlem

You snooze, you loose

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Nej, ställer alltid in larmet på en tid då jag måste gå upp. Ligger jag kvar 2-3 minuter blir jag sen.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Hedersmedlem

Nej. Använder dock Sleep As Android så att larmet oftast ringer när man är i en lättare sömnfas.
Kör med fågelkvitter som larm och det börjar på väldigt låg volym (typ ohörbart) och ökar gradvis.
Larmet kan ringa tidigare än den tiden man valt (inom ett spann man också väljer själv), men aldrig efter.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag har ersatt snooze med 2-3 alarm tätt inpå varandra, men jag har snooze aktiverat som en slags backup om jag inte vaknar till ordentligt. Måste dock skaffa en bättre app för väckarklocka, då standardvarianten i Iphone intressant nog inte har någon funktion för att anpassa snooze-längden. Med tidigare Android-lurar jag haft har man alltid kunnat sätta det till ett valfritt intervall, så jag brukade ha bara någon minut emellan för att verkligen vakna till. Har däremot slutat sätta ett back-up-larm som är "precis så jag typ hinner", för då är det så lätt att dra sig till det och behöva stressa på morgonen.

Det är dock betydligt lättare när det är naturligt ljust på morgonen igen Solen är den bästa väckarklockan, har mycket lättare att ta mig upp när det är ljust. Har provat typ wake-up-lights men artificiellt ljus ger mig inte alls samma effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Skulle aldrig våga. Utan väckare skulle jag utan problem kunna sova över nån timme eller två utan att märka nått.
Jag ställer klockan även på helgerna (men en senare tid) så jag inte spårar ur där heller.
Att jag spontant skulle vakna före klockan, känna mig utvilad och gå upp på egen hand händer i princip aldrig.

Jo, konceptet kräver ju även att man lägger sig i tid vilket ingen i den här tråden gör, mig inklusive

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Bara lediga dagar. När man ställt klockan inför arbete så ställer jag alltid in den för att inte ha så stora marginaler, gör jag det så vet jag att jag ändå bara snoozar bort marginalerna, och då kan man lika gärna sova bort dem direkt.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Snoozar inte. Vill sova så länge som möjligt. Låter spontant som att det är bättre för kroppen