Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

≯ som avsågs då?

Eller om man gör det lätt för sig och bara konstaterar 8 < 25.

Ja, vars läggs krutet tror du? För 1-8 poäng i ett kort sprint event? Eller upp till 25 poäng en söndag? Jag är då övertygad om att Sprint eventet möts ganska konservativt inom teamen, om man nu inte har något att förlora som Hamilton förra året i Brasilien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ja, vars läggs krutet tror du? För 1-8 poäng i ett kort sprint event? Eller upp till 25 poäng en söndag? Jag är då övertygad om att Sprint eventet möts ganska konservativt inom teamen, om man nu inte har något att förlora som Hamilton förra året i Brasilien.

Racet på söndagen förstås, men att det nu iaf delas ut mer poäng i sprintracet gör väl att det inte går att bara vifta bort det.

Så om man ska ha ett sprintrace så känns det vettigt att de ökat poängen som delas ut.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

FP2 börjar om drygt 1h, kan teamen överhuvudtaget ändra på någonting (med bilen) eller blir det endast ett FP2 där man kan lära sig mer kanske om däckdegradering? Bilen är ju inkvalad som den är nu, så antar i princip allt förfinande är över.

Tror små förändringa fortfarande får göras på bl.a fjädringen.

Permalänk
Medlem

Fy vad det känns fel att Mercedes ligger ankrade på P12 och P14. Sainz har iaf snart kört upp sig genom fältet från P10.

Edit: Oväntad men fint slag där på slutet mellan Leclerc och Verstappen. P4 för Sainz o/

Permalänk
Medlem

Succe. Nu kan vi utöka till sprint race varje racehelg

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Max är för jäkla stark mentalt tror jag. Det finns nog ingenting som får honom röd om kinderna.
Det är plattan i mattan varenda gång han är på banan, och han kombinerar det med en mycket stor förståelse för när han ska göra vad. Synd om VM ska avgöras på tillförlitlighet, (vilket iofs nästan alltid är en bidragande faktor...), men om Max fortsätter köra såhär kommer ingenting stoppa honom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superpwnguin:

Max är för jäkla stark mentalt tror jag. Det finns nog ingenting som får honom röd om kinderna.
Det är plattan i mattan varenda gång han är på banan, och han kombinerar det med en mycket stor förståelse för när han ska göra vad. Synd om VM ska avgöras på tillförlitlighet, (vilket iofs nästan alltid är en bidragande faktor...), men om Max fortsätter köra såhär kommer ingenting stoppa honom.

Intressant för jag upplever honom som ganska ointelligent förare som bara förstår full fart framåt. Leclerc har ju lurat brallorna av honom flera gånger redan den här säsongen.

Han är ju uppenbarligen vass men jag tycker att han känns rätt endimensionell.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Verstappens omkörning idag på slutet va faktiskt ganska fin. Lämnade plats och höll sig på banan vilket inte händer så ofta. Blir kul med race imorgon 😀

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk

Hoppas Verstappen missar starten imorgon... annars lär han varva alla bilar

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Intressant för jag upplever honom som ganska ointelligent förare som bara förstår full fart framåt. Leclerc har ju lurat brallorna av honom flera gånger redan den här säsongen.

Tills jag blir motbevisad tycker jag att den som är först alltid kommer se ut som betydligt smartare i en omstart, dels för att det är en stor fördel men också för att i detta fall, att Verstappens lite konstiga moves i omstarterna inte funkat alls (vilket är där jag håller med dig). Tycker dock inte att han blivit totallurad.

På radion låter han ju som ett jävla maniac men tycker inte det visas särskilt mycket i körningen alla gånger. Kul med olika åsikter i vilket fall.

Permalänk
Medlem

Bra sprintrace! Börjar att gilla detta formatet allt mer.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Ja, det kan verka kontroversiellt. När man inte bemödar sig att analysera mellan raderna vad det grundar sig i.

FP2 börjar om drygt 1h, kan teamen överhuvudtaget ändra på någonting (med bilen) eller blir det endast ett FP2 där man kan lära sig mer kanske om däckdegradering? Bilen är ju inkvalad som den är nu, så antar i princip allt förfinande är över.

Tycker det är en enorm shitshow att köra Sprint så här tidigt in på säsongen, när bilarna är ännu riktigt kluriga. Det kan verka jäkla häftigt, enligt någon, men det är ju stor risk att detta event kan kosta ganska mycket för teamen (som jobbar under ett kostnadstak dessutom). Därtill så känns det udda att så mycket tid och energi används för att få dessa bilar och all kunnig personal till Imola, för att låta dem göra ett halvhastigt försök till att lägga en syl mitt på tavlan.

Hade det varit oktober, jao, då bör man kunna sitt material. Men nu... nja. Visserligen är det roligt om nu t ex HAAS kan kliva fram i detta kaos och nå ett topp 4 under racet. Trösten är iaf att ordningen i toppen består av ett gäng Twitch-strömmande clowner, som kör F1 under sin fritid.

Det är just det charmiga med sprinten, stallen har mindre tid att läsa av datan och hitta rätt inställningar - samma förutsättningar för alla teams

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Knappast en ointelligent förare...

Permalänk
Medlem

Alltså Sainz och Alonso, hur mycket oflyt kan man ha? 😔

Dold text
Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Vilken kass dag för mitt Fantasy-lag.
Tur att Tsunoda håller fanan högt!

Permalänk
Medlem

Kul med podium för McLaren även om det kom tack vare Charles misstag

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Knappast en ointelligent förare...
https://youtu.be/-rC81KMPM9Q

Ett sim racing klipp känns kanske inte som att det direkt övertygar mig om något annat…

Men ointelligent kanske är fel ordval. Hot headed kanske är lämpligare.

Jag kan inte säga att jag har superbra koll men det enda move jag sätt honom göra är full fart dykning in och bromsa sent. Så körde jag också när jag spelade Gran Turismo på PS 1

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Ett sim racing klipp känns kanske inte som att det direkt övertygar mig om något annat…

Jag kan inte säga att jag har superbra koll men det enda move jag sätt honom göra är full fart dykning in och bromsa sent. Så körde jag också när jag spelade Gran Turismo på PS 1

Aggressiv skulle jag beskriva honom. Det är ju olika körstilar. Hot head betyder väl just att man inte tänker till? Kanske tolkar dig fel.

Han slängdes väl in i F1 som 17-åring till skillnad från många av hans rivaler som fått träna i F2. Tyckte det syntes de första åren att han saknade erfarenhet.
Kan va nya bilarna men han känns mindre aggressiv i år. Sen bör man väl se saker i sitt perspektiv. Förra året hade han chansen att vinna ett VM men va tvungen att köra med armbågarna ute för att göra det.

Visa signatur

PC | MacBook Air | iPad Mini | iPhone 14 Pro | M&K 5.1 | Anthem MRX 540 | Samsung Q810D | Audioquest Nighthawks | Airpods Pro 2 | Sony X95L 85” | Samsung S95D 55” | Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PlayStation 5 Pro | Switch 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Alltså Sainz och Alonso, hur mycket oflyt kan man ha? 😔

Dold text

Ja, det var trist.

De förtjänar klart bättre!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem

Det kan ju iofs vara de nya bilarna som gör det men..
Visst är racingen betydligt renare i år, framförallt i toppen?
Hård racing visst, men ändå mer respektfullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det kan ju iofs vara de nya bilarna som gör det men..
Visst är racingen betydligt renare i år, framförallt i toppen?
Hård racing visst, men ändå mer respektfullt.

De talade om just detta i dag på F1 TV.

Deras analys var att:

1. De nya bilarna ger fler omkörningstillfällen, så toppförarna måste inte vara lika desperata och pressa lika mycket som förr när de hade betydligt färre tillfällen att köra om. Nu kan de mer ligga och bida sin tid med vetskapen att flera omkörningsmöjligheter kommer.

2. Vi har inte nått slutet på året. Om Max och Charles börjar slåss om sista poängen (som Max och Lewis i slutet på förra året) så kanske de inte längre är lika schyssta som nu i början av säsongen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att det är renare i toppen handlar främst om att Max vunnit VM och han har lugnat ner sig och kör inte lika utstuderat fult som ifjol. LeClerk orsakade inte så mycket rabalder i fjol heller. Sainz blir ju avkörd första varven så han kan inte va med och stångas så värst heller och Perez håller sig på behörigt avstånd.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Spelar knappast någon roll om det är sim eller riktig racing. Max Bennecke är sinnessjukt skicklig men blir helt bortspelad av Verstappen.

Ja, Verstappen är hetlevrad

Han gillar att skicka in bilen med full fart när han attackerar. Även fast han inte alltid borde göra det så har det ju dock funkat rätt bra för honom. Annars har han även visat sig vara bra på att läsa av kaotiska situationer och veta hur han ska placera bilen.

Permalänk
Medlem

Man kan säga ditten och datten om diverse körstilar. Ja Max har en aggressiv körstil men det bidrar också till sporten, den blir mer underhållande för oss. Tänk om Max hade backat av toppstriden ifjol, då hade det blivit mycket tråkigare för oss tittare. Detsamma tankesätt kan användas om alla skulle köra som Pérez eller säg Leclerc. Det blir helt enkelt tråkigare racing.

Sen kan jag hålla med om att i vissa avseenden så kan det bli lite väl hett. Racing är en underhållningssport som mycket annat men samtidigt får man inte glömma att det är personer som kör dessa bilarna. Jag vill inte ha fler otäcka incidenter även om det ofta förekommer när det blir hett i striderna.

Visa signatur

Intel Core I7 6700 , Gtx 1060 6Gb , ASUS Z170I PRO GAMING, Corsair 16GB DDR4 2133MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jooffee:

Man kan säga ditten och datten om diverse körstilar.

Vilket även du och MV-fans gör i tråden.

Skrivet av Jooffee:

Ja Max har en aggressiv körstil men det bidrar också till sporten, den blir mer underhållande för oss. Tänk om Max hade backat av toppstriden ifjol, då hade det blivit mycket tråkigare för oss tittare. Detsamma tankesätt kan användas om alla skulle köra som Pérez eller säg Leclerc. Det blir helt enkelt tråkigare racing.

Sen kan jag hålla med om att i vissa avseenden så kan det bli lite väl hett. Racing är en underhållningssport som mycket annat men samtidigt får man inte glömma att det är personer som kör dessa bilarna. Jag vill inte ha fler otäcka incidenter även om det ofta förekommer när det blir hett i striderna.

Det är ju när det blir negativt osportsligt som det blir trist för sporten. Om någon tex. MV eller MSC (sr) medvetet eller oaktsamt körde av en motståndare från banan genom aggressiv bilkörning. Då blev det ju inte mycket till spänning och race på slutet om de största kombattanterna var utslagna. Inte speciellt underhållande (även om kanske korsiktigt för stunden när krocken sker).

Nu verkar det dock se mycket postitivare ut för sporten så här långt 2022. Dels för att bla. MV verkar ha lugnat ner sig, men även pga. att FIA skärpt reglerna och kraven på domarna. Även som nämnts tidigare så bidrar nya tekniska reglementet till att bilarna gynnar mer omkörningar, och ger flera bra tillfällen till omkörningar.

Så totalt sätt så ser det mycket roligare och mer spännande sportsligt i år. Bättre och mer underhållande racing (tycker jag iaf.)!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Att det är renare i toppen handlar främst om att Max vunnit VM och han har lugnat ner sig och kör inte lika utstuderat fult som ifjol.

Detta glömde jag av, men det var faktiskt den saken som analytikerna på F1 TV Pro nämnde som en tredje orsak till att det var bättre och mer sportslig racing i år.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är kul att så många säger att Max lugnat ner sig när det inte är samma förare han kör mot när det gäller vinsten... och nu är det inga incidenter. Ja det är andra bilar oxå men framförallt är det en förare som inte är med och leker i toppen och helt plötsligt så är det sjysst körning. Man blir inte 7faldig världsmästare utan armbågar och se hur det gick mellan Nico och Hamilton. Det blev ju jävligt infekterat.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5700X3D, LPX 64GB 3600, RTX4060

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jooffee:

Man kan säga ditten och datten om diverse körstilar. Ja Max har en aggressiv körstil men det bidrar också till sporten, den blir mer underhållande för oss. Tänk om Max hade backat av toppstriden ifjol, då hade det blivit mycket tråkigare för oss tittare. Detsamma tankesätt kan användas om alla skulle köra som Pérez eller säg Leclerc. Det blir helt enkelt tråkigare racing.

Jag tyckte inte att Max ovilja att bromsa i kurvorna så att han medvetet körde Hamilton av banan bidrog med något positivt till sporten. Det gjorde bara så att många började ifrågasätta de slappa och inkonsekventa reglerna. Det sagt så bidrar han extremt mycket till underhållningsvärdet när han kör enligt reglerna.

Perez visade flera gånger förra säsongen och även under nuvarande säsong att han är riktigt bra på däck-mot-däck racing. Leclerc är uppenbarligen väldigt underhållande att titta på också. Hur det kan ha undgått någon är den stora frågan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Mmm, Max är säkert ungefär lika bra som du var i Gran Turismo...

OT: Blev ett rätt intressant race. Såg ut att bli en parad där i mitten men en del strider blev det allt mot slutet. Spännande för mästerskapet att RB plockade poäng och att Ferrari tappade. I Miami kommer väl Ferrari med sina uppdateringar så striden fortsätter!

Hoppas Mercedes också kommer med något också... iaf att dom får en bil som fungerar och som inte behöver daddas med i slutet på rakorna av risken att hoppa sönder sig själv.

Tycker så jäkla synd om Sainz och Alonso. Bytte in Alonso i F1-Fantasy inför förra racet för han såg vass ut och såklart går allt åt helvete. Sorry Fernando, mitt fel!

EDIT: Glömde Ric som åter igen hade ett bedrövligt race. Världens minsta misstag som får enorm konsekvens. Men skoj att Mclarren verkar fungera på en del banor iaf! Framtiden ser ljus ut med Norris, Ver, Lec, Sainz, Perez, Ocon och Albon i sporten! Snart en rykande het Piastri också (hoppas jag). Notera att Schumacher inte nämns... av en anledning.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Det är kul att så många säger att Max lugnat ner sig när det inte är samma förare han kör mot när det gäller vinsten... och nu är det inga incidenter. Ja det är andra bilar oxå men framförallt är det en förare som inte är med och leker i toppen och helt plötsligt så är det sjysst körning. Man blir inte 7faldig världsmästare utan armbågar och se hur det gick mellan Nico och Hamilton. Det blev ju jävligt infekterat.

Äh, somliga vill bara se rött. Det är som att snegla snett på två olika stickor med olika längd, som följer strömmen. Typiskt för all sport. Verstappen hade ett helt annat fokus förra året iaf, när han hade en bil som kunde ta sig i mål för jämnan som P1.

Miami GP nästa. Följ muren och kom i mål.